Alatukivarsi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Reetu

Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mites on kun vaihtaa alatukivarren , tartteeko auraus tarkistaa?
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

JEESBOX
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Ei pitäis suuremmin muuttua! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Eikös ne lie tehtaalla kaikki mittojen mukaan tehty :D Suotta alkaa suuntailemaan tuon takia. Eikä se muutenkaan muuttaisi kuin camberia ja casteria ja näitäkin häviävän verran.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ok... itse arvelin ettei tartte , mut kysäisinpä ku eräs kaveri väitti , että tarvii.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Kyllä tarvii, koska puslien kulma muuttuu..
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Selvä, parempi tarkistuttaa.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Höpö höpö. Jos alatukivarren ja puslien välinen kulma muuttuu, ei sillä ole autoon asennettuna mitään merkitystä.Muuttaahan auton paino sen ihan mihin tahansa. Eikä se kulma voi kymmeniä asteita heittää millään. Mutta jos haluaa varmistaa asian, nii saahan sen suunnata vaikka vaan huvin vuoksi.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei ole merkittävää eroa, jos laitat vanhoilla puslilla alatukivarren kiinni. Tietenkin, jos laitat 99:n alatukivarren satkuun, kun 99:n tukivarsi on suora ja satkun tukivarsi on "taivutettu" 3 astetta eteenpäin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Just, kyllä tuli satkun oma, vanhoilla puslilla.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Jos laskee aurauksen tarkistukseen uhratun vaivan suhteessa saavutettuun hyötyyn, kannattaisi aina tarkistaa auraus kun vaihtaa jonkun pallonivelen, tukivarren tms.

Esim. reilu 5mm auraus/haritus syö oikeasti renkaat aika äkkiä pilalle sekä pilaa ajo-ominaisuudet. On koettu :cry:

Aurauksen voi tarkistaa itse tasaisella alustalla, sopivalla säädettävällä tangolla vanteen sisäpuolelta. Tärkeintä on asennella auto niin, että se ei missään tapauksessa tule mittaajan päälle :!:

Monttu on tässä hommassa hyvä apu...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

rr kirjoitti:Jos laskee aurauksen tarkistukseen uhratun vaivan suhteessa saavutettuun hyötyyn, kannattaisi aina tarkistaa auraus kun vaihtaa jonkun pallonivelen, tukivarren tms.

Esim. reilu 5mm auraus/haritus syö oikeasti renkaat aika äkkiä pilalle sekä pilaa ajo-ominaisuudet. On koettu :cry:

Aurauksen voi tarkistaa itse tasaisella alustalla, sopivalla säädettävällä tangolla vanteen sisäpuolelta. Tärkeintä on asennella auto niin, että se ei missään tapauksessa tule mittaajan päälle :!:

Monttu on tässä hommassa hyvä apu...
JUURI NÄIN...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käytännössä todettua: aurauksen säätö riittää, ettei renkaat mene sököksi, kun palloniveliä on uusittu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja stara »

Reetu kirjoitti:Mites on kun vaihtaa alatukivarren , tartteeko auraus tarkistaa?
edellämainitun lisäksi pitäisi tietää onko vaihdettu / uusi varsi ollut samoissa ALKUPERÄISISSÄ mitoissa. jos toisella on ajeltu vähän kanttareihin niin eipä kulmat enää välttämättä oo samoja
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

rr kirjoitti:Aurauksen voi tarkistaa itse tasaisella alustalla, sopivalla säädettävällä tangolla vanteen sisäpuolelta. Tärkeintä on asennella auto niin, että se ei missään tapauksessa tule mittaajan päälle :!:
Auto ei oikein voi tulla mittaajan päällä kun pyöränkulmat mitataan aina niin että auto on pyörillään, ei koskaan niin että auto on pukeilla/tunkilla.

Itse asiassa kaikki kulmat saa säädettyä ja tarkastettua riittävällä tarkkuudella itse ilman mitään sellaisia työkaluja ja mittavälineitä mitä ei jo jokaisella jo olisi tai mitä ei itse nopeasti saisi tehtyä. Vaativin homma on järjestää mittauspaikka missä auto on varmasti joka suuntaan vaaterissa (30x30 lattialaatoilla on hyvä shimmata auto vaateriin).
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin