Tcs on/off kytkimestä...
Tcs on/off kytkimestä...
Onko kellään henk koht kokemusta tcs katkaisimen asennuksesta? Sain pro-carilta ohjeet ja kytkin katkaisimen sen mukaisesti, tuloksena että tcs pysyy pois päältä vain n.15sek ja palautuu taas päälle. Se ohje minkä sain näkyy olevan ihan virallinen huoltotiedote joten luulis sen olevan aika kohdallaan ja muuallakin näkyy olevan täsmälleen samanlaiset ohjeet.
Niin ja hakua on käytetty mutta ei oikein natsannut!
Niin ja hakua on käytetty mutta ei oikein natsannut!
http://www.quasimotors.com/tcsonoff.htm
Tuossa ainakin yksi ohje, oletko sitä kattonu? Tuohan ei toimi kuin M92-M94. Lisäksi vielä M92 on vaihdettama M93/94 ABS boksi.
Tuossa ainakin yksi ohje, oletko sitä kattonu? Tuohan ei toimi kuin M92-M94. Lisäksi vielä M92 on vaihdettama M93/94 ABS boksi.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
Yksi liitos on vielä varmistamatta, nimittäin se mikä tulee siihen abs boksin pinniin, muut on ok. Tcs palautuu päälle vaikka auto ei edes liiku, eikä sen jälkeen kytkeydy edes pois päältä ennen kuin käynnistää auton uudelleen.
Eli kun käynnistää auton normaalisti ja painaa tätä tcs kytkintä niin tcs control valo syttyy mittaristossa, sillon tcs pois pelistä mutta muuten normaali toiminta. ( onneksi ) Valo palaa sen vajaan parikymmentä sekuntia ja sitten sammuu, tcs palaa toimintaan. Sen jälkeen kytkimen näppäily ei vaikuta mitenkään ennen kun auton taas sammuttaa ja käynnistää uudestaan.
Yksi asia vielä mietityttää...nimittäin tuo merkkivalo. Ohjeessa sanotaan että tcs valo palaa mittaristossa poiskytkennän merkkinä, mutta ainakin tuossa minun autossa se keltainen tcs valo palaa aina sillon kun tcs on "toiminnassa" eli kun pyrkii tyhjää jauhamaan. Sittenhän on tämä tulipunainen tcs control, joka syttyi aina limb homen myötä...että tiedäppä tästä nyt kummanko pitäis palaa. Vai onko siinä vielä joku muukin merkkivalo?
Eli kun käynnistää auton normaalisti ja painaa tätä tcs kytkintä niin tcs control valo syttyy mittaristossa, sillon tcs pois pelistä mutta muuten normaali toiminta. ( onneksi ) Valo palaa sen vajaan parikymmentä sekuntia ja sitten sammuu, tcs palaa toimintaan. Sen jälkeen kytkimen näppäily ei vaikuta mitenkään ennen kun auton taas sammuttaa ja käynnistää uudestaan.
Yksi asia vielä mietityttää...nimittäin tuo merkkivalo. Ohjeessa sanotaan että tcs valo palaa mittaristossa poiskytkennän merkkinä, mutta ainakin tuossa minun autossa se keltainen tcs valo palaa aina sillon kun tcs on "toiminnassa" eli kun pyrkii tyhjää jauhamaan. Sittenhän on tämä tulipunainen tcs control, joka syttyi aina limb homen myötä...että tiedäppä tästä nyt kummanko pitäis palaa. Vai onko siinä vielä joku muukin merkkivalo?
No eipä noissa ohjeissa mitään vaikeaa kieltä ole. Mun mielestä m91 malliseen ei saa. Tai ainakin itse tulin tähän johtopäätökseen, kun omaan m91 nappia mietin.suhari kirjoitti:Ootko saanu off toimiin kunnolla?
Saisko noita asennus ohjeita suomeksi?
Toimiiko tuo -91malliseen?
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
Niin, siihen pitää sitten vaihtaa ABS-boksi uudemmasta (-93-94) jos -91 tai -92:seen meinaa laittaa.jpjk kirjoitti:No eipä noissa ohjeissa mitään vaikeaa kieltä ole. Mun mielestä m91 malliseen ei saa. Tai ainakin itse tulin tähän johtopäätökseen, kun omaan m91 nappia mietin.suhari kirjoitti:Ootko saanu off toimiin kunnolla?
Saisko noita asennus ohjeita suomeksi?
Toimiiko tuo -91malliseen?
Applicability: 1992 to 1994 5-speed 9000 with TCSTri-Lo kirjoitti: Niin, siihen pitää sitten vaihtaa ABS-boksi uudemmasta (-93-94) jos -91 tai -92:seen meinaa laittaa.
NOTE: On 1992 cars, the ABS ECU must be replaced with one from a 1993 or later car.
Ymmärtääkseni M91 ei kuulu tuohon vuosihaarukkaan? =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
-
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
Vanha topic mutta nostan ylös kun sopii aiheeseen..
Eli autonani on M1993 aero jossa on tcs muttei alunperin tcs off kytkintä.
Ajattelin sitten rakennella tuon kytkimen kun johtosarja olisi ollut pcs:llä 150e asennettuna.
Autoon ei siis tarvitse vaihtaa tuota abs boksia kun on kerta 93.
Homma alkaa pienellä purkamisella. Napin tcs offille tein tuosta extra napista joka oli itselläni ylimääräisenä (tähän sopii kyllä ihan tavallinen painonappikin).
Ensin irroitin tuosta extra-napista kaikki "ylimääräiset" johdot ja jätin jäljelle ne kaksi jotka menevät konehuoneeseen sulakerasiaan (valkonen ja sinivalkoinen)
Ei muuta kuin johdot irti sulakerasiasta, toinen johto kytkettiin auton runkoon ja toinen johto kytkettiin abs boksin 25-nastaan.
moneen kertaan yleismittarilla testattiin kytkennän toimivuus (eli nastaan 25 yhdistyy maa eli auton runko) ja ei muuta kuin auto kasaan ja testaamaan.
kun nyt painaa extra-nappia ja päästää sen samantien pois päältä (minulla siis toistaiseksi pohjaan lukittuva nappi) niin autoon syttyy tcs ctrl valo mittaristoon ja luistonesto on poissa pelistä.
Niin ja tuon jälkeen pitää sitten varoa painamasta kaasua pohjaan pienillä vaihteilla kun tcs on kytketty pois.. tuppaa näköjään tulemaan renkaista sauhua
Eli autonani on M1993 aero jossa on tcs muttei alunperin tcs off kytkintä.
Ajattelin sitten rakennella tuon kytkimen kun johtosarja olisi ollut pcs:llä 150e asennettuna.
Autoon ei siis tarvitse vaihtaa tuota abs boksia kun on kerta 93.
Homma alkaa pienellä purkamisella. Napin tcs offille tein tuosta extra napista joka oli itselläni ylimääräisenä (tähän sopii kyllä ihan tavallinen painonappikin).
Ensin irroitin tuosta extra-napista kaikki "ylimääräiset" johdot ja jätin jäljelle ne kaksi jotka menevät konehuoneeseen sulakerasiaan (valkonen ja sinivalkoinen)
Ei muuta kuin johdot irti sulakerasiasta, toinen johto kytkettiin auton runkoon ja toinen johto kytkettiin abs boksin 25-nastaan.
moneen kertaan yleismittarilla testattiin kytkennän toimivuus (eli nastaan 25 yhdistyy maa eli auton runko) ja ei muuta kuin auto kasaan ja testaamaan.
kun nyt painaa extra-nappia ja päästää sen samantien pois päältä (minulla siis toistaiseksi pohjaan lukittuva nappi) niin autoon syttyy tcs ctrl valo mittaristoon ja luistonesto on poissa pelistä.
Niin ja tuon jälkeen pitää sitten varoa painamasta kaasua pohjaan pienillä vaihteilla kun tcs on kytketty pois.. tuppaa näköjään tulemaan renkaista sauhua

#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
..ja autohan on juuri se "Make-82":n entinen kuten jo varmasti tiesit.Joni Tervalahti kirjoitti:Vanha topic mutta nostan ylös kun sopii aiheeseen..
Eli autonani on M1993 aero jossa on tcs muttei alunperin tcs off kytkintä.
Ajattelin sitten rakennella tuon kytkimen kun johtosarja olisi ollut pcs:llä 150e asennettuna.
Autoon ei siis tarvitse vaihtaa tuota abs boksia kun on kerta 93.
Homma alkaa pienellä purkamisella. Napin tcs offille tein tuosta extra napista joka oli itselläni ylimääräisenä (tähän sopii kyllä ihan tavallinen painonappikin).
Ensin irroitin tuosta extra-napista kaikki "ylimääräiset" johdot ja jätin jäljelle ne kaksi jotka menevät konehuoneeseen sulakerasiaan (valkonen ja sinivalkoinen)
Ei muuta kuin johdot irti sulakerasiasta, toinen johto kytkettiin auton runkoon ja toinen johto kytkettiin abs boksin 25-nastaan.
moneen kertaan yleismittarilla testattiin kytkennän toimivuus (eli nastaan 25 yhdistyy maa eli auton runko) ja ei muuta kuin auto kasaan ja testaamaan.
kun nyt painaa extra-nappia ja päästää sen samantien pois päältä (minulla siis toistaiseksi pohjaan lukittuva nappi) niin autoon syttyy tcs ctrl valo mittaristoon ja luistonesto on poissa pelistä.
