16v vaparista ahdettu?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

16v vaparista ahdettu?

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

kun noita 16v vapaastihengittäviä myllyjä olisi runsaasti tarjolla (mm. tonnareista) kiinnostaisi sellaisen ahtaminen.
suuria tehoja ei ole tarkoitus hakea kun tekniikka tulisi 99:iin.
nurkista löytyy mm. t8 alakerta ja to3.
mitenkä vaparin ruisku ja sytkä reagoi moiseen yhdistelmään pienillä ahdoilla?
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Suosittelen kyllä 8 tappista, mutta jos välttämättä haluat tuon 16 tappisen sinne "ahtaa".
VW transporter 2.5tdi vm.99
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

tuolla http://www.saabismionsairaus.net sivuillahan on, 99 Saabissa 16tappinen turbo.
Ja ahdasta kyllä näyttää olevan :)
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

mihinkä vm. tuo tulee?
VW transporter 2.5tdi vm.99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ruiskusta ja sen suuttimista loppuu aika äkkiä tuotto kyllä, en suosittele vaparin ruiskun käyttämistä.. Ennemmin jostain turbomallista ruutta tai sitten esimerkiksi Megasquirt jos hiukan rakenteluintoa löytyy.

Tuota EZK:sta ei ole tiedossa käyttökokemuksia turboautossa, periaatteessa nakutusanturilla varustettuna voisi toimiakkin. Ongelmina mahdollisesti se, että kartat on tehty vaparille joten ahtomyöhäistystä ei automaattisesti ole vaan on luotettava nakutusanturin palautteeseen. Valitettavasti mekaanisilla nakutusantureilla loppuu erottelutarkkuus korkeammilla kierroksilla, joten vaara on todellinen. Megasquirtilla (spark tai ekstrakoodi tai MS-2) onnistuu myös sytkän ohjaus asentoanturia ja vakiojakajaa käyttäen, joten suosittelen lämpimästi sitä tuon vapariin tarkoitetun EZK:n tilalle, rautamuutoksia ei välttämättä tarvitse tehdä juuri lainkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

99 3d -77 tai 900 t8 -83

tuleeko paljon hintaa tuolle Megasquirtille?

voiko vaparin ruiskun johdotuksia käyttää tbon ruiskunohjauksen kanssa?

t8:n alakerran varmaan vaatii, eikös 16v vaparin puristussuhde ole 10:1
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Megasquirt rakennussarjana maksaa Partcolla muistaakseni 140e, vaatii jonkinverran kolvailutaitoja ja viitseliäsyyttä. Tähän päälle tietysti se mitä anturit, suuttimet ym. oheistarvike maksaa. Valmiiksi kasattuna noita on yleensä myyty n. 200e hintaan.

16v ruiskun johtosarjaa voi käyttää hyvin pitkälti Megasquirt-asennuksessa (itse tein juuri niin), ja joitain antureita myöskin, kuten lambdaa ja veden lämpötila-anturia.

Alakertaan on syytä laittaa kyllä turbon männät ainakin, muut hilut alakerrassa ovat samat kyllä turbossa ja vaparissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jcarlson kirjoitti:Megasquirt rakennussarjana maksaa Partcolla muistaakseni 140e, vaatii jonkinverran kolvailutaitoja ja viitseliäsyyttä. Tähän päälle tietysti se mitä anturit, suuttimet ym. oheistarvike maksaa. Valmiiksi kasattuna noita on yleensä myyty n. 200e hintaan.

16v ruiskun johtosarjaa voi käyttää hyvin pitkälti Megasquirt-asennuksessa (itse tein juuri niin), ja joitain antureita myöskin, kuten lambdaa ja veden lämpötila-anturia.

