Paikkamaalaus

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Paikkamaalaus

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuli tuossa hankittua topazgul kuuppa -76 jossa on ihottumaa jonkin verran näkyvissä, lähinnä ovien ja lokasuojien keskiosissa jne.

Kajakki olisi tarkoitus saada ehostettua hieman säädyllisemmän näköiseksi ja katsastaa mahd. pian, ja kesällä purkaa ja läpikäydä kori ja käyttää ylimaalattavana.

Olen joskus noita paikkamaalauksia koettanut tehdä vaihtelevalla menestyksellä, eli kokemusta ei ole mitenkään kovin paljoa eikä lopputulos ole ollut kovin kaunista :oops: .

Ihottumaa on sen verran että siistein tuosta tulisi maalaamalla kyljet siihen kylkitaitokseen asti siis siihen ikkunalinjan alapuolelle saakka, ja homma olisi hoidettava mahdollisimman pienin kustannuksin ;)

Mietin vaan että kuinkahan kyseinen operaatio kannattaisi tehdä, maali on sen verran haalistunut että kaiketi ei-maalattavat pinnat kannattaisi varmaankin ensin myllyttää jotta väriero jäisi mahd. pieneksi.

Minulla olisi käytössä jonkimmoinen maaliruisku, kannattaako amatöörin kokeillakaan sillä ruiskuttamista vaiko vetäistä kylmästi paukkupulloilla pintaa?
Ajattelin hioa ruosteet pois kokonaisuudessaan raspi-roopella, sitten sinkkimaalia ja pakkelia päälle, sitten jotain hiontaväriä ja pintamaalia.
Rajaus hoitunee teipillä ja sumurajan häivytys esim. Fareclalla.
Minkälaista maalia suosittelette tuollaiseen tilapäiskorjaukseen?

edit: pari kuvaa tuosta potilaasta:
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=262
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=261
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=257

Tuo alahelmoihin vetäisty kotelosuoja-aine (tms) täytyisi kanssa saada pois jollain liuottimella, vai mahtaakohan lähteä muuten kuin hiomalla/kaapimalla?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

En viitsi aloittaa uutta topicia yhden kysymyksen vuoksi, eli kuinkas etukilven kuuluukaan tulla kiinnni tuollaisessa yksiraitapuskurisessa, tuossa omassani on kilpi patentoitu puskurin päälle tuollaisilla raudoilla jotka näkyvät osittain tuossa kuvassa:
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=257
Kaksiraitaisessa puskurissahan on ainakin sellainen muovinen kehikko kilpeä varten puskurin keskiosassa, mutta tuossa ei sellaista ole.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Maalauksesta:

No jos teet pohjatyöt ikkunalinjaan asti, mikset ylimaalaa kokonaan? Katossa/nokkapellissä/peräluukussa harvemmin on enemmälti ruostetta, joten pääsee pienellä kittauksella ja vesihionnalla. Tulee huomattavasti siistimpi kokonaisuudesta kuin että maalaisi vain osan.

Henk.koht olen maalannut autot aina itse Biltema-ruiskulla, ei mitään projälkeä, mutta menettelee: http://www.lihikset.net/images/kuuppa/DPP_0004.jpg

Tärkeimmäksi olen havainnut, että niitä viskositeetti/laimennusohjeita tosiaan kannattaa noudattaa.

Ja kotioloissa kun maalailee, niin se kuivumisaika on ihan tolkuton. Viikkoja saa olla erittäin varovainen kun pitelee osia, autoa ei juuri uskalla edes pestä moneen kuukauteen.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tommij kirjoitti:Maalauksesta:

No jos teet pohjatyöt ikkunalinjaan asti, mikset ylimaalaa kokonaan? Katossa/nokkapellissä/peräluukussa harvemmin on enemmälti ruostetta, joten pääsee pienellä kittauksella ja vesihionnalla. Tulee huomattavasti siistimpi kokonaisuudesta kuin että maalaisi vain osan.

Henk.koht olen maalannut autot aina itse Biltema-ruiskulla, ei mitään projälkeä, mutta menettelee: http://www.lihikset.net/images/kuuppa/DPP_0004.jpg

Tärkeimmäksi olen havainnut, että niitä viskositeetti/laimennusohjeita tosiaan kannattaa noudattaa.

