aon kirjoitti:Lisädiagnosointia nyt, kun joulurasitteet ovat ohi:
Ryypyn vaijeri on kahvapäästä irti. Kääntelin moottoritilasta pois päältä ja pyörittelin ilman tulppia muutaman kierroksen. Kuivasin tulpat ja testasin, että kipinää tulee.
Sitten, kun yritin uudestaan käynnistellä, imusarjan päällä (ohjaamon puoleisessa päässä) oleva letku räjähti irti . Mitäköhän tämä nyt on? En uskaltanut tuon enempää jauhaa, kun siitä tiivisteestäkin taisi osa tipahtaa sisälle..
Niin, tuosta reiästä kurkisteltuna näyttäisi, että imusarja on muutenkin melko bensainen. Pitääkö nyt sitten ruveta sitäkin irrottamaan
EDIT: Foorumia selaillessani löysin tapauksen, jossa seonneiden tulpanjohtojen takia olisi kipinä päässyt imusarjaan. Tuossa oli kyllä ensin johdot väärässä järjestyksessä, vaihdoin, ja nyt olen kyllä monta kertaa tarkistanut, että ovat ohjekirjan mukaiset. Ei kai tuo sytytysjärjestys missään toimenpiteessä voi muuttua?
EDIT: Nyt kun katselen tuota haynesin kirjan kuvaa, niin näyttää vähän erilaiselta kuin millälailla nyt on. Huomenna uusiksi
Ei imusarjaa tarvitse sentään irroitella, kyllä ne liiat fjuulit sieltä haihtuu. Irronnut letku on jarrutehostimelle menevä alipaineletku, irtoilee helposti, jos ampuu jostain syystä imusarjaan. Eli laittelet tulpanjohdot vaan järjestykseen (jos kerrran näyttää olevan kuitenkin sekaisin), ja jos kerran kipinää antaa hyvin, niin sitten etsimään vikaa bensapuolelle. Jostain syystä taitaa bensaa tulla aika reilusti, jos imusarjassa on käynyt tsunami.
Jusau kirjoitti:Ei imusarjaa tarvitse sentään irroitella, kyllä ne liiat fjuulit sieltä haihtuu. Irronnut letku on jarrutehostimelle menevä alipaineletku, irtoilee helposti, jos ampuu jostain syystä imusarjaan. Eli laittelet tulpanjohdot vaan järjestykseen (jos kerrran näyttää olevan kuitenkin sekaisin), ja jos kerran kipinää antaa hyvin, niin sitten etsimään vikaa bensapuolelle. Jostain syystä taitaa bensaa tulla aika reilusti, jos imusarjassa on käynyt tsunami.
Joo, tosiaan ryyppy ei ollut palauttanut (vaijerin kuori irti siitä kahvasta ja vain liikkuu edestakaisin kun koittaa työntää), ja sitä ei ihan heti tullut huomattua. En nyt ainakaan vielä ole muuta vikaa keksinyt.
Mitenkäs muuten tuota ohjaamonpuoleista päätä vaijerista pääsisi helpoiten korjailemaan? Täytyy ilmeisesti tuo kytkinpaneeli purkaa pois tieltä?
Ja taas käy. Kuivattiin tulpat kolmannen kerran oikein perusteellisesti ja heiluteltiin johtoja ja ryyppyä niin lähti. Tosin äänimerkki huutaa kun kääntyy vasemmalle ja mittarivalot sammuivat, mutta nuo nyt ovat pikkujuttuja.
Kyllä hymyilytti kun pääsi ekaa kertaa kunnolla päästelemään . Toivottavasti tuo nyt pysyy kunnossa.
Jusau kirjoitti:Ei imusarjaa tarvitse sentään irroitella, kyllä ne liiat fjuulit sieltä haihtuu. Irronnut letku on jarrutehostimelle menevä alipaineletku, irtoilee helposti, jos ampuu jostain syystä imusarjaan.
tehostimelta tuleva letku irtoilee myös helposti jos se kumitiiviste siihen on ostettu motonetista. kelvotonta tavaraa! kestää 10tkm ja sitten pehmenee puuroksi. perhana joulukuussa vaihdoin (taas) uuden siihen ja nyt keväällä ihmettelin että mikä pirun vihellys kuuluu tietyllä kierrosluvulla, ja vihellykseen vaikuttaa myös ohjauspyrän asento ja jarrupolkimen asento! no se kumi oli taas ihan soossina siellä ja päästi läpi.
ajoin aamulla paikalliseen saab-huoltoon hakemaan laatuosaa, mutta kumit olivat loppu sieltä, edellinen asiakas oli ostanut varaston tyhjäksi
eihän noi tietysti paljoo maksa jos öljynvaihdon yhteydessä alkais aina vaihtamaan tuota. ei kiva, kun aina on pieni riski että hätäpäissään hajottaa sen muovisen putkenkauluksen. ja mitä moottorikaan tykkää siitä kun sitä kumia jatkuvasti sulaa sinne bensan sekaan?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)