MAP vs. MAF (IMM)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

MAP vs. MAF (IMM)

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Pistäkääs viisaammat jotain ajatuksia tosta, eli miksi joissain käytetään ns. paineohjattua ruiskutusta ja joissain (suurimassa osassa?) autoista immua. Onko immu jotenkin tarkempi? Saadaanko sillä täsmällisempi tieto paljonko sitä ilmaa ryystetään? Vaikuttaisi ainakin että herkemmin tulisi immuun vikoja tms. Enhän minä mistään varsinaisesti tiedä, kunhan ajatusta pyörittelen. MAPpia käytetään ilmeisesti myös vapareissa? Lyökääs jotain faktoja asian tiimoilta :roll:
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Syitä ompi monia,

MAFi ei ole riippuvainen moottrin "pumppausäänistä", lämpötilasta (jossain määrin kyllä) sun muista tekijöistä. Lyhykäisyydessään kiinnostava parametri, eli ilmamassa saadaan tarkemmin mitattua. Jos käytössä MAP niin tarvitaan aina tieto myös lämpötilasta jne jotta päästää käsiksi ilmassaan...
MAFi on toisaalta huono siitä syystä että se suht kaukana myllystä (ei tosin aina), joka aiheuttaa kiusallisen "viiveen" mittauksen ja todellisuuden väilillä. Normi ajossa ei tule esiin mutta äkillisissä kuormitustilanteissa kyllä. Tästä syystä esim T7 ohjausjärjestelmä käyttää myös MAP+temp yhdistelmää ilmamassan laskemiseen nopeissa kuormitustilanteiden muutoksissa.
#1730
500whp.net member
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Jees. Jotain samansuuntaista itsekin ajattelin. Eli karkeasti ottaen immulla saadaan tarkempi tieto koneen imemän ilman määrästä. Onko mappi ihan joku mekaaninen kalvohärdelli jolla paine mitataan, vai jotenkin muuten?
Noh, enivei asia selkis ja kiitoksia Vigge, kiitän ja kumarran. Hyvä että löytyy asiantuntemusta vähän joka lähtöön :)

Ps. Tarkoittaako pumppausäänet moottorin imun tuottamaa "resonanssia" eli tavallaan värinää imupuolen alipaineeseen/paineeseen?

Juuh, simassa ollaan, hyvää perjantaita kaikille, hik.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ysikoo kirjoitti:

Tarkoittaako pumppausäänet moottorin imun tuottamaa "resonanssia" eli tavallaan värinää imupuolen alipaineeseen/paineeseen?
Juurikin sitä, imusarjan painehan vaihtelee rajusti nopeissa sykleissä venttiilien aukeamisen/sarjan mitoituksen mukaan. Tätä ilmiötähän käytetään hyödyksi joissain kilpamoottoreissa jos sylinteriluku(en muista millä jaollinen) täsmäsi, saatiin "vaparia parempi" täytös vaparikoneeseen.

Eikös MAP:in kanssa käytetä homemade-virityksissä kuristusta letkussa(ja letku toimii paisuntakammiona) jos kone on rajusti viilattu? Muistelen vaan että olis liki edellytys toiminnalle..?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Myrkky kirjoitti:Tätä ilmiötähän käytetään hyödyksi joissain kilpamoottoreissa jos sylinteriluku(en muista millä jaollinen) täsmäsi, saatiin "vaparia parempi" täytös vaparikoneeseen.
Menee off topiciksi mutta kuitenkin...

Tuossa on kyse vastaavasta ilmiöstä kuin kaksitahtisen pakoputken mitoituksessa. Pyritään siihen että imukanavassa on seisova aaltoliike siten että imuventtiilillä on aina hetkellinen painemaksimi sen avautuessa... täytös paranee. Oikeastaan tuota ilmiötä käytetään melkeinpä kaikkien nykyautojen imusarjojen mitoitukseen... siitä syystä on esimerkiksi muuttuvapituuksisia imusarjoja, saadaan seisova-aalto syntymään laajemmalla kierroslukualueella.
Myrkky kirjoitti:Eikös MAP:in kanssa käytetä homemade-virityksissä kuristusta letkussa(ja letku toimii paisuntakammiona) jos kone on rajusti viilattu? Muistelen vaan että olis liki edellytys toiminnalle..?
Vähemmän rajusti viilatussakin tuo parantaa toimintaa... ei tosin välttämättä muuta kuin teoreettisesti. Imusarjan paine heiluu venttiilien toiminnan, pyörimisnopeuden yms mukaan ja moottorin ohjaus taas kaipaa tietoa koko moottorille sisään virtaavan ilman massavirrasta. Kuristin letkun alussa suodattaa MAP:lle menevän paineviestin, kuristin ja letku toimivat RC-piirinä (vastus=kuristin, kapasitanssi=letku). Toki sama suodatus voidaan tehdä MAP:n antamalle sähköiselle viestille, mutta kotikonstein se on hieman hankalaa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

IMM adaptoituu moottorissa tapahtuviin muutoksiin, kuten parempi virtaus. MAP+lämpöanturi tekniikalla moottorinohjauksen bensakartat joutuu aina uudelleen säätämään jos haluaa optimiksi kartan kun moottoria on muutettu ilmanvaihdon osalta paremmaksi tai huonommaksi.

Lambdalla tuota kyllä pystytään korjaamaan mutta viivettä pahasti tässä.


Tosin noissa vanhoissa LH-vehkeissä ei käytetä IMM:ää kuulemma lainkaan isoilla kuormilla mittarin epätarkkuuden vuoksi. Eli puhtaasti valmiilla kartalla mennään.

T. Pasi
99T-museopeli
Vastaa Viestiin