Ilmastoinnin huolto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

V.J.S kirjoitti:


Kannattaa huomata, että tuohon Nykäsen huoltoon ei kuulu kylmä-aineet, jos (yleensä kun...) niitä tarvitsee lisätä. Eli sisältää vain "kylmäaineen tarkastuksen ja lisäyksen" (ei siis kylmäaineita!!).
En tiedä, miten lie Klaukkalan puljun tarjouksen laita?
Tuo Klaukkalan "Pulju" tekee aineineen tuon huollon.
Tekis mieli jatkaa samaa linjaa ja kysyä, missä itse . :lol: :lol: :lol:

Kerro sitten teille vinkkejä :cry:
Taidan pitää omana tietonani. 8)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Firges9000 kirjoitti: Tuo Klaukkalan "Pulju" tekee aineineen tuon huollon.
Tekis mieli jatkaa samaa linjaa ja kysyä, missä helvetin läävässä sä itse asut. :lol: :lol: :lol:

Kerro sitten teille vinkkejä :cry:
Taidan pitää omana tietonani. 8)
Eläs ny Jaska imuroi hernehiä nenukkiin! Tarkoitukseni oli kiinnittää muidenkin huomio viime keväänä havaitsemaani "ilmiöön", jossa ilmastointiliikkeet mainostaa "täydellistä keväthuoltoa" johonkin suht. edukkaaseen hintaan. Unohtavat tosin mainita, paitsi kysyttäessä tai kun lasku isketään käteen, että huoltohintaan ei muuten sisälly kylmäaineet...Ja erikseen vielä kirjoitin, että en tiedä, sisältyikö liemetkin Klaukkalan "puljun" hinta-arvioon. Niin, tapaan käyttää "pulju" nimitystä myöskin positiivisessa mielessä, jos se nyt sattui särähtämään. Jaahas, taidankin tästä vetäytyä kodin virkaa toimittavan rötiskön koinsyömälle soffalle naatiskelemaan sadepäivästä. Toivottavasti ei ala katto vuotamaan :lol: :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Sana "pulju" särähti. ja imuroi herneen nenuun välittömästi,
PTRUUUUUUUH, irtos :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 776
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

KUOPIOSSA 9000CD:n Ilmastointihuolto sujui mukavasti Kylmäntekijöillä Kartanonkadulla Leväsellä - jouduin käymään useamman kerran ja palvelu oli asiallista ja omistajallakin oli 9-5 Aero.
8)

Kuopion Autohuollossa Särkiniemessä oli luettelot/kuvastot ja Savon Dieselin kautta tilailin uuden kuivurin/suodattimen ja paisuntaventtiilin. 1989 mallin autoon on kertynyt jo 275000km ,joten huolto oli tarpeen ja nyt toimii niin että ohtaa oikein jomottaa.
:oops:

Täytyy sanoa, että on se SAAB sentään peli kun 15 vuotiaan auton automaattinen ilmastointi pelaa kun arkkienkeli...
:)

SAABissa on Hellan ilmastointi, vaikka kompurassa lukeekin Sanden.

Tero 168
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Koitin tuossa etsiskellä jo valmista ketjua seuraavanalisille kysymyksille (niin notta toivottavasti menee kutakuinkin oikeaan osoitteeseen :P ):

Eli ilmastoinnin pumppu - miten mahtaa olla toiminnan suhteen jos hihna (?) on otettu pois? Miten toiminnan voisi tarkistaa tai kennon (?) kunnon varmistaa?

Ja jatkokysymyksenä: Minkätyyppisiä (tyyppivikoja?) ongelmia on ysitonnisarjan sähköikkunoissa mahtanut esiintyä. Onko noin yleensä ottaen hankalaa/kallista korjata ja onnistuuko kotikonstein?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonppa kirjoitti:Eli ilmastoinnin pumppu - miten mahtaa olla toiminnan suhteen jos hihna (?) on otettu pois? Miten toiminnan voisi tarkistaa tai kennon (?) kunnon varmistaa?
Jos kompressori on ollut pitkään pyörimättä, saattaa olla tiivisteet kuivuneet, ja alkavat vuotaa jos järjestelmän täyttää uudestaan. Tai saattaa olla koko kompressori jumittunut niin, että moottorin ollessa hihnapyörän päästä keskiötä sormin pyörittäessä pyörii vain kankeasti tai ei ollenkaan. Järjestelmän kunnon voi tarkistaa vuotojen suhteen syöttämällä järjestelmään testikaasua, esim. typpeä ja sitten etsimällä sihinöitä, tai saippuavesisuihkepullon avulla suihkimalla kuplia. Kenno keulalla taitaa olla useimmiten vuotopaikka, kun se on niin suolalle alttiina siinä etummaisena.
Tonppa kirjoitti: Minkätyyppisiä (tyyppivikoja?) ongelmia on ysitonnisarjan sähköikkunoissa mahtanut esiintyä. Onko noin yleensä ottaen hankalaa/kallista korjata ja onnistuuko kotikonstein?
Ruostevikaisia ovia lienee Suomi täynnä, niistä saa moottoreita ja nostinmekanismeja varaosiksi, jos tarve on. Useimmiten kai moottori jumittaa tai vaijerin kuoret (muoviputket) murtuvat. Katkaisijoissakin voi olla vikaa (roskia ja kokista tms. Lasinnostinmekanismiin pääsee käsiksi kun irrottaa oviverhoilun. On ihan kohtuullinen operaatio itse tehtäväksi, ellei peukalo ole ihan keskellä kämmentä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Jeeps, kiitosta tiedoista. Nytpä tietää tämänkin, ettei kannata säikähtää ikkunavikaista ajokkia.

Mutta pitääpä olla varovaisempi sitten tuon ilmastoinnin suhteen. Kiitos vinkeistä! :P
kantti
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja kantti »

Vertailun vuoksi:
Lappeenrannassa paikallinen Nissandiileri
Autotalo Ripatti huolsi ilmastoinnin 90€.
Auton merkillä ei väliä, saappikin kävi....
ja hintaan sisältyi uudet aineet.
9000 CD 2,0 -95
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Just varasin ajan uudemmaan autovarusteeseen täyttöä varten. (kun tuli nuo kamat ulos kompuran päässä olevasta venttiilistä). Hintaa kuulma 120 egee ja lupasivat kokeilla painekytkimen ja flektin toiminnan ja tarkastaa muutenkin koko systeemin ettei kävisi uudelleen noin. Vaan kuinhan tuo alfamerin öljynvaihto-opas pitää paikkansa ton flektin kytkentälämpötilojen kanssa ohjaus Edun kautta ykkös nopeus 100C ja kakkonen 111C (tuntuu hiukan kovilta) kone kylläkin pysyy ajossa 91-94C välillä vaan äsken töistätullessa jätin käymään tyhjäkäyntiä kunnes koneenlämpö oli OBD väylästä katsottuna 102C.
(oma mittari juuri sinisen yli) (korjataan kun keritään).
Sammutin auton ja virta päälle lämpö kävi 111C eikä föönissä tapahtunut mitään elämää. Päävirrat toimii kun laittaa releen tilalle jumpin niin hienosti toimii flektin molemmat nopeudet ja releet on OK. Joten täytyypä huomenna paistaa tuo anturi ja katsoa mitä tapahtuu (vai tapahtuuko mitään).
Vai onko se niin että tieto lisää tuskaa eli heitänkö koko Pädin hiiteen ja kovaa ajoa.
kantti
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja kantti »

Mimmi kirjoitti:Uusilla aineilla huolto oli ilmainen, aine kun tuppaa maksamaan tuon 90€ kilolta ja tonttuun menee 950g ainetta kokonaisuudessaan.
Nii. Huoltomieskin otti pari taka-askelta,
kun selvisi paljon ainetta menee. Vaan tarjous on tarjous, ei auttanut nikotella.
Ja lopputuloskin oli näin yhden päivän kokemusten perusteella ok.
Kun on uutta ainetta sopiva määrä, kompura käy harvemmin...
9000 CD 2,0 -95
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Autosähkö Nykäsen 115 eur sisältää kylmäaineet:
http://www.autosahkonykanen.fi/Auto-Ilm ... ainos.html

Ilmeisesti autossani on Hellan ilmastoinnin osia.Osat maksaisivat Öhrumin hinnaston mukaan seuraavasti:
-kuivain 67 eur (tai 55 eur)
-painekykin 45 eur

Itse ajattelin tuolla tai Klaukkalan Antares Oy (Esa Oinonen) käyttää saabin ilmastointihuollossa, koska kuivain ja painekytkin pitäisi samalla vaihtaa, eikä niiden vaihtoa kotona pysty tekemään (järjestelmän tyhjennys ja täyttö ovat kotona mahdottomia tehtäväksi).

-Make
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Nostellaan vanhaa aihetta: ongelma on se, että alkoi keräämään kosteutta ikkunoihin. Kaikesta päätellen siis ilmastointi kuivureineen ei pelaa. Mikä neuvoksi, sulakkeet on tsekattu ja liittimet pitäis olla kiinni. Järjestelmässä on ainakin vähän painetta kun suhahti kun kokeilin venttiilistä. Voiko kuivuri jäätyä/täyttyä/mennä muulla tavoin rikki?
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kosteus ikkunoissa voi johtua myös likaisesta raitisilmansuodattimesta tai vuotavasta lämppärin kennosta.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

Hei "tantami" -esittämäsi syyt, eli "ilmastointi/kuivuri" ongelmat eivät voine olla syynä ikkunoiden huurtumiseen, jos ajelet täällä Suomessa pakkasalueella. Näin siksi, että ilmastointi ei käynnisty lämpötilan ollessa miinusasteissa -eikä vielä muutaman + asteen puolellakaan. Näin ollen tuo ilmastoinnin aiheuttama ilman kuivaustoimintokaan ei toimi.
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Ok, tutkimaan siis suodatin ensin. :oops:
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Vastaa Viestiin