Mystinen tärinä, runko/moottori

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
MP
"Aero"

Mystinen tärinä, runko/moottori

Viesti Kirjoittaja MP »

Juu, valitin aiheesta joskus aikaisemminkin, nyt tutkin asiaa tarkemmin, eli uusien (Motonet) moottorien alatukikumien jälkeen auto rupesi tärisemään, sekä moottorin ääni koveni, Tärisee varsinkin kylmänä ja tyhjäkäynnillä, sekä moottorin ääni kasvoi kaikilla kierrosnopeuksilla, varsinkin 2000 ylöspäin.

Ennen se oli mukavan hiljainen ja tärinätön, nyt se pitää ääntä ja tärinää, sellaista matalaa jyminää. Penkki, ratti kojelauta.. Tuntuu kun motti olisi suoraan kaasupolkimen ja ratin jatkeena :roll: Kokeiltu on vanhoillakin kumeilla uusien vaihdon jälkeen jälkeen -> äänet ja tärinät katosi. Myös vaihteiston tukikumi on vaihdettu.

Huomioita:

-Varsinkin pakkaskylmänä tärisee tyhjäkäynnillä kun dieseltraktori konsanaan, ja tämä tosiaan ei ole mitään pientä tärinää/ääntä :roll: .

-Kokeilin metallikepillä täriseekö runko tukikumien, tai vaihdelaatikon kumien kohdalta, tulos EI tärise. eli kone kyllä tärisee, mutta kumien "jälkeen", "alapuolelta" runko ei tärise. Ei myöskään momenttituen "jälkeen" tärise.

-Kokeilin pohjaa pakoputken kulkumatkalta, ei mielestäni tärissyt.

-Tärisee: mielestäni tärisee eniten, edestäpäin katsottuna konehuoneen vasemmasta kulmasta, iskari tolpan ja ajovalon väliseltä alueelta, sekä keulan alueelta

-tärisee ja ääntää siis tosi reilusti kylmänä, lämpimänä äänet ja tärinät hiljeneveät jonkin verran, mutta eivät missään tapauksessa katoa.

Voisiko kone tai apulaitteet ottaa kiinni johonkin :? Uusilla kumeilla kone on nimittäin eri asennossa, johtuen vanhojen kumien löysyydestä, vanhat kumit painuivat enemmän kasaan, VARSINKIN taaempi, joten kone makasi niillä hieman takakenossa. Piirsin selventävän kuvan :oops: .

Kuva

Lisähuomautuksena, autoon on vaihdettu uusi pakoputken etuosa, eli se missä on jousto, ei ollut vaihdolla vaikutusta ääniin/tärinään.

Viisaammat auttakkee :? ? Melkein hävettää ottaa tuolla ketään kyytiin, etenkin jos joutuu pakkasesta käynnistämään :oops:
Viimeksi muokannut MP, Ti Tammi 03, 2006 13:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse kanssa kaikki gummit vaihtaneena olen havainnut tuon
kiusallisen tärinän.
Mutta minun tapauksessa syyllisiä olivat nuo ylimmäiset gummit....
porasin toiseen ( uuteen gummiin ) 12mm poran terällä kuusi lisä reikää.
Tärinä lieveni siedettäväksi.
*ostin ns..tarvike gummit, ja arvelen että näiden uusien gummi sekoitus on
ns..liian jäykkää/kovaa*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Tobbana
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Minulla kävi taasen toisinpäin, vanhoilla ylätukikumeilla (riekaleilla) resonoi ja "kurnutti" alakierroksilla vedättäessä, uusilla (tarvike-)kumeilla kaikki turhat äänet hävisi ja on taas erittäin nautinnollinen ajettava.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
ajn
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kattokaa ny tarkkaan, että ne kumit on samanmoiset kuin alkuperäiset. Mun täytyi ainakin käydä vaihtamassa toinen kumi uuteen, kun oli runko vääntynyt ihan vituralleen ja tuntui heti käsin veivatessa ihmeelliseltä :roll:

Eli laatikossa saattaa tulla epäkuranttiakin tavraa, vaikka on tehdaskorjattuja. Jos vulkanointi on mennyt perseelleen, voi siellä öljytilassa ollakin öljyn sijasta umpikumia...

"Kaatotuen" kumit täytyy laittaa sitte kans oikein päin, ja ne umpikumiset on liian jäykät normaalikäyttöön.

Ja sitten kun noita hydraulikumeja on vielä ainakin kolmea eri versiota, joista ainakin kasi saa sovitettua ristiin, vaikka mitat poikkeaa.

Moottorihan on silloin oikeassa asennossa, kun pakoputken jostohaitari ei ole vääntyneenä mihinkään suuntaan... näin ainakin 2.0i-16:ssa.
-------------------------8<----------->8--------
Wege
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Wege »

9000CD23T kirjoitti:Itse kanssa kaikki gummit vaihtaneena olen havainnut tuon
kiusallisen tärinän.
ns..liian jäykkää/kovaa*
Minulla aivan vastaava kokemus, mm. peilit alkoivat vibraamaan tyhjäkäynnillä. :x Sc*ntech - kumit kyseessä; aivan liian jäykät.
Pakkasella tärinä korostuu kumien jämähdettyä.
Kumien "keventäminen" poraamalla niihin reikiä auttoi myös minulla.
Käytäpä kokeeksi konetta tyhjäkäynnillä yläkiinnike poistettuna niin kyllä huomaat mistä ne vibrat tulee.
MP
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MP »

Wege kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Itse kanssa kaikki gummit vaihtaneena olen havainnut tuon
kiusallisen tärinän.
ns..liian jäykkää/kovaa*
Minulla aivan vastaava kokemus, mm. peilit alkoivat vibraamaan tyhjäkäynnillä. :x Sc*ntech - kumit kyseessä; aivan liian jäykät.
Pakkasella tärinä korostuu kumien jämähdettyä.
Kumien "keventäminen" poraamalla niihin reikiä auttoi myös minulla.
Käytäpä kokeeksi konetta tyhjäkäynnillä yläkiinnike poistettuna niin kyllä huomaat mistä ne vibrat tulee.
Juuri tuon merkkiset ne on, ja ne on kyllä huomattavasti jäykemmät kun ne vanhat, jotka taas oli liian löysät ilmeisesti, kone liikkui tosi paljon. (kumit kyllä oli ehjät.. :?)

Reikien poraus? Eikös siellä ole öljyä sisällä? Vai onko nuo Scantechin kumit umpikumia? :evil: Vai puhutteko noista yläkumeista, ne on mulla ehjät eikä niihin ole koskettu :|

Sinänsä milenkiintoista on että tunnustelujeni mukaan tärinää ei esiinny noitten kumien kohdilla.. pitääpä kuitenkin tutkia se vielä varmuudeksi uudestaan.. ja siis tarkennunkseksi, tässä puhutaan moottorin ALAtukikumeista siis. :)
Viimeksi muokannut MP, Ti Tammi 03, 2006 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Yläkumeihin ehdotettiin reikiä porattavaksi. Tarvikeyläkumien kumilaatu tuntuu olevan todella paljon jäykempää kuin alkuperäiskumin, ainakin niissä mitä viime aikoina on saanut Motonetistä.

Joskus aikaisemmin jo kysyin sinulta varmistukseksi, että onhan ne yläkumit asennettu oikein päin - ilmeisesti on?

Motonetin olisi syytä alentaa noiden yläkumien hintaa, kumi on huonompi kuin orkkis, ja hinta lähes sama.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MP
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MP »

jus kirjoitti:Yläkumeihin ehdotettiin reikiä porattavaksi. Tarvikeyläkumien kumilaatu tuntuu olevan todella paljon jäykempää kuin alkuperäiskumin, ainakin niissä mitä viime aikoina on saanut Motonetistä.

Joskus aikaisemmin jo kysyin sinulta varmistukseksi, että onhan ne yläkumit asennettu oikein päin - ilmeisesti on?

Motonetin olisi syytä alentaa noiden yläkumien hintaa, kumi on huonompi kuin orkkis, ja hinta lähes sama.
Kyllä yläkumit on mielestäni oikein päin, niihen ei ole koskettukkaan sinä aikana kun auto on ollut minulla.
MP
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MP »

Onko kukaan kysynyt Saabilta paljon alkupoeräiset alakumit maksaa :roll: ?
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

MP kirjoitti: Kyllä yläkumit on mielestäni oikein päin, niihen ei ole koskettukkaan sinä aikana kun auto on ollut minulla.
Otappa kuva niistä yläkumeista ja länttää tänne, niin katsotaan, että saadaan tämä mahdollisuus poissuljettua. Ero on oikeasti järkyttävä oikein ja väärinpäin olevalla kumilla. Se ei vielä todista mitään, että ei täryyttänyt ennen alakiinnikkeiden vaihtoa, systeemi on nyt aivan eri, kun koneen alapää on kunnolla kiinni ehjillä hydrauligummeilla.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MP
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MP »

V.J.S kirjoitti:
MP kirjoitti: Kyllä yläkumit on mielestäni oikein päin, niihen ei ole koskettukkaan sinä aikana kun auto on ollut minulla.
Otappa kuva niistä yläkumeista ja länttää tänne, niin katsotaan, että saadaan tämä mahdollisuus poissuljettua. Ero oikeasti järkyttävä oikein ja väärinpäin olevalla kumilla. Se ei vielä todista mitään, että ei täryyttänyt ennen alakiinnikkeiden vaihtoa, systeemi on nyt aivan eri, kun koneen alapää on kunnolla kiinni ehjillä hydrauligummeilla.
Yritän, jos saan jostakin kameran huomiseksi. :o

löysinpä muuten tuollaisen.. http://www.scantechsweden.com/Default.aspx?id=37
Hydraulisiksi ne luvataan kyllä.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

MP kirjoitti:löysinpä muuten tuollaisen.. http://www.scantechsweden.com/Default.aspx?id=37
Hydraulisiksi ne luvataan kyllä.
Ainoastaan alakumit hydraulisia, yläkumit umpikumia.
http://www.scantechsweden.com/UserContr ... g&carName=

Kuva
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... rituet.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MP
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MP »

Tuossa kuvat noista yläkumeista, niihin en ole koskenut itse missään vaiheessa.

Kuva
Kuva
Ahtopaine
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Näyttäähän nuo oikein päin olevan...
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

MP kirjoitti:Tuossa kuvat noista yläkumeista, niihin en ole koskenut itse missään vaiheessa.
Tuo ylemmän kuvan kumi venttiilikopan vieressä ei ole ihan siinä asennossa kuin kuuluisi, kohtisuoraan toista kumia ympäröivän momenttivarren suuntaan, vaan on asennettu ennemminkin lohkon suuntaisesti.

Eli kumit lienee jossain vaiheessa vaihdettu, todennäköisesti tarvikekumeihin. Varsinkin kun taaemman kumin kiinnityspultin alapäässä näyttäisi olevan irtomutteri. Minun tapaamissani on siinä paikassa ollut aina korvakkeeseen kiinni hitsattu mutteri, eikä lisämuttereille ole ollut tarvetta.

Kokeilisin minkälaiset räminät tai värinät tulee kun tuo momenttituki on irrotettuna, ja jos ovat vähemmät, kokeilisin porata tuon väärässä asennossa olevan kumin löysemmäksi, ja ehkä kääntää sitä muutaman asteen. Jos tärinät johtuvat näistä yläkumeista, saattaa olla että liian kova kumi ja muutaman asteen verran väärässä asennossa oleva kumi yhdessä saavat aikaan tärinät.

Vrt.
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/9000CS95/im ... age11.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ulosv ... 0831_1.jpg
Vastaa Viestiin