Tyhjäkäyntiongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Autossa lienee ruiskujärjestelmä LH 2.4, jossa kaausläppäanturi on vain ääriasennoissa sulkeutuva kytkin.

Anturin Saab- ja BOSCH-osanumerot saattaisi mennä näin:
SAAB 7501612 = BOSCH 0 280 122 300 = Scantech 10.01612 = kytkin?
SAAB 8857195 = BOSCH 0 280 122 001 = Scantech 10.6385 = potentiometri?
http://www.scantechsweden.com/UserContr ... s&carName=

EPC ja korjaamokäsikirja menevät ristiin, kumpikin väittää jompaakumpaa noista potentiometriksi ja kytkimeksi, mutta siis ristiin.

Oli miten oli, jos sinulla sattuu olemaan LH 2.4, jossa tuo anturi on kytkin, voisit seuraavan kerran kun vika tulee päälle, kokeilla yhdistää anturin johdon liittimestä hyppylangalla keskimmäisen ja reunimmaisen navan (selvitä anturista mittaamalla kumpi reunanavoista yhdistyy keskimmäiseen kun läppä on kiinni). Tällä saataisiin poissuljettua mahdollinen vika anturissa ilman että tarvitsee ostaa "varmuudeksi" uusia osia.

Minulla oli kylmäjuotos anturin sisällä täyskaasuasennon kytkimen liitinnastassa. Korjaantui juottamalla.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/lappakytkin.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Niko
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Niko »

Kiitos vinkeistä :D

Itse olen sen verran 'käsi', että en lähde mitään itse yhdistelemään tai mittaamaan. :oops:
Mutta säilytän nämä vinkit, jos vika alkaa häiritä enemmissä määrin ja jos jostain löytyisi ammattitaitoinen kaveri tutkimaan näitä asioita..
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Niko kirjoitti:Itse olen sen verran 'käsi', että en lähde mitään itse yhdistelemään tai mittaamaan.
No katso edes kumpaa lajia sinulla tuo anturi on, että selviää ruiskun tyyppi. Vai onko sinulla nyt boksisumpimisen jälkeen esim. ruiskuboksin numero selvillä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Niko
"Ruisku"

Boksin nummero

Bosch 0 280 000 584 (9 119 470)
jus
"Saabisti"

Re: Boksin nummero

Viesti Kirjoittaja jus »

Niko kirjoitti:Boksin nummero Bosch 0 280 000 584 (9 119 470)
Näyttäisi tuo -584 sitten olevan LH 2.4, jolloin läppäkotelon anturin pitäisi olla tyypiltään tuollainen kytkin. Ja kytkintyyppisen anturin saa helposti korvattua vianhakutilanteessa hyppylangalla.

Minä ainakin varaisin hyppylangan valmiiksi ja selvittelisin mitkä navat anturilla on läppä kiinni -asennossa yhdessä, ja heti kun kova tyhjäkäynti taas sattuu päälle, irrottaisin anturin johdon ja laittaisin hyppylangan johtoliittimen napoihin anturin tilalle.

Jos vika ei ole anturissa, mutta tyhjäkäynti on kovaa, käynti saattaa jopa yltyä entisestään kun tuon johdon irrottaa, tyhjäkäyntimoottori aukeaa sähköisen ohjauksen puuttuessa jousivoimaisesti perusasentoonsa.
jpjk
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Tässä samassa threadissa sopinee varmaa kysyä, että mitens TCS:n kanssa tuo homma hoituu? Alfamerissa neuvottiin miten se asentotunnistin säädetään kohdalleen, mutta ei mainittu TCS:stä mitään. Joudunko moisen viemään maanantaina Laakkoselle Isatin perään (PCS:llä ei ole kuin Tech II ja olen ymmärtänyt, että kalibrointi pitää tehdä Isatilla?).

Oireet ovat siis täysin samanlaiset, kun yllä kerrottu.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Niko
"Ruisku"

Vika korjaantui (toivottavasti!)

Kaikesta tästä sisuuntuneena päätin vaihtaa osan toisensa jälkeen kunnes vika korjaantuu!

En oikein luottanut merkkiliikkeen toimintaan, kun tuntui olleen aina niin ympäripyöreetä ne vastaukset.
Työnjohtaja ei ollut varma mitä oli tehty ja asentajat eivät muistaneet (kun on ollut niin monta
autoa työnalla..). Eli aina kun kysyin mitä on tehty jäi hieman epävarma olo mitä oli tehty.
Sanoivat kuitenkin kokeilleensa IMMUa toisesta autosta.. Myöskin lämpötila-anturi sanottiin mitatun.

Tilasin kuitenkin uuden lämpötila-anturin, jonka itse vaihdoin -> ei vaikutusta.
Tilasin käytettynä IMMUn ja läppäkotelon asento-anturin.
Vaihdoin IMMUn ja heti kun löin auton päälle, kierrokset laskivat selvästi alle 1000 kierroksen!
Check engine kuitenkin kummitteli tyhjäkäynnillä, joten nollasin tilanteen kytkemällä akun puoleksi tunniksi pois päältä.
Nyt pienen ajo lenkin jälkeen auto pelaa kuin enkeli (tai ainakin samoin kuin ennen tätä vikaa!).

Täytynee nyt testiä autoa muutama päivä ja miettiä miten lähestyn arvon
merkkiliikettä, jonka avustuksella menetin rahat ja hermot.. Jos tämä olisi huomattu heti, ei olisi tarvinnut vaihtaa tk-moottoria, boksia, kenties
ei lambdaakaan. Myöskin työtunteja olisi säästetty rutkasti!

Onko vinkkejä?
Ahtopaine
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Pyydä merkkiliikkeeltä hyvitystä turhaan/huolimattomasti tehdystä työstä. Samalla vihjaile kuluttajansuoja-asiamiehestä. Mikäli eivät suostu kompromissiin, ota yhteys kuluttajaneuvojaan. Voit ottaa neuvojaan yhteyttä oikeastaan vaikka heti... kysy kuinka kannattaisi edetä asiassa jne.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Niko
"Ruisku"

Reklamaatio

Moro!

Kiitos vinkistä. Ehdinkin edetä jo asiassa. Tein kirjallisen reklamaation, jonka lähetin merkkikorjaamon toimitusjohtajalle n. viikko sitten. Vastinetta ei ole vielä kuulunut. Kirjasin reklmaatioon kaikki tapahtumat mahdollisimman tarkasti päivämäärineen kaikkineen ja esitin hyvitysvaatimukseni asiasta.
Keskustelin jo aiemmin kuluttaja-asiamiehen kanssa tästä aiheesta puhelimitse ja sain ohjeet miten toimia. Epäilin jo ennen joulua, että korjaus ei onnistu ja kysyin jo etukäteen miten menetellään, jos näin ei tapahdu.. Kuluttaja-asiamies kyllä sanoi minulle, että ei oikein usko mahdollisuuteen, että merkkiliike ei autoani kuntoon saisi :) Kommentoi vielä, että onhan ihminen käynyt kuussakin, ja jos ei yhtä autoa kuntoon saada, niin kumma on.. No loppu onkin historiaa.
Täytynee karhuta vastinetta jos ei viikon sisällä kuulu mitään ja ottaa sitten kuluttaja-asiamieheen yhteyttä.

Kirjoittelen asiasta lisää myöhemmin.
turkkaki
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ei varmaankaan kuulo korjaamosta mitään..

haiskahtaisi vähän sille, ettei sitä immiä kuitenkaan oltu kokeiltu... yhtäkkiä kuvittelis, että olis ollu ennemmin testissä kuin ecu, mutta aina kun ei voi ymmärtää...

yhden kerran on meidänkin autoihin vaihdettu ecu... ja silloinkin vasta kun olivat sen korjaamolla käräyttäneet..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Niko
"Ruisku"

Vastaus reklamaatiooni

Aineen TJ (Sakari Aine) oli sen verran fiksu mies, että reklamaationi meni läpi ja sain Aineelta vaatimani 599 euroa hyvitystä!

Aineelle jäi sisään n. 465 euroa, jolla sain siis uuden termostaatin, uuden lambda-anturin, sekä 'kilokaupalla' vian etsintää.. :D

Asiallinen reklamointi kannattaa!
Ahtopaine
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Hyvä homma jotta olet tyytyväinen... jäihän tosin tuolle "valohoidolle" silti vielä vähän hintaa ...kuluuhan se aika kahvia juoden ja päivät päätä käännellessä, mitn ei vaan tapahu. On se vian etsintä varmaan aika ilkiää tommotille firmallekin... sille varmaan pitäisi laittaa hinnastoon oma tuntitaksansa :wink:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Niko
"Ruisku"

No joo..

