pakkasella lakkasi startti toimimasta (99 -84)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti:jäi vielä sanomatta että yritin myös kaapeleilla käynnistää, eikä inahtanutkaan startti, siltikö epäilet akkua? jotenkin vahvasti yhdistän oireen eiliseen moottorinpesuun.
Putsaa se startin herätepiuhan liitin, ja jossei auta niin tarjoa sinne suoraan plussaa, pitäisi herätä. Ja startille pääsee oikein erinomaisesti käsiksi, jopa tässä pakkasessa ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Onkos moottorin kyljestä akun alle telineen kulmaan tuleva maapiuha kunnolla kiinni ja liitokset puhtaita hapettumista? Jos ei ole, niin ei varmasti lähde käyntiin edes kaapeleilla.
NG 900S 3d 2.3i -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Hepis kirjoitti:Onkos moottorin kyljestä akun alle telineen kulmaan tuleva maapiuha kunnolla kiinni ja liitokset puhtaita hapettumista? Jos ei ole, niin ei varmasti lähde käyntiin edes kaapeleilla.
pitäs olla, kesällä puhdistettu akkutelineen piste, moottorin pään maapiuhan kiinnityksen puhidistuksesta lieneekin sitten pari kolme vuotta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:pitäs olla, kesällä puhdistettu akkutelineen piste, moottorin pään maapiuhan kiinnityksen puhidistuksesta lieneekin sitten pari kolme vuotta.
Ei ole täysin mahdotonta, että kolmessa vuodessa moottorin ja akkutelineen välinen maadoituspunos hapertuisi heikoksi. Tosin ehkä olisit ehkä kesällä akkutelineen maadoituspistettä putsatessa huomannut jos tuo punos olisi ollut kovin huonona?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

en usko että moottorin maadoitus on huono.

noniin, klo 11, puol tuntia jäähdyttyä auto vielä pörähti moitteettomasti käyntiin, nyt kun kävin koittamassa, lievä naksaus vaan kuului kun virta-avainta käänsi, eli hinaushommiksi menee taas tänäänkin.

EDIT: päivitetty 2 vkoa myöhemmin: ilmojen lämmettyä startti alkoi taas pelaamaan, ja seuraavissa 20 asteen pakkasissa ei enää ollut ongelmia, eli kait se startti oli siellä pakosarjan alla ehtinyt sulamaan ja kuivumaan kunnolla.
Viimeksi muokannut lucaf, Ke Helmi 08, 2006 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

pesut on pahoja talvella, mä pesen vaan kesällä ja jos katsarille on naamaa pestävä kylmillä, niin pelkkää "alapäätä ".
jos akku ja liitokset on jees, niin kolkuttelisin rengasraudan päällä solenoidia samalla kun apuri starttaa. solenoidin kärjet meinaan ei aina saa kunnon kontaktia, ja varsinkaan kylmillä, koska kaikki mähnä siinä solenoidin rungossa jarruttaa sen magnetoituvan keskisydämen liikettä.
virtakynällä näkee tuleeko heräte solenoidille.
se liitin solenoidilla on kans usein aika löysän oloinen abiko, ei oo pahitteekks vaikka senkin kokeilee.
apukaapelilla voi kätsysti koklata parantaa maadoitusta jos sitä epäilee.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin