Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Huomasin tuossa joululomalla kotosalla käydessäni isän SS:ssa, että kone tuntuu lämpiävän huomattavan hitaasti talvipakkasella. Äitini laittoi tänään sähköpostia samasta asiasta ja sanoi käyneensä asioilla ja lämmityslaite alkoi puhaltaa lämmintä vasta, kun hän tuli takaisin ja pysäköi auton. Tarkka ajomatka ei ole tiedossa, mutta etäisyyden tietäen minusta tuntuu oudolle, että kone ei siinä matkassa/ajassa ollut lämmennyt riittävästi. Kunnon pakkasiahan ei juuri ole ollut, mutta esimerkiksi viime talvena muutaman kerran autolla ajaneena en havainnut siinä mitään ongelmaa lämpiamisen suhteen. Nyt asia pisti heti silmään, kun ajoin autolla pitkästä aikaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja onko ehdotuksia toimenpiteiksi?
Sen verran tietoja autosta, että se on -04 SS 1.8t ja koneen kyljessä on säteilylämmitin.
Matti
Sen verran tietoja autosta, että se on -04 SS 1.8t ja koneen kyljessä on säteilylämmitin.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tuossa puoli tuntia sitten tein itsekin havainnon, että lämmöt nousee todella hitaasti. Pakkasta 12 astetta.Ajoin varmaan 5-6km ja lämmöt nousi siihen 1/4. Käytin vielä automaatin manuaalipuolta, että sain pidettyä kierrokset siinä 2000 nurkilla.
Itsellä ne lämmöt nousee kyllä pidemmällä ajolla siihen normaaliin, mutta tuntuu kyllä että termostaatti on parhaat päivänsä nähnyt.
P.S. auto ei ollut lämmityksessä ennen ajoa.
Itsellä ne lämmöt nousee kyllä pidemmällä ajolla siihen normaaliin, mutta tuntuu kyllä että termostaatti on parhaat päivänsä nähnyt.
P.S. auto ei ollut lämmityksessä ennen ajoa.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Aika hitaasti tuntuu lämpenevän, webasto on kyllä vahvasti harkinnassa. Lienee tuo iso öljymäärä yksi merkittävä tekijä tuossa lämpenemisen hitaudessa....Ja on "koteloon" sijoitettu lohkolämmitinkin aika heikko, suksenvoiteluraudasta puhumattakaan. Onkos kuka asentanut itse webastoa?
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Tänään oli 10 astetta pakkasta, kun polkaisin auton käyntiin ja se ei ollut yöllä/aamulla lämmityksessä. En huomannut, että auto olisi lämmennyt mitenkään erityisen hitaasti.Miika79 kirjoitti:Tuossa puoli tuntia sitten tein itsekin havainnon, että lämmöt nousee todella hitaasti. Pakkasta 12 astetta.Ajoin varmaan 5-6km ja lämmöt nousi siihen 1/4. Käytin vielä automaatin manuaalipuolta, että sain pidettyä kierrokset siinä 2000 nurkilla.
Itsellä ne lämmöt nousee kyllä pidemmällä ajolla siihen normaaliin, mutta tuntuu kyllä että termostaatti on parhaat päivänsä nähnyt.
P.S. auto ei ollut lämmityksessä ennen ajoa.
Itse asiassa molemmat autot (NG900 ja 9-3SS) tuntuvat lämpenevät yhtä nopeasti/hitaasti, joten en ainakaan voisi väittää, että vanhemmat Saabit olisivat lämpöisempiä kuin uudet.
Pari lämmitysjuttua kuitenkin eroaa NG900:n ja 9-3SS:n välillä:
kun käynnistän auton kylmänä, laitan molemmissa autoissa ACC:n 21 asteeseen. Kun auto on lämminnyt kunnolla, niin "sopiva" matka-ajolämpötila NG900:lla on 18 astetta, 9-3SS:llä 20 astetta, mutta tuo asia on ilmeisesti pikemminkin kiinni ilmastointilaitteiden kalibroinnista.
9-3SS:ssä on yksi epämiellyttävä piirre verrattuna NG900:een: kun autossa on takapenkkimatkustajia näin talvipakkasilla, 9-3SS:n takasivuikkunat tuppaavat vetämään huuruun, kun NG900:n takasivuikkunat eivät sitä tee vasta kuin kovilla pakkasilla (esim. -18 astetta). Syynä tähän on se, että koska 9-3SS:ssä on sivuilla turvaverhot, ei B -pilarissa ole lainkaan ilmanvaihtoaukkoja/-ritilöitä, kuten NG900:ssa. Ihme juttu. Tietääkseni Volvo V70:ssäkin on sivuilla nuo turvaverhot, mutta siinä on edelleen B -pilareissa nuo ilmanvaihtoaukot/-ritilät, jotka puhaltavat takasivuikkunoita kohti

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Joo, päivitystä:Bob kirjoitti:Päivitystä:
- 22 astetta pakkasta
- "lohko"lämmittimessä n. 1,5 h
- normaalilämmöt 7 km:n ajomatkan jälkeen
21 astetta pakkasta. "Kylmä kalkkuna", eli auto käyntiin ilman lämmitystä

P.S. Vaihdelaatikko tuntui tosi "tahmaiselta", kun auto oli kylmä. Taisi öljyt olla hieman kankeina

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Turbo Sensonic kirjoitti:Joo, päivitystä:Bob kirjoitti:Päivitystä:
- 22 astetta pakkasta
- "lohko"lämmittimessä n. 1,5 h
- normaalilämmöt 7 km:n ajomatkan jälkeen
21 astetta pakkasta. "Kylmä kalkkuna", eli auto käyntiin ilman lämmitystäEi kuulostanut aluksi todellakaan mitenkään hyvältä. Ajettuani autolla noin 5-7 km lämmöt alkoivat olla lähellä normaalia.
P.S. Vaihdelaatikko tuntui tosi "tahmaiselta", kun auto oli kylmä. Taisi öljyt olla hieman kankeina
Joku on joskus meikäläistä valistanut, että n. 25 asteen pakkasella, kun käynnistää koneen ilman lämmitystä, vastaa käynnistys n. 800 km:n ajoa. Osaako joku valistaa enemmän aiheesta?
SSAero
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Joku on joskus meikäläistä valistanut, että n. 25 asteen pakkasella, kun käynnistää koneen ilman lämmitystä, vastaa käynnistys n. 800 km:n ajoa. Osaako joku valistaa enemmän aiheesta?
SSAero[/quote]
Taitaa nykyisin olla tuo ajomatkavastaavuus 70km, ainakin joidenkin lähteiden mukaan
SSAero[/quote]
Taitaa nykyisin olla tuo ajomatkavastaavuus 70km, ainakin joidenkin lähteiden mukaan
9000 CSE 2.3 Turbo S -98