Ja kotioloissa kun maalailee, niin se kuivumisaika on ihan tolkuton. Viikkoja saa olla erittäin varovainen kun pitelee osia, autoa ei juuri uskalla edes pestä moneen kuukauteen.
Saattaapa olla että tyydyn vain paikkamaalaukseen (eli en välttämättä maalaa edes koko alaosaa), pääasia olisi että saisi kitkettyä nuo pahimmat ruosteet pois ennenkuin syöpyvät syvemmälle.
Ei tekisi nyt keskellä talvea mieli purkaa tuota sinällään ihan toimivaa (pientä palovauriota lukuunottamatta) autoa, sillä noilla projekteilla on tapana venyä ja laajeta aika totaalisiksi, ja kesäolosuhteissa sellaisen toteuttaminen on jokseenkin mukavampaa ;)
Lisäksi meillä on vain yhden auton talli jolle on käyttöä muiden Saabien osalta myöskin, eli ei nyt ole mahdollista tehdä siinäkään mielessä monen kuukauden projektia.
Niin ja mukavahan tuo olisi saada välittömästi liikenteeseenkin, katsastustakin taitaa olla vielä jonkin aikaa jäljellä, mutta tuolle aknevaivalle täytyisi tehdä jotain ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Rekisterilapuista.
Muistelen, että jossakin vuosimalleissa (ensimmäisissä kumihuulisissa) oli etupuskurin alla teräslevyrakenteinen (roikkuva) kilvenkannatin, ne pyrkivät ruostumaan ja korvattiin usein muilla konsteilla.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

kostape kirjoitti:Rekisterilapuista.
Muistelen, että jossakin vuosimalleissa (ensimmäisissä kumihuulisissa) oli etupuskurin alla teräslevyrakenteinen (roikkuva) kilvenkannatin, ne pyrkivät ruostumaan ja korvattiin usein muilla konsteilla.
Juu, vain -76:ssa on kilvenkannatin. Sitä näki kiinnitettynä
myös puskurin päälle.
-77:ssa oli sitten jo muovikotelo.


Kuva[/img]
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Paikkamaalaamalla ei kaunista saa, jo pelkät sävyerot vanhan ja uuden välillä tekee aika karun jäljen.

Samoin tasoittaminen hankalaa jos ei voi hioa esim. koko lokasuojan yli reilulla liikkeellä.

Sanoisin, että päästä rälläkällä ruosteet pois syöpymistä ja vedät niihin jonkun spraypohjamaalin ja pintavärin (tai jos hyllystä löytyy kaksikomponenttipohjamaali, niin parempi vaihtoehto). Jätä isompi remppa sitten kevääseen. Ei kaunista, mutta estää ruostumista sen enempää ja kauempaa katsottuna saattaa näyttää ihan ok:lta (ei ainakaan häiritse kanssa-autoilijoita tien päällä :D).
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Maalauksesta; veikkaisin spraymaalin paremmaksi vaihtoehdoksi tässä tapauksessa, jos vain jostain sopivan sävyn löytää. Ilman uunia koko auton ylimaalauksen kuivuminen on tosiaan hieman tuskaista. Olen huomannut että esim. Motonetissa myytävät Motipin maalit ovat päteviä, useimmiten tulos on ollut jopa parempi kuin erikseen maalikaupassa sekoitetun sävyn kanssa. 8O Lisäksi tuo sävyhän on vielä aika ystävällinen sävyerojen suhteen. Koko auton myllyttäminen ilman kokemusta ja kunnon vehkeitä voi olla aika tuskainen homma, ensin voisi katsella ns. cleanerilla missä kunnossa vanha maalipinta oikeastaan on. Myös asteittainen häivytys hiomatahnalla voisi toimia..jotenkin. :roll:

Ensin ruosteet pois, ihan pieniin ruostepisteisiin kätevin väline on ns. Dremel tai vastaava. Isommat paikat porakoneeseen kiinnitettävällä nylonharjalla, metalliset vastaavat yleensä syövät pellin aika tehokkaasti naarmuille. Lisäksi suosittelisin käyttämään tässä vaiheessa joko jotakin "ruosteensyöjää", happoa tai vaikkapa Annitrolia. Sinkkipohjamaalin ja tavallisen pohjamaalin ruosteenpidätyskyvyllä ei näissä tapauksissa juuri ole eroa ollut. Myös kitin suhteen kannattaa käyttää hyväksi toteamiaan merkkejä, hintaero tulee melkeinpä jo pelkällä työskentelymukavuudella takaisin.

Kotelonsuoja-ainetta tuntematta paha sanoa, mutta ensin voisi koittaa myrkyillä (liuottimet, asetoni jne.) tai sitten vain föönin ja lastan kanssa kaapimalla.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kokemusta on spray-pulloista ja niissä on eroja. Siis sävyeroja, jos pelkän värikoodin perusteella ostaa. Sininen oli aika tarkkaan hyvän värinen, mutta vihreässä sävyeron jo huomasi (ja alle kolmen metrin päästähän näitä ei kannata arvioida). Hopea taas ei osunut Saabeissa ollenkaan kohdalleen, mutta Fiatista tuli aika hyvä. Joka tapauksessa ero on ollut (ei koske metallivärejä) niin hiuksen hieno, että jos vedät koko pinnan, niin sävyero lähes häviää (tai siis näin itselläni), mutta jos vain pienen alueen, niin häivyttäminen on jo isompi työ. Onhan se oma taiteenlajinsa, mutta sopii tällaiselle kotitekoiselle harrastajalle, eikä vaadi suuria valmisteluja.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

dq kirjoitti: Isommat paikat porakoneeseen kiinnitettävällä nylonharjalla,
.
Ns. "somalilaikka" on eri peli ruosteisiin. Se kaivaa ihan pellille asti vahingoittamatta sitä kuitenkaan. Myös lamellirakenteinen pikkurälläkän laikka on hyvä, mutta syö myös peltiä, jos ei ole varovainen.
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Ke Joulu 28, 2005 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

..niinjuu sekin vielä, ison pinnan saaminen tasasävyiseksi paukkupurkkien kanssa. Jonkun haalean metallivärin kanssa yllättävänkin vaikeaa joskus. Vaan kaipa tähänkin samat neuvot sopii, ensin tarpeeksi ohuita kerroksia jotta saadaan riittävästi väriä ja loppukerros koko pinta märkänä.
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Ns. "somalilaikka" on eri peli ruosteisiin. Se kaivaa ihan pellille asti vahingoittamatta sitä kuitenkaan.
Niin mikäs se tämä keksintö tarkemmin olikaan? Kuullut joskus aikaisemminkin "nee*eriharjan" pätevyydestä, ei ole vaan itselle sattunut käsiin. :D
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

dq kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Ns. "somalilaikka" on eri peli ruosteisiin. Se kaivaa ihan pellille asti vahingoittamatta sitä kuitenkaan.
Niin mikäs se tämä keksintö tarkemmin olikaan? Kuullut joskus aikaisemminkin "nee*eriharjan" pätevyydestä, ei ole vaan itselle sattunut käsiin. :D
Sellaista mustaa hyönteispesusienen tapaista mutta kovaa ainetta. Ei ollut verkossa kuvaa, mutta käsitelty ko. työkalua on mm. Overdrive foorumilla.
Niitä on ainakin kahta mallia. Sellainen, joka tulee karan avulla porakoneeseen tai sitten pikkurälläkkään tileva hiomalaikka. Molemmat tosi päteviä pelejä. Lähtee vaikka maalit pois peltipintaan, muttei syö peltiä kuitenkaan. Pitää ottaa kuvat, kun tuossa kohta menen tallille.
# 419 Vesa Pohjalainen
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Toi "somali"-laikka tai nylon-laikka, kuinka sitä sitten kutsutaankin, on hiekkapuhalluksen jälkeen paras tapa ruosteen poistamiseen.
Kynäruiskulla onnistuu perusvärien paikkaaminen tosi hienosti ja jälki häipyy viimeistään hiovalla vahalla suoritetussa viimeistelyssä ympäristöönsä.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Vastaa Viestiin