bensapumput / T16 vs. T8

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

bensapumput / T16 vs. T8

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Onkohan eroa og900 turbo bensapumpuilla T16 ja T8 koneissa?
Viimeksi muokannut a9000, Ti Tammi 10, 2006 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

T16 On Walbron pumppu ja T8 Boschin pumppu.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

T16 voi olla myös boschilla mutta se on silti ihan erilainen mitä T8:ssa.
Niin mekaanisesti kuin paineiltaan ja tuotoltaan.

T8:n pumppu on käytetty menestykkäästi kun ollaan muutettu T8->T16 mutta jos varaosiksi meinaat nykyisen T16 pumpun tilalle niin ei taida olla vastaavaa hyötyy.

Jollain on varmaan noi tuotot ja muut ylhäällä...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

opiskelin asiaa motonetin luettelosta.

autoissani -84 ja -85 mallisissa 16V-turboissa on siis Boschin systeemi, jossa siirtopumppu ja ruiskupumppu erikseen.

äkkiäpäiten tulkiten siis iivarisatkun tankki käy vaihdossa, koska niissä on sama siirtopumppu. Ruiskumpumput on erilaiset.

Mutta siis, kysyttävääkin vielä jäi: Jos vaihdan Bosch systeemin bensatankin tilalle Walbro-systeemin tankin (tankin yhteydessä ymmärtääkseni pumppu, jossa yhdistettynä siirtopumppu ja ruiskupumppu) niin
- pitääkö Bosch systeemin ruiskupumppu kytkeä jotenkin pois, vai purkaa pois, vai antaa olla niinkuin on..?

En toistaiseksi edes tiedä kumpi pumppu on vajaatoiminen...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

a9000 kirjoitti:- pitääkö Bosch systeemin ruiskupumppu kytkeä jotenkin pois, vai purkaa pois, vai antaa olla niinkuin on..?
Jos vaihdat Bosch-tankin pois, niin samallahan tulet siirtäneeksi molemmat Bosch-pumput pois. Ei siinä tankin irrottamisen jälkeen ole enää mitään irtikytkemistä.

Siltä varalta, että vika kuitenkin olisi vaan siirtopumpussa, niin eikö olisi järkevää ensin käyttää tovi aikaa tarkempaan vianpaikannukseen. Siirtopumppu on melko halpa ja ehkä vaihtotyönä mukavampi kuin koko tankki.

Pura siirtopumppu pois vaikka irrottamalla koko imuämpäri ja kokeile ajaa pelkällä ruiskukumpulla. Toimii jos tankissa on tarpeeksi bensaa etkä kurvaile kovin tiukasti. Siirtopumpun johdonpäät tankissa olisi tässä testissä hyvä saada jännitteettömäksi .

Tämän kirjoitin sillä olettamuksella, että satkun kaksipumppujärjestelmä olisi samankaltainen kuin vanhan tonnarin kaksipumppujärjestelmä:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/bensapumppu/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Hyvä ehdotus & kiitti vinkeistä, hyvää tietoo

Ainoo(t) probleema(t) on vaan siinä että
- auto ei ole kilvissä ja sijaitsee keskellä tajamaa, koeajolle ei pääse
- auto menee purkuun ja tekniikka siirretään toiseen, joten
samallahan sitä vaihtaa vaikka koko tankin, jättää arpomiset ja testaamiset siihen aikaan kun uushankinta tankista pettää pumppu tahi toinen :)

Toi ratkas homman että ne on (mahdolisesti) siinä tankin yhteydessä kummatkin pumput, eikä jossain linjastossa matkan varrella se toinen.
jus kirjoitti:
a9000 kirjoitti:- pitääkö Bosch systeemin ruiskupumppu kytkeä jotenkin pois, vai purkaa pois, vai antaa olla niinkuin on..?
Jos vaihdat Bosch-tankin pois, niin samallahan tulet siirtäneeksi molemmat Bosch-pumput pois. Ei siinä tankin irrottamisen jälkeen ole enää mitään irtikytkemistä.

Siltä varalta, että vika kuitenkin olisi vaan siirtopumpussa, niin eikö olisi järkevää ensin käyttää tovi aikaa tarkempaan vianpaikannukseen. Siirtopumppu on melko halpa ja ehkä vaihtotyönä mukavampi kuin koko tankki.

Pura siirtopumppu pois vaikka irrottamalla koko imuämpäri ja kokeile ajaa pelkällä ruiskukumpulla. Toimii jos tankissa on tarpeeksi bensaa etkä kurvaile kovin tiukasti. Siirtopumpun johdonpäät tankissa olisi tässä testissä hyvä saada jännitteettömäksi .

Tämän kirjoitin sillä olettamuksella, että satkun kaksipumppujärjestelmä olisi samankaltainen kuin vanhan tonnarin kaksipumppujärjestelmä:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/bensapumppu/
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ei ollu mun -84 t16 tankissa kuin yksi bossin pumppu eli ei siirtopumppua erikseen. :roll: Kovasti paljo alkuperäseltä ratkasulta vaikutti.
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin