Tulevaisuuden klassikot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Ddeccard
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki

Tulevaisuuden klassikot

Viesti Kirjoittaja Ddeccard »

Rakastan satkuani. Siinä on hyvä moottori, turbo, mukavat penkit ja käytännössä ruosteeton kori (nokkapelti pitää vaihtaa nurkasta alkavan ruosteen takia). Samat asiat löytyy uudesta corollastakin, mutta autoni on 15 vuotta vanha; Se alkaa olla klassikko.

Käyttöautot - autot jotka on suunniteltu ja rakennettu ainoastaan raha mielessä - poistuvat kierrosta nopeasti. Itse ajan vuoden -91
ässällä, ja ajonautinto on vertaansa vailla. kuinka monta tämän hetken Micraa on on käytössä 15 tai 20 vuoden kuluttua? Kuinka monta niistä on hyvässä kunnossa?

Auto on joko väline jolla matkustetaan paikan A j a B (mahd. myös C) välillä. Sitä poljetaan, sitä pahoinpidellään markettien parkkipaikoilla tai annetaan hapettua kunollisen pesun puutteessa. Auto on kone, jonka ihminen rakensi omaksi hyödykseen - lukuunottamatta niitä autoja jotka rakennettiin käyttöä varten.

Olen omistanut aina 90 vaihteen (-91, 90, 91) autoja. Keskimoottorinen MR2, Kolmoskopan turbosupra, ja nyt matalapaine (tullaan korjaamaan lähitulevaisuudessa) satku. Nämä autot on suunniteltu ajettavaksi - kakkosen painojakauma, supran yliluonnollinen kestävyys, satkun ideaalinen sisätila yhdistettynä kahden edellisen parempiin puoliin.

Näillä autoilla on paikka sydämessäni.Ne ovat valovuosia edellä suurimpaa osaa aikansa edustajia niin muotoilunsa (paitsi supra), kuin suunnittelunsa ja rakennuslaadun osalta. Kaikki ovat erinomaisia ajaa - muiltakin osiltansa autot ovat "ns." ajattomia.

Mutta mitkä ovat tämän päivän klassikot? Mitä autoja palvomme 20 vuoden kuluttua? Älkääkä vastatkio automaattisesti saab - mitkä ovat niitä autoja jotka muistetaan vuonna 2025?
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Jotenkin tuntuu siltä, että Fiat Multipla voi olla aika vahvoilla... :roll:

ja ehkä tuo Mazda RX-8.
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Tulevaisuuden klassikot

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Ddeccard kirjoitti:Älkääkä vastatkio automaattisesti saab - mitkä ovat niitä autoja jotka muistetaan vuonna 2025?
en ite kysymykseen ota muuten kantaa, mut en usko et tämänpäivän saab mallistoa kukaan muistaa 20vuoden päästä edes silleen kuin nykyisiä vanhoja saabeja
BMW 525iA Touring Executive
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Tulevaisuuden klassikot

Viesti Kirjoittaja Bob »

Mäksä kirjoitti:
Ddeccard kirjoitti:Älkääkä vastatkio automaattisesti saab - mitkä ovat niitä autoja jotka muistetaan vuonna 2025?
en ite kysymykseen ota muuten kantaa, mut en usko et tämänpäivän saab mallistoa kukaan muistaa 20vuoden päästä edes silleen kuin nykyisiä vanhoja saabeja
Kyllä muistaa - SportSedaneista tulee tulevaisuuden Opel Asconoita nuorisolle :wink: .
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Tulevaisuuden klassikot

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Ddeccard kirjoitti: Mutta mitkä ovat tämän päivän klassikot? Mitä autoja palvomme 20 vuoden kuluttua? Älkääkä vastatkio automaattisesti saab - mitkä ovat niitä autoja jotka muistetaan vuonna 2025?
Todennäköisesti ne autot, joissa on nyt "mullistavia" keksintöjä. Olen aivan varma, että esim. DSG yleistyy huomattavasti. Kuten muutkin ominaisuuden, puhumattakaan kaistanvaihto -ominaisuuksista, jotka varmasti lisääntyvät.
Autot automatisoituvat koko aika enemmän ja enemmän.

