Tässä vaan tuli semmonen mieleen, että miten jäykkää mahtaa olla tollanen otsikon mukainen 10W-40 tälläsillä pakkasilla?
Kannattaako muuten RVS-käsittelyä tehdä talvella?
SAE 10W-40 Öljy
SAE 10W-40 Öljy
SAAB
Anni lähti muuan vuosi sitten Shellin ko. öljyillä 48 raidan pakkasesta käyntiin. Oli 4 tuntia roikassa.
P.S. Ensimmäiset 5 sekuntia auto kuulosti lähinnä metallisorvilta. Eipä siitä kuitenkaan öljyn kulutus noussut. Ja kaiken maailman välyksiä ei ollut ensimmäisten kilsojen aikana.
P.S. Ensimmäiset 5 sekuntia auto kuulosti lähinnä metallisorvilta. Eipä siitä kuitenkaan öljyn kulutus noussut. Ja kaiken maailman välyksiä ei ollut ensimmäisten kilsojen aikana.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Tolpannokassa pitäisin autoa kyllä ehdottomasti mikäli mineraalit olis padassa. Pidän tietty kyllä synteilläkin. Sen huomasin, että oma satkun kone lähtee pakkasella paljon nätimmin käyntiin kun vaihdoin täyssynteettiset mineraalien tilalle.
Kyllä se moottori käy ihan samoissa sisälämmöissä niin kesät kuin talvetkin (kiitos termostaattiohjatun jäähdytyksen), joten tuon puolesta ei varmaan rvs-käsittelyllä väliä. Kitkasta syntyvän lämmön vaikutuksestahan se tuo reaktio saa voimansa. Eikä ohjeissakaan tuosta ole mitn. mainittu. Soita vaikka tonne puljun asiakaspalveluun, sitä varten ne kai siellä ovat...
Kyllä se moottori käy ihan samoissa sisälämmöissä niin kesät kuin talvetkin (kiitos termostaattiohjatun jäähdytyksen), joten tuon puolesta ei varmaan rvs-käsittelyllä väliä. Kitkasta syntyvän lämmön vaikutuksestahan se tuo reaktio saa voimansa. Eikä ohjeissakaan tuosta ole mitn. mainittu. Soita vaikka tonne puljun asiakaspalveluun, sitä varten ne kai siellä ovat...
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Kyllä noilla mineraaleilla pärjää ihan hyvin vielä 15° pakkasen korville. Kun alkaa olla 20 hujakoilla, alkaa startilla pyörittäminen olla tosiaan raskasta ja käynnistyminen arpapeliä. Muuten en käyttäisi, mutta tuon nykyisen kulkineen öljyvuodon takia laitoin mineraalit. Lämmitystolppaa jos käyttää, niin ei silloin kyllä tuota ongelmaa kovemmallakaan pakkaskelillä. Mineraaleissakin on eroja luokituksissa, jotkut halvimmat shell X100 10W30 ei meinaa tulla edes kannusta ulos, siinä missä joku mobil tai teboil vielä on suht notkeaa.
On eroja. X100:lla Annin koneesta alkoi laahaava ääni kuulumaan ensimmäisen 100 kilometrin jälkeen. Shellin Superilla pääsi jo 1000 kilsaa ilman sitä ääntä ja moottorin täyshuollolla ei ollut vaikutusta asiaan. Nesteen 10W40-mineraaleilla tuota ääntä ei ala kuulumaan, tosin käyntiääni muuttuu "kovemmaksi", kun öljynvaihto lähestyy. Pari kertaa olen ajanut 10000 kilsaa samoilla mineraaleilla, tosin kesäkelillä ja 7500km kohdalla olen kaatanut ne 4 litran astiasta jäävät puoli litraa.
P.S. Turbossa on kuitenkin pitempi starttaus kuin Annissa, kelillä kuin kelillä. Mutta on niissä yksi piirre samaa, että lähtee roikasta ja ilman kelillä kuin kelillä käyntiin. No, okei. Anni on jäänyt pari kertaa viime talvena pihaan viallisen puolan takia
P.S. Turbossa on kuitenkin pitempi starttaus kuin Annissa, kelillä kuin kelillä. Mutta on niissä yksi piirre samaa, että lähtee roikasta ja ilman kelillä kuin kelillä käyntiin. No, okei. Anni on jäänyt pari kertaa viime talvena pihaan viallisen puolan takia

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001