Tuplis valmiiksi kesää varten (vinkkejä fiksaukseen kiitos)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Tuplis valmiiksi kesää varten (vinkkejä fiksaukseen kiitos)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Noniin, eilen tuli ajettua tuplis tallista tutkimuksia varten, jotta voi laskeskella vähän pelimerkkejä tuon viimeistelyyn. Hommaahan tuossa vielä löytyy, ei sentään niin täydellinen ole. Vinkkejä saa antaa korjauksiin.

-Kattoverhoilu sekä takapilarien verhoilu.
-Kuskin istuinosan verhoilu "koholla", mikä lie auttaisi?
-Takapenkin istuinosasta jousi irti (ei läpi kankaasta sentään), neuvoja siihenkin otan vastaan.
-Ovien alatiivisteiden kohdalla korissa pintaruostetta, ovissa sisäreunoissa maali hieman ruskehtava parista kohtaa. Koputeltu on, eli ei hitsausta.
-Konehuoneessa muutamassa saumassa pintaruostetta.
-Venttiilinkoppa menettänyt maalia.
-Oikean kyljen vauriot (painaumat lokasuojissa sekä pienempi ovessa). Ovessa olevan vaurion ajattelin vain maalauttaa, koska painauma on niin mitätön, ja onhan tuo osa auton historiaa.
-Kromikaaret oikealle kyljelle, alkuperäiset hukassa.
-Vaihdekepin "vaihdekartta".
-Lampunpesimien moottorin asennus.
-Takapönttö on ontto, eli pörinät löytyy, ei tosin vuoda, joten en taida raaskia vaihtaa. :)

Puuhaa piisaa, että kehtaa keväällä alkaa pöristelemään, auton pitää olla tiptop, että kehtaa tapahtumiin tulla.

Kertokaahan että mistä, mihin hintaan jne. jotta pysyy budjetti kurissa. Jalkkisvanteet ovat myös hankintalistalla (jos vielä keltaiseen istuvan väriset). Maalaustyöt teetän tutulla maalarilla sopuhintaan, eli ne ovat pois laskuista.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vaihdekepin vaihdekartasta, jos on tarjolla koko vaihdekepin nuppi, vaihda koko nuppi. pelkän "kartan" ujuttaminen "tyhjään" nuppiin on lähestulkoon mahdotonta, vaatinee jotain erikoistyökaluja jotta saa paikalleen rikkomatta "karttaa" ja murjomatta nuppia. eipä kaduta yhtään kun itsellä oli koko vaihdekeppi varaosana ja menin sen pelkän kartan irroittamaan siitä varaosasta, hirvee työ saada asennettua, lopputulos on tökerön näköinen.
ja puhun tosiaan siitä vaihdekepin nupista mikä on sinunkin autossa, taisi olla käytössä just 76 vuoteen asti.

edit: kuskin istuinosan verhoilun purkaminen on kohtuullisen suoraviivainen ja nopea toimenpide.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

lucaf kirjoitti:edit: kuskin istuinosan verhoilun purkaminen on kohtuullisen suoraviivainen ja nopea toimenpide.
Mutta mikä siellä sitten on "rikki", kun kangas on koholla, penkki on kuitenkin hyvä istua, eli mitä joudun hankkimaan. (Teen ostoslistaa tässä samalla 8))
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olisiko sinne laitettu jotain omia virityksiä. mun samanikäisessä 30tkm enemmän ajetussa oli aikamoisia virityksiä etuistuimissa, jousien virkaa toimittaivat jotkut erikoisen muotoiset kumilärpäkkeet jotka oli kaikkea muuta kuin siihen istuimeen sopivat, tosin saab-merkkiset. lisäks oli ujutettu tarvikelämmitinvastus sinne. ai mut se taisi olla selkänojassa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

lucaf kirjoitti:olisiko sinne laitettu jotain omia virityksiä. mun samanikäisessä 30tkm enemmän ajetussa oli aikamoisia virityksiä etuistuimissa, jousien virkaa toimittaivat jotkut erikoisen muotoiset kumilärpäkkeet jotka oli kaikkea muuta kuin siihen istuimeen sopivat, tosin saab-merkkiset. lisäks oli ujutettu tarvikelämmitinvastus sinne. ai mut se taisi olla selkänojassa.
Eli sieltä kuuluisi löytää jouset, jotka vetävät päällistä muotoonsa? Onko motonetissä myytävä jousisarja asiansa ajava?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kyl se motonetin sarja on mulla toiminut monissa autoissa.

istuinosan pehmuste on valmiiksi muotoiltu ja päällisen kuuluisi myötäillä sitä. jotta myötäilisi kunnolla, poikittaistikkauksen kohdalla on yksi metallitanko joka on upotettu päällikankaan sisäpintaan (1), ja kiinnittyy päistään istuinjousitusmekanismiin (2), ja sitä kautta pingoittaa päällikankaan siitä keskikohdaltakin (syvennys) tiukaksi ja myötäileväksi.

eli kohta 1 repeää jos päällikangasta yrittää kiskoa pois ennenkuin kohta 2 on irroitettu. mutta kun varovasti tutkii, niin ensikertalaisenakin pääsee aika nopeasti jyvälle miten on rakentunut. tuon pingoitukseen tarkoitetun poikittaistangon puuttuminen vois hyvinkin aiheuttaa sen että istuintyyny näyttää jäävän koholleen. ehkä joudut purkaamaan molemmat etuistuimet ja vertailemaan.

jotain epämääräistä selitystä yritin joskus kesällä raapustaa tuonne istuinosan pehmusteen irroittamisesta. olis ollut ainekset selkeän ohjeen tekoon mutta puuttui kärsivällisyys ottaa riittävästi kuvia eri kohdista.
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/uhc218.html
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
marvi
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Viesti Kirjoittaja marvi »

Varmaan revennyt ihan ajan myötä se päälikankaan kiinnike irti siitä päälikankaasta. Tämä sitten aiheuttaa sen että päälikangas on "koholla". Satkun verhoilussa noita vastaavia kiinnikeitä oli kaksi ja toinen oli kokonaan hajalla, toinen hyvin huonossa kunnossa. Ommeltiin sitten uudet vanhojen "kantaan". Motonetin istuinjousisarjaa vartenhan tuollaiseen vanhempaan jakkaraan käsittääkseni porataan uudet kiinnitysreiät. Saabilta saanee myös istuinjousisarjaa joka lienee kestävämpi ja kalliimpi kuin tuo motonetin?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

marvi kirjoitti:Varmaan revennyt ihan ajan myötä se päälikankaan kiinnike irti siitä päälikankaasta. Tämä sitten aiheuttaa sen että päälikangas on "koholla". Satkun verhoilussa noita vastaavia kiinnikeitä oli kaksi ja toinen oli kokonaan hajalla, toinen hyvin huonossa kunnossa. Ommeltiin sitten uudet vanhojen "kantaan". Motonetin istuinjousisarjaa vartenhan tuollaiseen vanhempaan jakkaraan käsittääkseni porataan uudet kiinnitysreiät. Saabilta saanee myös istuinjousisarjaa joka lienee kestävämpi ja kalliimpi kuin tuo motonetin?
Ihmetyttää vaan, kun autolla ajettu vain 140tkm ja sisältä muutoin uutta vastaava. '82 99:ssä oli yli 300tkm mittarissa ja penkit myös kuin uudet. Ovatko nuo vanhemman malliset sitten herkempiä repeilemään?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

lefa42 kirjoitti:
Ihmetyttää vaan, kun autolla ajettu vain 140tkm ja sisältä muutoin uutta vastaava. '82 99:ssä oli yli 300tkm mittarissa ja penkit myös kuin uudet. Ovatko nuo vanhemman malliset sitten herkempiä repeilemään?
Myös aika sen kankaan haperruttaa.
Ja tuossa 82:ssa taitaa niitä "poikittaistukia" olla jo kaksi joten senkin takia pysyy parempana.
Eihän toi vaadi kun yhden kerran konttaamisen sopivaan kohtaan kun polvi osuu kohdalle.
On varmaan aika yleinen syy myös istuinlämppärien toimimattomuuteen.
vesapo:han joskus kirjoitteli kuvitetun penkin purun josta tuo onkelma kohta hyvin selviää.
Mutta lääkkeeksi riittää neulaa, lankaa ja pala kangasta.

Ovien alareunat hioisin/hiekkapuhaltaisin pellille ja sitten esim. sinkkimaalia ja normivärit päälle.
Hiekkapuhallus on paljon parempi noissa saumoissa ja siihen riittää bilteman halpispuhallinkin kuhan on jonkinlainen kompura vaan.
Ohan noita erilaisia happojutskia mutta niistä ei omia kokemuksia.
Sisäpuolelle ovea sitten kotelosuojaa tai vastaavaa.

Konehuoneen saumat on vähän onkelmallisempia kun tilaa on vähempi mutta teräsharjalla puhtaaksi ja myös kotelosuojaa päälle. Ei kaikkein siistein vaihtoehto mutta kesäautossa kestää kauan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Varmaan riittää että muutama vuosikymmen on vierähtänyt, ei siihen kankaan vanhenemiseen kilometreja tarvita. Verhoilua pingottavat rautalangat kulkevat ohuehkosta puuvillakankaasta ommelluissa kujissa, ja tuo kangas on vanhemmiten aika herkkää repeämään. Ongelma on korjattavissa ompelemalla uudet alkuperäisenkaltaiset kujat sinne.

Joku taisi kirjoittaa saaneensa ihan toimivat ompelemalla rautalankaruodot ronskisti suoraan vaan kiinni verhoilukankaaseen, mutta näissä vanhemmissa taisi olla leveämmät ne kujat, jolloin tämä ei taida tulla kyseeseen, tulisi liian piukka.

Täällä on se Vesan penkinkorjaustarina:
http://www.jamsa.fi/~vepohjal/saabiko/penkki.htm

Seitsemäs kuva ylhäältä (muotoilukiristimen jousiprikan irrotus) liippaa tätä aihetta läheltä, kuvia kankaisesta kujasta ei tosin ole.
Viimeksi muokannut jus, Ti Tammi 10, 2006 10:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

tetammi kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:
Ihmetyttää vaan, kun autolla ajettu vain 140tkm ja sisältä muutoin uutta vastaava. '82 99:ssä oli yli 300tkm mittarissa ja penkit myös kuin uudet. Ovatko nuo vanhemman malliset sitten herkempiä repeilemään?
Myös aika sen kankaan haperruttaa.
Ja tuossa 82:ssa taitaa niitä "poikittaistukia" olla jo kaksi joten senkin takia pysyy parempana.
Eihän toi vaadi kun yhden kerran konttaamisen sopivaan kohtaan kun polvi osuu kohdalle.
On varmaan aika yleinen syy myös istuinlämppärien toimimattomuuteen.
vesapo:han joskus kirjoitteli kuvitetun penkin purun josta tuo onkelma kohta hyvin selviää.
Mutta lääkkeeksi riittää neulaa, lankaa ja pala kangasta.

Ovien alareunat hioisin/hiekkapuhaltaisin pellille ja sitten esim. sinkkimaalia ja normivärit päälle.
Hiekkapuhallus on paljon parempi noissa saumoissa ja siihen riittää bilteman halpispuhallinkin kuhan on jonkinlainen kompura vaan.
Ohan noita erilaisia happojutskia mutta niistä ei omia kokemuksia.
Sisäpuolelle ovea sitten kotelosuojaa tai vastaavaa.

