Kytkin onkelmaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Kytkin onkelmaa

Viesti Kirjoittaja esko »

Hei! Mitenhän voisin selvittää oikean vika paikan? Auto 900c -89. Oireena ilmeni kytkinpolkimen toimimattomuus kun pitää pikkasenkin pitempään pohjassa. Menee poljin aivan löysäksi, eikä toimi kytkin ollenkaan.
Ilmeisesti joko pääsylinterin tai työsylinterin tiivisteet vuotaa, mutta kumman? Mitenhän sen voisi selvittää?
Nesteitä ei häviä, eikä ulkoista vuotoa ole. Lienee ainut järkevä vaihtoehto jomman kumman sylinterin uusiminen kokonaisuudessaan, ettei mitään tiivistesarjoja, vai?
Ovatkohan miten kenkkumaisia korjailtavia?
Hyvät neuvot tarpeen.
-Kiitos.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos kytkin alkaa ottaa kiinni, kun pidät poljinta pitkään painettuna ja nestehävikkiä ei ole, vika lienee pääsylinterin tiivisteissä.

Hakutoiminnolla löytyy montakin kuvitettua korjauskertomusta, tiivisteet saa vaihdettua kuskin jalkatilassa työskentelemällä, ei tarvitse irrottaa sylinteriä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

varmaan pääsylinteri..ellei sitten ilimaa oo jostain syystä tullut?
VW transporter 2.5tdi vm.99
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Vika oli pääsylinterissä. Vaihdettiin uusi tiivistesarja ja nyt toimii. Ilmaus vaan tuotti vähän ongelmia, muuten aika helppo homma.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ilmaus on pala hedelmä kakkua ku tietää mitä tekee! heh hyvä että tuli kuntoon.... ! ok o.t. oletko tyytyväinen "dremeliin" ? hyvin tuo on pelannu kaikenlaista tullut jyrsittyä ja muuta ja sähköväyläs on edullinen tarvike setti siihen....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Joo, eipä tullut ilmat pois sitten millään, ennenkuin tehtiin se sisuskumi/ pumppu viritys. Enpä ole vielä kerennyt konetta kokeilemaan, mutta poitsu on kyllä jo käytellyt. Miulla kun nää hommat olleet ikävä kyllä vähän "raskaamman" puoleisia, mutta eiköhän sillekin käyttöä vielä ilmene.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie oon onnistuneesti käyttänyt tippakannua ja painanu jarrunestettä alakautta ylös.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Toimii varmaan hyvin noinkin, mutta eihän sitä tippakannua tietenkään ollut. Vapaasti laskemalla ja odottelemalla ei tullut nipasta mitään, eikä pumppaus-ilmaus auttanut mitään. Tottakai nesteputken nippakin lähti ensin vikakierteille sylinterin päästä ja siinähän sitäkin tovi ihmeteltiin. Onneksi saatin sitten sekin vielä oikeille urille. No, pää-asia että saatiin kuitenkin kuntoon. Eikä korjaussarjakaan maksanut juuri mitään.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ok....tiedänpähä kenet kutsun vaihtamaan tiivisteet ens kesänä ku omaani teen....heh vai teetitkö jossakin?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Kylläpä se tuossa talon päätypajalla tehtiin, missä starttikin vaihtui. Kaveri siinä oli kyllä teknisenä johtajana ja mie tein sen vähän mitä osasin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

päätypaja on ihan ok.....sopivasti ohikulkijoilta saa neuvoja jos haluaa....heh mie tuun sinne tekemään kesällä alusta remontin satkuun 1,5viikkoa.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Eipä siinä mitään. Toivottavasti vaan ei ole tungosta.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Kelit kun lämpenivät niin alkoi nopassa kytkin/jarruongelmat.

Kytkinpoljin on juuri tuollainen että poljin jää alas jos liikennevaloissa pitää pohjassa.
Jarrupoljin vajoaa pikkuhiljaa painettaessa alas, ei kuitenkaan pohjaan. Jarrupolkimen kun päästää ylös ja painaa uudelleen pohjaan niin sitten se toimii kuten pitää. Kunnes taas vajoaa.

Onko noilla jotain yhdistävää tekijää, vai onko kummassakin vaan vikaa?

Ja loppuun EPC - kysymys kun olen töissä ja täällä ei ole kys ohjelmaa: Käykö korjaussarja 8993156 nopan pääsylinteriin?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkin onkelmaa

Viesti Kirjoittaja smuurine »

esko kirjoitti:Hei! Mitenhän voisin selvittää oikean vika paikan? Auto 900c -89. Oireena ilmeni kytkinpolkimen toimimattomuus kun pitää pikkasenkin pitempään pohjassa. Menee poljin aivan löysäksi, eikä toimi kytkin ollenkaan.
Ilmeisesti joko pääsylinterin tai työsylinterin tiivisteet vuotaa, mutta kumman? Mitenhän sen voisi selvittää?
Nesteitä ei häviä, eikä ulkoista vuotoa ole. Lienee ainut järkevä vaihtoehto jomman kumman sylinterin uusiminen kokonaisuudessaan, ettei mitään tiivistesarjoja, vai?
Ovatkohan miten kenkkumaisia korjailtavia?
Hyvät neuvot tarpeen.
-Kiitos.
Mä remppasin omaa C:täni tos pihalla koko illan samanlaisen ongelman vuoksi. Kaverin kanssa käytiin hakemassa pääsylinterin uus tiivistesarja ja sen sain vaihdettua, vaikka semmonen viis tuntia aikaa hommass palokin :oops: No, ei sentään mennyt mitään sisustan kiinnikkeitä rikki 8) Sisustan osia tarttee vielä kiinnittää ja ilmata kytkin. Sit pääsen kokeilemaan, josko tiivisteessä ois ollu vika. Kulahtaneen näkönen se ainakin oli (Painepuolen tiiviste). Onnistuiskohan ilmaus ihan painovoimalla :?: Muuten täytyy ettiä jostain tommonen sopiva korkki jarrunestesäiliöön ja liimata siihen autonventtiili kiinni :P
900 T16 Aero -84
#2673
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mä vaihdoin kanssa vähän aikaa sitten sen kytkimen pääsylinterin tiivisteet ja ilmasin vaan sillai että katsoin että säiliössä oli tarpeeksi nestettä ja valutin ihan painovoimalla työsyliterin venttiilistä muutaman minuutin sitä nestettä pois, kunnes ei enää ilmakuplia tullut. Hyvin on toiminut sen jälkeen kytkin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin