90 kuluttaa liikaa (n.16l/100km)
90 kuluttaa liikaa (n.16l/100km)
Tervehdys kaikille!
Missä mahtaa olla vika ysikymppisessäni kun kulutus on noussut viime aikoina ihan liian korkeaksi? Vielä viime talvena pääsin siistissä matka-ajossa n. 7l/100km, ja kesällä vähemmänkin siistissä alle kahdeksaan. Nyt kulutus huitelee lähempänä kahtakymmentä kuin kymmentä ihan matka-ajossakin. Peli on siis 90 -86 ja mittarissa 218tkm.
Suorituskyvyssä en ole huomannut sanottavaa muutosta ja käyntiin lähtee samoin kuin ennenkin. Bensa käryää kyllä sekä auton sisällä että ulkona, mutta konehuonetta nopeasti tutkailemalla en löytänyt vuotokohtaa. Parkissa se ei ainakaan litrakaupalla vuoda.
Missä vika voisi olla? Jarrujen laahauksen kai sentään huomaa aika selkeästi liu-ussa tai työntämällä? Seos?
Auton sisätilat ei oikein lämpeä, kone kyllä ihan normaalisti, voisiko tämä liittyä kulutuksen nousuun?
Help! Tulee aika arvokasta ajoa...
Missä mahtaa olla vika ysikymppisessäni kun kulutus on noussut viime aikoina ihan liian korkeaksi? Vielä viime talvena pääsin siistissä matka-ajossa n. 7l/100km, ja kesällä vähemmänkin siistissä alle kahdeksaan. Nyt kulutus huitelee lähempänä kahtakymmentä kuin kymmentä ihan matka-ajossakin. Peli on siis 90 -86 ja mittarissa 218tkm.
Suorituskyvyssä en ole huomannut sanottavaa muutosta ja käyntiin lähtee samoin kuin ennenkin. Bensa käryää kyllä sekä auton sisällä että ulkona, mutta konehuonetta nopeasti tutkailemalla en löytänyt vuotokohtaa. Parkissa se ei ainakaan litrakaupalla vuoda.
Missä vika voisi olla? Jarrujen laahauksen kai sentään huomaa aika selkeästi liu-ussa tai työntämällä? Seos?
Auton sisätilat ei oikein lämpeä, kone kyllä ihan normaalisti, voisiko tämä liittyä kulutuksen nousuun?
Help! Tulee aika arvokasta ajoa...
samaa ongelmaa mullakin ysikympissä..
Vaihdoin alipainesäätimen itse juuri äsken, mutta nyt auto ei toimi senkään vertaa, eli ei ota kierroksia ja röpöttää. Ennen vaihtoa toimi ok, mutta kulutus oli kova.
Ilmeisesti olen asentanut säätimen väärin
Sen säätimen tapin päässä oleva reikä, pitäisikö sen olla kiinni jossain?
Mitä kaikkea joutuu irroittamaan?
Ja töihin pitäisi huomenna päästä...
Vaihdoin alipainesäätimen itse juuri äsken, mutta nyt auto ei toimi senkään vertaa, eli ei ota kierroksia ja röpöttää. Ennen vaihtoa toimi ok, mutta kulutus oli kova.
Ilmeisesti olen asentanut säätimen väärin
Sen säätimen tapin päässä oleva reikä, pitäisikö sen olla kiinni jossain?
Mitä kaikkea joutuu irroittamaan?
Ja töihin pitäisi huomenna päästä...
mitenkähän
olet saanut sen vanhan alipainesäätimen irti kun eikö se vaadi sen pikku lukituksen siinä tapin päässä irti ja sit uusi tilalle ja ne pitäisi vielä olla samalla numerolla joka siinä varressa on
Ei siinä säätimen tangon päässä mitään lukitusta ole.
Uusi säädin laitetaan paikalleen niin, että tangon reikä tulee tappiin jakajan pohjalevyssä, jossa kärjet tai Hall-anturi on.
Eihän siitä mitään tule, jos säätimen tanko ei liikkuessaan käännä jakajan pohjalevyä.
Uusi säädin laitetaan paikalleen niin, että tangon reikä tulee tappiin jakajan pohjalevyssä, jossa kärjet tai Hall-anturi on.
Eihän siitä mitään tule, jos säätimen tanko ei liikkuessaan käännä jakajan pohjalevyä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hmmh..
Ensimmäinen kerta kun vaihdan tuota säädintä.. ja saabistikin olen ollut vasta hetken aikaa...
Voisiko joku neuvoa vielä yksityiskohtaisesti miten se reikä saadaan kohdilleen sinne?
Pitääkö koko jakaja irroitaa? Vai kansi + pyörijä? tms...?
Olen kyllä ison kiitoksen velkaa, jos saan auton vielä tänään kuntoon ja pääsen huomenna töihin!
Ensimmäinen kerta kun vaihdan tuota säädintä.. ja saabistikin olen ollut vasta hetken aikaa...
Voisiko joku neuvoa vielä yksityiskohtaisesti miten se reikä saadaan kohdilleen sinne?
Pitääkö koko jakaja irroitaa? Vai kansi + pyörijä? tms...?
Olen kyllä ison kiitoksen velkaa, jos saan auton vielä tänään kuntoon ja pääsen huomenna töihin!
Kyllä se kovasti helpottaa kun ottaa koko jakajan irti, kannattaa vaikka puukolla merkata missä asennossa jakaja on venttiilikopan suhteen, että menee sytytyksen ajoitus edes jotenkin hehtaarille jakajaa uudelleen kiinnittäessä.miiq kirjoitti:Pitääkö koko jakaja irroitaa? Vai kansi + pyörijä? tms...?
Sen reiän kohdalle saaminen onkin sitten vaan näpräystä pöydän ääressä, joskus menee ykkösellä, toisinaan tappelee pidemmän aikaa
Tappiin tähtäämisessä saattaa auttaa kun kääntää sitä jakajan pohjaa myötäpäivään sopivasti, pohjan reunassa oleva tappi tulee lähemmäs.
Jakajan kannen, pyörijän ja pölysuojan irrottamalla saa lisätilaa ja vähän näkyvyyttä, mutta ne varmaan olitikin jo irrottanut. Pohjan kääntäminen tai paikallaanpitäminenkin edellyttää että nuo on irti.
Saattaa se tappiin pujottaminen olla ihan yhtä vaikeaa tai helppoa, olipa jakaja kiinni autossa tai pöydällä.
Jakajan kannen, pyörijän ja pölysuojan irrottamalla saa lisätilaa ja vähän näkyvyyttä, mutta ne varmaan olitikin jo irrottanut. Pohjan kääntäminen tai paikallaanpitäminenkin edellyttää että nuo on irti.
Saattaa se tappiin pujottaminen olla ihan yhtä vaikeaa tai helppoa, olipa jakaja kiinni autossa tai pöydällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
olen melko aloittelija , mutta tässähän sitä oppii...
eli reikä pujotetaan siihen tappiin, mikä on jakajan sisässä sellaisen jousen päässä (liitteä tappi?) Tuntuu lähes mahdottomalta saada pysymään se tuossa tapissa? Vai onko toisessa päässä (sen litteän tapin vastapuolella) paksumpi tappi, jota jousi sitten jännittyneenä kampeaa säätimen varren reikään? Eli pitääkö jousta meisselillä kammeta ja muiluttaa se reikään?
En uskaltanu kokeilla, etten säre mitään, töihin on huomenna päästävä...
eli reikä pujotetaan siihen tappiin, mikä on jakajan sisässä sellaisen jousen päässä (liitteä tappi?) Tuntuu lähes mahdottomalta saada pysymään se tuossa tapissa? Vai onko toisessa päässä (sen litteän tapin vastapuolella) paksumpi tappi, jota jousi sitten jännittyneenä kampeaa säätimen varren reikään? Eli pitääkö jousta meisselillä kammeta ja muiluttaa se reikään?
En uskaltanu kokeilla, etten säre mitään, töihin on huomenna päästävä...
Omassa 99Hmoottorilla kulutukseen löytyi vika kaasuttimen Bypass kalvosta ,siellä vasemmalla puolella sellaisen pienen kopan alla.
Oli minullakin siinä alipainesäätimen kalvo rikki mutta kulkuun eikä kulutukseen vaikuttanut mitenkään. 9-10L sekalaises ajos meni aina ainetta
Oli minullakin siinä alipainesäätimen kalvo rikki mutta kulkuun eikä kulutukseen vaikuttanut mitenkään. 9-10L sekalaises ajos meni aina ainetta
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
- Paikkakunta: Turku
Ei. Ne jouset on osa jakajan akselissa kiinni olevaa keskipakosäätösysteemiä, niihin ei kosketa alipainesäädintä asennettaessa.miiq kirjoitti:eli reikä pujotetaan siihen tappiin, mikä on jakajan sisässä sellaisen jousen päässä (liitteä tappi?)
Se tappi on paksu pyöreä, juuri alipainesäätimen tangon päässä olevan reiän kokoinen ja pituinen.
Tanko mahtuu tulemaan tapin päälle vain kun virranjakajan pohjalevyä (sitä missä tappi on) kääntää ääriasentoon myötäpäivään. Muissa asennoissa tappiin tähtäämistä haittaa tapin vieressä oleva ohjainlevy, joka pitää tangon tapissa käytön aikana.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00