No en mene väittään noista merkinnöistä ton enempää, mutta esim jos haetaan B202 ja B204 pahvit niin tulee tasan erilainen. Jos "lohko"(=ketjukoppa) on lyhentynyt ja kansi muuttunut -94 alkaen niin olettaisin myös mallimerkinnän vaihtuneen. B212 ja saman ikäinen 2,3L omaavat saman kannen joten en löydä mitään perustelua miksi pre-93 olisi B2x4. Olisko EPC:ssä virhe vaiko käyttäjälähtöinen bugiFrostgrey kirjoitti:EPC puhuu ainakin kaikista 9000:n 2.3litrasista B234:sina
B235 vs B234 männät.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
						Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Nyt lisää STCS:n sivua tutkiessani, selvisi, että -93:n männät 94- männät ovat näöltään suht identtiset, mutta vanhemmissa on ilmeisesti syvempi "kuoppa" männän päällä. Eli siitä se pienempi puristuspaine johtuu.  
Seuraavaksi täytyy selvittää mitä tuo alempi puristus paine meinaa 9-5:ssa missä on vakiona sama puristus mitä tuossa T5:ssa eli n.9.3
			
			
									
									Seuraavaksi täytyy selvittää mitä tuo alempi puristus paine meinaa 9-5:ssa missä on vakiona sama puristus mitä tuossa T5:ssa eli n.9.3
Saab 9-3 TTID Vector 2008
						Jep AE:t oli nuo mun männät. Mutta kuten tuossa jo taidettiin todetakkin nuo kolot on noissa kuvan männissä syvemmät kuin noissa mun männissä. Eli varmaankin sitten ne pitkälohkon männät sitten kyseessä.vtp9k kirjoitti: Ilmeisesti vertaat tuota mäntää signaturessasi olevan -94 mallisen lyhytlohkoisen 2.3:n mäntään? Tuo kuvan männän valmistaja on varmaankin Mahle ja vertailukohtanasi on todennäköisesti Hepolite (sisäpuolella valmistajan merkintä AE). Siitäpä ero taitaa tulla...
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00 
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
						+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
No on on pitkälohkon männät 
 Ja samat ne on kuin esim.  ng900:n b204:ssä, eli pitäisi olla samanlaiset kuin lyhytlohkoisessa 
 
Ei muuta kuin nippuun vaan turhia miettimättä, aina parempi jos puristukset sattuis laskemaan
Niin ja vm 1993 on myös T5 (T5.2).
Edit: puristukset pysyvät samoina koska tuo b2x4:n mäntä nousee omilla veiveillään ylemmäs kuin tuon B205:n mäntä veiveillään. Tuo b2x4:n mäntä tulee kurkaamaan ulos sylinteristä b2x5:n lohkossa jotain 0.1mm:n luokkaa, aivan kuten tonnarissakin, vakiomäntä jää reilusti alemmas, mutta sen palotila onkin suora, siinä ero.
			
			
									
									Ei muuta kuin nippuun vaan turhia miettimättä, aina parempi jos puristukset sattuis laskemaan
Niin ja vm 1993 on myös T5 (T5.2).
Edit: puristukset pysyvät samoina koska tuo b2x4:n mäntä nousee omilla veiveillään ylemmäs kuin tuon B205:n mäntä veiveillään. Tuo b2x4:n mäntä tulee kurkaamaan ulos sylinteristä b2x5:n lohkossa jotain 0.1mm:n luokkaa, aivan kuten tonnarissakin, vakiomäntä jää reilusti alemmas, mutta sen palotila onkin suora, siinä ero.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
						Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
No ruotsalaisten jutut tiedetäänFrostgrey kirjoitti:Tuolla ruotsin sivuilla vaan sellaisia uhkaili, että puristukset laskisivat.
Onneksi on tuo yksi kilahtanut Aeron pata mihin noita on hyvä sovitella ja vaikka mitata puristukset vakio kamoilla sekä 9k:n kamoilla
Jos puristukset laskevat jonkun sadasosan niin sehän on vaan hyvä juttu, voit laittaa huoletta yli 2.0bar ahtopainetta
Mut näet siitä aeron lohkosta miten alas 9-5:n mäntä jää, ja silmämääräisesti se tilavuus on aika sama kuin mitä on noiden tonnarin mäntien kovera päällyspuoli.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
						Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Nostetaas taas tämä ylös!
Tässä pari kuvaa siitä miten nuo tonnarin männät istuu 9-5 Aeron lohkoon.
http://s34.photobucket.com/albums/d105/ ... G_0528.jpg
http://s34.photobucket.com/albums/d105/ ... G_0527.jpg
Itseä jäi hieman arveluttamaan, kun nuo tonnarin männät tulee hieman lohkon yli ja 9-5:n kansihan on ihan suora joten riittääkö kannen tiiviste tuossa välissä vai täytyisikö noista männistä ottaa esim. 1 milli pois reunoista
  
 
Kaippa se viimeistään selviääkö, kun roudaan kamat koneistamaan
			
			
									
									Tässä pari kuvaa siitä miten nuo tonnarin männät istuu 9-5 Aeron lohkoon.
http://s34.photobucket.com/albums/d105/ ... G_0528.jpg
http://s34.photobucket.com/albums/d105/ ... G_0527.jpg
Itseä jäi hieman arveluttamaan, kun nuo tonnarin männät tulee hieman lohkon yli ja 9-5:n kansihan on ihan suora joten riittääkö kannen tiiviste tuossa välissä vai täytyisikö noista männistä ottaa esim. 1 milli pois reunoista
Kaippa se viimeistään selviääkö, kun roudaan kamat koneistamaan
Saab 9-3 TTID Vector 2008
						Ei tuo T7:n kannentiiviste kyllä mielestäni 1mm vahvaa ole puristettunaV-M kirjoitti:Sehän riippuu tuosta ylityksen mitasta? Kannentiiviste on n.1mm paksu puristettuna. Millä/minkä pituisilla kangilla kokeilit?
V-M
Saab 9-3 TTID Vector 2008
						Ei tartte tehdä uudestaan, sullahan on sama kampiakseli kuin tonnarissa, ja tontun männät + kanget = nippuun vaan 
 
Just tuon verran tuli ulos mun tonnarin koneestakin kun sitä kasasin, ja molemmissa on kannet suorat (ja vielä oikaisutin omani).
			
			
									
									Just tuon verran tuli ulos mun tonnarin koneestakin kun sitä kasasin, ja molemmissa on kannet suorat (ja vielä oikaisutin omani).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
						Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ei ole XX4 lohkoa niin ei pääse mittaamaanV-M kirjoitti:Eihän vain XX5 lohko ole eri korkuinen kuin XX4?
Eli onko nuo 147mm kanget?
Käytetyn tiivisteen mittaamallahan tuo paksuus selviää.
V-M
Kanget ovat vm-91 2.3i eli samat mitä 2.3 T5 94- lähtien ainakin EPC:n mukaan.
Tuo T7 tiivistehän koostuu kahdesta ohkaisesta pellista, tuo mittaaminen on aika hankalaa kun ei tiedä kuinka paljon pokkaukset menevät kasaan kiristäessä
Saab 9-3 TTID Vector 2008