Eli avatkaapas sanaista arkkuanne ja kertokaa tilanteista joissa se "isin bemari" ei pärjännytkään saabille.
EDIT: tässähän ei ole kyse pelkästään BMW nimisestä automerkistä.
Nämä vanhat turbo-satkuthan ovat ah niin ihania sleeppereitä, lähinnä niihin liittyen väsäsin tämän topicin.
Viimeksi muokannut Frostwind, To Joulu 22, 2005 00:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Tässä muutama hetki sitten huomasin risteyksessä ajaneeni ajatuksissani kaistalle, joka päättyy muutaman kymmenen metrin päässä risteyksestä. Viereisellä, myös suoraan jatkavalla kaistalla oli ~10 auton jono, jonka eteen piti siis ehtiä.
Noh, valoistahan lähdettiin 100 ikäisekseen pirteän suomenhevosen voimin matkaan astetta ripeämmin. Olin jo ehtinyt kasvattaa pienen etumatkan ja harkitsin kaistan vaihtoa, kun viereisellä kaistalla madellut BMW:n (5XX tdi) kuski huomasi boksereissaan uhkaavan kutistumisen tunteen ja painoi sitten ohi savupilven säestämänä. Bemarin painellessa ohi näin ratissa istuvan 50-vuotiaan äijän hymyilevän tyytyväisenä tarrakilpiseen autoonsa. Onneksi pääsin Bemarin jälkeen syntyneeseen väliin nätisti jatkamaan matkaani. BMW oli tässä vaiheessa jo kadonnut horisonttiin kääntyäkseen 100 metrin päässä olevasta risteyksestä.
Tässä tilanteessahan se BMW tietysti rökitti Saabin 6-0. Olipahan vaan mukavaa, kun Bemarikuski vaikutti kovin ylpeältä voittaessaan "viivoilta" 21-vuotiaan Saab-vanhuksen.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo. '84 900T8 Museoautoprojekti
Ajattelin ottaa osaa tähän vaikka tuo kulkupelini nyt ihan vielä hirveän vanha olekkaan. Noh kuitenkin. Tilanne oli tossa männä kesänä tällainen.
Olin kaupasta kotiin päin ajelemassa rauhalliseen tahtiin (kerrankin), ja heti parkkialueelta keskustasta lähtien perään liimautui, ihan takapuskurissa tappituntumalla, BMW:n olisiko ollut 325 ja ratissa tietysti teinisälli lippis vinossa. Vituttaa niin nuo perässä kyhnääjät että hissukseen ajelin edelleen kotiopäin mutta ajettelin että jospa koukkaisikin piruuttaan motarin kautta, jospa isin bemulla ajeleva vatanen vaikka jatkaisi perässä matkaa.
Ja niinhän sitten kävikin ja lähdettiin rampille. Rauhallisesti mutta joutuisasti kiihdyttelin rampinmatkan, mutta pidin kokoajan kolmosta valmiina tuvassa.
Vauhtia oli sitten sellanen reilu 100 km/h kun hypättiin puskuri-puskurissa motarille. Heti kun tilaisuus koitti, siirtyi bemu ohittamaan... venasin bemun vierelle asti ja sitten urku auki ! Ilme oli meikällä suurinpiirtein tämä ( ) kun kolmosen ja nelosen veti urku auki ! Mukavasti se jaksaa vakionakin näköjään kulkea ja vauhtia riittää. Nopeasti sälli tajus ettei ohi päässyt ja kun välimatkaa oli sittenkertynyt riittävästi hölläilin minäkin normaalinopeuksiin. Ei roikkunut bemu enää perseessä. v*tun perässäroikkujat.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Satuttiin motaria edeltävissä liikennevaloissa luksuslexus IS200:n vierelle, nuori kloppi ratissa, ja kaks tyttöä kyydissä. Takatuuppari lexushan ampas valoista ku rusakko puskasta. Minä apparin paikalla istuin pienissä kaljoissa (allekirjoituksen saba alla, kuskina toinen saabisti)...viel ajeltiin kaupunkialuetta. Äkkiä vaan perään, lexus rauhassa kiinni, vierelle... tyytyväisinä virnuilivat autossaan. Pieni sormen heilautus motaria kohti vinkiksi... ja uutta yritystä. Sinne jäi kuin tuhka tuuleen... eikä tarvinnut edes rajoituksia rikkoa Ei tainnu poika saada enää sinä iltana
Kaikista mukavimpia tilanteita on se kun joku kiskasee takaa ohitse samalla heilutellen kättään malliin "ei varmaan nähä enää"... Kohteliastahan on takaisin morjestaa, joten pienempää pesään ja ohi heilautusten kera! Pieni mutta niin suuri ilo!!! KUITTI!
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01 Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16 #2244 "A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Itsellä koko nuoruus tuhraantui motocrossia harrastaessa ja näistä ajoista on jäänyt päälle sen verran nopeat lähtörefleksit liikennevaloista että tarinoita olisi kyllä kerrottavana, mutta kun ovat pahus kaikki sattuneet vääränmerkkisillä laitteilla niin en taida tähän topiciin niitä laittaa. Saabin ratissa minulla ei sitten ilmeisesti ole turhaa kiirettä pois ratin takaa.
Ei tullu kuitattua, mutta vituttamaan pisti se tuoreenpuoleinen(ainakin kulkineeseeni nähden) mannelavetti jolla ensin ajettiin kun seitsemän miestä, kaupunkialueella koko tien leveydeltä sladittaen... mutta jolla ei päästy loivaan ylämäkeen liikennevaloista edestä karkuun, vaan oltiin tientukkona satoja metrejä sutien.. terveisiä vaan kiteelle hopeanvärisen mersun kuskille.
PS. Kannattaisi käyttää se räkkine takuuhuollossa kun vilkuissa tuntuu olevan jotain vialla..
Tuorein taitaa olla alkusyssystä nyttemmin jo R.I.P T8A satkulla...Siinä HML motaria ajelin ohituskaistaa mittarissa semmoinen 130, kun Volvisti puikkaa puskuriin kiinni V70TDi:llänsä. Noh, jonon ohitettuani takaisin omalle kaistalle jotta hätäisempi volvisti pääsee ohi. Sankan savutuksen saattelemana se menikin Hetken mielijohteesta lähdin savustuspöntön imuun. 195 tuli kelattua mittariin, ei ollut Volvosta rähjäisen satkun jättäjäksi. Tiukasti pysyin kannassa, kunnes kaveri pyyhälsi pientareen hiekat pölisten Klaukkalan rampista ylös. Savun hälvettyä olin varsin tyytyväinen, sillä on mahtanut nakuttimen kuskia (noin 35v mies) harmittaa vanhan lahnan Saabin ilmestyessä peräpeiliin vaikka kuinka on yrittänyt polkea liisurivolvoaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Onhan noita sattunut useitakin. Yleensä näin käy kiihdytyskaistalla, erityisesti kun kehä3:lta käännytään hämärille Hesaan päin. Jos lähtee valoista ensinnä, aika usein on joku volvisti tai pari kertaa jopa tojotisti nuolemassa takapuskuria sen mutkan ajan. Noh kun kiihdytyskaista avautuu niin kakkonen silmään ja luru pohjaan niin saapahan katsella kun valot jää taakse. Joku itseään parempi on myös ryhmittynyt suoraan vasemmanpuoliselle kaistalle mennäkseen ohi. On siinä noloa palata takaisin oikealle, muutaman autonmitan verran taakseni.
Näin sitä saa nauttia suorituskyvystä ihan laillisuuden rajoissa...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Joskus tuli jätettyä viiksekästä Alfa-äijää motarilla. Vauhtia oli lopulta niin paljon kuin 2.0 turbotonnarilla pääsee (ei kat, oli silloin vielä vakio) ja sinnehän kaveri jäi. Sitten kun tuli himmattua takaisin normaaliin nopeuteen, niin kaverin piti vielä vähän ajan päästä mennä kauhealla höökillä ohitse, ikäänkuin jotain olisi vielä ollut pelastettavissa.
puu kirjoitti:Joskus tuli jätettyä viiksekästä Alfa-äijää motarilla. Vauhtia oli lopulta niin paljon kuin 2.0 turbotonnarilla pääsee (ei kat, oli silloin vielä vakio) ja sinnehän kaveri jäi. Sitten kun tuli himmattua takaisin normaaliin nopeuteen, niin kaverin piti vielä vähän ajan päästä mennä kauhealla höökillä ohitse, ikäänkuin jotain olisi vielä ollut pelastettavissa.
Alfaa tullut "opetettua" täälläkin.
Vastapuoli:
-156 2,5V6, kuskina nuorehko lippispää ja vieressä n. 20v ja 175cm hehkeä blondi.
Opettava puoli:
-Saab 9000CS 2.3T (silloin vielä vakio), kuskina minä, vieressä n. 28v ja 188cm krapulainen köriläs.
Tilanne:
-Liikennevalolähtö vierekkäin Vihdintiellä. Alkukiihdytys rauhallisesti, kunnes alfamies survoo pedaalia aikeinaan ilmiselvästi ottaa päänahka minulta ja elvistellä neidolleen italialaisella urheiluautollaan. Kakkosella täyskaasukiihautus, kolmosella vauhti n. 120km/h ja himmailu.
Lopputulos:
-Alfa"uros" autoineen ja daameineen reilun autonmitan päässä takana itsetunto kolauksen saaneena. Silloin minua hymyilytti.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tarinaa eiliseltä kissanrokotusmatkalta:
Malminkartanosta käännös vihdintielle, perässä tulee joku teenager lippis väärinpäin päässä toyota celicalla, jossa punaiset "ralliroiskeläpät". Juniori kiihdyttää ohi seuraaviin valoihin. Ja kuten tapanani on liukkaalla tulee lähdettyä kakkosvaihteella joten eipä juuri sudittele. Joten ekat valot (hartwall) saabi lähtee rauhallisesti sutimatta ja celica jää kunnes suhahtaa ohi ja pysähtyy seuraaviin valoihin. Valot 2 (kehä 1) sama toistuu celica jää, suhahtaa ohi ja liinat kiinni seuraaviin valoihin. Valot 3 (kaupintie) sama toistuu. Valot 4 sama toistuu. Valot 5(haagan liikenneympyrä) sama toistuu. Valot 6 sama toistuu. Leikki loppuu vasta kun käännyn huopalahteen päin vihdintieltä . Täytyy sanoa etten ymmärtänyt kaverin ajatuksenjuoksua koska itse en ajanut ylinopeutta, saabi vaan lähti liukkaalla paremmin liikkeelle. Luulisi että olisi ottanut opikseen helpommin mutta ei. Toivottavasti kaveri saa "lahjoja" jouluna . Tämähän varsin yleistä arkiliikenteessä ja oli ihan normaalia kun ajeli vapari saabilla, joka oli itse asiassa vielä parempi moiseen provosointiin. Ehkä olen huono ihminen mutta nautin siitä kokovartalolla
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Maanteillä on mukavia nämä risteysalueet, joissa rajoitus on 60km/h joka vaihtuu sitten suoraan 100km/h. Kummasti takana tulevat aina jäävät, kun valitsee sopivan vaihteen jo hyvissä ajoin ennen rajoituksen vaihtumista ja polkasee sitten kunnolla kun rajoitus vaihtuu. Ja risteysaluehan ajetaan mahdollisimman tarkasti juurikin tuota kuuttakymppiä
Ensimmäinen:
Loppukesästä ajelin kuopion moottoritietä kotiinpäin, kohtalainen v*tutus päällä, koska ajokortti jäi jyväskylän liikkuville, ajolupa vuorokauden loppuun, joten viimeisiä nautiskeluja tonnarin ratissa siltä erää menossa.
Cruise päällä 135kph, hyvä ja kuiva keli, mikäs siinä ajellessa, no, ohitse tulee joku 90-luvun alkupuolen corolla 1.6 tjsp, jää eteen ja rupeaa löysäilemään. En jäänyt taakse vaan vaihdoin kaistaa ja annoin cruisen pitää huolen nopeudesta, no tämä corolla-herrahan rupeaa polkemaan rollaansa ja jotain samalla vaimokkeelleen sepostaa, painoin cruisen napista lisää hönkyä pesään ja annoin rollan tulla vierellä, välillä rollakuski katseli hölmönä kun ei saabi jääkään. Aikani herkuteltuani 160kph jo lasissa, vaihdoin neloselle ja painoin latin tiskiin, rolla hävisi taustapeilistä aika äkkiä, 180kph vaihdoin vitosen takaisin pesään ja herkuttelin vielä pienillä kaasunpainalluksilla, vielä olisi menohaluja, mutta riitti siltä erää, pudotin taas vauhdin 135kph ja jatkoin matkaa. Muutaman kilometrin jälkeen corolla oli taas puskurissa kiinni, mutta ei lähtenyt ohi vaan kääntyi siilinjärven rampista ylös, olisi ollut kiva nähdä naama(t), jätkä punainen ja vaimo vihainen. :)
Toinen:
Tässä ihan iisalmen kylän pinnassa olin kotiin menossa ja liikennevaloissa joku nissani rupesi puhkumaan ja puhisemaan, ilmiselvä dumppihan se siellä tussahteli ja kiire tuntui olevan. Vihreät kun syttyi, niin nissan ampaisi, sutaten tosin. Tonnarilla taas lähdin sivistyneesti, turhia stressaamatta, mutta kuitenkin kun kakkosen sain pesään, niin lati tiskiin ja menoksi, nissan oli jo kerennyt auton verran edelle, mutta se oli sille kuskille vain hetken ilo, tonnarilla ohi ja sittenpä pitikin jo ruveta jarruttelemaan seuraavaan risteykseen odottelemaan kääntyvien vihreää. Nissan tuli myös kääntyvien kaistalle ja heti kun päästiin suoralle, nissan ampaisi ohi, mutta minäpä olinkin jo kääntymässä kotiin menevälle tielle, joten turha veto nissanilta.
Kohta soi puhelin, "**** tässä terve, ***** soitti äsken ja käski kysyä että mitä sulla siinä saabissas on ku sen nissanin olit kusettanu?", "turbo, mitä muuta sitä tarttee?!" vastasin myhäillen, toiset ei vaan näy uskovan että saabikin voi liikahtaa. :D
Muutama muukin tarina löytyisi, mutta niistä toisella kertaa.