900i tulpat märät

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

900i tulpat märät

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Moro, ilmeni ongelma että saab 900i 8v ei suostu käynistymään. Tulpat jätää märäksi. Vaihdoin uudet tulpat ja hyrähti käyntiin mutta vain muutamiksi sekunneiksi ja taas tulpat märät, eikä käynnisty. vaihdoin tulpan johdot,pöyrijän+kannen,ohjusyksikön,puolan mutta ei avittanut. Muutama päivä sitten oli kylmää ja käynistyi. Mutta ei nyt sitten yhtään.
Soittellut ympäri korjamoja mutta ei tietoa. Onko antaa neuvoja.
Voi...voi!
Juha_A.
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 21:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juha_A. »

Tuleeko ohjauspaineventtiilille jännite, ettei sen takia jätä rikkaalle (en kyllä tiedä vaikuttaako käyntiin lähtöön)?

Tarkista, ettei kylmäkäynnistyssuutin vuoda. Tai kokeile ottaa suuttimen johto irti ja käynnistää sitten. Itselläni lähti joskus jostain syystä paremmin käyntiin, kun kylmäkäynnistyssuuttimen johto oli irti.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

tulpat

Viesti Kirjoittaja hiphop »

kipinä tulee tulppiin, voiko se sitten Hall-anturi olla?
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

tulpat

Viesti Kirjoittaja hiphop »

tuli mieleen että kyllä se aika huonosti käynistyy kylmänäkin. Mutta käynistyy sentään noin 4-5:nnen yrityksen kerran. Tuntui ihan kuin olisi silloin kulkenut kolmella pytyllä,tai ei ainakaan 4:llä. Muttan jonkin ajan kuluttua (moottorin lämmettyä) OK. Kylmänä varmaan se rikas bensa maistuu paremmin mutta nyt kun on noin 0 keli niin ei mene sitten millään. Voisikohan olla lämpöaika kytkimessä?
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Ei vie nestettä jäähdyttimestä. Nyt olen koko päivän touhunut sen kanssa., lopputulos: auto ei käynnisty. Ju kerran käynisty kun vaihdoin uudet tulpat mutta sekin vain noin 10 sekuntia ja tulpat märät. :-)
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Kipinä kellertävä. Jossakin netissä mainittiin että Hal-anturin voi testata sillä että puolan johto virranjakajasta, laittaa noin 5mm korista, irrotta hall-anturin päästä johdon ja laitta johdon keskimmäiseen liittimeen johto ja koskettaa sillä runkoa. Jos kipinä tulee puolan johdosta niin Hall-anturi viallinen. Minulla tuli kipinä. Mutta jotenkin epäilen silti että olisi Hal-anturi rikki. Rahaa palaa kuin roskaa jos joutuu kaikkea vaihtelemaan ja silti ei tule kuntoon....voi..voi. Menee varmaan loppu yö netissä etsien selvyyttä tähän.
:-(
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Tarkista hall-anturilta lähtevät johdot, siis ne liitoskohdat. Itselläni ei yksi johdoista pysy paikoillaan liittimessä eli ei ota aina hall-anturin päässä kontaktia. On omassa menneet tuon johtonivaskan useasta johdosta kuori niin rapeaksi, että hajoaa kuin posliini kun johtoa taivuttaa. Joudut irroittamaan/siirtämään sitä kumituttia siitä johtoliittimen päästä, että johdot ja liittimet näkyy kunnolla. Itse odottelen liittimiä, että voisin uusia nuo johdot tuonne konehuoneeseen.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Tietääkö kukaan antaako kipinän tulpille vaikka Hall-anuri olisi rikki?
Piuha on mielestäni ehjä. Lähden tänään sokko ostoksille hakemaan lämpöaika kytkimen, mielestäni vaikka se olisi rikki niin sen ei pitäisi vaikuttaa kylmäkäynistykseen. Kuumana juuri se voisi olla pahaksi sillä silloin liian rikkaaksi menee, mutta kylmänä, yön seissyt ei pitäisi haitata???? No jostain pitää aloittaa, taidan ostaa samalla Hall-anturin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei välttämättä kannata pienissä tuskissa vaihtaa hall-anturia (vaihdoin omaani ja maksoi 50e kovan tinkimisen jälkeen). ota yksi tulpan johto irti, laita siihen sytytystulppa ja tulpan runko koriin. Sitten kaveri starttaamaan. Jos iskee kipinää tulpassa, sytytyspuoli on kunnossa.

On mahdollista että moottori on kastellut oikein kunnolla ja ei lähde kirveelläkään käyntiin. (kokemusta on). Hommaa apuvirtaa tarpeeksi (toinen auto apua antamaan), ota bensapumpun rele irti ja starttaile moottoria (tavallaan tuulettuu kone, kun ei tule lisää bensaa, tuuletusta voi tehostaa alussa ottamalla sytytystulpat pois). Kun kone alkaa köhimään ja lupailemaan, laita bensapumpun rele takaisin (tai jos olet tuulettanut jo monia minuutteja eikä kone lupaa). Näin sain oman 900i:n käyntiin kerran. Syyksi epäilin huonoa akkua, joka ei jaksanut startissa pyöräyttää tarpeeksi lujaa. Uudella akulla ei ole ollut mitään ongelmia.

Se, miksi kone on kastellut pahasti voi johtua vuotavista suuttimista, ryyppysuuttimesta tai vanhasta tutusta k-jetin tyyppiongelmasta lämpöaikakytkimestä. Niin kuin äsken sanoin minun kokemuksella heikosti starttia pyörittävä akkukin voi aiheuttaa ongelmia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Kiitos!

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Kiitos kaikille avusta, vaihdoin lämpöaiakakytkimen ja taas pelaa mukavasti. Nyt kelpaa taas olla saabin omistaja ja nauttia mukavista ajomukavuuksista.
Kiitos!

:-)
:-)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Kiitos!

Viesti Kirjoittaja jariha »

hiphop kirjoitti:Kiitos kaikille avusta, vaihdoin lämpöaiakakytkimen ja taas pelaa mukavasti. Nyt kelpaa taas olla saabin omistaja ja nauttia mukavista ajomukavuuksista.
Kiitos!

:-)
:-)
Hienoa. Itsellä meni reilu vuosi tuskaillessa, kun kukaan ei tuntunut osaavan auttaa. Sitten Saab jätti käynnistymättä, kun kyläiltiin entisen asentajan luona. Kaveri veti lämpöaikakytkimeltä tulevan piuhan irti, käski starttamaan ja niinhän se hörähti käyntiin. Tämä siis tapahtui kesähelteellä.

Silloin en vielä tiennyt tästä foorumista mitään...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Juu, tämä on hyvä paikka. Itsekin löysin tämän paikan vasta muutama päivä sitten.
Vastaa Viestiin