Niin ja tuon jälkeen pitää sitten varoa painamasta kaasua pohjaan pienillä vaihteilla kun tcs on kytketty pois.. tuppaa näköjään tulemaan renkaista sauhua

-
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
Juu tiesin. Vanha asennus oli poistettu mutta osa johdoista oli jätetty, tosin en ymmärtänyt kuinka tuon vanhan kytkennän olisi pitänyt toimia kun se oli ilmeisesti kytketty saabin ohjeiden mukaan jotka ovat erilaiselle kytkimelle kuin tuo extra nappi on.. Juu nyt toimii luistoneston poiskykentä kuten pitääkin. Parasta tuossa oli ettei tarvinnut tehdä yhtäkään läpivientiä joten aikaa säästyi.Tri-Lo kirjoitti:..ja autohan on juuri se "Make-82":n entinen kuten jo varmasti tiesit.Joni Tervalahti kirjoitti:Vanha topic mutta nostan ylös kun sopii aiheeseen..
Eli autonani on M1993 aero jossa on tcs muttei alunperin tcs off kytkintä.
Ajattelin sitten rakennella tuon kytkimen kun johtosarja olisi ollut pcs:llä 150e asennettuna.
Autoon ei siis tarvitse vaihtaa tuota abs boksia kun on kerta 93.
Homma alkaa pienellä purkamisella. Napin tcs offille tein tuosta extra napista joka oli itselläni ylimääräisenä (tähän sopii kyllä ihan tavallinen painonappikin).
Ensin irroitin tuosta extra-napista kaikki "ylimääräiset" johdot ja jätin jäljelle ne kaksi jotka menevät konehuoneeseen sulakerasiaan (valkonen ja sinivalkoinen)
Ei muuta kuin johdot irti sulakerasiasta, toinen johto kytkettiin auton runkoon ja toinen johto kytkettiin abs boksin 25-nastaan.
moneen kertaan yleismittarilla testattiin kytkennän toimivuus (eli nastaan 25 yhdistyy maa eli auton runko) ja ei muuta kuin auto kasaan ja testaamaan.
kun nyt painaa extra-nappia ja päästää sen samantien pois päältä (minulla siis toistaiseksi pohjaan lukittuva nappi) niin autoon syttyy tcs ctrl valo mittaristoon ja luistonesto on poissa pelistä.
Niin ja tuon jälkeen pitää sitten varoa painamasta kaasua pohjaan pienillä vaihteilla kun tcs on kytketty pois.. tuppaa näköjään tulemaan renkaista sauhuaHän oli siis poistanut tuon aiemman asennuksensa? Mutta sait homman nyt kuitenkin toimimaan?
Eli M1992 autossa pitää olla M1993 tai M1994 abs-boksi.j0ne kirjoitti:Eli väännetään nyt ihan rautalangasta, eli jos oikein ymmärsin niin TSC on poissa päältä kun pinni 25 on maadoitettuna abs boksista?
Minkäs värinen johto siihen pinniin 25 menee?
Mitäs maksas saabilla se tcs off kytkin?
Tuohon 25-pinniin ei alunperin mene johtoa eikä siinä ole liitintä joten se pitää siis itse laittaa ja myös porata yksi reikä.
Kun tuohon 25-pinniin näyttää maata (ei siis kytketä kokonaan maihin vaan käytetään painiketta joka ei lukkiudu asentoonsa) niin luistonesto kytkeytyy pois päältä ja mittaristoon syttyy tcs ctrl valo, kun painetaan toisen kerran niin tcs kytkeytyy takaisin päälle.
Jotta tuon poiskytkemisen saa toimimaan pitää kuitenkin tcs järjestelmä olla kunnossa.
Kytkimen hinnasta en tiedä mutta pro carservicellä tuo on asennettuna noin 150 euroa.
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Juu kyl mul TCS toimii ja auto on vm. -93.
Eli itse kun laittaa niin ei tarvii kuin nappi kytkimen ja pari johdon pätkää vetää kabiiniin, kuulostaa liian helpolta, eli pitää kokeilla heti kun kerkeää
Toi abs boksin liitin näyttää vittumaiselta irrottaa, varmasti hajotan... Onkos niissä pinneissä numerot vai pitääkö ihan osata laskee 25:een?
Eli itse kun laittaa niin ei tarvii kuin nappi kytkimen ja pari johdon pätkää vetää kabiiniin, kuulostaa liian helpolta, eli pitää kokeilla heti kun kerkeää

Toi abs boksin liitin näyttää vittumaiselta irrottaa, varmasti hajotan... Onkos niissä pinneissä numerot vai pitääkö ihan osata laskee 25:een?