Koneen vaihto 99:n vm.83 2.0L
Se tripodi on 3haara nivel joka on työntämällä siellä kupissa josta on jo kuvia. Ei ole sokkia eikä mitään.Eikä se siis pääse normaali ajossa tulemaan itekseen pihalle. Suojakumi joka on yleensä 7mm letkulemmari avaimella helppo avata.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
99 koneen irrotus.
Koneeseen kiinittyvät sähköjohdot, bensaletku, kaasu- ja imuvaijeri irti.
Maski irti sekä jäähdytin tukikehikkoineen (yhtenä pakettina). Ajovaloumpioiden yläreunasta kaksi ruuvia irti niin ne jäävät paikalleen.
Kytkimen nesteputki, vaihteensiirtotangon kartiotappi, nopeusmittarin vaijeri irti ja pakoputki irti.
Kummankin sisemmän vetonivelen klemmari löysälle ja käsin liuvuta kumi nivelen olakkeen yli.
Laita oikeanpuoleisen ylätukivarren alapuolelle varren ja rungon väliin esim. kulunut jarrupala, ettei alatukivarsi laskeudu ihan alas. Tunkkaa keula ylös.
Oikea eturengas irti, alapallonivelen kaksi pulttia irti. Vedä napaa ulospäin jolloin alapallo liukuu alatukivarren välistä ulos ja vetoakseli irtoaa sisämaljasta. Laita meisseli alatukivarren ulomman pultin reikään ettei nivel pääse peräytymään takaisin paikalleen.
Vasemmalle puolelle ei tarvi tehdä mitään.
Nosta konetta hieman ylöspäin. Kun oikean puolen vetari on ulkona maljasta heilauta konetta vasemmalle ja kuskin puolen vetari tulee ulos maljasta. Nosta kone ylös.
Noin se menee. Jos ei kovin tupiloi niin koneen irrotukseen ja takaisin laittoon saa menemään aikaa puolitoista tuntia....
Koneeseen kiinittyvät sähköjohdot, bensaletku, kaasu- ja imuvaijeri irti.
Maski irti sekä jäähdytin tukikehikkoineen (yhtenä pakettina). Ajovaloumpioiden yläreunasta kaksi ruuvia irti niin ne jäävät paikalleen.
Kytkimen nesteputki, vaihteensiirtotangon kartiotappi, nopeusmittarin vaijeri irti ja pakoputki irti.
Kummankin sisemmän vetonivelen klemmari löysälle ja käsin liuvuta kumi nivelen olakkeen yli.
Laita oikeanpuoleisen ylätukivarren alapuolelle varren ja rungon väliin esim. kulunut jarrupala, ettei alatukivarsi laskeudu ihan alas. Tunkkaa keula ylös.
Oikea eturengas irti, alapallonivelen kaksi pulttia irti. Vedä napaa ulospäin jolloin alapallo liukuu alatukivarren välistä ulos ja vetoakseli irtoaa sisämaljasta. Laita meisseli alatukivarren ulomman pultin reikään ettei nivel pääse peräytymään takaisin paikalleen.
Vasemmalle puolelle ei tarvi tehdä mitään.
Nosta konetta hieman ylöspäin. Kun oikean puolen vetari on ulkona maljasta heilauta konetta vasemmalle ja kuskin puolen vetari tulee ulos maljasta. Nosta kone ylös.
Noin se menee. Jos ei kovin tupiloi niin koneen irrotukseen ja takaisin laittoon saa menemään aikaa puolitoista tuntia....
Kun ohjeissa ihan tarkoiksi mennään, niin kannattaa ottaa akku pois heti konepellin irroituksen jälkeen. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Puolitoista tuntia kuulostaa kyllä aika optimistiselta arviolta. Kun vaihdoin tuohon työsylinterin, niin keulan purkamiseenkin meni varmaan tunti. Siellä oli joku syylärin kiinnitysruuvi ruosteessa. Ja en tosiaan ihmettele jos joku on luullut että vaihteistoöljyt tulee tuonne missä moottoriöljyt on. Mutta noin kun tuo laatikko on irti, niin erehtymisen mahdollisuutta ei taida olla.
Mutta ei tuo koneen vaihto kaiken kaikkiaan pahalta kuulosta. Saako tuota kartiotappia ostettua mistään jos sen joutuu telomaan?
Seuraavaksi kiinnostaisi tietää mitkä koneet tuon nykyisen kaksilitraisen paikalle menevät. Siis onko esim ysisatasen ruiskukoneet käypäsiä, ja mitkä mallit. Tosin ei minulla ole tuostakaan motista mitään mallimerkintää tiedossa; ainoastaan auton vuosimalli ja koneen tilavuus.
Mutta ei tuo koneen vaihto kaiken kaikkiaan pahalta kuulosta. Saako tuota kartiotappia ostettua mistään jos sen joutuu telomaan?
Seuraavaksi kiinnostaisi tietää mitkä koneet tuon nykyisen kaksilitraisen paikalle menevät. Siis onko esim ysisatasen ruiskukoneet käypäsiä, ja mitkä mallit. Tosin ei minulla ole tuostakaan motista mitään mallimerkintää tiedossa; ainoastaan auton vuosimalli ja koneen tilavuus.
Jos sinulla ei ole uudempaa Saab 90:n kampiakselin hihnapyörää, niin uusin mahdollinen luovuttajasatku on vm 84.
90:n hihnapyörällä sitten luovuttajavalikoima laajenee uudempiinkin. Jos satkun koneen laitat, joudut vaihtamaan moottorin kiinnikkeet 99:n koneesta, samoin vaihteiston päätykannen, jossa on moottorin etukiinnitys (ensiövälityksen kotelo).
Kai sinne satkun koneen kaksirivisellä hihnapyörälläkin saa pudotettua ja mahtuu ehkä pyörimäänkin, mutta hihnaa ei saa vaihdettua, eikä 99:n laturijalalla saane hihnaa linjaan. Tosin tämä on vähän mutu-tietoa.
90:n hihnapyörällä sitten luovuttajavalikoima laajenee uudempiinkin. Jos satkun koneen laitat, joudut vaihtamaan moottorin kiinnikkeet 99:n koneesta, samoin vaihteiston päätykannen, jossa on moottorin etukiinnitys (ensiövälityksen kotelo).
Kai sinne satkun koneen kaksirivisellä hihnapyörälläkin saa pudotettua ja mahtuu ehkä pyörimäänkin, mutta hihnaa ei saa vaihdettua, eikä 99:n laturijalalla saane hihnaa linjaan. Tosin tämä on vähän mutu-tietoa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00