Muistan ainakin minä käytti 20 vuotta sitten Turboa. Kyllä vain. 8)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aikanaan muistetaan og900-sarjasta korkeintaan Aerot ja ng900-sarjasta esim. sensonicit tai cabet
edit: tai ng900 "aerot" ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Veikkaan, että turbo99 jää aivan varmasti ihmisten mieliin ainaskin saabeista. Siitä on kirjoitettu niin paljon ajan kuluessa autolehtiin ja se käänsi uuden sivun autohistoriassa, kun turbomoottori tuotiin tavalliseen ajokkiin, eikä urheiluautoon. Toinen on varmasti nuo avosaabit. Niillä ajetaan vähän ja niiden hävikki liikenteestä on paljon pienempi, kuin kovakattoisten versioiden. Täytyy sitten muistaa myöskin se, että eri maissa on erilainen arvostus autoille. Jenkeissä saabit katsotaan oikeasti urheilullisiksi autoiksi, jotka on laadukkaita jne. Me suomalaiset nähdään usein saabeissa vaan ne peruskarvalakkimallit, joita oli aikanaan "aivan liikaa liikenteessä", tai jos ei mitään muuta, niin että ne oli niitä poliisiautoja.

Uusimmista saabeista en ole jostain syystä löytänyt sellaisia säväyttäjiä, sitä puolta on vaikea ennustaa vielä, mistä korimalleista ja versioista tulee jatkossa niitä parhaita säväreitä, jotka saa ne jäämään mieleen. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

E46?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Tämän hetken autoista voisi jäädä "harrastuskäyttöön" BMW:n E46 (300-sarjalainen). Isolla moottorilla se liikkuu kohtuullisesti, on takavetoinen ja 2-ovisena coupéna ihan linjakas vekotin.

Kyllä Saabikin näyttää kohtuulliselta, itse asiassa uusi 9-3 Sport Sedan on paremman näköinen kuin Opelin versio samasta alusta. Jopa niin, että ehkä sekin jää "harrastuskäyttöön"?

Mutta ehkä 20 vuoden kuluttua liikutellaan myös Type-Ärriä, vaikka ne onkin siinä vaiheessa varmasti poljettu moottoripajalle muutamaan kertaan :) Jos auto on niin hyvä ajaa kuin vouhotetaan, niin en yhtään ihmettele.

Mitä Saabiin tulee, niin ensimmäiset og900 Aerot ovat nyt siinä 20 vuoden rajapyykin kohdalla. Kuinka moni pulittaisi kohtuukuntoisesta -85 Aerosta esim. 3-4 tuhatta euroa kuin vaikka 1-1,5 tuhatta kohtuukuntoisesta 8-venttiilisestä turbosta? No niinpä, kun Saab on härmäläisille sitä em. kaasari-karvalakkia, niin totta kai turbo-kyytiä himoitaan mutta siitä ei haluta maksaa yhtään lisää. Ei, vaikka turbot ovat uusina olleet hyvin kalliita.
tg
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:31

tässä tulevaisuuden klassikko

Viesti Kirjoittaja tg »

http://rapidshare.de/files/10396214/bru ... g.avi.html
http://www.koenigsegg.se/movies/Koenigsegg_CC.mpg
tota autoo tarkotin oikeesti mutta näköjään oli laittanut väärän linkin
auto jossa on moottori oikeinpäin ja vetotapa oikee
ja kaiken kukkuraks tehty ruotsissa
Viimeksi muokannut tg, Su Tammi 22, 2006 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: tässä tulevaisuuden klassikko

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

tg kirjoitti:http://rapidshare.de/files/10396214/bru ... g.avi.html
auto jossa on moottori oikeinpäin ja vetotapa oikee
ja kaiken kukkuraks tehty ruotsissa
Äh, mitä nyt tota sotkemaan tähän.. :wink: Filmi on nähty ja 740-sarjalle tullaan korkeintaan nauramaan "muotojensa" takia. :lol:

(p.s. Onneksi on tällä hetkellä eniten romutetuin auto ruotsissa vm.88 740.. :P )
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Sehän riippuu ihan ihmisestä että mitä palvoo ja mitä ei. :D Minä esim. kuolaan kun vastaan tulee loistokuntoinen Toyota KE20, mutta ymmärrän kyllä että isolle osalle ihmisistä son ollut vain 70-luvulla esiintynyt välttämätön paha halvan auton tarpeeseen. ;)

Kaipa se "suuri yleisö" tulee palvomaan kaikkea mikä on vähänkään erikoisempaa, suorituskykyisempää etc. Nykypäivän laitteista nyt tulee mieleen vaikkapa turbo-nelivedot (Imput, Evot, Mazda6 MPS, Audit jne.), muotoilullisesti erikoiset tapaukset (Mini, New Beetle, Audi TT..), oikeastaan kaikki laitteet jotka ovat olleet uutena tarpeeksi hintavia tai hinnan suhde suorituskykyyn on riittävän hyvä.
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulevaisuuden klassikot

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Ddeccard kirjoitti:Mutta mitkä ovat tämän päivän klassikot? Mitä autoja palvomme 20 vuoden kuluttua? Älkääkä vastatkio automaattisesti saab - mitkä ovat niitä autoja jotka muistetaan vuonna 2025?
Yhdestäkään nykyautosta ei ole tulevaisuuden klassikoksi, vaan kahdenkymmenen vuoden päästä ne kaikki on kierrätetty ananaspurkeiksi, sillä siihenhän ne on suunniteltukin.

Aika vähän on edes niitä autoja vuodelta 1985, joita nykyään pidettäisiin klassikkoina tai joita nyt tänä päivänä 20 vuotta myöhemmin palvottaisiin. Mutta 50-60 -luvun jenkit ja vanhat englantilaiset klassikot ja italialaiset urheiluautot ovat edelleen kova sana.

Niitä tullaan ihaillen muistelemaan ja ne joilla sellainen on, ajavat niillä vielä edelleen vuonna 2025. Jos vain silloin vielä saa ostaa bensiiniä laillisesti ja ilman reseptiä.

Idols-voittajat, neuroviisut ja nykypäivän yhden hitin ihmeartistit unohtuvat nopeasti, mutta kunnon juurimusiikki ja rock'n'roll ei kuole koskaan. :wink:

dq kirjoitti:muotoilullisesti erikoiset tapaukset (Mini, New Beetle, Audi TT..), oikeastaan kaikki laitteet jotka ovat olleet uutena tarpeeksi hintavia tai hinnan suhde suorituskykyyn on riittävän hyvä.
Oikea Kupla tai Mini ovat klassikoita, nykyversiot vain huonoja näköiskopioita, silkkoa sisältä. 60-lukuiset Jenkkilän "poniautot" (mm. Ford Mustang, Pontiac GTO jne.) sopivat tuohon hinta/suorituskykysuhdeluokitteluun erinomaisesti. Mikään TypeRä tai TDI-kikkare ei ansaitse tulla muistetuksi klassikkona.
NG 900S 3d 2.3i -98
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Re: Tulevaisuuden klassikot

Viesti Kirjoittaja dq »

Hepis kirjoitti:Yhdestäkään nykyautosta ei ole tulevaisuuden klassikoksi, vaan kahdenkymmenen vuoden päästä ne kaikki on kierrätetty ananaspurkeiksi, sillä siihenhän ne on suunniteltukin.

Aika vähän on edes niitä autoja vuodelta 1985, joita nykyään pidettäisiin klassikkoina tai joita nyt tänä päivänä 20 vuotta myöhemmin palvottaisiin. Mutta 50-60 -luvun jenkit ja vanhat englantilaiset klassikot ja italialaiset urheiluautot ovat edelleen kova sana.

Oikea Kupla tai Mini ovat klassikoita, nykyversiot vain huonoja näköiskopioita, silkkoa sisältä. 60-lukuiset Jenkkilän "poniautot" (mm. Ford Mustang, Pontiac GTO jne.) sopivat tuohon hinta/suorituskykysuhdeluokitteluun erinomaisesti. Mikään TypeRä tai TDI-kikkare ei ansaitse tulla muistetuksi klassikkona.
Edelleenkin katsojasta kiinni mistä tykkää ja mistä ei. :roll: En oikein ymmärrä tuota ananaspurkki -ajattelua, tokkiinsa nykyajan autoissa on niin paljon enemmän tekniikkaa että korjattavaakin on paljon, paljon enemmän kuin esim. 70-luvun autoissa, mutta yhtälailla tätä tekniikkaa opitaan lopulta korjaamaan mitä enemmän niiden kanssa pelataan. Ontuvana esimerkkinä, mennään 20 vuotta eteenpäin niin Hestecin tapaiset systeemit on arkipäivää siinä missä tuplakaasareita osaa säätää kunnolla aniharva. :wink: Työnlaatu tuskin huonompaan suuntaan on mennyt jos muistelee millaisia esim. englantilaiset autot joskus olivat.

Täytyy myöskin muistaa että Classic-Chevyllä ja autolla vuodelta '85 on ikäeroa 30 vuotta, ja tuo ikä tekee klassikon siinä missä paremmatkin krediitit. Mikä tahansa 30-luvulta tähän päivään säilynyt kippo on jo klassikko? Classic-Chevyt olivat 20 vuotta vanhoina synnyinmaassaan peruskippoja, joilla pakon edessä ajeltiin ja puolet niistä oli jo paalattukin? Suomessa auton pelkkä hinta tänne peräpohjolaan rahdattuna teki monesta jenkkiautosta arvostetun.

Alkuperäiset Kupla ja Mini ovat klassikoita lähinnä sen vuoksi että ne olivat aikanaan jotain aivan uutta ja ihmeellistä autosuunnittelun saralla, uudet kenties ratsastavat esikuviensa maineella mutta ovat kuitenkin muotoilullisesti aivan muuta kuin Corollan tapaiset "massatuotantoautot", ja uskoisin että sekin nostaa jo niiden statusta tarpeeksi. Silkkoa sisältä, meinaatko esim. että alkuperäinen Mini olisi ollut laadukkaampi tuotos kuin nykyinen? :D Vai ideologiaako tarkoitit?

Hmm juu, esim. Mustang taitaa tulla nykyisessäänkin muodossa klassikoksi, V8-moottorista taitaa jenkeissä saada hieman reilu 20 tonnilla? 8O Harmi vaan että säädökset nykyään niin paljon jenkkiautoja sorsivat täällä meillä. Ja kyllähän tuota TypeRä:kin vielä joskus muistellaan, jos ei muuten niin pahalla. ;)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulevaisuuden klassikot

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9-5T kirjoitti:Kai kuntoon vaikuttaa enemmänkin pitäjä kuin merkki.
Sen jälkeen kun englantilaiset lopettivat autojen suunnittelun ja ranskalaiset oppivat galvanoimaan pellin asia on ollut juurikin näin :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ddeccard
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ddeccard »

5 vuotta sitten myin pois 15 vuotiaan Cherryn joka oli todella hyvässä kunnossa. Kai kuntoon vaikuttaa enemmänkin pitäjä kuin merkki.
Totta kai, mutta kuinka moni pitää näitä pikkuautoja kuin kukkaa kämmenellä? Kuinka moni niiden omistajista edes tietää miten autoa pidetää kuin kukkaa kämmenellä?

Tällä viikollakin (-20C) katsoin duunipaikalla kun naapuritalon pihassa käynnisteltiin micraa tyyliin : Heti kun starttaa, kierrokset kattoot ja revitellään. Ja pikkupikku kolhuthan melkein kuuluu tollaseen munankuoreen, tulee ohjastajallekin välimerellinen fiilis kun auto on yhtä lommolla kuin vastaava roomassa.

:lol:
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
Vastaa Viestiin