Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )
Eli tollasen vehkeen laittelin tossa, vakio 16v -89 saba jossa on holsetin h1 hybridiahdin, kaikki palikat vakioita, paitti suuttimet ja bensan paineensäädin, vie ihan hyvin mittarin resettitappiin mutta puutuu 5000rpm jälkeen eli mistäköhän johtuu ? oma ajatus että saa liian vähän soppaa ja alkaa nakuttaan ja heittää sytkän myöhäselle ja meno katkee ? Lähtee myös paremmin kun ei paina kaasua ihan pohjaan. Paljonko tollasta uskaltaa ahtaa, nyt 0,6 ? ja millasia suoritusarvoja yleensä tulee ? ite mittasin 60-160 10sek ja 100-200 18sek pitäis tietää et miten tollaset yleensä menee..
Viimeksi muokannut moonlight-tuning, Ma Maalis 09, 2009 15:28. Yhteensä muokattu 114 kertaa.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Re: 900 16v omaturbo
Millaisilla osilla tuo on tarkemmin kasattu? Onko tehty vapari 16v:stä jolloin siinä on EZK joka myöhästää sytkää nakutuksen mukaan. Oliko moottori ja ruisku vaparista vai turbosta?
0,6bar voi olla vähän paljon isolle ahtimelle ja vielä kun säädöt hakematta Varsinkin jos koottu vaparin männillä? Onko APC kiinni? Nakuledi taitaa ainakin olla asentamatta?
Muuten kyllä mielenkiintoisen kuuloinen paketti. Missä kohdin Holsetti spoolaa? Missä kohtaa on 0,1bar ja 0,5bar? Kuvia konehuoneesta?
0,6bar voi olla vähän paljon isolle ahtimelle ja vielä kun säädöt hakematta Varsinkin jos koottu vaparin männillä? Onko APC kiinni? Nakuledi taitaa ainakin olla asentamatta?
Muuten kyllä mielenkiintoisen kuuloinen paketti. Missä kohdin Holsetti spoolaa? Missä kohtaa on 0,1bar ja 0,5bar? Kuvia konehuoneesta?
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Toi on ihan vakio 16v vapari, eli konetta ei oo avattu ollenkaan. mitään "hienoa" siellä ei siis ole. Hybridi-ahdin, scanian cooleri ja malpassin ruiskukäyttöön tarkotettu yksi kalvonen paineensäädin, kolmekalvonen on tulossa.. ahdoista ei ota pirukaan selvää, kakkosella ottaa jo vähän mut pääasiassa sysää 3-5 vaihteilla, ja kierrosluvut jolla alkaa ahtaa vaihtelee vaihteen mukaan. Vitosella jossain 3000 korvilla alkaa ahtaan mut mittarit heiluu sen verta kun on irtonaisena kojetaulun päällä ettei mitään tarkkaa hajua.. Ja se on kai tolla LH jetillä, eikö siinä uudemmassa ole lambda ?
APC ja nakutusledi ???
Kuvia koitan saada tänään.
APC ja nakutusledi ???
Kuvia koitan saada tänään.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
i16 koneessa on puristussuhde jotain 10,5:1 T16 koneessa 9,0:1
T16 konetta ajetaan 0,75-0,85bar ahdoilla, vuosimallista riippuen, matalapaineturboa 0,45bar samalla 9,0:1 puristussuhteella.
Vaparin ruisku ei taida riittää missään tapauksessa ahdettuun, ellei suuttimet vaihdeta isompiin ja käytetään jotain kikkaa jolla saadaan seokset pysymään edes jotenkin pallokentällä, tässä tulee mieleen Turbokäyttöön tehty progressiivinen bensanpaineensäädin.
Mikäli turbossa käytetään paineensäädintä joka ei ole ylipaineelle tehty, tämä todennäköisesti pohjaa 0bar kohdalla, jolloin kaikki siitä ylös menee laihalle, tai sitten alipaineella kone on törkeen rikkaalla.
Jos vain asennetaan suuremmat suuttimet tekemättä ruiskulle muuta, niin seokset on aivan liian rikkaalla alipaineella, jos kuvitellaan seoksen osuvan kohdalleen n. 0,5bar nurkilla...
Oma arvaukseni: Jos tuossa autossa kestää kansipahvi, niin tiedossa on sulanneita mäntiä, mutta voi olla että kansipahvin hajoaminen kerkee pelastaa männät...
T16 konetta ajetaan 0,75-0,85bar ahdoilla, vuosimallista riippuen, matalapaineturboa 0,45bar samalla 9,0:1 puristussuhteella.
Vaparin ruisku ei taida riittää missään tapauksessa ahdettuun, ellei suuttimet vaihdeta isompiin ja käytetään jotain kikkaa jolla saadaan seokset pysymään edes jotenkin pallokentällä, tässä tulee mieleen Turbokäyttöön tehty progressiivinen bensanpaineensäädin.
Mikäli turbossa käytetään paineensäädintä joka ei ole ylipaineelle tehty, tämä todennäköisesti pohjaa 0bar kohdalla, jolloin kaikki siitä ylös menee laihalle, tai sitten alipaineella kone on törkeen rikkaalla.
Jos vain asennetaan suuremmat suuttimet tekemättä ruiskulle muuta, niin seokset on aivan liian rikkaalla alipaineella, jos kuvitellaan seoksen osuvan kohdalleen n. 0,5bar nurkilla...
Oma arvaukseni: Jos tuossa autossa kestää kansipahvi, niin tiedossa on sulanneita mäntiä, mutta voi olla että kansipahvin hajoaminen kerkee pelastaa männät...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Hmm, tuo Malpassin asennus... Kai tuo sitten toimii noinkin vakio bensanpaineen säätimen jälkeenkin? Eli ahdistaa vielä lisää takaisin virtaavan bensanmäärää, jooh eiköhän. Paljon bensanpaineet ovat?moonlight-tuning kirjoitti:Toi on ihan vakio 16v vapari, eli konetta ei oo avattu ollenkaan. mitään "hienoa" siellä ei siis ole. Hybridi-ahdin, scanian cooleri ja malpassin ruiskukäyttöön tarkotettu yksi kalvonen paineensäädin, kolmekalvonen on tulossa.. ahdoista ei ota pirukaan selvää, kakkosella ottaa jo vähän mut pääasiassa sysää 3-5 vaihteilla, ja kierrosluvut jolla alkaa ahtaa vaihtelee vaihteen mukaan. Vitosella jossain 3000 korvilla alkaa ahtaan mut mittarit heiluu sen verta kun on irtonaisena kojetaulun päällä ettei mitään tarkkaa hajua.. Ja se on kai tolla LH jetillä, eikö siinä uudemmassa ole lambda ?
APC ja nakutusledi ???
Niinkuin nappe sanoikin, puristukset ovat ensimmäinen ongelma tuossa paketissa. Ja sitä kautta nakutus, tosin nakuttaahan tuo auto ehkä jo bensan puutteestakin tai liian aikaisesta sytkästäkin. Mutta ahtoilma ei ainakaan ole liian kuumaa
0.6bar on kuitenkin max. paineet jolla ajelet? Ota kaveri lukemaan mittaria. Ja jos mittari on equus tai joku muu susi mistä ei saa selvää edes tasakaasulla niin vaihda se pois
Kuinka isot suuttimet autossa nyt on ? Olisi mielenkiintoista nähdä laajakaistalambdalla millaiset seokset koneessa oikeasti on ja kuullu kuinka paljon nakuttaa.
LH-jettihän tuossa on, saanut sekä lambdalla että ilman. Sulla on siis lambdaton?
APC:hän on tämä Saabin ahtopaineiden säätöjärjestelmä, pitää ahdot vakiona ~0.7/0.85barissa. Kun kone alkaa nakuttaa niin magneettiventtiilin avulla ohjataan hukkaporttia ja tiputetaan ahtoja. APC:stä saa näppärästi tiedon yhdellä ledillä ulos että milloin kone nakuttaa.
Tuo sytkäkokonaisuus on mielenkiintoinen, eli itse anturi on kampiakselissa ja virranjakana näytti olevan T16-mallin eli painekellolla varustettu? Vapareissa kun tuo sytkä on ollut pelkästään EZK-boxin ohjaama kierrosluvun ja nakutuksen avulla. Sitä systeemiä ei ole pystynyt edes säätämään jakajaa pyörittämällä.moonlight-tuning kirjoitti:Onko nuihin jotain ahdolla säätyviä virranjakajoita vai onko ne kaikki samanlaisia ? Laitoin tollasen missä HALL anturi kun sitä saa säädetyksi, signaalin ottaa edelleen kampiakselilta.
Olet ilmeisesti testannut että virranjakajan pyörittäminen tosiaan vaikuttaa ennakoihin? Virranjakajassa olevaa HALL-anturia ei ole ilmeisesti kytketty mitenkään? En kyllä ihan jaksa uskoa tuon sytkän säätämisen toimivuuteen. HALL-anturin pitää olla samassa paketissa jakajan kanssa jos haluat jakajan pyörittelyn vaikuttavan ennakoihin.
Kampuralla olevan HALL-anturin antama pulssi pysyy kokoajan samassa paikassa suhteessa kampuran kulmaan eli tulee samaan aikaan puolalle. Ennakon säätäminen mekaanisesti perustuu hall-anturin pyörittämiseen suhteessa nokka-akseliin, eikä itse jakajan pyörittämiseen (?) Eli jos jotain pitäisi pyörittää niin HALL-anturia kampurassa . Ainoastaan jakajaa tarpeeksi pyörittämällä saat sytkän niin pieleen että pyörijä ei osuu enää lähellekään oikeaan aikaa kannen kontaktiin (kokeiltu on ).
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
APC:hän on tämä Saabin ahtopaineiden säätöjärjestelmä, pitää ahdot vakiona ~0.7/0.85barissa. Kun kone alkaa nakuttaa niin magneettiventtiilin avulla ohjataan hukkaporttia ja tiputetaan ahtoja. APC:stä saa näppärästi tiedon yhdellä ledillä ulos että milloin kone nakuttaa..
Joo niin ymmärsin ja mulla ei tollasta ole ja miten sen asentaminen vapariruiskuun ???
Tuo sytkäkokonaisuus on mielenkiintoinen, eli itse anturi on kampiakselissa ja virranjakana näytti olevan T16-mallin eli painekellolla varustettu?
Joo, onko toi nyt turbon painekello sitten eikä alipainesäädin ??
Ja saabien kanssa en ole pelannut ennen pätkääkään, että mulla on kaikki iha perusjututkin vähän hukassa.
uusi bensanpaineensäädin tulee ensiviikolla, ni sitten voidaan noita paineita laittaa kohilleen..
Joo niin ymmärsin ja mulla ei tollasta ole ja miten sen asentaminen vapariruiskuun ???
Tuo sytkäkokonaisuus on mielenkiintoinen, eli itse anturi on kampiakselissa ja virranjakana näytti olevan T16-mallin eli painekellolla varustettu?
Joo, onko toi nyt turbon painekello sitten eikä alipainesäädin ??
Ja saabien kanssa en ole pelannut ennen pätkääkään, että mulla on kaikki iha perusjututkin vähän hukassa.
uusi bensanpaineensäädin tulee ensiviikolla, ni sitten voidaan noita paineita laittaa kohilleen..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa