Jarrut löysällä
Jarrut löysällä
Sattuipa tässä vuodenvaihteessa niin, että yksi pikkupultti lähti irti autoni vasemmasta etujarrusatulasta.
Huomasin sen siitä kun alkoi kuulua kummaa laahaavaa ääntä. Ja sitten kun otin pyörän pois niin huomasin että jarrusatula se siellä laahaa vanteeseen.
Tietysti lähti maalit sekä vanteesta että satulasta. Kadonjnut pulttikin harmittaa.
Autoni on 900 1988 eli niillä uudemman mallisilla satuloilla.
Kesällä tein jarruremonttia, ja pultit jäivät siinä ilmeisesti löysälle.
Tarkastin sen jälkeen muutkin jarrusatuloiden pultit ja ne oli kaikki löysällä. Pari oli jopa irtoamassa. Nyt on sitten kyllä kiinni.
Aattelin vaan että olisko viisaampaa käyttää niissä mietoa kierrelukitetta, niin kuin uutenakin on tehty?
Kesällä kyllä mielestäni kiristin ne. Tosin laitoin kierteisiin rasvaa ja kiristin momenttiaivaimella johonkin yleisarvoon (jos kiristin). Tässä syksyllä ja nyt talvellakin kyllä kuuntelin, että jarrulapalat ne siellä varmaan lonksuu, kun kun kuulu sellanen ääni kuin vanhemmassakin jarrusatulamallissa.
Aattelin että palat lonksuu kun ne on jo aika vanhat.
Mutta kyllä nyt ei lonksu.
Huomasin sen siitä kun alkoi kuulua kummaa laahaavaa ääntä. Ja sitten kun otin pyörän pois niin huomasin että jarrusatula se siellä laahaa vanteeseen.
Tietysti lähti maalit sekä vanteesta että satulasta. Kadonjnut pulttikin harmittaa.
Autoni on 900 1988 eli niillä uudemman mallisilla satuloilla.
Kesällä tein jarruremonttia, ja pultit jäivät siinä ilmeisesti löysälle.
Tarkastin sen jälkeen muutkin jarrusatuloiden pultit ja ne oli kaikki löysällä. Pari oli jopa irtoamassa. Nyt on sitten kyllä kiinni.
Aattelin vaan että olisko viisaampaa käyttää niissä mietoa kierrelukitetta, niin kuin uutenakin on tehty?
Kesällä kyllä mielestäni kiristin ne. Tosin laitoin kierteisiin rasvaa ja kiristin momenttiaivaimella johonkin yleisarvoon (jos kiristin). Tässä syksyllä ja nyt talvellakin kyllä kuuntelin, että jarrulapalat ne siellä varmaan lonksuu, kun kun kuulu sellanen ääni kuin vanhemmassakin jarrusatulamallissa.
Aattelin että palat lonksuu kun ne on jo aika vanhat.
Mutta kyllä nyt ei lonksu.
SAAB
Ostin Motonetista jarrupalasarjan, jossa ne pultit tuli mukana. Pulttien kierreosassa oli valmiiksi laitettuna sinistä lukitetta. Tällaiset jarrut siis:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... 1126_1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/jarru1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... 1126_1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/jarru1.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ei
Ei ole ainakaan minun tietääkseni.
Ei oo näkynyt ja meillä ojn sentään kolme tälläistä SAABia.
Selitys on varmaankin se että olen jättänyt ne tosi löysälle, taikka sitten maalit ovat kuivessaan mahdollistaneet pulttien liikkuvuuden ja tärinästä ne ovat löysentyneet ennestäänkin.
Ei oo näkynyt ja meillä ojn sentään kolme tälläistä SAABia.
Selitys on varmaankin se että olen jättänyt ne tosi löysälle, taikka sitten maalit ovat kuivessaan mahdollistaneet pulttien liikkuvuuden ja tärinästä ne ovat löysentyneet ennestäänkin.
SAAB
Ruuvilukitetta on meikäläisenkin jarrusatulanpulteista löytynyt. Just tommosta sinistä niissä näkyy olevan jäämät. Enpä ole siksi rasvaa laittanutkaan kierteisiin, vaikka yleensä laitan lähestulkoon aina kaikkiin avaamiini auton ruuveihin ja muttereihin vaseliinia...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01