Michelinit/Gislaved tms. nastarenkaat tonttuun?
Tässä omat kokemukseni Gislaved NF3 195-65-15-renkaista 9000'n alla. Laitoin muutama viikko sitten alle uudet em. renkaat ja olen tähän mennessä ajanut niillä noin 2500 km, joista puolet asfaltilla ja puolet jäisillä/lumisilla teillä. Näin luonnehdin renkaita
- erittäin suuntavakaat kaikilla pinnoilla
- erinomaisen hiljaiset, nastojen ääni kuuluu asfaltilla aivan hitaasti ajettaessa (kuten liikkeelle lähtiessä, pysäköintialueilla jne), varsinaisilla ajonopeuksilla ovat erittäin hiljaiset -nastojen ääni ei kuulu lainkaan, kesärenkaat toivat sisälle vissinlaisen "huminan", joka nyt näillä renkailla on sävyltään karheampi, mutta voimakkuudeltaan suurin piirtein saman lainen
- pito lumella ja jäällä on erinomainen. Parhaan jarrutustehon saamiseksi kannattaa jarrutusta harjoitella; ja voi huomata, että erittäin tehokkaan jarrutuksen saa liukkaalla aikaan juuri ennen ABS'n aktivoitumista ja tässä autossa olen huomannut myös sen, että "kevyellä ABS-toiminnalla" voi syntyä paremi jarrutustulos kuin voimmakkaimmalla mahdollisella polkimen painamisella!
Talvirenkaiden ominaisuuksiin on ilmanpaineella suuri vaikutus. Rengasliikkeillä näyttää olevan nykyisin tyyli laittaa paine 2,5 bar kieppeille perusteluna se, että talvella renkaissa pitää olla suurempi paine. Oman kokemukseni mukaan renkaissa on oltava paine, joka auton ohjekirjassa on annettu, eli 9000'ssa 2,1 bar kaikissa renkaissa. MUTTA renkaiden painehan on riippuvainen lämpötilasta. Jos renkaisiin asetetaan paineeksi 2,1 sisälämpötilassa ja sitten ajo-olosuhteissa lämpötila on 0-asteen kieppeillä, paine onkin silloin noin 1,9 bar, eli ajetaan alipaineisilla renkailla. Jos lämpötila on -20 astetta, silloin paine renkaissa on enää 1,7 bar. Näin siksi, että nyrkkisääntöisesti paine muuttuu lämpötilan mukaan tämäntyyppisissä renkaissa noin 0,1 bar lämpötilan muutoksen 10 astetta kohti. Tähän perustuen rengasliikkeet sitten laittavat reilusti painetta, jotta pakkasten tullen oltaisiin suurinpiirtein oikeissa lukemissa, mutta todellisuudessa ajetaan ylipaineisilla renkailla, koska suurimmaksi osaksi ainakin eteläisessä Suomessa lämpötila on reilusti alle 10 pakkasasteen talvikautenakin. Yleisesti näkee talvirenkaiden olevan kuluneita keskialueelta, johon syynä on ylipaineisena ajo.
Jos haluaa renkailta parhaan mahdollisen käyttäytymisen, tulisi niissä yrittää pitää ko. lämpötilassa (lämpötilaan) asetettu paine.
Uudet renkaat kannatta myös ajaa hyvin "sisään" eli muutama sata kilometriä rauhallista ajoa, ei sutimista, eikä kaarrekaahailua. Näin saadaan nastat pysymään pitempään ja oikeassa asennossa.
Gislavedien hinnat Jyväskylän alueella oli em. ostoajankohtana 380-390e.
- erittäin suuntavakaat kaikilla pinnoilla
- erinomaisen hiljaiset, nastojen ääni kuuluu asfaltilla aivan hitaasti ajettaessa (kuten liikkeelle lähtiessä, pysäköintialueilla jne), varsinaisilla ajonopeuksilla ovat erittäin hiljaiset -nastojen ääni ei kuulu lainkaan, kesärenkaat toivat sisälle vissinlaisen "huminan", joka nyt näillä renkailla on sävyltään karheampi, mutta voimakkuudeltaan suurin piirtein saman lainen
- pito lumella ja jäällä on erinomainen. Parhaan jarrutustehon saamiseksi kannattaa jarrutusta harjoitella; ja voi huomata, että erittäin tehokkaan jarrutuksen saa liukkaalla aikaan juuri ennen ABS'n aktivoitumista ja tässä autossa olen huomannut myös sen, että "kevyellä ABS-toiminnalla" voi syntyä paremi jarrutustulos kuin voimmakkaimmalla mahdollisella polkimen painamisella!
Talvirenkaiden ominaisuuksiin on ilmanpaineella suuri vaikutus. Rengasliikkeillä näyttää olevan nykyisin tyyli laittaa paine 2,5 bar kieppeille perusteluna se, että talvella renkaissa pitää olla suurempi paine. Oman kokemukseni mukaan renkaissa on oltava paine, joka auton ohjekirjassa on annettu, eli 9000'ssa 2,1 bar kaikissa renkaissa. MUTTA renkaiden painehan on riippuvainen lämpötilasta. Jos renkaisiin asetetaan paineeksi 2,1 sisälämpötilassa ja sitten ajo-olosuhteissa lämpötila on 0-asteen kieppeillä, paine onkin silloin noin 1,9 bar, eli ajetaan alipaineisilla renkailla. Jos lämpötila on -20 astetta, silloin paine renkaissa on enää 1,7 bar. Näin siksi, että nyrkkisääntöisesti paine muuttuu lämpötilan mukaan tämäntyyppisissä renkaissa noin 0,1 bar lämpötilan muutoksen 10 astetta kohti. Tähän perustuen rengasliikkeet sitten laittavat reilusti painetta, jotta pakkasten tullen oltaisiin suurinpiirtein oikeissa lukemissa, mutta todellisuudessa ajetaan ylipaineisilla renkailla, koska suurimmaksi osaksi ainakin eteläisessä Suomessa lämpötila on reilusti alle 10 pakkasasteen talvikautenakin. Yleisesti näkee talvirenkaiden olevan kuluneita keskialueelta, johon syynä on ylipaineisena ajo.
Jos haluaa renkailta parhaan mahdollisen käyttäytymisen, tulisi niissä yrittää pitää ko. lämpötilassa (lämpötilaan) asetettu paine.
Uudet renkaat kannatta myös ajaa hyvin "sisään" eli muutama sata kilometriä rauhallista ajoa, ei sutimista, eikä kaarrekaahailua. Näin saadaan nastat pysymään pitempään ja oikeassa asennossa.
Gislavedien hinnat Jyväskylän alueella oli em. ostoajankohtana 380-390e.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Ja tämä "toisin päin" korostuu varsinkin leveissä renkaissa...9-5T kirjoitti:Näin oli joskus mutta nykyisten renkaiden rakenteen takia voi olla toisinkin päin.reko kirjoitti: Yleisesti näkee talvirenkaiden olevan kuluneita keskialueelta, johon syynä on ylipaineisena ajo.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Kiitos kattavista kokemuksista. Uskoisin, että tonnarin alla Gislaved toimii ihan mukavasti. Voi olla, että pehmeys korostuu painavammassa 9-5:ssareko kirjoitti:Tässä omat kokemukseni Gislaved NF3 195-65-15-renkaista 9000'n alla. Laitoin muutama viikko sitten alle uudet em. renkaat ja olen tähän mennessä ajanut niillä noin 2500 km, joista puolet asfaltilla ja puolet jäisillä/lumisilla teillä. Näin luonnehdin renkaita
- erittäin suuntavakaat kaikilla pinnoilla
- erinomaisen hiljaiset, nastojen ääni kuuluu asfaltilla aivan hitaasti ajettaessa (kuten liikkeelle lähtiessä, pysäköintialueilla jne), varsinaisilla ajonopeuksilla ovat erittäin hiljaiset -nastojen ääni ei kuulu lainkaan, kesärenkaat toivat sisälle vissinlaisen "huminan", joka nyt näillä renkailla on sävyltään karheampi, mutta voimakkuudeltaan suurin piirtein saman lainen
- pito lumella ja jäällä on erinomainen. Parhaan jarrutustehon saamiseksi kannattaa jarrutusta harjoitella; ja voi huomata, että erittäin tehokkaan jarrutuksen saa liukkaalla aikaan juuri ennen ABS'n aktivoitumista ja tässä autossa olen huomannut myös sen, että "kevyellä ABS-toiminnalla" voi syntyä paremi jarrutustulos kuin voimmakkaimmalla mahdollisella polkimen painamisella!
Gislavedien hinnat Jyväskylän alueella oli em. ostoajankohtana 380-390e.

Just tulin Haaparannasta KM-Däckiltä Gislavedin NorthFrost 3:t alla (195/65/15/Q) 352,58€... Renkaista ei voi vielä sanoa mitään koska olen ajellut kuin höyhenien päällä että renkaat sopeutuisi hyvin.
Hiljaiset oli ja todella hyvät matka-ajaa mitä nyt reilut sata kilsaa tuli ajettua.
Hiljaiset oli ja todella hyvät matka-ajaa mitä nyt reilut sata kilsaa tuli ajettua.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Esitin mielipiteenäni renkaiden ylipaineen aiheuttavan renkaiden keskilinjan kulumista muuta aluetta enemmän. Parissa kommentissa on esitetty, että nykyiset renkaat eivät tuolla tavalla kulu -mieluumminkin päin vastoin.
Nykyrenkailla voisin ymmärtää tarkoitettavan vyörenkaita vastakohtana aiemmin yleisiin ristikudosrenkaisiin. Siispä kommenteista voisi näin tulkita, että tuo ylipaineen aiheuttama kuluminen näkyy ristikudosrenkaissa keskellä, mutta vyörenkaissa ulkoreunoilla.
En tiedä mistä moinen käsitys on peräisin ja kuinka se perustellaan. Ihan mielenkiinnosta olisi hyvä saada perustelut ko. näkemykselle. Saattaapi olla, että tuo ilmanpaineen vaikutus kulumiseen on vyörenkailla pienempi, kuin ristikudosrenkailla.
Kaikki renkaiden huollosta esitetyt ohjeet rengasmerkeistä riippumatta esittävät nykyisinkin renkaiden ilmanpaineen vaikutuksen renkaan kulumiseen samoin: alipaineisessa renkaassa reuna-alueet ovat kuluneet keskialuetta enemmän ja ylipaineisessa renkaassa keskialue on kulunut reuna-alueita enemmän.
Olisi mielenkiintoista saada tietää perustelut em. kommenteille ja linkit esim. ko. tutkimustuloksiin, tai rengasvalmistajien sivuille, joissa tämä uusi kulumismalli esitetään.
Aina uutta tietoa ja totuutta janoavana jään seuraamaan mielipiteitä
Nykyrenkailla voisin ymmärtää tarkoitettavan vyörenkaita vastakohtana aiemmin yleisiin ristikudosrenkaisiin. Siispä kommenteista voisi näin tulkita, että tuo ylipaineen aiheuttama kuluminen näkyy ristikudosrenkaissa keskellä, mutta vyörenkaissa ulkoreunoilla.
En tiedä mistä moinen käsitys on peräisin ja kuinka se perustellaan. Ihan mielenkiinnosta olisi hyvä saada perustelut ko. näkemykselle. Saattaapi olla, että tuo ilmanpaineen vaikutus kulumiseen on vyörenkailla pienempi, kuin ristikudosrenkailla.
Kaikki renkaiden huollosta esitetyt ohjeet rengasmerkeistä riippumatta esittävät nykyisinkin renkaiden ilmanpaineen vaikutuksen renkaan kulumiseen samoin: alipaineisessa renkaassa reuna-alueet ovat kuluneet keskialuetta enemmän ja ylipaineisessa renkaassa keskialue on kulunut reuna-alueita enemmän.
Olisi mielenkiintoista saada tietää perustelut em. kommenteille ja linkit esim. ko. tutkimustuloksiin, tai rengasvalmistajien sivuille, joissa tämä uusi kulumismalli esitetään.
Aina uutta tietoa ja totuutta janoavana jään seuraamaan mielipiteitä
Re: Renkaat
9-5T kirjoitti:Nokialaisissa ei ole tarvinnut pelätä nastojen irtoamista.timolaasonen kirjoitti: Otin Kleberit, kun tonttu on aika painava auto ja renkaita hypistellessä totesin, että Nokian2 ja Nordman2 renkaissa nastat tuskin pysyy kiinni, kun on lamelleja niin lähellä nastoja.
eiiiikööö

itsellä oli ensimmäiset ja viimeiset nokialaiset muutama vuosi sitten. oli myös viimeiset nastalliset, oliko ne nyt kympit.
helmikuun kohdalla ei ollut enää nastoja renkaissa, joten pito oli aivan syvältä

Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Renkaat
9-5T kirjoitti:
Viime vuosituhannella tuli ajettua kympeillä ja ykkösillä eikä niistäkään ikinä tippunut yhtään nastaa ennen kuin 60000km on täyttynyt mutta kyllähän niistäkin varmaan eroon pääsee ja varsinkin muutama vuosi sitten olleet kymppisi olivat jo niin vanhoja että en tarkoittanut että museoikäisinäkin nastat pysyy.
no mutta ei ne silloi museoikäiset ollutkaat



Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
olisikohan vuosi ollut -98, kun oli ässä mulla ekaa talvea. sanoinkin että oli j oskus. saattoi ne olla ykkösetkin, kun ei muista ihan tarkkaan, on kuitenki muutama vuosi aikaa.
sen talven jälkeen ei ole enää nastakumeja mulla ollu, ku tympäännyin siihen, että helmikuussa alkoi olla olo että ajaa kesärenkailla. pitoa ei ollut yhtään kun nastat puuttui
sen talven jälkeen ei ole enää nastakumeja mulla ollu, ku tympäännyin siihen, että helmikuussa alkoi olla olo että ajaa kesärenkailla. pitoa ei ollut yhtään kun nastat puuttui

Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
No niin,"hyvä kumi"hajosHARTSA kirjoitti:Gisla NF 3 16" alla. Hyvin pitää ja hiljaisetkin. Hyvät kumekset!

Aamulla ennen seiskaa töihin menossa, hajos "reilun" satkun vauhdista etuoikea rengas.Juuri olin lähdössä ohittaan autoa,kun alkoi"täryyttään"...
Eikun jarrua ja tien reunaan. renkaan paska tyhjä ja vanne vastas tiehen

No,pimeässä ja kylmässä renkaan vaihtoon!! Sain ku sainkin vaihdettua alle ökytuuning erikoisvanteen 115/70 tai jotain ja sekin melkein tyhjä

12km vielä töihin...( ja taaskaan ei ollut taskulamppu eikä turkishaalarit mukana !!)
Renkaan "reunaan/nurkkaan" on täytynyt käydä jokin jääpalaa kovempi "terä" kun oli peukun mentävä viilto renkaassa! Tyhjeni tosi nopeesti!Vaikka tiekin oli huono ( täällä "maalla" talvisin tietkin muistuttaa kyntöpeltoa...) eli täryytti jonkin verran koko matkan. Olihan renkaalla ajettukin jo n.300km..
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Audi A6 2.0 TDi. Avant
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Oli ilo päästä polliisin ajokoulutukseen viime kesänä Naarajärvellä ja kyllä Nokian miesten kanta on, että nykyrenkaan oikea paine on 2,5 ja renkaat eivät enään kulu esim keskeltä koska rakenne kuvio-osassa on niin jäykkä että painetta lisättäessä sen muoto ei muutu vaan ohjattavuus paranee.
Radalla käytettiin 3,0.
Radalla käytettiin 3,0.