Vaihedelaatikko ja kytkin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
perax
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 21:35

Vaihedelaatikko ja kytkin

Viesti Kirjoittaja perax »

Kuukausi sitten ostettu siisti tonnari CDi -93 on sitten alkanut näyttää vikojaan. Mutta tämähän oli oikeastaan odotettuakin. Käytetyn kun ostaa niin pitää varata tuo toimintatonni kaikenlaisiin pikkukorjauksiin ja vähän isompiinkin ainakin minun tapauksessani.

Kytkinnesteet tulee pikkuhiljaa ulos ja vika on paikannettu työsylinterin vuotoon. Vuoto on hyvin hidasta, autolla voi yhdellä nestesäiliön täytöllä ajella pari viikkoa. Myyjä on varmasti tiennyt viasta, mutta eipä sitten viitsinyt mainita. Itselläni ei paikan puutteen vuoksi ole mahdollisuutta tehdä vaihtotyötä, joten korjaamollehan tuo on lähiaikoina vietävä. Autolla voi vielä ajella kunhan muistaa säännöllisesti katsella nestesäiliön pintaa ja lisäillä sitä tarvittaessa. Vaihtotyöstä on alustava kustannusarvio 500 egeä. Hinta riippuu vähän siitä mitä osia kytkimeen vaihdetaan.

Autolla on kilometrejä takanaan 330000. Nyt kysyisinkin viisaammilta, mitä kaikkea muuta kannattaa korjailla kun tuo laatikon irroitustyö on kuitenkin tehtävä. Vaihdelaatikkoon kannattanee noilla kilometreillä tehdä perushuolto (laakerit). Jostain kuuluu pientä ujellusta kolmosella ja nelosella noin 50-60 nopeudessa, mutta vaihteet menee nätisti päälle eivätkä vaihteet ilman kytkimen käyttöä ihan helposti lähde pois päältä vaihdekepistä nykäisemällä. Kierroksistahan tuo tietenkin riippuu.

Jos vaihdelaatikon huoltaa samalla, niin millaisiin kustannuksiin siinä on varauduttava?

Toisin kuin monet tällä palstalla ovat kirjoittaneet, niin lyhyellä kokemuksella voin sanoa, että kytkimen ilmaus onnistuu ilman paineistusta. Ilmausnippa auki ja letkunpätkä nestesäiliöön. Kytkin alas. Nippa kiinni, kytkin ylös. Tätä muutama kerta, nippa kiinni ja sitten pumppausta kytkimellä. Sen jälkeen nippa auki ja antaa hetken valua itsekseen. Homma toistetaan tarvittaessa. Näin olen nyt tehnyt kaksi kertaa ja toimii.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Kannatta myös tarkastaa kytkimen pää ja työsylinterin välinen putki/letku!
putki ruostuu monesti puhki -90 ja uudemmissa!voi aiheuttaa kyseisen neste hävikin myös! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
perax
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 21:35

Viesti Kirjoittaja perax »

Olisi kustannusten kannalta mukavampaa jos vika olisi putkessa, mutta ei se ole. Laitoin polkimen yöksi alas ja tarkastin, että neste valuu työsylinteristä pikku hiljaa.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

ainaski kampuran tiiviste kandee uusia samalla
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja jap1 »

Kun kerran laatikko tulee olemaan irti niin suosittelisin koko kytkimen uusimisen (asetelma,levy&painelaakeri) Eipähän ole ihan heti kytkytin remppa edessä.
perax
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 21:35

Viesti Kirjoittaja perax »

Mitenkäs tuo laatikkoremontti. Tietääkseni laatikolle ei ole tehty mitään. Kun lukee haulla näitä laatikko-/kytkinasioita niin kovin erilaisia kommentteja asiasta on kirjoitettu.

Omalla autollani tämä kuvaa ehkä parhaiten tilannetta
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=27450
Vastauksissa asiaa pidetään ATK-alallakin tuttuna asiana eli ominaisuutena eikä vikana.

Toisaalta taas näissä kehoitetaan laatikkoremonttiin
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19910
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9252
Jos kustannuksista voi jotain päätellä niin vastauksista saa kuvan, että ne pyörisi samoissa hinnoissa kytkinrempan kanssa eli 500+. Pitääneekö tämä paikkansa?

Autolla on ajettu 335 ja kuulopuheita olen ymmärtänyt, että laatikon ikä olisi noin 400. Voiko laatikon kunnon jotenkin varmistaa kun se joulun jälkeen avataan?
perax
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 21:35

Viesti Kirjoittaja perax »

Piti alunperin odottaa remontin tekoa joulun jälkeiseen aikaan, mutta tänään sitten meni hermot lopullisesti ja tilasin korjaamolta ajan ensi viikoksi.

Ennen ja jälkeen jokaista ajoa olen tarkastanut kytkinnesteet ja ne ovat olleet ihan OK. Toisin oli tänä aamuna. Säiliö oli tyhjentynyt yön aikana. Kun laitoin nestettä ennen kuin koskinkaan polkimeen niin pääsi taas ajamaan. Illalla säiliö on edelleen täynnä. Saa nähdä miten on aamulla.

Mikä siinä toiminnassa on sellaista, että säiliö välillä tyhjenee yön aikana ja välillä pinta ei heilahdakkaan.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

bensavaras erehtyny pimeässä letkusta ;)

...mystistä totta tosiaan. Voiskohan sylinterissa olevat tiivisteet olla niin horoja, että isommissa lämpötilanvaihteluissa (kylmänä yöllä) eivät enää piräkkään? Mene ja tiedä... jonnekinhan aine kuitenkin vuotaa, joten kun löydät nesteen ulostulokohdan, niin löydät syyllisenkin.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
perax
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 21:35

Viesti Kirjoittaja perax »

Kytkinremontti on nyt tehty ja melko kallista oli. Mutta elämä on.

Työ viisi tuntia 270, osat reilut 400. Samalla vaihdettiin painelaakeri, kytkinpaketti ja jotain pientä. En viitsinyt alkaa pihtailemaan Motonetin halvemmilla osilla vaan laitatin suosiolla alkuperäiset. Kytkinpaketti oli sellaisessa kunnossa että se olisi korjaajan mukaan kohta alkanut luistamaan. Se kyllä olikin odotettavaa auton kilometreilla.

Hiukan harmittaa maksaa tuollaista summaa heti oston jälkeen, mutta käytetyn kun ostaa niin uutta ei voi saada. Ainakin kytkimen nyt pitäisi toimia sen ajan kun auto on minulla. Saabi vaan nähdä koska on vaihdelaatikko- tai koneremontti edessä. Nyt ne kyllä pelaavat nyt ilman ongelmia vaikka se pientä ulinaa jostain (vaihteista?) kuuluukin 50-60 nopeuksissa.
Vastaa Viestiin