Mikä on museoauto?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Mikä on museoauto?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Muutama kysymys joihin varmaan löytyisi vastaus googlettamalla, mutta täältä se löytynee kovasti simppelimmin ja selvemmässä muodossa.

Kyseessä on vm -61 auton entisöinti. Lähtökohdat on hyvät: Hitsattavaa erittäin vähän; kaikki osat tallella ja alkuperäisiä; kone pyörii, mutta en viitsi yrittää startata ennen kuin olen purkanut ja katsonut sisuskalut; vaihteisto tuntuu kepistä toimivalta, tiedä sitten millasta molinaa pitää liikkuessa. Entistämisprojektissa en haluaisi välttämättä tavoitella juuri tehtaalta tulleen näköä... ei ne sellaisia olleet aikanaan... vaan hyvässä siistissä käyttökunnossa olevaa autoa ajanmukaisin varustein.

Mielessä pyörii seuraavat kymysykset:

- Varusteet: Pitääkö olla vain alkuperäistä vai saako autoon ripustaa ajanmukaisia tarvikehimmeleitä?

- Mikä on ajanmukainen? Auton vm on -61, mutta sehän luonnollisesti palvellut aktiivisesti koko 60- ja 70-luvut. Kysymys tulee lähinnä radion saatavuudesta... 60-luvun radiot on kivenalla, mutta 70-luvun radioita löytyy suvusta/kaveripiiristä.

- Entäpä jos rakennankin autosta 60-luvun puolivälin harrastaja ralliauton replikan... voiko se olla museoauto?

- Kuinka tarkkoja värit yms ovat?

- Tekniikan alkuperäisyys vaatimukset? Konetta tai loota ei luonnollisesti voi korvata, mutta entä jarruosia, vetoniveliä/-akseleita jne... alkuperäisiä ei ole tehty sitten 60-luvun lopun.

+miljoona muuta kysymystä, joita ensikertalaiselle tulee mieleen ja toiset miljoona joita ei edes tajua kysyä.

Ei ole Saab, mutta merkkifoorumia ei ole olemassa... ja hieman samanlainen outolintu kuin kuuppakin oli 60-luvulla.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Vastataan lyhyellä museointi-kokemuksella seuraavasti:

Aikakauden lisätarvikkeita saa autoon pistää

Radio onkin sitten kinkkisempi ongelma. Voisin veikata että saa pistää 70-lukulaisen poppikoneen, mutta varmaksi en osaa sanoa.

Ralliauto voi olla museo-auto, mutta ymmärtääkseni juuri sillä autolla pitää olla kilpailuhistoriaa.

Väri pitää olla alkuperäinen. Siis sen ei tarvitse olla juuri se väri millä auto on lähtenyt tehtaasta, mutta se pitää olla joku niistä väreistä millä autoa on saanut sinävuonna ja niillä optiolla yms uutena.

Periaatteessa turvallisuusvarusteet voi päivittää uudempiin, mutta jarruista en tiedä varmaksi. Esimerkiksi valot saa päivittää, renkaat ja turvavyöt lisätä jos niitä ei ole.

En mene vastausteni päälle vannomaan, joten kannattaa tarkastaa ne esimerksiksi autohistoriallisesta seurasta. heillä on hyvät nettisivut aiheesta.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Aken sivuilla on tietoa ja linkkejä aiheesta:

http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=154&DocNr=200000
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Ja moottorin/vaihteiston saa vaihtaa poiketen tuosta, mitä sanoit. Pitää vain olla juurikin samanlaiset kuin alkuperäiset, eli ei tekniikkapäivitystä, mutta vähemmän ajettuihin versioihin saa vaihtaa (itellä museoviipassa kolmattasataatuhatta kilsaa, mutta motilla ja lootalla vain ~55tkm).

Noista tarvikehimmeleistä, eli se on juurikin noin, että ajanmukaisia saa olla ja tosiaan turvavyöt saa laittaa, jos ei oo valmiiksi. Sisustan suhteen ovat kuulemma hirveän tarkkoja (kaverilla kupla vm. 55 tms., joka vimosen päälle entisoity muuten, mutta ei mee mr-kilpiin, ku on sisusta samanväristä/kuvioista kangasta ku alkuperäinen, mutta ei kuulemma siltikään oikeanlaista). Ja siitä ratiosta, eli ite kuvittelisin, että voisin tehä niin, että jos ei ihan oikeanlaista löydy, mutta hengen mukainen kuitenki, niin katsastaisin ilman radiota ja asentaisin sen jälkeen, jos kerran on kuitenki tyyliin sopiva.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

"60-luvun radiot on kivenalla, mutta 70-luvun radioita löytyy suvusta/kaveripiiristä. "

katteleppa joskus http://www.volkkaripalsta.com ja sieltä myynti-osiota. Nimimerkillä Mikko (http://www.gutefahrt.com)löytyy sillontällön 50-60 luvun mölytoosia (ja tietty muillakin, jopa itselläni on 3 kpl Blaupunkt:in Frankfurt:ia, swapeista halvalla ostettuja, käyvät vallan mainiosti 50-70- luvun kärryyn), ja tuosta jälkimmäisestä linkistä osiosta "radios" löytyy melko hyvin kuvia aikakauden radioista.
Ja edelleen tuosta "museoleima"-asiasta: se kärry saattaa mennä toisaalla läpi, ja toisaalla vastaavankuntosena ei. Lisäksihän museoleimalle tyrkyttävälle jää harteille "todistusaineiston" haalinta esim. juuri aikakauden lisävarusteiden osalta ja muulta vastaavalta.
Sisustakin on niitä kiikunkaakun-juttuja; jos ei löydy juuri sellaista mitä uutena on ollut tarjolla, monasti muutkin vaihtoehdot käyvät.
Tästäkin hyvänä esimerkkinä entisen naapurin 55- "amerikanrauta", jossa sisusta tehty suomessa "saab"-plyyshillä joskus 80-luvulla...POX ja museoleimaan pienen kattoverhoilun "kursimisen" jälkeen.

Kulutusosista en osaa kyllä sanoa, mutta yllättävää kuitenkin, että joihinkin ns. "länsiautoihin" käy suoraan esim. jonkun "itäauton" osat (esim. entisen tallikaverini vw K70, johon ei meinannut löytyä muistaakseni sopivia iskareita, ja yllätys yllätys, jossain tyyliin "mossessa" oli sama osa...eli volkkariin ei enää saanu, mutta tähän toiseen sai...vai oliko nyt joku 2cm enemmän ulosjoustoa...whatever..)

Eli pointtini on se, että niitä omituisia kulutusosia kannattaa kysellä ja metsästää saman aikakauden, tai jopa vanhempien joukosta, aikaahan se tosin vie.

-Matti
saab 99 -83 GL"S"
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kiitoksia vinkeistä :)

Auto minkä kanssa tässä arvon että aloittaako projekti vaiko ei on vm-61 Panhard. Sinänsä ilmeisesti helppo projekti että hitsausta tosiaan on minimaalisesti, osat ovat tallella ja auton tekniikka on äärimmäisen yksinkertainen (ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen bokseri ja etuveto).

Toisaalta houkuttelisi etsiä jostain 70-luvun alun 99, mutta tuo Panhard nyt olisi käsillä ja meikäläisen silmissä sekin on kiinnostava auto.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

otapa yhteyttä yhteen Mobilisti-lehden toimittajaan (ellet jo ole ottanutkin), muistaakseni Janne Halmkrona??? No kuitenkin käsittääkseni sama heppu kirjoitteli jonkun lantikan kunnostuksesta, ja jossain artikkelissa oli kuva panhardista... :wink:
saab 99 -83 GL"S"
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jussi kirjoitti: Toisaalta houkuttelisi etsiä jostain 70-luvun alun 99
72 vuoden alkuperäinen yksilö myyntipalstalla tarjottimella nimelliseen hintaan http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33308
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin