Kerro, paljonko suksiboxi lisää kulutusta
Kerro, paljonko suksiboxi lisää kulutusta
Avataanhan uusi topic, ei minun muistaakseni käsitelty aikaisemmin.
Eli paljonko se kulkine sitten hörppää laskettelureissulla enemmän, kun katolla on boxi?
Meikäläisellä autollinen historia melko lyhyt, mutta jokaisessa kolmessa autossa on kuitenkin ollut tuo sama boxi katolla:
http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/boxi.jpg
Omat havainnot kulutuksen lisääntymisestä:
1,6 Farkku Escort: ei havaittavaa kulutuksen lisääntymistä
2,0t OG 9-3: n. 0,5 litraa/100 km (cruise)
2,0t CS tonttu: melkein litra/100 km (cruise)
Eli paljonko se kulkine sitten hörppää laskettelureissulla enemmän, kun katolla on boxi?
Meikäläisellä autollinen historia melko lyhyt, mutta jokaisessa kolmessa autossa on kuitenkin ollut tuo sama boxi katolla:
http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/boxi.jpg
Omat havainnot kulutuksen lisääntymisestä:
1,6 Farkku Escort: ei havaittavaa kulutuksen lisääntymistä
2,0t OG 9-3: n. 0,5 litraa/100 km (cruise)
2,0t CS tonttu: melkein litra/100 km (cruise)
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 11:52
- Paikkakunta: Uusikaupunki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Talvinopeuksilla on meikäläisellä kulutus noussut noin pari desiä. Kesällä tuli lisää liki litran verran. Nämä siis kun ajelee nopeusrajoitusten mukaan
. Jos vähääkään innostuu ajelemaan reippaammin niin kyllä käy pyörre tankissa. Autona siis 9-3t.
Mulla luki boxin sisällä max nopeus 110km/h
. On se katolla pysynyt "hieman" kovemmissakin nopeuksissa.

Mulla luki boxin sisällä max nopeus 110km/h

Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Ite ostin just toissapäivänä boksin tuonne uuden tulokkaan katolle ku vanha boksi ei sinne ois kokonsa puolesta sopinut (liika pitkä, ei aukee kontti). Vanha nosti tonnarin kulutusta toista litraa, mutta oliki semmonen kahen ruumisarkun kokonen. Uus on mallia pieni ja virtaviivanen, mutta sen kulutusvaikutuksesta en sitte tiedä.
Tuosta nopeusjutskasta, niin tuon boksin ohjeissa luki, että max 120km/h saa ajaa turvallisin mielin (niinku nyt suomessa jossain muutenkaan sais kovempaa ajaa)
Tuosta nopeusjutskasta, niin tuon boksin ohjeissa luki, että max 120km/h saa ajaa turvallisin mielin (niinku nyt suomessa jossain muutenkaan sais kovempaa ajaa)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Täysin hypoteettinen oletus ilman pohjaa todellisuuteen. Itellä Jkl-Levi-Jkl kulutus ilman boksia loosteri täynnä, sukset luukusta oli n. 8.0 l/100km Nopeus oli rajoitus +10-25km/hfarkkupoika kirjoitti:Kulutus taisi viime vuonna Lapin reissulla olla 7.7-7.8 tieturin mukaan.Muuten voisi pitkällä matkalla mennä alle 7,kun rajoitusten mukaan ajelee,malli on 2.0t wagon.
Tässä paremminkin relevantti kysymysfarkkupoika kirjoitti:Mutta kuinkas kovaa uskaltaa boksin kanssa ajella ettei tarvi suksia keräillä pitkin Pohjanmaata?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Faktaa ei ole, mutta keskimäärin on eri autoissa boxi lisännyt kulutusta ehkä n 0.5l satasella.
Varmaan riippuu myös telineistä ja miten boxi on kiinnitetty katolle.
Monet modernit telineet ovat aika hyvin muotoiltuja eli varmaan aiheuttavat vähemmän ilmanvastusta kun nuo neliskanttiset taakkatelineet, olisi mielenkiintoista nähdä jotain mittaustuloksia.
OG900:n katolla oli sellaiset kantikkaat, kohtuu matalat telineet ja pitivät aivan karseaa ulinaa moottoritienopeuksilla.
Varmaan riippuu myös telineistä ja miten boxi on kiinnitetty katolle.
Monet modernit telineet ovat aika hyvin muotoiltuja eli varmaan aiheuttavat vähemmän ilmanvastusta kun nuo neliskanttiset taakkatelineet, olisi mielenkiintoista nähdä jotain mittaustuloksia.
OG900:n katolla oli sellaiset kantikkaat, kohtuu matalat telineet ja pitivät aivan karseaa ulinaa moottoritienopeuksilla.
9-3 Aero -01
Riippuu kulutuksen lisääntyminen ihan boxista, autosta ja siitä miten boxi on sijoitettu autoon.
Todistettavasti 165km/h oli liikaa og900:n katolla olleelle puolen katon levyiselle boxille, otti ja lähti livakasti kovalla ryminällä vieden juhta-peräkärrystä kuomun mennessään.
Todistettavasti 165km/h oli liikaa og900:n katolla olleelle puolen katon levyiselle boxille, otti ja lähti livakasti kovalla ryminällä vieden juhta-peräkärrystä kuomun mennessään.

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Tultiin juuri porukoiden kanssa lapin reissulta Leviltä jossa tuli uusivuosi vietettyä komeassa säässä. Taisi se keskikulutus olla mennessä jotain kahdeksan pintaan ja katolla se muutaman vuoden vanha Thulen isoin boksi ja auton tuo meidän ysivitonen.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.