Kaveri kysyi eilen, että onko mulla heinäsirkkoja konehuoneessa, hieman kimpaantuneena menin kuuntelemaan ja sellainen vikinä/sirkutus sieltä kyllä kuului.
Itse epäilisin tuota laturin hihnaa, mutta onko tuolla jotain muuta osaa joka voisi tuollaista ääntä pitää, kuuluu selkeästi hyttiinkin jos ikkuna on auki.
Hävettää, kun juuri käskin kaverin ajaa corollansa paaliin vikisevine latureineen.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Parin päivän seisonnan jälkeen käynnistettäessä omassakin kuuluu vikinöitä. Hihnaan oon sen paikallistanu, vikinä kun loppuu kun laittaa takalasinlämppärin (+peilit) pois päältä...
Henkka #2283 kirjoitti:Parin päivän seisonnan jälkeen käynnistettäessä omassakin kuuluu vikinöitä. Hihnaan oon sen paikallistanu, vikinä kun loppuu kun laittaa takalasinlämppärin (+peilit) pois päältä...
Johtuisiko tuo nyt siitä että laturi ei joudu enää niin koville kun kuormitusta
pudotetaan.
Hihnavika tuo taitaa kuitenkin olla, missähän kunnossa nuo hihnan kiristäjät mahtaa olla.
Siis kyseessä ei ole se vanhoille autoille "tyypillinen" vikinä starttauksen jälkeen, ääni on hieman vaimeampi, eikä ota loppuakseen millään. Laturin kuormitus ei tunnu vaikuttavan, hihnan kireys on oikea.
Jotain puhdistusainetta ruiskuttelin, muttei muuttunut ääni alkuunkaan.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
9000CD23T kirjoitti:
Johtuisiko tuo nyt siitä että laturi ei joudu enää niin koville kun kuormitusta
pudotetaan.
Hihnavika tuo taitaa kuitenkin olla, missähän kunnossa nuo hihnan kiristäjät mahtaa olla.
Yksi konsti poistaa nuo kitinät on WD-40
Varmaakin kuormitukseen liittyy tuo juttu. Vikinä loppuu heti, kun lämmitys laitetaan pois, ja alkaa taas uudestaan kun lämppäri heitetään tulille. Tätä kestää minuutti pari kun autoa käynnistetään parin päivän horteesta.
Pitää koittaa suihkia noita rullia... Kiristäjät olivat ainakin viime kesän tsekkauksessa ihan ok.
lefa42 kirjoitti:Siis kyseessä ei ole se vanhoille autoille "tyypillinen" vikinä starttauksen jälkeen, ääni on hieman vaimeampi, eikä ota loppuakseen millään. Laturin kuormitus ei tunnu vaikuttavan, hihnan kireys on oikea.
Jotain puhdistusainetta ruiskuttelin, muttei muuttunut ääni alkuunkaan.
Vaikuttaako koneen kierrokset tyhjäkäynnillä?
Sulla on manuaalilaatokolla?
Viimeksi kun multa kuului muuta kuin "tyypillistä starttausvikinää", oli starttikehä antamassa periksi, en tarpeeksi ajoissa puuttunut peliin ja kehä sanoi sopimuksensa irti.
Yksi tsekkaus vois olla startin irrotus ja toiminnan testaus.
lefa42 kirjoitti:Siis kyseessä ei ole se vanhoille autoille "tyypillinen" vikinä starttauksen jälkeen, ääni on hieman vaimeampi, eikä ota loppuakseen millään. Laturin kuormitus ei tunnu vaikuttavan, hihnan kireys on oikea.
Jotain puhdistusainetta ruiskuttelin, muttei muuttunut ääni alkuunkaan.
Vaikuttaako koneen kierrokset tyhjäkäynnillä?
Sulla on manuaalilaatokolla?
Viimeksi kun multa kuului muuta kuin "tyypillistä starttausvikinää", oli starttikehä antamassa periksi, en tarpeeksi ajoissa puuttunut peliin ja kehä sanoi sopimuksensa irti.
Yksi tsekkaus vois olla startin irrotus ja toiminnan testaus.
Manuaali kyllä. Siis tuo vikinä on semmoinen "viki-viki-viki" ja kuuluu koko kierrosalueella, vaimeasti ääni kantautuu myös hyttiin, jos ei radiota kuuntele, autossa ei muuten esiinny mitään oikkua. Ääni on selvästi tuolta hihnapuolelta. Koneen kierrokset eivät siis vaikuta asiaan.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42 kirjoitti:Siis kyseessä ei ole se vanhoille autoille "tyypillinen" vikinä starttauksen jälkeen, ääni on hieman vaimeampi, eikä ota loppuakseen millään. Laturin kuormitus ei tunnu vaikuttavan, hihnan kireys on oikea.
Jotain puhdistusainetta ruiskuttelin, muttei muuttunut ääni alkuunkaan.
Vaikuttaako koneen kierrokset tyhjäkäynnillä?
Sulla on manuaalilaatokolla?
Viimeksi kun multa kuului muuta kuin "tyypillistä starttausvikinää", oli starttikehä antamassa periksi, en tarpeeksi ajoissa puuttunut peliin ja kehä sanoi sopimuksensa irti.
Yksi tsekkaus vois olla startin irrotus ja toiminnan testaus.
Manuaali kyllä. Siis tuo vikinä on semmoinen "viki-viki-viki" ja kuuluu koko kierrosalueella, vaimeasti ääni kantautuu myös hyttiin, jos ei radiota kuuntele, autossa ei muuten esiinny mitään oikkua. Ääni on selvästi tuolta hihnapuolelta. Koneen kierrokset eivät siis vaikuta asiaan.
Oletko varma ettei lämmityslaitteen moottori pidä meteliä..?
ps..tuota WD-40:stä voi suihkuttaa myös hihnaan.
Ja voi myös kokeilla vedellä tuota hihna ongelmaa, suihkuttamalla sitä
koneen käydessä hihnalle. Jos viki...viki..häviää niin vika on hihnassa.
9000CD23T kirjoitti:Oletko varma ettei lämmityslaitteen moottori pidä meteliä..?
ps..tuota WD-40:stä voi suihkuttaa myös hihnaan.
Ja voi myös kokeilla vedellä tuota hihna ongelmaa, suihkuttamalla sitä
koneen käydessä hihnalle. Jos viki...viki..häviää niin vika on hihnassa.
Olen, koska lämmityslaitteen moottori on vaihdettu ja vikisee eri äänellä, ja on kyllä testattu sähkölaitteet poiskytkettynä.
Pullollisen myrkkyjä pistin menemään hihnoille ja rullille, ei vaikuttanut, taidan hakea uuden remmin. Niin, ja aineena käytin sitä kytkin- ja jarruosien putsausainetta.
Joutuu vielä rahaakin laittamaan mokomaan tilapäiskulkineeseen..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Hihnaan kerääntyy ajan kanssa pieniä kiviä yms... ja hihnan pito huononee ja alkaa luistaan josta tuo ääni sitten tulee. Kun hihna lämpiää niin pito paranee ja ääni tietty lakkaa.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M kirjoitti:Hihnaan kerääntyy ajan kanssa pieniä kiviä yms... ja hihnan pito huononee ja alkaa luistaan josta tuo ääni sitten tulee. Kun hihna lämpiää niin pito paranee ja ääni tietty lakkaa.
V-M
128km ja ääni pysyy, tämä eilen todettua. Kyse ei siis ole siitä "perinteisestä" kylmänä luistosta, josta mm. tuplikset ja satkut mulla ovat aina kärsineet, eli vikisee -> vähän kaasua -> kriik! ja sitten pyörii hiljaisesti.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Mitenkäs se kampiakselin hihnapyörän kumivulkanointi jakselee? Pysyykö moniurakehä samassa kohdassa keskiöön nähden vai liikkuuko? Jotain merkkiä saattaisi saada piirrettyä pyörän kylkeen ihan lokaria irrottamatta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Empä tiedä vulkanoinneista, mutta kitinä loppui kun hain kaupasta pitovoidetta ja päästin sieluni kyllyydestä remmiin ja kiekoille. Hiljaista on. Vielä hiljaisempaa oli 10min sen jälkeen, kun loppui bensa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI