kt kirjoitti:Tuoreita kokemuksia itselläkin laturin vaihdosta. Otsaan kasvoi kyllä metrinen mänty, kun se laturin läpivientipultti tökkäsi rintapeltiin! Väännettin laturi väksisin irti, ja sitten vasta otettiin jalka irti. Mutta kiinnittää se paketti piti yhdessä, ja olihan se hauskaa yrittää etsiä käsikopelolla niitä kuusiokolopultteja ja pitää laturia ja jalkaa oikeassa asennossa että kierteet alkavat vetää. Eikä se kuusikoloavainkaan saa olla yhtään liian pitkä...
Käytä kikka kuutosta ja ota laturi jalkoineen pois. Menee muuten laturin vaihdossa alle tunti...
kostape kirjoitti: Ja peltiruuveja tarvittiin muutama kourallinen. Ysisatasen hintakilpailukykykin kärsi peltiruuvien määrästä, kokoonpanoaika oli kai ainakin 2-kertainen verrattuna kilpailijoiden uudempiin rakenteisiin, joissa komponentit loksahtelevat paikoilleen muovikielekkeiden ym avulla.
Mie olen aina kiitellyt sitä, että hommat on tehty kunnolla. Kiinnitykset ruuveilla, eikä niillä hemmetin muovi ja peltiklipsuilla. Esim. tuo kynnyslistan ruuvikiinnitys saa minut aina hymyilemään, kun vertaa sitä esim. Pösöjen klipsusysteemeihin.
Ainaskin nämä 99/90/900 saabit on aika kiitollisia vehkeitä korjata, kun ne pystyy purkamisen jälkeen vielä kokoamaankin ilman omien kiinnityspatenttien, liimojen ja nippusideviritysten tekemistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllähän kun tuon kuupan koneen on ottanut saman viikon sisällä kolme kertaa pois niin tietää jo jokaisen avaimen asennon ym. jutun jotta kone irtoaa lattialle alle tunnissa.
kt kirjoitti:Tuoreita kokemuksia itselläkin laturin vaihdosta. Otsaan kasvoi kyllä metrinen mänty, kun se laturin läpivientipultti tökkäsi rintapeltiin! Väännettin laturi väksisin irti, ja sitten vasta otettiin jalka irti. Mutta kiinnittää se paketti piti yhdessä, ja olihan se hauskaa yrittää etsiä käsikopelolla niitä kuusiokolopultteja ja pitää laturia ja jalkaa oikeassa asennossa että kierteet alkavat vetää. Eikä se kuusikoloavainkaan saa olla yhtään liian pitkä...
Käytä kikka kuutosta ja ota laturi jalkoineen pois. Menee muuten laturin vaihdossa alle tunti...
mä löysäsin sen jalan ruuvia vaan sen verran , jotta sain sen jalan kierrettyä , jos ruuvi ei oo kauheen kireellä niin ehkä jalka kääntyy ilman löysäämistäkin. silloin se pultti mahtu tuleen pois. On se kuusiokolo kyllä aika jemptissä mestassa, piti vissiin lyhentää avain just sopivan pituseks, eli laikkaa aina tarvitaan. niille vesiletkuille kun panee puristimet( vaikka ei niistä kait kovin paljoo tuu kun ovat ylhäällä), avaa ja kääntää sivuun niin tulee paremmat tilat.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Penanen kirjoitti:Ekassa 99:ssä oli kromipintaiset pinnapultit kansipultteina. Ne kromit alko heti hilseilemään ja alumiini hapettumaan. Kansipultit oli toisiinsa nähden kallellaan, ettei kantta voinu nostaa pois vaikka mutterit oli irti.
Jäi vähän askarruttamaan.. Käsittääkseni pinnapultit ovat kaikki samaan suuntaan, mutta reunimmaiset ovat pari milliä alempana tai ylempänä, en nyt muista kumpaa. Moottoria sivusta katsoen syntyy sitten eräänlainen optinen harha, että pultit on vähän miten sattuu. Mutta kun ne pultit on kuitenkin kannessa kiinni, niin on oikeastaan ihan sama minne ne pultit sojottavat kun kantta ei saa kuitenkaan irti .
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
turkkaki kirjoitti:juu ranskiksista ainakin sen verran, että kun on kerran yksinpäin kiristelly Mi16:ta pakosarjan, niin... ei jumalauta alta eikä päältä.. tunteja meni... ja avaimia sorvailtiin..
Tuttu tunne! Oon kans tehny saman homman. Tosin samaisesta pösöstä vaihdelaatikko lähti irti 45 min... Mut se on kans saabissa tyhmästi toteutettu ku ohjausakselin ristinivel on moottori tilan puolella eikä sielllä kuskin jalka tilassa. Hiukan paskamainen avata ku hyvä että koko niveltä ees näkee sen paskakerroksen alta!
Tota noin, taitaa olla kohta kolme vuosikymmentä menny ensimmäisen sarjan saabin viimeisistä laitoista. Nokka ja venttiilikoppa oli kannen toisessa laidassa ja kaikki kansipultit kopan ja pakosarjan välissä näkyvissä. Olikohan ylärivi kallistettu keskelle, mut samassa linjassa sylinterin porauksen kanssa eivät olleet. On se omituinen rakennelma. Kone oli 1.7l. En muista oliko 1.85:nen samanlainen. Täytyis kaivaa paperista arkistoa, josko löytyis tietoo. Kuvistahan näkis pulttien etäisyyden toisistaan.
Og-saabismi on mielisairaus, eikä turbosaabismi
No joo, itekin mielelläni ostaisin 900S:n mikäli löytyisi ehjäkorinen
On noissa wanhoissa kikottimissa jotain kivaa, vaikkakin ovat suhteellisen rumia ja vanhanaikaisia, ja puskevat penkkaan ennenkuin ehtii kissaa sanoa, mutta hiton luotettavia, yksinkertaisia ja ennenmuuta lämpimiä
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero kirjoitti:Og-saabismi on mielisairaus, eikä turbosaabismi
On noissa wanhoissa kikottimissa jotain kivaa, vaikkakin ovat suhteellisen rumia ja vanhanaikaisia, ja puskevat penkkaan ennenkuin ehtii kissaa sanoa, mutta hiton luotettavia, yksinkertaisia ja ennenmuuta lämpimiä
Hah,se puskeminen on kuskista kiinni.Itse olen erittän tottunut vasemman
jalan jarruttaja.Opin tuon systeemin aikanaan ralligolffin puikoissa.Enkä 0le oppiani katunut..
Lämpimiä on juu,mutta ei välttämättä yksinkertaisia.Kyllähän tossa mun S:ä on eletroniikkaa ihan vitusti.
Ehjäkorinen ja ruosteeton S löytyy tästä talosta ja ei ole myynnissä...En edes osais hinnoitella tota viritettyä helmeä.
tomaatti kirjoitti:Hah,se puskeminen on kuskista kiinni.Itse olen erittän tottunut vasemman
jalan jarruttaja.
Tämän kyllä allekirjoitan, ensimmäinen Saabini oli OG-Satku jossa käsijarru edessä, alkuun olin hieman hätää kärsimässä ja "tilanteita" tuli harva se päivä, kun sitten yksi kaunis päivä opin auton kääntämään käyttöjarrulla oli se Halleluja! -tasoinen elämys.
Hah,se puskeminen on kuskista kiinni.Itse olen erittän tottunut vasemman
jalan jarruttaja.Opin tuon systeemin aikanaan ralligolffin puikoissa.Enkä 0le oppiani katunut..
Lämpimiä on juu,mutta ei välttämättä yksinkertaisia.Kyllähän tossa mun S:ä on eletroniikkaa ihan vitusti.
Ehjäkorinen ja ruosteeton S löytyy tästä talosta ja ei ole myynnissä...En edes osais hinnoitella tota viritettyä helmeä.
Niin koetin vaan omalla tavallani kehua og-satkua, hiton lämmin ja varma kulkine, ja tosi kiva ajaa. Joskin vähän vanhanaikaisen näköinen, mutta se ei itseäni ainakaan haittaisi pätkääkään.
Puskemisesta vielä; 9-5 puskee tähän asti ajamistani Saboista vähiten, kori on jäykkä ja painosuhde tuntuisi olevan kohdallaan. Vaikkakin og-900 on auttamattoman etupainoinne niin sen hallitseminen on kieltämättä helppoa kunhan on oppinut siihen, ei ollenkaan huono
Mutta eipä noita og-satkuja enää löydä ruosteettomina, tai sitten maksavat maltaita
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Olet oikeassa tossa ruosteen suhteen.Olen itsekin monta "ruosteetonta satkua myyjän mielestä" käynyt katsomassa.Silti ne on kaikki ollut pettymyksiä.Toisen mielestä ruosteeton tarkoittaa sitä että pintapelleissä ei ole mitään.Mutta riittää kun katsoo takapekin alle tai raottaa tkakontin verhoilua ja katsoo sieltä auton kulmiin.Ei hyvä.
Mulla on sitten todella paha sairaus, kun löytyy molemmat
Molemmat ovat vielä erikosversioita, "ruosteeton" OG-satku ja Saksantuonti.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."