Tulpan kierteet...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Tulpan kierteet...

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Satkun i8 87´ meni sen kanssa tapellessa 2pytystä tulpankierteet... perkeles... :evil:
joten mitä tuo vaikuttaa tuon toimintaan haittaako häjysti...???
tulppa menee hienosti kierteilleen eikä lähde pois vetämällä, mutta kun on ruuvattu pohjaan asti niin pyörii vain tyhjää...

haittaako tuo...?

jos haittaa niin kuinka saan sinne uudet kierteet...???
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7773
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kaikista moottori koneistamoista pitäisi löytyä ns..helicoil kierteen teko
välineet, näillä kierre voi jopa onnistua kannen ollessa paikallaan.
( tosin varauksella tämä tieto )

Tässä tietoa:
http://www.masino.fi/uusiheli/sivu1.htm
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

voikos tuossa sattua mitään vaarallista jos tuolla ajaa...?
kun kerran tulppa pysyy paikallaan...?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Pysyy paikoillaan kun et aja. Ajossa kun puristukset täydet niin voi hyvinnii käydä niin että tulppa lentää konepellin kylkeen. On niitä käyny..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Jaa-a... voi ......... :evil:
mitähän tuon korjaus kustantaisi...??? onko kellään kokemusta...?
vai vaihdanko kannen...?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ja tuota ajanmittaan siinä käy niin vaikka pysyis paikoillaan tulppa siellä niin karstoittuu varmasti kun ohipuhallusta tapahtuu tulpan välistä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Ajoin tuolla autolla rauhallisesti n.4km ja hyvin toimi...
Ainakin tuon 4km... :roll:

Kävi kun enkeli...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vaihtoehtoi oli joku toinenkin . Ei ollut helicoil vaan joku toinen?? En muista nimee.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
jarzi
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 14:48
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja jarzi »

itte en laittaisi helicoil kierteitä koska ne on kuitenkin irto kierteet
vaan laittaisin semmoset korjaus holkit laitetaan samalla lailla kuin helicoil mutta mielestäni ovat paljon paremmat
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Olisko jollain hinta arviota tarjota...?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Aivan korjausholkki se oli. Olen nähnyt öljypohjiin laitettavan ja hyvällä menestyksellä. Ei kait se helicoiliin verrattuna hintaa muuta juurikaan. Tuolla linkissä oli luca hintoi kertonu.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Bilhelvetestä saa ainakin tulpankierteen korjaussarjoja sis. kierretappi ja eripituisia holkkeja. Aivan samaa tavaraa samanlaisissa pakkauksissa olen nähnyt jossain muussakin tarvikeliikkeessä.

Parit kierteet olen joskus korjannut tuollaisella sarjalla ja toimii kyllä. Lastua tulee vaan niin paljon, että ilman kannen irrottamista en itse uskaltaisi edes yrittää. Kierrelukitetta tms. kannattaa pistää holkin ja kannen jengojen väliin, niin korjauksen jälkeen holkki ei tule tulpan mukana pois.
#1970
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Jos Helicoil on oikein asennettu ja se "irtokierre" on oikean mittainen pituudeltaan suhteessa reikään niin se ei pois lähde ! Irtokierteen päät ei saa tulla ulos reijästä kummastakaan päästä.
Mm. Volvo-Penta käyttää moottoreissaan kaikissa alumiiniosissa valmiina heti uutena Helicoileja että saadaan tarpeeksi lujat liitokset.
Itsekkin olen käyttänyt / asentanut Helicoileja paljon ja ikään ei ole lähtenyt irti ! ( Omistan oman Helicoil- sarjan 8) ). Se tulpankierteen teko paikallaan vaatii käärmeen notkeutta ja hermoja ym. että tulee kunnolla tehtyä ja onnistuu samaten. Irtokanteenkin vinon asentonsa takia tympeä tehdä.
Helicoil on paras ! :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

no mun saamani opetus helicoilista oli se, että jos siihen joutuu joskus turvautumaan, ruuvaa sinne sitten sellaisen tulpan jota ei tarvitse vähään aikaan vaihtaa. varmuuden vuoksi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin