korkea heiluva lämpötilanäyttö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

korkea heiluva lämpötilanäyttö

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Viime päivinä on veden korkealla käyvä lämpötilanäyttö huolestuttanut.

Lämpömittarin neula käy punasen rajoilla ja laskee hetkeksi ja taas soutaa.

Vaihdoin Hessumobiilin superkalliin termarin eilen, = sama soutaminen jatkui.

vettä ei kulu.
Epäilen veden lämpötila-anturia , ( motonet 37-3014 )
paisuntasäiliön korkkia , ( motonet 30 - 7464 )

jos ei apua,
flektin lämpöanturia ( motonet 13 - 3701 )

TAI
vesipumppua ( syksyllä vaihdettu) ( motonet 30 - 9135 )

Oiskos vinkkejä?? :?: :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Samaa ilmiötä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Omassa -86 tonnarissa on samaa ilmiötä, mutta ei niin radikaalisti. Lämpötila nousee ensimmäisellä kerralla aika korkealle ja mahdollisesti vielä toisellakin kertaa, mutta tasaantuu sitten normaaliksi.

Mielestäni moottorin lämmöt ovat nykyään tasaisemmat, kun vaihdoin syksyllä uuden vesipumpun.

Itse kokeilen vielä uutta originaalia termaria, koska tarvikkeista on kuulunut välillä huonoja juttuja. Myös ilmeisesti originaaleistakin on löytynyt jonkin verran viallisia jopa uutena. Kokeisilisin vaihtaa termarin vielä uuteen ja seurata tilannetta.

Vaihteleeko sulla lämpötilat palljon kuormituksen mukaan? Omassa tonnarissa on jokaisen rajumman kiihdytyksen jälkeen normaalia korkeammalla. Uudemmassa tonnarissa on tyyppivikanakin ilmennyt mittarin alhaalla roikkuminen, joten se ei näytä seilaavan lämpöjä yhtä paljon (todellisuudesta ei tietoa).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Samaa ilmiötä

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

9000LPT kirjoitti:Omassa -86 tonnarissa on samaa ilmiötä, mutta ei niin radikaalisti. Lämpötila nousee ensimmäisellä kerralla aika korkealle ja mahdollisesti vielä toisellakin kertaa, mutta tasaantuu sitten normaaliksi.

Mielestäni moottorin lämmöt ovat nykyään tasaisemmat, kun vaihdoin syksyllä uuden vesipumpun.

Itse kokeilen vielä uutta originaalia termaria, koska tarvikkeista on kuulunut välillä huonoja juttuja. Myös ilmeisesti originaaleistakin on löytynyt jonkin verran viallisia jopa uutena. Kokeisilisin vaihtaa termarin vielä uuteen ja seurata tilannetta.

Vaihteleeko sulla lämpötilat palljon kuormituksen mukaan? Omassa tonnarissa on jokaisen rajumman kiihdytyksen jälkeen normaalia korkeammalla. Uudemmassa tonnarissa on tyyppivikanakin ilmennyt mittarin alhaalla roikkuminen, joten se ei näytä seilaavan lämpöjä yhtä paljon (todellisuudesta ei tietoa).
Kiitos vinkistä.
Haenpa Länsiautosta originaalin termarin.
Lämpötilan vaihtelua on riippumaton kuormituksesta.
Käy pari kertaa punasen rajoilla ja sitten vielä pumppaa liiaksi, mihin olen tottunut.

Käyn hakemassa Motonetista noita anturi-kilkkeitä, onpas Loppiaisena puuhakamaa.
Ostan myös vesipumpun Motonetista 32,00 € .
Huomatkaa Hessumobiilin termari maksoi 28€. :twisted: :twisted:
Käyn vaihtamassa sen vaikka mihin kamaan.

Mut ryöstetään vain kerran :twisted:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Reilun kympin maksoi se orkkistermari, siitä on jokin uudempikin painos mutta omassa tonnarissani "vanhanmallinen" pelaa hienosti, lämmöt pysyvät tasaisesti puolessavälissä, ja kun nousee noin 1mm yli, lähtee flekti käyntiin.

Olisko siellä ilmaa jossain, eli vuotaako jokin letkuliitos tms hivenen, ei välttämättä näy kovin nopeasti vedenkulutuksena?
Termarivika voi olla myös todennäköinen, og900:aan ostin Motonetistä 2 rikkinäistä saksalaista termaria peräjälkeen, kolmas oli ranskalainen (Colorstat tms) ja se toimi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Ostin motonetistä taannoin termarin, (88astetta) se tuntuisi tekevän sellaista että ensimmäisellä kerralla kun kylmä kone lämpiää, se nousee tuonne punaviivan ja keskivälin puoliväliin, (klo 10 tai puoli 11), mistä sitten rymähtää kertaheitolla siihen keskelle. sen jälkeen lievää liikkumista ylös ja alaspäin havaittavissa.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Hain nuo mainitsemani inkkeet Motonetistä.
Asensin heti pihalla uuden paisuntasäiliön korkin paikalleen.

Nyt pelaa :D :D :D

Muut inkkeet jäivät varaosiksi.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mimmi kirjoitti:Siis tingelitangelitermari maksaa 2x orkkiksen hinnan HUH, HUH. 8O
Oli pakko ostaaa, koska lämmöt olivat lähes tapissa, ja
** :twisted: **sumobiilin putiikki ihan tallin lähellä.
En uskaltanut ajaa pidemmälle.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Firges9000 kirjoitti:Hain nuo mainitsemani inkkeet Motonetistä.
Asensin heti pihalla uuden paisuntasäiliön korkin paikalleen.

Nyt pelaa :D :D :D

Muut inkkeet jäivät varaosiksi.
Ihan vastaisen varalle: korkki siis päästi painetta/nestettä ulos? Eikös tuolloin kuuluisi nestettä hävitä?
Hieno homma että tuli kuntoon, noita tontun perusvaraosia kannattaa olla lattiasta kattoon :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

korkin kautta ei tullut nestettä ulos. Jos systeemi on muuten kunnossa, voit ajaa vaikka ilman korkkia. Vettä ei lennä ulos.
Järjestelmään ei tullut paineita.
Ylävesiletku oli ihan pehmeä. Korkin vaihdon jälkeen, kun korkki piti paineet, oli ylävesiletku ihan kova.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Oman korkkini sain toimimaan putsaamalla ylipaineventtiilin, väliin oli jäänyt törkyä kannentiivisteongelman yhteydessä.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... korkki.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
espe
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja espe »

...tuosta tulikin mieleeni, että painin itse aikanaan samantyyppisen ongelman parissa ja vanha kuorokaveri Treen Metro-Autosta sanoi, että yleisimmin ko. ongelma johtuu tukkeutuneesta paisarin korkista. No, vaihdoin korkin uuteen (oliskohan ollut öbaut 10€ halvennuksella) ja seilaaminen loppui.
Toinen (autojobbari)kaveri taas kertoi ostaneensa useammankin 9k:n "kansivikaisena" halvalla ja suorittaneensa samat toimenpiteet jolloin ongelman eksistenssi lakkasi.
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Vaihdoin eile termarin uuteen alkuperäiseen ja nyt lämmöt on reilusti yli puolen välin. Ne kyllä pysyy paikoilleen, mutta jää sinne. Olisinkohan vahingossa saanut talvitermarin? Tai sitten ostin ite vahingossa talvitermarin =) Mietin vaa, että kuinka vahingollista moinen voi olla ja voisko vesipumpussa olla vika?

Ajelin äsken kotiin 200km matkan ja lämmöt seilasi puolivälistä sentin ylöspäin. Koko reilu 2h matkan seilasi edestakaisin. Onnistuinko saamaan viallisen termarin?
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

jpjk kirjoitti:Vaihdoin eile termarin uuteen alkuperäiseen ja nyt lämmöt on reilusti yli puolen välin. Ne kyllä pysyy paikoilleen, mutta jää sinne. Olisinkohan vahingossa saanut talvitermarin? Tai sitten ostin ite vahingossa talvitermarin =) Mietin vaa, että kuinka vahingollista moinen voi olla ja voisko vesipumpussa olla vika?

Ajelin äsken kotiin 200km matkan ja lämmöt seilasi puolivälistä sentin ylöspäin. Koko reilu 2h matkan seilasi edestakaisin. Onnistuinko saamaan viallisen termarin?
Kokeilitkos oliko kuuman moottorin vesiletkut "jäykkiä", so paineisia.
Tuhahtaako paisuntasäiliön korkin avaus.

Lisäsitkös nestettä, termarin vaihdon yhteydessä, lämmityskäytön jälkeen .
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

No ei se paksu vesiletku, mikä menee termarin koteloon, kauhian jäykkä ollut. Nestettä katos jonkinverran, lisäsin ne sinne samantien ja ajon jälkeen pinta laski vielä pari kolme senttiä. Korkki sihahtaa hieman kun sen avaa lämpimänä, suoraan ajosta.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

termari on viallinen
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin