Yritetääs täältä apua..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sabe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 20:02

Yritetääs täältä apua..

Viesti Kirjoittaja Sabe »

Morjensta!

Juu. Yritin saada apua Suomi24 kautta, mut ei tullu ku yks vastaus.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0002413337

Eli tommonen tapaus. Rele ei siis ole rikki, koska 30-87 napojen johtoliitos ei auta mitään. Onko ohjausyksikkö entinen, vai Hall-anturi vai mikä? Vaivaa se käry, mikä autoon tuli koneen sammuttua. Mistähän tuli? En tajuu, vaikka ei sen puoleen, olen oppinut parissa päivässä K-Jetronicin anatomiaa enemmän ku kuuden vuoden ajon aikana. Nostan kyllä kohta kädet pystyyn ja pistän auton osina myyntiin, jos ei kuntoon kotikonstein tule. Ton ikästä autoo kun ei paljon kannata asentajalle ihmeteltäväks hinata...
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Eli bensapumpulle tulee virta noin 10sek kun käännät virran päälle ja kun alat startata niin pitäs tulla kokoajan.

Tuleeko?
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Sabe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 20:02

Ei

Viesti Kirjoittaja Sabe »

Ei tule. Tulee virta sillon ku huvittaa eli harvoin. Örähtää välillä käyntiin, mut sammuu samalla sekunnilla. Aluks saatto käydä puolikin minuuttia. Eikä sieltä kuulu sitä suhinaa johon kerkesin kuuden vuoden aikana jo kiintyä.
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

joo jos ei hyppykytkentä laita pumpuun vauhtia niin johdoissa vika
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Omassa Saabissa (900 i 2,1) meni bensapumppu. Oireet oli hankalat, eli auto kävi silloin kun sitä vain sattui huvittamaan. Mittasin jopa bensapumpun tuoton mikä ei auttanut tilannetta, koska pumppu sattui juuri tuolla hetkellä toimimaan. Eli pumppu toimi välillä ja välillä ei. Pumpun vaihdon jälkeen ei minkäänlaisia ongelmia. Paikallinen Saab korjaamo sai selvitettyä vian ja vaihtoivat pumpun (hinta oli niin hirveä etten viitsi edes kertoa). Tässä ohjeet tuoton mittaamiselle vanhempaan ruiskuun, eli Bosch CIC/K-jetronic, eli paluu letku irti polttoaineen määräjakajasta (suom.huom. fuel distributor) konehuoneesta ja letku astiaan jonka tilavuus yli 9dl (itse laitoin 1,5l limupullon). Rele irti, ja navat 30 ja 87 yhteen. Tuotto 30s. vähintään 9dl.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
Sabe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 20:02

Kiitos vastauksista, mutta pyydetään lisää..

Viesti Kirjoittaja Sabe »

Elikkäs. Tänään tutkin autoa taas lisää. Releen ohituksen tein kyllä ihan Alfamerin kirjan ohjeiden ja kuvan mukaan. Eikä toimi silti. Rele paikallaan virtaa tulee avain ajoasennossa pätkittäin, startatessa taas jatkuvasti. Kone ei kuitenkaan lähde käyntiin/pysy käynnissä, vaan sammuu samantien ja äänet pumpulta vaikenee. Eli minun mielestä virta tulee pumpulle oikein.
Kuitenkin kun pumpulle antaa vähän iskua, se yrittää vähän äännellä ja kone örähtää hetken ja taas äänet vaikenevat. Eli uudella yrityksellä pumppu ei päästä pihaustakaan ennen koputtelua.

Miten on, yks kaveri kysy, et voiko polttoaineletkut olla tukossa, kun kone ei käynnisty? Sillonhan koneen sammuttua pumpulle menevä virta katkeaisi. Periaatteessa kai mahdollista?

Entäs jos häikkä onkin sytytyksen ohjausyksikössä? Mistäs sen sais selville, kun en oikein uskalla mennä noita sytkäpuolen juttuja arviosta kokeilee. Jos on jotain hyviä keinoja, ni von yrittää.

Mikäs toi TSI-pistoke tossa sähkökeskuksessa on? Siihen ilmeisesti kytketään joku testeri. Saako siitä mitään irti normaalilla sähkökynällä tai jännitemittarilla?

Oon kallistumassa sen pumpun uusimisen kannalle. Läheisellä hajottamolla ois yks hangen alla olevassa autossa paikallaan. Pyytää 60 eur, kannattaako maksaa? Voiko se vika enää muualla olla? Näkispähän ainakin onko se vika pumpussa. Lähteekö se pumppu muuten sen joustavan kehyksen kanssa ylös vai pelkkä keskus? Kiitoksia auttamishalusta!
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

motonetissä maksaa ruiskun siirtopumppu 45 euroa.. en kyllä ole varma käykö tuohon kärryyn. kuvauksessa oli että ruiskukoneen tankissa, pumpaa bensaa varsinaiselle ruiskupumpulle.
saab 90 -85
Sabe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 20:02

hmm

Viesti Kirjoittaja Sabe »

Taitaa kyl tarttee tän. Kattelin itekin sieltä.

900i/Turbo8 9.81--8.86 Pumppu (ei 16V). . . . . . . . . . . 28-1350 169.00

Korjatkaa herranjumala, jos oon väärässä. etten lähde kaivaa sitä sieltä ikiroudan alta.
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Mielestäni ei kannattaisi lähteä pumppua romikselta ostamaan, kun se on vähän arpomista että missä kunnossa se on, tietenkin jos se on erittäin vähän ajettu niin ehkä sitten. Voi kuitenkin käydä niin että se kestää sen 5-10tkm ja sitten taas on rikki, tai sitten ei ---> arpomista :)
Sabe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 20:02

nii-in

Viesti Kirjoittaja Sabe »

:oops: Tota noin.. Jännitteitä ei oo kyllä katottu ilman relee. Testattu vaan ettei pirssi toimi sen paremmin rele ohitettuna ku relen kanssa. Tulipas tyhmä olo... :oops:

Mut alkaako teidänki mielestä vaikuttaa siltä, et nimenomaan pumppu ois uusimista varten? Nyt kun rupee tarkemmin miettimään, niin kone alko vähän nykimään viime kesänä tasaisella kaasulla ajettaessa. Aluks vaivas tosi paljon, mut siihen kai jotenkin turtu. Oisko pumppu vihjaillu jäljellä olevasta eliniästään?

Kaverit patistaa vaihtaa autoo, kun on lähiaikoina ollu aika usein jotain pikkuremppaa. Oon kyllä muistuttanu siitä, et jätti tien päälle eka kertaa nyt kuuden vuoden ja 100 000 km:n kohdalla. Auto on omasta mielestä (oma lapsihan on aina kaunein.. :wink: ) hyvässä kunnossa, vaikka ruiskulla onkin kilsoja jo 388tkm, ruostetta on vaan siellä missä pitääkin eli jonkin verran ovien alahelmoissa. Maalipinta kiiltävä (maalipinta hiottu ja kestovahattu 2002) metallihopeanharmaa (ei matta). Ei raaskis antaa edes vaihdossa toiseen Saabiin, kuitenki eka OMA auto.. Toisaalta ei oo varaa eikä järkee pitää kahta autoo ajossa, mut emäntä tarvii kuitenki vuoden-parin päästä auton ku valmistuu koulusta. Jos sinne asti jotenkin pystyis pitää tän aarteen hengissä.. Harmittaa kun ei oo edes mitään paikkaa, jonne sais seisoo siihen asti ku tulee tarve toiselle autolle.

No, mut tilityksen puolelta asiaan.. Siis bensapumpunko hankin tältä istumalta. Pää alkaa olla jo niin sekasi, et näin jo auton rassauksesta unta viime yönä..
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Mimmi kirjoitti:Tee ensin nuo tarkistukset, ettet osta pumppua turhaan.
Olen samaa mieltä, vaikka oma pumppu "huijasikin" minua tuoton tarkistuksessa. Voihan tuon testin tehdä useamman kerran. Itse aloitan nykyisin melkein aina vikaselvityksen tuosta tuoton mittauksesta, koska ei tarvi kuin kumartua konehuoneeseen (lue laiska). Varo muuten roiskeita jos availet bensaletkujen liitoksia. Noilla paineilla tulee äkkiä silmille inha suihkaus. Itse käytän nykyisin suojalaseja, voinette vain arvailla miksiköhän.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
Sabe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 20:02

mitä ilmeisemmin tärppäs

Viesti Kirjoittaja Sabe »

Eli siis pumppu on sökö. Rele ohitettuna virtaa tulee koko ajan pumpulle, mut kun ei pyöri ni ei pyöri. Koputtelemalla pumppua saa pumppuun vaivoin jotain ääntä.

Ja siitä vaihdosta vielä. Eli varmaanki miinusnapa akusta irti ja norjalainen villapaita pois päältä :wink: ? Ei tullu selväks, et miten se päästetään irti, mut ilmeisemmin vaan löysätään panta pumpun ympäriltä ja nostetaan pois? Alfamerin opuksen mukaan pumpun asento tulee merkitä. Miten tarkkaan? Eli tyyliin "tämä puoli alaspäin" vai "asento muutaman millin tarkkuudella"?

Muuta huomioitavaa?

JA SITTEN LOPUKSI SUURKIITOKSET KAIKILLE APUAAN TARJONNEILLE SAABISTEILLE

Palaillaan asiaan...
Ex: Saab 900i -84 RIP
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Eero »

Korjaamon käsikirja ei kerro mitään pumpun merkkaamisen tarpeellisuudesta. Ainoastaan huomioitavaa on käyttää pumpun kiinnittimen kiristimen irroituksessa taipuisaa meisseliä. Kuvassa se on työnnetty pienestä reiästä (pari senttiä isossta aukosta) pumpulle.

Asennuksessa...

Suuntaa sähköliitoksen + napa vasemmalle (auton ajosuuntaan katsottuna)
Suuntaa imusiivilän ottoaukko 45 astetta vinoon takaoikealle
(ajosuuntaan katsottuna)

Pumpun ja kiinnikkeen (koottuna) korkeus tulee olla 236mm.

Jännite pumpun napojen välillä pumpun toimiessa oltava vähintään 11,5 V.
Sabe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 20:02

No niin

Viesti Kirjoittaja Sabe »

Eli sainpas vaan taas Saabin liikenteeseen. :D Olo oli ku vasta kortin saaneella, ku pääs puikkoihin eka kertaa kahteen viikkoon! Kiitokset avusta ja palaillaan lähiaikoina asiaan. Sain hirveen vimman laittaa kuntoon kaikki "pikkuviat", joita on päässy kertyy jonkun verran. Ja eiköhän noista "pikkuvioistakin" ilmaannu jotain "pikkukysymyksiä".. :wink:

:D SUURKIITOKSET VIELÄ KERRAN KAIKILLE APUAAN TARJONNEILLE! :D

PS. Sain muuten tänään hommattua penkkien välissä olevan (tai siis puuttuneen) tuhkakupin. Ollut poissa ainakin kuusi vuotta. Esteettinen haitta, mut silti pisti aina silmään.. :D
Ex: Saab 900i -84 RIP
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06
Vastaa Viestiin