99 tärinä kaasuttaessa
99 tärinä kaasuttaessa
elikkäs kyseinen vika huomattu ja ainoastaan tietyillä kierroksilla tärryyttää. auto h moottorilla 84. onko siis kampiakselin siiva hajalla? miten onnistuu vaihtamaan? onko helppo juttu. miten kiinni??
Kampiakselin hinapyörä on pultilla kiinni kampiakselissa. Pultti on tiukassa. 99:ssä tuohon pulttiin ei pääse käsiksi muuten kuin konetta ainakin hieman eteenpäin siirtämällä, mutta samallahan sen sitten melkein nostaa kokonaan poiskin.
Hihnapyörän tilan pystyt arvioimaan silmämääräisesti koneen käydessä. Jos vippaa pahasti, pyörä on entinen.
Jos keskiosa on paljon ulompana tai sisempänä kuin ulkokehä, pyörä on valmis vaihdettavaksi.
Tässä kuvassa ulkokehä on suunnilleen kohdallaan, ehkä hiukan moottoria kohti siirtyneenä:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3773_1.jpg
Kiusallisinta tuossa ulkokehän siirtymisessä on, että se alkaa ottaa kiinni hihnapyörän alla olevaan öljypumpun kanteen, siinä olevaan öljykanavan kohoumaan. Jos ajoa jatketaan ulkokehän sorvatessa kantta tarpeeksi pitkään, loppuu öljynpaineet. Tässä kuvassa näykyy tuo öljykanavan pullistuma pumpun kannessa (tosin vanhan tonnarin koneesta, mutta 99:ssä samanlainen):
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/oljypumppu.jpg
Tuskin on vika hinapyörässä. Minkälaista tärinää sinulla on, käykö kuitenkin neljällä? Täristääkö siis vapaalla kaasutellessa vai ainoastaan ajossa vedättäessä? Entä onko sillä väliä ajaako suoraan vai kurvaa oikealle/vasemmalle samalla kun vedättää?
Hihnapyörän tilan pystyt arvioimaan silmämääräisesti koneen käydessä. Jos vippaa pahasti, pyörä on entinen.
Jos keskiosa on paljon ulompana tai sisempänä kuin ulkokehä, pyörä on valmis vaihdettavaksi.
Tässä kuvassa ulkokehä on suunnilleen kohdallaan, ehkä hiukan moottoria kohti siirtyneenä:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3773_1.jpg
Kiusallisinta tuossa ulkokehän siirtymisessä on, että se alkaa ottaa kiinni hihnapyörän alla olevaan öljypumpun kanteen, siinä olevaan öljykanavan kohoumaan. Jos ajoa jatketaan ulkokehän sorvatessa kantta tarpeeksi pitkään, loppuu öljynpaineet. Tässä kuvassa näykyy tuo öljykanavan pullistuma pumpun kannessa (tosin vanhan tonnarin koneesta, mutta 99:ssä samanlainen):
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/oljypumppu.jpg
Tuskin on vika hinapyörässä. Minkälaista tärinää sinulla on, käykö kuitenkin neljällä? Täristääkö siis vapaalla kaasutellessa vai ainoastaan ajossa vedättäessä? Entä onko sillä väliä ajaako suoraan vai kurvaa oikealle/vasemmalle samalla kun vedättää?
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 18, 2006 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mulla samanlainen auto ja ilmeisesti sisempien vetonivelien kulumasta tärisyttää (pehmeä ohjauspyörään tuntuva, ehkä aavistuksen sivusuuntainen tärinä) kiihdytettäessä, ilmiö esiintyy vain 70-90km/h vauhdeissa. välttelen täyskiihdytyksiä tuolla autolla niin eipä ole vika pahentunut parissa vuodessa ja 30tkm.
EDIT: ajatushäiriö, ymmärsin että viestin kirjoittajalla tärisee kiihdytettäessä, mutta oli kaasutettaessa (paikallaankin?), eli ilmeisesti ei puhuta samasta oireesta.
EDIT: ajatushäiriö, ymmärsin että viestin kirjoittajalla tärisee kiihdytettäessä, mutta oli kaasutettaessa (paikallaankin?), eli ilmeisesti ei puhuta samasta oireesta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ei sitä ajossa taida tuntea. ainut on että täristää tietyillä kierroksilla kun kaasuttaa paikallaan. oire tais alkaa kun vaihdelaatikkoon laitoin uusia laakereita. silti kytkin pohjassa noin 2000-2500kierroksen paikkeilla täristää. sama vika ollut varmaankin jo 4vuotta. onko tässä mallissa vulkanoitu siivapyörä?
Vehje 900 '84 (sama kone, eikö?), juuri samat oireet eikä siipapyörässä ainakaan silminnähden vikaa. Muuten ei valita lainkaan ja käy kaikilla. Tieto tai hyvä veikkaus syystä kiinnostaisi....
Oire on säilynyt samanlaisena sen 25 tkm, minkä auto on minulla ollut, ei pahentunut eikä parantunut. Joku tarjosi joskus syyksi petilaakereita, mutta tietoa ei ole.
Hihnapyörän vaihto satkuun käy kyllä nätisti. Hihnat pois, pultti auki lyhennetyllä hylsyllä, pyörä pois ja uusi tilalle. 99:stä ei ole kokemusta.
Oire on säilynyt samanlaisena sen 25 tkm, minkä auto on minulla ollut, ei pahentunut eikä parantunut. Joku tarjosi joskus syyksi petilaakereita, mutta tietoa ei ole.
Hihnapyörän vaihto satkuun käy kyllä nätisti. Hihnat pois, pultti auki lyhennetyllä hylsyllä, pyörä pois ja uusi tilalle. 99:stä ei ole kokemusta.
Voi se huono kipinäkin tehdä tuota tärinää. Tulpanjohtovika esim. voi usein ilmetä vain tuossa 2500rpm:n kohdilla... Itse tekisin vastusmittauksen tulpanjohdoille, pyörijälle ja puolanjohdolle. Tulpanjohtojen hyväksyttävät resistanssit on luokkaa 2000...20000ohmia. Riippuu johtojen merkistä. Yli 20000 eli 20kohmin arvoja ei pitäisi löytyä tarvikejohdoillakaan tuosta pisimmästä 1-sylinterin johdosta. Pyörijän resistanssi kuuluu olla 1000-1500ohmia. Ite olin joskus törmännyt 10kohmin arvoihinkin, jolloin sytytystulpatkin ovat olleet kovin likaisia. Puolanjohto on pituudesta riippuen about 2k...5kohmia. Jos näistä arvoista mennään yli, niin vika voi hyvinkin olla sytytyksessä...
Mulla 900i:n kone nyki ja röpötti, kun yritin löytää vikaa siitä. Vialliseksi komponentiksi osoittautui pitkällisten hermoja raastavien etsintätöiden jälkeen heikkotehoinen puola. Sehän oli oirehtinut vuosikausia esim. juuri tuona 2500rpm:n nykimisenä niin paikallaan käyttäessä, kuin ajossakin. Lopulta oirehtiminen meni niin pahaksi, että matka-ajosta pysähtyessä esim. huoltoasemalle, moottori meinasi sammua tyhjäkäynnillä.
Huonon kipinän tunnistaa ainakin seuraavista asioista. Jos tulpat näyttää tältä, kuten alla, kipinä ei riitä pitämään keskielektrodin eristettä edes puhtaana. Jos moottorin toiminta paranee pienentämällä sytytystulppien kärkiväliä esim. 0,5millimetriin ohjearvon 0,6:n sijaan.

Tässä 3000km ajetut tulpat, kun sytytysjärjestelmä on täydessä laakissa.

Mulla 900i:n kone nyki ja röpötti, kun yritin löytää vikaa siitä. Vialliseksi komponentiksi osoittautui pitkällisten hermoja raastavien etsintätöiden jälkeen heikkotehoinen puola. Sehän oli oirehtinut vuosikausia esim. juuri tuona 2500rpm:n nykimisenä niin paikallaan käyttäessä, kuin ajossakin. Lopulta oirehtiminen meni niin pahaksi, että matka-ajosta pysähtyessä esim. huoltoasemalle, moottori meinasi sammua tyhjäkäynnillä.
Huonon kipinän tunnistaa ainakin seuraavista asioista. Jos tulpat näyttää tältä, kuten alla, kipinä ei riitä pitämään keskielektrodin eristettä edes puhtaana. Jos moottorin toiminta paranee pienentämällä sytytystulppien kärkiväliä esim. 0,5millimetriin ohjearvon 0,6:n sijaan.

Tässä 3000km ajetut tulpat, kun sytytysjärjestelmä on täydessä laakissa.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
Laihalla seoksella tarvitaan myöskin voimakas kipinä. Sytkävika+laihat seokset saa aikaan hyvät pätkimiset.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01