Alakertaan on syytä laittaa kyllä turbon männät ainakin, muut hilut alakerrassa ovat samat kyllä turbossa ja vaparissa.
mitäs kaikkea siihen 200€ pakettiin sisältyy, onko eri hinta jos juottelee itse? onkos se joku pc:llä ohjelmoitava systeemi? jos on niin dynossa pitänee säätää vai onko olemassa jotkut perusarvot joilla pääsee liikenteeseen? ymmärtääkö muuten nakuanturin päälle mitään?

mitenkäs muuten vaparin 16v 9000 -88 nokka-akselit soveltuu turboon?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin tuo ~200 oli heitto vain, koska kyseessä on vapaassa jakelussa oleva rakennussarja, yleensä porukka on myynyt noita itsekokoamiaan tuohon hintaan. Itse kolvattava rakennussarja maksaa esim. Partcolla tuon mainitsemani 140e.

PC:llä ohjelmoitava systeemi on kyseessä joo. Säädön turboautoon suosittelen tekemään joko dynossa tai sitten hommaamaan laajakaista-lambdan. Perusarvot saa kyllä haettua tavallisellakin lambdalla, liikkeelle pääsy ei ole varmasti ongelma mutta tarkempi kartanhaku vaatii hiukan työtä niinkuin aina ohjelmoitavilla.

Extra-koodilla ymmärtää myös nakuanturin päälle, silloin tarvitaan tosin custom lauta, näistä kannattaa lukea enemmän http://www.finsquirt.net. Sieltä esimerkiksi nimimerkki turtana on tehnyt tuollaisen laudan johon saa myös nakutusanturin kytkettyä.

Vaparin nokat käy kyllä sinänsä, mutta yläkierroksilla vetää laiskemmin vaparin imunokalla, vastaavasti alavääntöä hiukan enemmän. Pakonokat ovat samat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jcarlson kirjoitti:Ruiskusta ja sen suuttimista loppuu aika äkkiä tuotto kyllä, en suosittele vaparin ruiskun käyttämistä.. Ennemmin jostain turbomallista ruutta tai sitten esimerkiksi Megasquirt jos hiukan rakenteluintoa löytyy.

Tuota EZK:sta ei ole tiedossa käyttökokemuksia turboautossa, periaatteessa nakutusanturilla varustettuna voisi toimiakkin. Ongelmina mahdollisesti se, että kartat on tehty vaparille joten ahtomyöhäistystä ei automaattisesti ole vaan on luotettava nakutusanturin palautteeseen. Valitettavasti mekaanisilla nakutusantureilla loppuu erottelutarkkuus korkeammilla kierroksilla, joten vaara on todellinen. Megasquirtilla (spark tai ekstrakoodi tai MS-2) onnistuu myös sytkän ohjaus asentoanturia ja vakiojakajaa käyttäen, joten suosittelen lämpimästi sitä tuon vapariin tarkoitetun EZK:n tilalle, rautamuutoksia ei välttämättä tarvitse tehdä juuri lainkaan.
Kyllähän se ezk:n käyttökelpoisuudesta jotakin kertoo, kun 9000 alkupään turbossakin on käytetty mekaanista sytytysennakkoa, eli ihan perinteistä alipainekelloa, vaikka vaparimallit tuli kaikkii jo ezk:lla varustettuna, eikös niin? Mieluummin siis turbomallin virranjakaja kiinni, ja se siitä.

Turboautossa on yleensäkin viisainta vähentää nakutusta ahtoja laskemalla (APC:n homma), kuin lähteä myöhästämään sytytystä. Nyt jos autossa on molemmat järjestelmät APC + EZK, en edes uskalla arvailla, miten ne vaikuttavat toisiinsa...

Ahtomyöhästyksiä on tehty näihin elektronisilla sytytyksillä oleviin autoihin esim. MSD:n bokseilla. Käsittääkseni hyvin yleinen tapa ratkaista ahdoilla tehtävään myöhästykseen etenkin jälkiasennusturboissa. http://www.msdignition.com/
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

jcarlson kirjoitti:Ruiskusta ja sen suuttimista loppuu aika äkkiä tuotto kyllä, en suosittele vaparin ruiskun käyttämistä.. Ennemmin jostain turbomallista ruutta tai sitten esimerkiksi Megasquirt jos hiukan rakenteluintoa löytyy.

Tuota EZK:sta ei ole tiedossa käyttökokemuksia turboautossa, periaatteessa nakutusanturilla varustettuna voisi toimiakkin. Ongelmina mahdollisesti se, että kartat on tehty vaparille joten ahtomyöhäistystä ei automaattisesti ole vaan on luotettava nakutusanturin palautteeseen. Valitettavasti mekaanisilla nakutusantureilla loppuu erottelutarkkuus korkeammilla kierroksilla, joten vaara on todellinen. Megasquirtilla (spark tai ekstrakoodi tai MS-2) onnistuu myös sytkän ohjaus asentoanturia ja vakiojakajaa käyttäen, joten suosittelen lämpimästi sitä tuon vapariin tarkoitetun EZK:n tilalle, rautamuutoksia ei välttämättä tarvitse tehdä juuri lainkaan.
Eikös EZK vaadi oman hihnapyöränsä toimiakseen? Siis sen joka ei 99:iin mitenkään ilman tulipellin rankahkoa modifiointia sovi :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

qaw kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Ruiskusta ja sen suuttimista loppuu aika äkkiä tuotto kyllä, en suosittele vaparin ruiskun käyttämistä.. Ennemmin jostain turbomallista ruutta tai sitten esimerkiksi Megasquirt jos hiukan rakenteluintoa löytyy.

Tuota EZK:sta ei ole tiedossa käyttökokemuksia turboautossa, periaatteessa nakutusanturilla varustettuna voisi toimiakkin. Ongelmina mahdollisesti se, että kartat on tehty vaparille joten ahtomyöhäistystä ei automaattisesti ole vaan on luotettava nakutusanturin palautteeseen. Valitettavasti mekaanisilla nakutusantureilla loppuu erottelutarkkuus korkeammilla kierroksilla, joten vaara on todellinen. Megasquirtilla (spark tai ekstrakoodi tai MS-2) onnistuu myös sytkän ohjaus asentoanturia ja vakiojakajaa käyttäen, joten suosittelen lämpimästi sitä tuon vapariin tarkoitetun EZK:n tilalle, rautamuutoksia ei välttämättä tarvitse tehdä juuri lainkaan.
Eikös EZK vaadi oman hihnapyöränsä toimiakseen? Siis sen joka ei 99:iin mitenkään ilman tulipellin rankahkoa modifiointia sovi :)
Vaatii, kampiakselin asentoanturin kera. Tai no voihan sen vanhan hihnapyöränkin sovittaa sille triggerilevylle, ei se mahdoton ongelma ole. Ei vain sen arvoista että saisi EZK:n toimimaan. Megalla ohjattu sytty sen sijaan saattaisi olla.. Tosin voihan sen triggeröinnin ottaa muualtakin esim VR-anturilla. Kokonaisuutena kuitenkaan ei kannata turboautossa käyttää tuota EZK:ta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

tulipelin muutoksiin olen henkisesti jo varautunut.

voikos sitä vaparin ruiskua tehostaa suuttimilla tai bensanpaineen säädöllä? vai käykö johtosarjaan heittämällä tbon ruiskunohjausboksi.
vr-anturi?

ai niin, kiitos kaikille vastanneille :)
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

sen verran vielä että Megasquirt tarvinnee myös immun!?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

saabastelija kirjoitti:sen verran vielä että Megasquirt tarvinnee myös immun!?
Kannattaa tosiaan lukee tuo jcarlsonin postaama linkki mistä selviää ettei tarvii. Sieltä löytyy mitä sitten tarvitaan.

Jos tuon megan pistää ohjaamaan myös sytytystä niin tunnistukseen vois kaiketi käyttää myös alkupään ruiskutonnarien virranjakakaa joka on siis perinteinen hall-malli niin ei tartte tuskailla sen hihnapyörän kanssa. alipainesäätö tuosta täytyy poistaa käytöstä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin