Tervehdys kanssasaabisteille!
Käyttösatkusta (900i 5d M1987) alkoi kytkin oikuttelemaan, vaikka painaa pohjaan asti niin vaihdetta vaihdettaessa töksäyttää aika ilkeän oloisesti. Musta tuntuis, että kytkimessä olis ns. säätövaraa kuitenkin jäljellä. En kuitenkaan ilman neuvoja uskalla lähteä omin käsin tuonne räpeltämään.
Jos joku pystyisi rautalangasta vääntämään hieman neuvoja puupäälle tuohon kytkimen säätämiseen, olisin kamalan kiitollinen.
Ummikolle apua kytkimen kanssa?
Ummikolle apua kytkimen kanssa?
900i 5d M1987 toimittaa käyttöauton roolia
900T8 3d M1987 projekti käynnissä
900i 4d M1988 "raato"
900T8 3d M1987 projekti käynnissä
900i 4d M1988 "raato"
Kytkin säätyy itsestään, siinä ei ole mitään säädettävää.
Jos kytkinpolkimen liikeradassa on yläpäässä paljon väljää (painaessa liikkuu jonkun matkaa ensin vapaasti), ja vastus alkaa tuntua vasta kun poljin on liikkunut hyvän matkaa alaspäin, vika voi olla väljäksi kuluneessa polkimessa tai sen haarukassa, tai pääsylinterin palautusjousi on poikki. Polkimen kuluminen ei tosin yleensä aiheuttane kytkimen irrotusongelmaa.
Jos taas kokeilet pitää kytkintä pitkään pohjaanpainettuna vaihde päällä moottori käynnissä, ja kytkin alkaa hiljaksiin ottaa kiinni ja auto pyrkii liikkumaan, vika lienee pääsylinterin tiivisteissä.
Kytkinpolkimen alle ei ole syytä kerätä montaa kumimattoa ja kurakaukaloa päällekkäin, ne lyhentävät polkimen liikerataa, ja aiheuttavat ongelmia vajaatoimisen kytkimen kanssa.
Kuten sanottu, haku auttaa, tätäkin aihetta on moneen kertaan käsitelty, löytyy kuvitetut ohjeet pääsylinteriremomttiin. Sen pystyy tekemään kuskin jalkatilassa työskennellen.
Jos kytkinpolkimen liikeradassa on yläpäässä paljon väljää (painaessa liikkuu jonkun matkaa ensin vapaasti), ja vastus alkaa tuntua vasta kun poljin on liikkunut hyvän matkaa alaspäin, vika voi olla väljäksi kuluneessa polkimessa tai sen haarukassa, tai pääsylinterin palautusjousi on poikki. Polkimen kuluminen ei tosin yleensä aiheuttane kytkimen irrotusongelmaa.
Jos taas kokeilet pitää kytkintä pitkään pohjaanpainettuna vaihde päällä moottori käynnissä, ja kytkin alkaa hiljaksiin ottaa kiinni ja auto pyrkii liikkumaan, vika lienee pääsylinterin tiivisteissä.
Kytkinpolkimen alle ei ole syytä kerätä montaa kumimattoa ja kurakaukaloa päällekkäin, ne lyhentävät polkimen liikerataa, ja aiheuttavat ongelmia vajaatoimisen kytkimen kanssa.
Kuten sanottu, haku auttaa, tätäkin aihetta on moneen kertaan käsitelty, löytyy kuvitetut ohjeet pääsylinteriremomttiin. Sen pystyy tekemään kuskin jalkatilassa työskennellen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00