Tyytyväinen on ehkä liian optimistisesti sanottu, mutta sanotaanko, että tilanne on huomattavasti parempi kuin ei mitään hyvitystä!
Eihän tällaisessa jutussa voittajia ole, mutta tappiota on nyt lievitetty hieman ja periaatteellinen sanomani on saavuttanut kohteensa!

Kuluttaja-asiamies kertoi aiemmin keskusteltuamme, että vian etsintään kulunut aika on veloitettavaa työtä vaikkei se johtaisi mihinkään, kun taas virhediagnoosit ja niistä aiheutunut työ ja osat taas eivät.

Täten ehdotukseni hyvityksestä oli mielestäni semmoinen kompromissi-ratkaisu, jolloin sen läpimenokin oli mahdollista ilman pitkällistä taistelua.

No, mikä tärkeintä - auto on kunnossa, kiitos minun 8)
Leon
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Leon »

Toivottavasti saa lainata vanhaa topic:ia (mikäli ei saa niin voiko moderaattorit siirtää tämän vaikka omaan topiciin).

Eli kyseessä on saab 9000 T16 (120kw) katalysaattorilla varustettu.
Käyttöönottopäivämäärä 19.3.1990
Kyseisen auton kanssa hieman ongelmia, ja olen uusi SAAB:isti ja olen lukenut miltei kaikki foorumista löytyneet topicit jotka voisivat auttaa, tuloksetta.
Eli vika on seuraavanlainen:

- Paukuttaa, poksuu, pötpöttää, katkoo tässä hakusanat. Eli auto tekee edellämainittuja pakoputkessa, eli tasaisin väliajoin kuuluu sellainen poks.
- Sähkölaitteilla ei vaikutusta, autossa on ilmastointi ja paukkuu vaikka ilmastointi ja kaikki virtaa eniten vievät sähkölaitteet olisivat kiinni.
- Autoon vaihdettu vastikään, tulpat (ngk bcpr7es) ja bensansuodatin. Oktaankilukua olen vaihdellut 95 - 98 välillä. Ei vaikutusta.

- Muita huomioita, rajussa kiihdytyksessä välillä auton mittariston lämpötila mittari painuu alas mutta nousee takaisin kun lopettaa kiihdytyksen.
- "Ryömittäminen" hankalaa, eli tuntuu että auto sammuu koko ajan.
- Pientä nykimistä myös kiihdyttäessä.
- Strattaus kestää aika kauan, jännite on seisonnan jälkeen (auton mittarin mukaan) noin 9.5V ja ajossa noin 13V.

Autoon on tehty kansiremontti noin 50 tkm sitten, vika on ilmennyt vastikään.
Ensi viikolla olen menossa mittauttamaan autosta päästöt, ja tarkistamaan bensa paineet mikäli sen jotenkin voi testata. Auto on vakio.

Apuanne oi suuret saabistit kaivataan, mikäli vikaa on käsitelty ennen mutta en ole löytänyt asiaa koskevaa topcia niin ilmoittakaa niin poistan tämän kysymyksen.
Kiitoksia jo etukäteen.

Edit. Check engine valo ei pala muutakuin startatessa ja sammuu muiden merkkien mukana.
Viimeksi muokannut Leon, To Heinä 26, 2007 18:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Köyhille kallista, ja kaikille saman hintaista".
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No itse ainakin tulin siihen tulokseen että on melkein pakko olla kyse suuttimista ja niiden kunnosta. Hyvinkin paljon samanlaisia oireita: katkoo tyhjäkäynnillä kuin joku pytty jäisi tahdista pois, paras veto poissa muutenkin vaikka puristukset ym. OK, satunnainen poksahdus putkessa tyhjäkäynnillä, outo käynnistyminen ikäänkuin "laukaten" jolloin pytty tai pari sytyttää heti ja muut hinautuvat perässä käyntiin, jne.

Kuitenkin kansi on vaihdettu viime kevättalvena, DI-kasetti viime syyskesästä, tyhjäkäyntimoottori putsattu ja todettu toimivaksi, bensapumppu ei kovin vanha, suodatinta vaihdettu säännöllisesti..

Eli ideat loppuivat ja kyselinkin täältä Foorumilta minkälaisia kokemuksia väellä on suuttimien huollosta/ultraäänipesusta, ja kommentit olivat yksinomaan positiivisia ja siispä lähetinkin suuttimet huoltoon. Hyvällä lykyllä huomenna palautuvat niin voin kommentoida auttoiko se. Jos ei niin sitten loppuu itseltä ainakin ideat kesken..

Tuossa jotakin juttua suutinten pesuista: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=57295
Vastaa Viestiin