Mistä johtuupi..??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saab9-3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 13:22
Paikkakunta: Lahti

Mistä johtuupi..??

Viesti Kirjoittaja saab9-3t »

Laitoin hukkaportilta turboon menevän letkun väliin t-haaran että se huijaa lisää ahtopaineita..vakiot on 0,4bar..haaralla sai parhaimmillaan 1 barin paineet..mittarikin näyttää oikein..autoni on 9-3 2.0t 154hv versio..onko mahollista että autossani ois 185hv saabin ohjausboksi..??..vai mistä johtuu..pudotin paineet 0,6 bariin ettei kone hajoa ennen ku tiiän syyn..
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Paineitten nousu johtuu ihan siitä että laitoit sen haaran sinne. :D :D
No ei vaa..Tarkotit varmaan sitä miks ei tuu fuelcuttia ja siihempä en osaa
vastata.Eikös sen pitäis katkasta bensan syöttö tossa matalapaine versiossa jossain 0.65bar kohilla.????
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
saab9-3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 13:22
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja saab9-3t »

Niin mutku ei katkase..auto ei nyi tai mitenkää muuten oireile..ihme juttu..
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

9-3 Lpt version fuel cutin rajaa en tiedä mutta vakio täyspaineboxissa se on muistaakseni 1,3 bar.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

saab9-3t kirjoitti:Niin mutku ei katkase..auto ei nyi tai mitenkää muuten oireile..ihme juttu..
Sitten vaa lisää paineita kait se raja joskus tulee. :D :D :D :D :D

Omat riskithän tässäkin kokeilussa on. 8O
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Hana pohjaan vaan ja katse ahtomittariin. :D Veikkaan että 1.3 bar katkaisee syötön. Onhan noista bleedeistä porukka montaa mieltä. Kai niilläkin homma toimii kun ei liikaa ruuvaa.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Jep.Koita tuleeko raja 1.3 mut ajele 0.6bar max.Ja koita ahtopiikkinä sitä
1.3:a ei mitään pitkiä vedätyksiä.Eli vaikka 3 sisään 80km/h vauhtia ja hana
pohjaan..Onhaa ihme jos ei pätkäse..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Eikös tuo letkulla huijaaminen ole sama kuin hukkaportin akselin pituuden muuttamista? Tietysti tuossa otetaan aika tehokkaasti nakutuksen suoja pois. Bensahan toki pitää tuolloin olla 98:a mutta silti pelottaisi tuo nakutus. Liekkö tuo sitten parempi tapa nostella peruspaineita. Omassani laskin peruspaineet talveksi tangon pituudella takaisin 0,4 bariin. Tuollainen 0,65 kesällä tuntui jo persuuksissa. Tosin kulutuskin tuosta nousee.

En tiedä miten chippaus muuttaa peruspaineita, mitkähän on paineet esim. 1:lla ja 2:lla kun lähtee viivalta.

Kun viime kesänä tankoa säätelin, tuli vahingossa pidennettyä sitä ekalla kerralla liikaa. Paineet nousi 1:llä jo 1:n bariin ja sama kakkosella. Kyllä lähti viivalta. OK, tein vain yhden kokeilun koska pelko nakutuksesta hiipi punttiin. Eli ei mullakaan FuelCutia tule 0,65:ssä.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

-Juusokas

Ei noi viriboxit peruspainetta muuta. Sitä pitää aina itse tarpeen mukaan säätää acusta. (Esim. jos ahdot korkeammat/matalammat kuin boksin valmistajan arvot tai jos ahdot ei pysy stabiilina niin voi edes yrittää kiristää hukkista).

Jos tarkoitit max paineita 1 ja 2 vaihteilla, niin esim. bsr taitaa rajoittaa ahtoja noilla vaihteilla ja maptun antaa ainakin steg3 täydet ahdot jo kakkosella.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Joo, eihän chippi peruspaineisiin koske. Mietin vain että paljonkohan Maptunin steg1:n antaa ahtoja ykkösellä ja kakkosella.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse kyselin tuosta bleedistä aikoinani Maptunilta, mutta eivät oikein suositelleet... liekkö syynä myös kaupittelu.

Miten muuten kestää laittaa sinne n. 0,6 baarin hujakoille? :) Saisi sellaisen bleedin, jota voi sitten säätää... :wink: Nakuttaminenhan se on huonona puolena tuossa ja koneen kesto kuulemma kärsii. :?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Juusokas kirjoitti:Joo, eihän chippi peruspaineisiin koske. Mietin vain että paljonkohan Maptunin steg1:n antaa ahtoja ykkösellä ja kakkosella.
Ainakin kakkosella samat kuin muillakin vaihteilla. Ykkösellä ei muistikuvaa ahdoista.
saab9-3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 13:22
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja saab9-3t »

Ei mulla ole ollut ainakaa mitää ongelmia bleedin kans..ahdot on 0,6bar..muuta haittaa ei oo ollu ku kulutuksen nousu..eikä nakuttele..
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli bleedin asennus tai sitten regulaattorin säädöllä saadaan lisää perusahtoja sinne n. 0,6 baariin, jolloin myös tehokin nousee. Mutta entäs paljonko teillä sitten on noussut kulutus verrattuna entiseen (vakiosäätöihin = 0,4 bar)? Hintaa ei asennus tuota paljon mitään.

Jos tätä verrattaisiin vaikka Maptunin Stage1:seen, niin sillä saadaan jo sitten ahtoja enemmän ja myöskin tehoja tällöin, mutta kulutus vähenee. Jos tehtäisiin käyrät suhteessa kulutukseen jne., niin kumpi vaihtoehto olisi järkevämpi pitemmän päälle tai missä kilometrimäärässä alkaa päästä voitolle Stage ykkösillä? :)

Eli voisiko ajatella, että montako kilometriä pitää ajella bleedillä, kun täyttyy Stage ykkösen hinta. Tietysti tehoerokin olisi hyvä ottaa huomioon. Noilla 0,6 baarin ahdoilla varmaankin päästään todellisuudessa sinne n. 190 hevosvoimaan ja 280 Nm. Mutta nämä on arvioita ihan tästä äkkiseltään...
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Meikäläisen kiesillä (9000 2,0t) ei stage-1 ole laskenut polttoainekuluja yhtään.

...ja ennenkuin kukaan ehtii kommentoimaan ajotyylin muutoksesta, perustuvat havainnot puuduttavaan työmatka- ja mökkiajelemiseen. Niillä tankeilla, joilla tulee poljettua, ei ole tekemistä havaintojen kanssa.

Esimerkiksi nyt tuo reissu Tahkolle välipäivinä, 670 km,kaksi aikuista, talvirajoitukset, jonkin verran motaria Kuopion seudulla, boksi katolla enkä juurikaan ohitellut. 80 alueella mittarin viisari näytti n. 87 km/h, cruisella ajelin.

Ajotietokone näytti kotona 8,2 l/100km eli meni sitten yli 8,5 litraa satasella... Sama reissu OG9-3 + kolme lisäihmistä+tavaraa enemmän 6,9 l/100 km...

Eikä muuten laskenut kulutukset kolkissakaan viriboksilla, vertailua tosin epävarmaa tehdä kun kone oli sökönö sitten lopuksi...
Vastaa Viestiin