bensaa palaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Täytyy tarkistaa tosiaan tuo oma kulutus kun saan vaihcettua edu:n polttimot jossain vaiheessa.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Juu, sehän tässä mietityttää kun välillä auto saattaa mennä muutamia kilometrejä hetkellisen kulutuksen vaihdellessa 7-10 litran välillä. Ja vauhti voi olla motarinopeuksissakin. Yleensä kuluttaa kyllä liikaa eli sen 11-12 litraa.

Pienenä kertauksena vaihdetut osat:
IMM
tulpat
polttoainesuodatin
ilmansuodatin
bensapumppu
ruiskun boksi korjattu (testattu myös toisella boksilla)

Pitääköhän vaihtaa seuraavaksi joku lämpöanturi, jos tuo vaikka laittaa "ryyppyä" päälle tjtn... :roll:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Muahah. Ajelin tänään (tai siis eilen) Tampere-Riihimäki välin edestakaisin, käytännössä koko ajan 110kmh mittarissa cruise päällä. Kulutuslukemat olivat varsin kohtuulliset, vaihdellen pääasiassa 7-10 litran välillä, mitä nyt ylämäet tietty nostivat lukemaa. Silti hassua on se että kulutus saattoi välillä pompata tuonne 12-14 litran lukemiin, esim. jostain sopivasta tärähdyksestä 8O , pysyä siellä kilometrin-pari ja sitten seuraavasta tärskystä laskivat taas inhimillisempään suuntaan. Peräti erikoista, sanoisin.

Minkä perusteella ruisku bensan syöttöä säätelee? IMM, koneen lämpötila, kaasuläpän asento vai mitkä kaikki tuohon vaikuttavat? Lähinnä nyt mietin sitä että vaikka kuormitus pysyy vakiona, ruisku yhtäkkiä kuvittelee että kone tarvitsee lisää kakkua... Mistähän tätä oikeasti alkaisi metsästämään kun IMM ja boksi on jo molemmat testattu :?

Ai niin, bensanpaineesta tuskin on kysymys koska ajotietokone näyttää oikeat (liian suuret) kulutuslukemat. Ja paineen luulisi muutenkin vaikuttavan tasaisemmin eikä vasta tietyn "rajan" jälkeen kuten tässä tapauksessa :roll:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Kuluttaako oikeesti niin paljon vai pelkästään ajotietokoneen mukaan?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

TeePee kirjoitti:Kuluttaako oikeesti niin paljon vai pelkästään ajotietokoneen mukaan?
Juu, kyllä sitä menovettä kuluu ihan oikeasti... Eihän tuolla muuten niin väliä olisikaan :(
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Bensanpaineen vaihtelu saattaa olla kulutusmittarin heittoihin syyllinen, mittari ottaa suihkutusajan ja sen perusteella laskee kulutuksen.
Yleensä viritys bensanpainesäädin säädettynä vakiota suurempaan paineeseen antaa pienemmät kulutuslukemat lambdasäädetyssä järjestelmässä.
96 M75 i12 5-speed ;)
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Juu, no... tässä ei ole katalysaattoria eikä lambdaakaan siis.

Bensanpaineita ei ole sen kummemmin säädelty mutta pumppu on kyllä vaihdettu.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Surullista: alla oleva Jetsoni kuluttaa myös tuon 8-8.5 litraa/100km, maantiellä ja kaupungissa vielä enemmän. Mikälie 55 litran tankilla ei juuri aja 500 kilometriä enempää.

Point being, ennemminhän noilla kulutuslukemilla ohjaistaisi tonnaria. :lol:
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mietin tässä että oliskohan nakutuksen anturissa vikaa, satuin toisesta aiheesta lukemaan että ruiskussa olisi jonkinlainen automaattinen rikastustoiminto jos kone nakuttaa. :?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mawerick kirjoitti:satuin toisesta aiheesta lukemaan että ruiskussa olisi jonkinlainen automaattinen rikastustoiminto jos kone nakuttaa. :?
LH2.2 + APC säätää ainoastaan ahtoja pienemmiksi, jos nakuttaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jus kirjoitti:
Mawerick kirjoitti:satuin toisesta aiheesta lukemaan että ruiskussa olisi jonkinlainen automaattinen rikastustoiminto jos kone nakuttaa. :?
LH2.2 + APC säätää ainoastaan ahtoja pienemmiksi, jos nakuttaa.
Ymmärsin tämän sitten ilmeisesti väärin?
V.J.S kirjoitti:Niin, siitä APC:n toiminnasta DI/APC (+LH-jet). DI säätää nakutusta havaitessaan sytytysennakkoa, jos ennakon säätö ylittää jonkun raja-arvon, alennetaan myös ahtopainetta. LH2.4.2 ruiskuissa (2,3T:t ennen trionickiä) on myös nakutustilanteessa polttoaineen rikastustoiminto (eli DI/APC pyytää LH-jetiltä lisää kaakkua jos nakuttaa). Kaikissa LH-jet versioissa on pre-ignitionin eli ns. "pingin" tapahtuessa rikastustoiminto (paitsi jossain vm -90 LH-jet versioissa joku häiriöitä aiheuttava komponettivika, jonka johdosta kys. toiminto kehotetaan korjaamo-oppaassa poistamaan toiminnasta). "Pingi" ilmenee vasta pidempiaikaisen nakutuksen jälkeen, joten tämä rikastustoiminto ei sinällään suoranaisesti liity nakutuksen hallintaan, vaan on ns. turvakytkentä tjsp...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mawerick kirjoitti:Ymmärsin tämän sitten ilmeisesti väärin?
Eikun V.J.S kirjoitti vähän epätarkasti. LH2.2 ilman DI/APC:ta (86-88) ei osaa rikastaa nakutuksen sattuessa. Ruiskuboksin liittimen nastaan 20 tulee DI/APC:lta vuodesta 89 alkaen lisärikastuspyyntö jännitesignaalina. Vanhemmissa malleissa nastaan 20 ei katittomissa malleissa kytketä mitään. Vanhemmissa kattimalleissa siihen kytketään lambda.

Tämä siis kytkentäkaavioiden perusteella pähkittynä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ja ei, mutta LH 2.2:ssa EI ole minkäänlaista rikastustoimintoa nakutuksen varalta, ja se tonnaristasi juuri löytyy. Myöhemmissä (ja 2.4:ssa) sen sijaan ko. toiminto löytyy, kunhan ovat DI/APC:n kanssa paketoitu.

Aiempaan kysymykseen että mitkä kaikki vaikuttavat ruiskutusaikoihin, niin tietysti bensanpaine, ja LH:n ohjaamina vaikuttavat veden lämpöanturi, IMM:n kuormitussignaali ja kierrosluku. Kaasuläppäkytkin kertoo vain milloin ollaan tyhjäkäynnillä ja milloin täyskuormituksella. Siinä välillä se ei vaikuta mihinkään. Tämän lisäksi vaikuttaa IMM:n kyljessä oleva säätöpotikka. Se ei vaikuta IMM:n signaaliin millään tavalla, vaan sen sijaan se vaikuttaa suoraan raakoihin ruiskutuspulssien pituuksiin. Suosittelisin käyttämään autoa siis jossain pakokaasutesterissä ja samalla säätämään seokset tuosta IMM:n ruuvista suositusarvoihin (muistaakseni n. CO 1%, laihempikaan ei haittaa jos kulkee nykimättä).

Tärähtelyistä kulutuksen nouseminen (jos on todellista nousua) viittaisi johonkin kosketusvikaan, todennäköisimpänä voisi olla veden lämpöanturin liitin tai johto, ellei itse anturi. Myös muut ovat mahdollisia, mutta IMM:n pätkäisy limp-home tilaan todennäköisesti näkyisi jo huonona käyntinä. Vedenlämmön ja kylmäkäyntirikastuksen päälle meneminen sen sijaan ei välttämättä näy kuin kulutuksessa ja päästöissä. Tuotakin voisi testata pakokaasuanalysattorissa koputtelemalla kaikkia epäilyttäviä paikkoja.

Löytyisi kyllä itserakennettu työkalukin tuon LH 2.2:n analysointiin ja säätöön, mutta kovin on kaukana sen kokeilemiseen. :oops:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lämpöanturi tosiaankin kannattaa vaihtaa vaikka hyvin vuoksi, kympin osa. Lämpöanturin johtokin on vähän rankassa ympäristössä, pakoputken lämpö aika yhdessä oli minulta ainakin syönyt öljyn pinnankorkeusanturin, nakutusanturin, laturin ja startin herätejohtojen eristeitä.

Omassani oli ilmamassamittarin liittimen koskettimet täynnä jotain tahmaista venyvää törkyä. Liitokset varmaan kannattaisi putsata ja varmistaa että koskettimien kynnet eivät ole taipuneet löysiksi. En ole omastani kulutusta koskaan seurannut niin tarkkaan, että osaisin huomata töyssyistä aiheutuvaa lisäkulutusta. Toki joskus olen katsellut, että kiihdytyksissä ja ylämäissä menee enemmän kuin pintakaasulla tai moottorijarrutuksella :-)

Tähän liittyen vielä tekstiä tonnarin ruiskukirjasta 85-93:
DI/APC-ohjausyksikkö valvoo jatkuvasti palamista moottorissa. Kun ohjausyksikkö havaitsee itsesytytyksen jossakin sylinterissä, lähetetään LH-järjestelmän ohjausyksikölle signaali. Signaali määrää välittömästi polttoainerikastuksen.

DI/APC-ohjausyksiköltä tuleva signaali syötetään navalle 20 (LH2.2) tai navalle 28 (LH2.4, 2.4.1 ja 2.4.2).

Huomaa! Varhaissytytystä ei normaalisti esiinny ilman edeltävää nakutusta. Tämä tarkoittaa, että nakutuksen yhteydessä tapahtuu sytytyksen ja ahtopaineen säätö. Jos lisäksi syntyy varhaissytytys, tapahtuu polttoainerikastus.

Vihje: Tämä toiminto on tietyissä tapauksissa aiheuttanut käyttöhäiriöitä ja voi sen vuoksi olla kytkettynä pois toiminnasta. Myöhemmissä vuosimalleissa tämä toiminto on poistettu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja t8 »

kokeilin omasta immusta mitata vastusta ja sitä löytyikin äärettömästi. 6 nastassa näyttäs olevan häikkää, muitten nastojen välillä löytyi vastusta. Voikohan tuota purkaa. Irrotin ruuvit, muttei auennut vapaaehtoisesti enkä väkisin viittinyt avata kun pitäisi päästä ajamaankin autolla. Saa tarjota ehjää -012 loppuista.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Vastaa Viestiin