Startti ei starttaa / 900i16V -89. Ei vikaa sittenkään.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Startti ei starttaa / 900i16V -89. Ei vikaa sittenkään.

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Parempi ½lisko soitteli juuri, autonsa (900i16V -89) ei starttaa. Avaimesta kun kääntää, kuuluu "naputusta" (oletan tämän olevan solenoidin naksumista) mutta mikään ei pyöri. Aamulla auto lähti käyntiin vasta 3. yrittämällä (aina 1:llä tähän asti), vekottimella ajettiin eilen vajaa 1000km:n lenkki ja nyt siinä on 333tkm lasissa.

-Kuinka herkästi itse starttimoottorit laukeavat? Saako itse vaihdettua vai meneekö suoraan pajalle?

-Rikoin siitä hätävilkkukytkimen, vasemmalle toimii normaalisti ja oikealle tuplanopeudella - ei luulisi olevan mitään vaikutusta releiden tai muiden sähköosien toimintaan, eihän? Eihän?

-Käynnistyy huonosti (ongelmia bensansaannissa tai sytytyksessä) ja nyt ei starttikaan pyöri - voiko noissa 16V-koneissa olla jotain näihin molempiin vaikuttavaa osaa, joka hajoaa ns. kerrasta?
Viimeksi muokannut petteri75, Pe Joulu 30, 2005 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Startti ei starttaa / 900i16V -89

Viesti Kirjoittaja qaw »

Akku jos on sopivan tyhjänä niin startti ei jaksa pyörittää ja bensapumpun relekään ei jaksa vetää vaan kuuluu pelkkä naksutus apparin jalkatilasta. Jotenkin tulee kovasti mieleen tuollainen "vika"...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

hätävilkusta on paha sanoo, sepiiri lienee kuitenkin aina jännitteinen, jos joku vuoto niin tyhjii akkua?, hommaa ehjä, niitä on kaikilla purkajilla nurkat väärällään.
startti on keljun työläs/ ahdas vaihtaa, panin viime kesänä samanikäiseen, oli se ERG murikkakin tiellä, jotain 3 timmee vissiin rauhallisesti meni, konepelti pois kytkimen muovisuojus pois jne..
ei siinä mitään ihmeellistä oo, ahdasta vaan.

mulla kun kettuili se solenoidi, ku ei aina vedä, niin pidin sellasta noin 40 cm paksuhkoa piuhanpätkää mukana ja siinä oli 8 mm reikäinen abiko päässä puristettuna. se oli siltä varalta kun en ollu varma onko vika solenoidissa vai kabiinin puolella ohjauksissa, eli panin sen silmukan suoraan laturin päähän ja tökkäsin toisen pään solenoidille.
näkee sen tietysti merkkikynällä solenoidin navasta kun kamu starttaa tuleeko se ohjaus.
mutta jos itse solenoidissa on kärjet jotenkin juntturassa sillon sitä pitää kolkutella esim rengasraudan päällä SAMALLA kun toinen starttaa, se kyllä auttaa siihen väliaikaiseen jumittamiseen.
varmistu ny jotenkin esim em. kikkoja soveltaen että ei oo esim akku tyhjä tai joku maadoitus huono tai piuha löysällä ( vähän akun napoja kiristää uuteen uskoon), ennenkuin alat starttia vaihtaan
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Akusta

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Akun pitäisi olla OK, Bosch ja kohtuutuore. Tuon hätävilkkukorjaus-episodin jälkeen & aikana vehje on käynnistynyt aivan normaalisti (lähtee kyllä kiltisti päälle). Ilmeisesti myöskin sähköt muuten tulevat päälle (auto Hyvinkäällä n. 40km:n päässä).

Jos Helsinki / Vantaa / Hyvinkää -seuduilla on ehjiä hätävilkkukytkimiä omaavia, saa ottaa heti yhteyttä! YV tai petteri75@hotmail.com.

Hiukan vain ihmetyttää huono käynnistyminen tänä aamuna, vasta kolmannella jäi käymään.. Ja jos startti menee, niin eikös sekin edes jotain oireile (jää päälle tms).
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Siis vilkuttaa toiseen suuntaan tuplanopeudella?Ettei vaan ole polttimo palanut-alempi vastus.Silloinhan sen kuuluukin tehdä niin.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Voi halvattu..

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Jep. Vika oli niinkin suuri kuin toinen akkukaapeli irti akusta. Ei ihme, että akkulaturi näytti nollaa, ei ihme että auto oli sähköjen puolesta täysin kuollut. Akku kiinni ja auto hörähti käyntiin avainta näyttämällä.. Ehkä nyt ei aivan 100km turhaa ajoa, mutta melkein. Kaikenlaista voisi varmasti sanoa ääneen aiheesta "naiset & auto", mutta viisaana miehenä pidän suuni kiinni.

Vilkku lähti toimimaan normaalisti, kun laittoi polttimon kiinni - ei ole tainnut aikaisemmin vastaan tulla.

Suurkiitokset apua tarjonneille, vekotin toimii nyt normaalisti. Ainoastaan tyhjäkäynnin säätäminen on hiukan vaiheessa, vähänkin kun yrittää siitä ruuvista (läppärungon päällä) käyntiä alentaa, se käy hiukan vaivaisesti ja näin talvella vekottimen pitää pysyä päällä käynnistettäessä vaikka kuinka kylmästä. Termostaatin vaihto jouluna auttoi välittömästi lämpöihin ja olihan se hauska ruuvata irti flektikytkintä, jossa oli merkintä "W-Germany" - taisi olla alkuperäisosaa :)
Vastaa Viestiin