Konehuoneen saumat on vähän onkelmallisempia kun tilaa on vähempi mutta teräsharjalla puhtaaksi ja myös kotelosuojaa päälle. Ei kaikkein siistein vaihtoehto mutta kesäautossa kestää kauan.
Selvä pyy, täytynee hilata auto kaverin talliin, jos tulisi päivä, jolloin suola-autoa ei näy. Konehuoneen saumojen takia kyllä olen valmis näkemään vaivaa sen verran, että irroitan tarvittavat rojut tieltä, kunhan saa nätiksi.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Suosittelen Saabin omaa istuinkorjaussarjaa, kun mun perseen alla ei Motonetin sarja kestänyt. Tosin on tuota painoa sen verran ettei neuvolassa tarvi käydä :lol: Nyt on siis painoa 130 kiloa ja tuo Saabin oma on kestänyt. Silloin ku Motonetin sarja alkoi hajoilla persauksen alla painoa oli about 120 kiloa. Eli aika "hiuksen hieno" raja alkuperäisen ja tarvikkeen välillä.

Lisävinkki!!! Kun lefa ehostat noita penkkejä niin laita siihen kuskinpenkkiin hanttimiehen penkistä pehmusteet. Ne on huomattavasti paremmassa kunnossa ja kuskinpenkistä tulee parempi istua. Esim. vanhalla istuinpehmusteilla ja puoliksi hajonneella penkillä P:saari-Rovaniemi (rajoitusten mukaan, reilu 5 tuntia kesällä) oli sen verran veret seisauttava kokemus, että puoleen tuntiin ei ollut takapuolessa ja jaloissa tuntoa :lol: Vaihdoin siis varaosaauton hanttarinpenkistä pehmusteet, laitoin Saabin originaalin korjaussarjan istuinosaan ja vetelin muutenkin penkin parempaan nippuun ja sama matka samassa ajassa ei tuottanut mitään ongelmia :wink:

Tässä kuvassa näkyy varsinkin tuo istuinosa. Eihän sitä voi verrata esim. Turbon penkkeihin ja verhoilukin on jo ottanut turpaansa mutta tuli huomattavasti parempi. Huomaa samanlainen muoto hanttarin penkin kanssa 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllä se penkki hyvä istua on, ei moitittavaa vaikka repsikan jakkaraan vertaisi. Se päällikangas vain on koholla.

Ajonautintoa on tullut testattua parhaillaan lähes 700km yhtä soittoa, repsikka siinä puutui enkä minä. :lol:

Ei parempaa penkkiä voi ollakaan kuin tuo vanha tupliksen penkki lisäniskatyynyllä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lefa42 kirjoitti:Ei parempaa penkkiä voi ollakaan kuin tuo vanha tupliksen penkki lisäniskatyynyllä.
Tonnarin Aeron nahkalepakko? Kerran ollut kyytissä (kiitokset Matille) ja tuntui kuin jumalankädellä olisi ollut.

Ittellä tuolle 99:lle hieman sellainen SuperSport-viritys mielessä ja on käynyt ajatus siitä, että laittais 90:n vaalean ruskean sisustuksen ja etupenkkeihin 900 turbon toppaukset ja tietenkin ne Saabin korjaussarjat istuinosaan ja selkänojaan. Takapenkkiin tulis ihan 90:n verhoilu. Nämä tuli siis noihin Annin omiin penkinrunkoihin ja toki pitäis penkkien rungot fiksata (putsata ja maalata).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

dimebak kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Ei parempaa penkkiä voi ollakaan kuin tuo vanha tupliksen penkki lisäniskatyynyllä.
Tonnarin Aeron nahkalepakko? Kerran ollut kyytissä (kiitokset Matille) ja tuntui kuin jumalankädellä olisi ollut.

Ittellä tuolle 99:lle hieman sellainen SuperSport-viritys mielessä ja on käynyt ajatus siitä, että laittais 90:n vaalean ruskean sisustuksen ja etupenkkeihin 900 turbon toppaukset ja tietenkin ne Saabin korjaussarjat istuinosaan ja selkänojaan. Takapenkkiin tulis ihan 90:n verhoilu. Nämä tuli siis noihin Annin omiin penkinrunkoihin ja toki pitäis penkkien rungot fiksata (putsata ja maalata).
Niin, onhan noissa satkun penkeissä (ja tonnarissa) sivuttaistukea enemmän, mutta pääni ei istu niskatukeen, joutuu kallistamaan niskaa taaksepäin niin pirusti. Vanhassa vara parempi. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin