Kone kysymyksiä... turbo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Kone kysymyksiä... turbo

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Tehdään tuossa uutta konetta satkuun... T16 84´
ja olis pieniä kysymyksen poikaasia notta sais asiat seleviksi... :D

ensinnäkin... meinattiin tehä se kone T8 lohkosta ja männistä+ 2.3 kannesta... mutta ups lohkohan on erillinen 83´:sessa T8:ssa kun mitä tuossa omassa 84´:sessa T16 koneessa...???
Turbon öljyletkujen paikat on eri kohdissa...
ja ylläri ylläri ne öljyletkut on heitetty varmaan menemään... :oops:

joten...?

Käyvätkö T8 männät + sisuskalut tuohon vanhaan T16 lohkoon...?
ettei siellä ole sisäisiä eroja...???

ja sitten tuo kansi tarviiko siihen vaihtaa mitään nokkia tuosta vanhasta kannesta...??? tuo uusi kansi on 91´ vaparin kansi... ja tonnarista...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole lohkossa mitään sellaisia sisäisiä eroja, etteikö kävisi. T8 männillä puristussuhde olisi liian kova, jos käyttäisit vakiota T16 kantta, mutta 2.3 kannella homma toimii.

Ihan uteliaisuudesta, molemmat ovat ilmeisesti kuitenkin "vanhan mallin" lohkoja, joissa on startti pakosarjan alla?

Itse vaihtaisin nokat, jos sinulla on laittaa T16 nokat 86-93 vuosimallisesta kannesta niin se olisi paras vaihtoehto. Jos ei ole, niin pitäisin tuon 2.3 vaparin imunokan mutta vaihtaisin pakonokan vanhasta kannesta. Syystä että 86-93 T16 imunokka on Saabin "kirein", pakonokka on og kansissa kaikissa sama, ja 84-85 T16 imunokka on asymmetrisellä nostolla ja on löysempi kuin uudempi. 2.3 imunokka on symmetrinen ja siten hiukan parempi kuin tuo vanha 84-85.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko tuo T16 kone sitten poikinut vai miksei sitä tehdä? vai haetaanko alempia puristuksia?

pitäisi mäntien sopia ristiin, tulos tietenkään ei välttämäti paras ole kun ovat omiin lohkoihinsa hioutuneet...

suosittelen turbon imunokan hommaamista tuohon, on vaparin nokalla aika kuollut ylhäällä. tuo -84 nokka ei käy koska on asymmetrinen.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Haittaakos tuo mitään vaikka pidän tuo 2.3 kannen nokat siinä kiinni...?

ja konetta ollaan sen takia tekemässä kun vanha laukes... :lol:
oli liuskat ja kumppanit niin kuluneet että ei nostanut enää öljynpainetta...
ajettu..420tkm
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Minulla on seuraavanlainen konfiguraatio omassa autossa.
T8 lohko ja männät -86. kansi ja imusarja 900s -90.
Aikaslailla korkea puristussuhde, mutta toimii aikas hyvin omasta
mielestäni. Pur-suhd. taitaa olla T8 männillä lähemmäs 9,14:1.
Mahtava alavääntö ja vakiocoolerilla pystyy tällä hetkellä
pitämään peräti 0.85 ahtoja, ilman että nakuttaa. Mitsu ahdin tietty.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vjbremer kirjoitti:Minulla on seuraavanlainen konfiguraatio omassa autossa.
T8 lohko ja männät -86. kansi ja imusarja 900s -90.
Aikaslailla korkea puristussuhde, mutta toimii aikas hyvin omasta
mielestäni. Pur-suhd. taitaa olla T8 männillä lähemmäs 9,14:1.
Mahtava alavääntö ja vakiocoolerilla pystyy tällä hetkellä
pitämään peräti 0.85 ahtoja, ilman että nakuttaa. Mitsu ahdin tietty.
taitaa olla ennemminkin lähempänä 9,4:1 tuollain varsinkin jos kantta yhtään höylätty...

mulla 2,3 kansi ja vanhat T16 männät, puristukset ~8,3, on kyllä aika hengetön alhaalla mutta kyllä se silti ylhäällä hymyilemään saa :twisted:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

jcarlson kirjoitti: molemmat ovat ilmeisesti kuitenkin "vanhan mallin" lohkoja, joissa on startti pakosarjan alla?

.

Toinen lohkoista on T8 83´ ja toinen T16 84-85 eli toisessa startti pakosarjan alla... ja toisessa imusarjan alla...
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

jcarlson kirjoitti:pakonokka on og kansissa kaikissa sama
EIII ole :!: -84 pakonokka on pikkusen löysempi ku uuempien. :wink: <3 , <3(rakastan pilkkuja)
Aki Peltola #1132
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

mikkoimp kirjoitti:
vjbremer kirjoitti:Minulla on seuraavanlainen konfiguraatio omassa autossa.
T8 lohko ja männät -86. kansi ja imusarja 900s -90.
Aikaslailla korkea puristussuhde, mutta toimii aikas hyvin omasta
mielestäni. Pur-suhd. taitaa olla T8 männillä lähemmäs 9,14:1.
Mahtava alavääntö ja vakiocoolerilla pystyy tällä hetkellä
pitämään peräti 0.85 ahtoja, ilman että nakuttaa. Mitsu ahdin tietty.
taitaa olla ennemminkin lähempänä 9,4:1 tuollain varsinkin jos kantta yhtään höylätty...

mulla 2,3 kansi ja vanhat T16 männät, puristukset ~8,3, on kyllä aika hengetön alhaalla mutta kyllä se silti ylhäällä hymyilemään saa :twisted:
Oho, no ei ihme että tuntuu vääntävän.Ei ole höylätty, olisiko pur.suhd. todellakin noin korkea?
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Vastaa Viestiin