Heureka! ongelma ratkes

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Heureka! ongelma ratkes

Viesti Kirjoittaja a9000 »

edit: katso viesti 29/01/2006 sivulla 2 :?:

Joo kävi näin että satkun vaihteenvaihto systeemi meni asteittain huonompaan jamaan

ensin ei meinannu saada vaihteita päälle - piti liikuttaa vaihdeppiä pystysuunnassa että sai vaihteen päälle (kun oikeassa kohtaa)

sitten meni seuraavassa vaiheessa noin 30km ajon jälkeen jo aivan veltoksi ja nyt ei saa kun 3 tai 4 ja (onneks) pakin päälle.

Mitäköhän siellä hajos ja onko paha homm? Jotain vaihteenvalitsijan hienomekaniikkaa varmaan..? 8O

Onkohan kallis osa? (jos vie saabille laitettavaksi...)
Viimeksi muokannut a9000, Ma Tammi 30, 2006 14:33. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

vaihdekepin alla oleva pallonivel?
vaihteensiirtäjän liitos moottoritilassa..?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Epäilisin konetilassa laatikon ja tulipellin välissä näkyvää vaihteensiirtotangon niveltä. Näkyy kyllä lampulla katsottaessa, jos nivelen kumilimppu/sitä kiinni pitävät niitit ovat hajonneet. Osa maksaa päälle toistasataa euroa ja tarvikeosaa ei saa. Omasta tuli nivel korjattua kuljetinhihnan kumilla ja sopivan matalakantaisilla läpipulteilla, hyvin on kestänyt ja toimii. Toki on mahdollista, että vaihdekeppi on yksinkertaisesti löysällä kiinnikkeissään (joku kolmesta ruuvista löysällä) Tämän saa selville purkamalla keskikonsolin.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

perskuta

Viesti Kirjoittaja a9000 »

No voihan perskutarallaa, ettei tarvikeosaa edes olemassa... no täytyy vilkuilla lampulla ja ottaa tuo konsoli irti & tarkastaa ne ruuvit.

Edit: en saanu niistä kolmesta ruuvistä kun yhden auki... eli ei ollu niissä vika vaan jossain siellä vaihteensiirtosysteemi sisällä. Jostain jousesta, mahd. poikki, selitti huoltoasema korjajaheppu. Kyl täytyy viedä se Saabille. Vaihdekeppi liikkuu ylös-alas suunnassa varmaan pari-kolme senttiä. Onpahan nyt ainakin konsoli jne. purettu pois tieltä.
Jusau kirjoitti:Epäilisin konetilassa laatikon ja tulipellin välissä näkyvää vaihteensiirtotangon niveltä. Näkyy kyllä lampulla katsottaessa, jos nivelen kumilimppu/sitä kiinni pitävät niitit ovat hajonneet. Osa maksaa päälle toistasataa euroa ja tarvikeosaa ei saa. Omasta tuli nivel korjattua kuljetinhihnan kumilla ja sopivan matalakantaisilla läpipulteilla, hyvin on kestänyt ja toimii. Toki on mahdollista, että vaihdekeppi on yksinkertaisesti löysällä kiinnikkeissään (joku kolmesta ruuvista löysällä) Tämän saa selville purkamalla keskikonsolin.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Aika erikoista, että keppi pääsee noin nousemaan. Ellen ihan väärin muista, niin keppihän on kolmella normaalilla ristikannalla kiinni kiinnittyen varsinaiseen virtalukko yms. alumiinikompleksiin. Ja tuo iso mötikkä on sitten niillä erikoismuttereilla kiinni. Jos kolme ristikantaa on kiinni, niin ei kepin kyllä pitäisi päästä nousemaan -> voi olla että kepin tyvessä oleva pallo on jotekin särkeytynyt ja taitaahan siellä jousikin olla. Ja tuo pallerohan kiinnittyy sitten vaihteensiirtotangon silmukkaan, eli pallon rikkoutuminen / jotekin paikaltaan muljahtaminen selittäisi huonosti löytyvät pykälät, ei välttämättä onneksi kallis korjaus.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

ölö

Viesti Kirjoittaja a9000 »

On muuten vissiin hypoidi öljyt sisässä, edellinen omistaja laittanut. Aika kankeeta sen kepin kulku välillä - vaikka ihan miellyttävä käyttää kyllä. Onkohan noita lootia muuten miten montaa eri lajia, kun tässä tuntuu vaihteiden väliset matkat lyhemmiltä kun tavan satkussa ja "tavallisessa" T16 turbossa. Siis tää keppiongelma on T16 aerossa.

Oiskohan ton kankeen öljyn takia sitten joutunu joku koille siellä siksi rikkoutunut...


Jusau kirjoitti:Aika erikoista, että keppi pääsee noin nousemaan. Ellen ihan väärin muista, niin keppihän on kolmella normaalilla ristikannalla kiinni kiinnittyen varsinaiseen virtalukko yms. alumiinikompleksiin. Ja tuo iso mötikkä on sitten niillä erikoismuttereilla kiinni. Jos kolme ristikantaa on kiinni, niin ei kepin kyllä pitäisi päästä nousemaan -> voi olla että kepin tyvessä oleva pallo on jotekin särkeytynyt ja taitaahan siellä jousikin olla. Ja tuo pallerohan kiinnittyy sitten vaihteensiirtotangon silmukkaan, eli pallon rikkoutuminen / jotekin paikaltaan muljahtaminen selittäisi huonosti löytyvät pykälät, ei välttämättä onneksi kallis korjaus.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Haulla varmaan löytyy parhaiten tarinaa laatikkomalleista, ainakin erilaisilla ensiövälityksillä noita on ollut ja joitakin malleja taisi olla tukevammalla valulla. Viimeisimmät ~92-> laatikot olivat kai tuntumaltaan & toiminnaltaan erilaisia kuin aiemmat laatikot. Vaihteistoöljyistäkin löytyy hyvin tarinaa & kädenvääntöä eri öljyistä haulla, vaihteensiiro menee kyllä jäykemmäksi pakkasten myötä, mutta vasta kovemmilla sellaisilla, riippuu toki öljyistä.
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

ongelma

Viesti Kirjoittaja vakari »

jaa mitäs tuo haittaa koska saapeissa on yleensä niin hyvä alavääntö :P
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Omassa autossa keppi liikkuu vajaan sentin veran ylös-alas, pallo on kylläö tukevasti paikollaan kepin alapäässä, mutta keppi liikkuukin sen pallon läpi sen mitä liikkuu. Millä se palleroinen siinä kepissä on kiinni, onko kiristettävää mutteria tms? Vai onko se vain valettu paikalleen? Vielä tuosta ei ole ollut haittaa, mutta ajattelin, että joskushan voi vaikka käydä tuuri ja hajota pahemmin ja silloin olisi hyvä olla varakeppi penkin alla odottamassa..
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Tarkista se kiristys lemmari sieltä konehuoneen puolelta josko olis löysällä
siinä vaihteen siirto tangossa.
Ari 1622
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Viesti Kirjoittaja sponde »

Me laitettiin aikanaan tuplikseen hajonneen kumihärpättimen tilalle rautaputken pala. Hyvin toimi, ja vaihdekepissä ei ollut yhtään klappia, ihan kuin se olis ollu suoraan laatikossa kiinni :D
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

akyttala kirjoitti:Omassa autossa keppi liikkuu vajaan sentin veran ylös-alas, pallo on kylläö tukevasti paikollaan kepin alapäässä, mutta keppi liikkuukin sen pallon läpi sen mitä liikkuu. Millä se palleroinen siinä kepissä on kiinni, onko kiristettävää mutteria tms? Vai onko se vain valettu paikalleen? Vielä tuosta ei ole ollut haittaa, mutta ajattelin, että joskushan voi vaikka käydä tuuri ja hajota pahemmin ja silloin olisi hyvä olla varakeppi penkin alla odottamassa..
Mulla se nylonpallokompleksi on kiinni kepissä sokalla. Vaikka pallon vaihtaa uuteen, jää tuohon väljää vielä sen verran mitä sokan reikä kepissä on ehtinyt kulua, voi siis kääntyillä ja liikkua ylös alas vaikka pallo olis tiukka. Pallo itsessään on kahtena puoliskona, joiden sisällä olevan jousi puristaa sen pallon alapuoliskoa ja sitä yläpuolista kolmen ruuvin metallipuoliskoa vasten. Ei siis pahemmin mitään kiristeltävää, kuluu kun kuluu ja sitten vaihtoon.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Jusau kirjoitti:Jos kolme ristikantaa on kiinni, niin ei kepin kyllä pitäisi päästä nousemaan -> voi olla että kepin tyvessä oleva pallo on jotekin särkeytynyt ja taitaahan siellä jousikin olla. Ja tuo pallerohan kiinnittyy sitten vaihteensiirtotangon silmukkaan, eli pallon rikkoutuminen / jotekin paikaltaan muljahtaminen selittäisi huonosti löytyvät pykälät, ei välttämättä onneksi kallis korjaus.
Sen verran vielä, että tuon pallon kunnon tarkastaminen (ja vaihto) on kyllä erinomaisen helppo juttu tehdä itse, ei tartte kuin purkaa edes koko keskikonsolia. Muut haasteet liittyykin siihen, ettei tiputtele niitä ruuveja tavoittamattomiin, tai kuinka kauan uuden pallosysteemin tilaaminen vie, jos ei löydy paikalliselta saabihuollolta hyllystä. Ei muistaakseni ollut edes erityisen kallis osa Laakkosella, mutta tilata piti Ruotsista.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

no jos se pallohärdelli on kaput, niin ei suinkaan sitä nyt tarvi ruotsista tilata... johan näitä saabeja on purettuna vaikka miten paljon, ja ite ainakin aikoinani ostin koko paketin keppeineen päivineen, kun virtalukkoa vaihdoin... kysellen vaan, niin eiköhän tommonen löydy...

jotenkin ihmetyttää se pystyliike siinä kepissä, kun kyllähän se on ihan vaan sokalla kiinni kepissä se pallohässäkkä.... eli sokka olis poikki, tai sitten siihen palloon kulunu pitkämuotoinen reikä...

ite teloin joskus 99:stä kepin lyömällä sitä nyrkillä.... :oops:

4vaihteiseen ei muuten sovi 5-vaihteisen keppi... ilman väkivaltaa... haha... vai onko ero sitten 99:n ja900:n välillä..... laitoin kuitenkin satkun 5-pykäläisen kepin 4-vaihteiseen tuplikseen, ja hyvä tuli, työkalut oli..

1kpl hylsyavain... ei liian hyvä
rautasaha... hylsyn pilaamiseen...
jatkovarsi ja väännin hylsyyn...
torx ruuvari
ristipää ruuvari...
taskulamppu...
ja vaihto suoritettiin tupakki suupielessä parkkipaikalla...

ei ole ihan paha...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

turkkaki kirjoitti:no jos se pallohärdelli on kaput, niin ei suinkaan sitä nyt tarvi ruotsista tilata... johan näitä saabeja on purettuna vaikka miten paljon, ja ite ainakin aikoinani ostin koko paketin keppeineen päivineen, kun virtalukkoa vaihdoin... kysellen vaan, niin eiköhän tommonen löydy...
Jos siis kiire on, niin miksei laittais purkuosaa tilalle. Oma filosofiani tuossa uuden osan hankkimisessa oli se, että olin mielestäni ajanut tarpeeksi pitkään (tm) rimpulavaihdekepillä, joten oli aika pistää tuo sellaiseen kuntoon, ettei tartte enää koskaan vaihdella mokoma osaa. Kuluvista purkuosista kun ei koskaan tiedä joutuuko samaa remonttia tekemään vuoden sisään uudestaan. Joku raja se tietysti on uusien osien hinnoilla, mutta tässä en alkanut reilua paria kymppiä säästämään.
Vastaa Viestiin