Käynnistysongelmia 2,2 TID

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Käynnistysongelmia 2,2 TID

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Kertokaapa mistä johtuu että vm -03 93 SS 2,2 TID käynnistyy näillä pakkasilla (-25) tunnin webaston lämmityksellä, mutta vm -04 95 Stw 2,2 TID ei? :roll: Toisin sanoen 95:sta loppuu virta eikä jaksa pyöräyttää konetta käyntiin. Koneet ja akkujen kapasiteettien pitäisi olla samat.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

TID

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Eli tietääkö kukaan onko autoissa jotain sellaista eroa mikä aiheuttaa akun tyhjenemisen nopeammin 95:ssa.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Vois näin vaan veikata, että 9-5:ssä akku on päässyt huonompaan kuntoon jostain syystä :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Niinpä

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Sitä mietin itsekin olisiko mahdollista. Tuli myös mieleeni onko ensiasennusakut hankittu "halvimman" mukaan joten laatu vaihtelisi. No ensimmäisenä aloin kuitenkin etsimään syytä onko autoissa jotain eroa mikä selittäisi ilmiön. Onko molemmissa Webasto vai toisessa Eberi?
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Asia selvä

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Akku on nyt aamulla testattu ja on kunnossa. Jostain syystä 9-3 SSää voi pitää 1 h webastoa päällä -30 pakkasella, mutta 9-5:sta ei. Toki Webasto on tehokas joten ½ h riittää käynnistykseen.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Akun ikä Webastolla

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Akun ikä webasto käytössä on n.2v ja jos akku pääsee kerrankin tyhjäksi, niin se on yleensä lopun alkua. Akusta lähtisin liikkeelle tai mittaamalla molemmista autoista webaston virrankulutuksen.

Onko Webastot muuten samantehoiset vaikka ei pitäisi olla suurempaa merkitusta virrankulutukselle? Myös puhaltimen nopeus vaikuttaa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
3.0_TiD
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 08:42

Sama vamma 3.0 TiD

Viesti Kirjoittaja 3.0_TiD »

Juu, kävi minulla myös.

Pakkasta ei sunnuntaina ollut kuin -22C ja Eberi oli ollut tunnin päällä. Kun yritti laittaa käyntiin niin alkoi hillitön reledisko, naksui ja kalkkui oikein kunnolla. SIDin kellot nollaantui mutta radiossa säilyi asemat (?).

Vasta kun annettiin virtaa appiukon autosta niin lähti käyntiin. Vähän kummastuttaa kun auto ei ole edes vuotta vanhaa ja ajan aina vähintään 40 min pyrähdyksiä ja Eberiä en käytä kuin kerran päivässä aamulla pakkaskeleillä...

Pitänee varmaan ottaa yhteys paikalliseen huoltoon ja kysellä onko vika jostain syystä yleisempikin.

-t-
9-5 Wagon Vector 3.0 TiD '05
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Akku?

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Nyt alkaa usko Saabiin talviautona olla koetuksella. :twisted: Reilun vuoden ikäinen 95 2,2 Tid Wagon ja jo kolmannen kerran ei lähde käyntiin kun webasto on ollut päällä. Nyt oli päällä n. 20 min ja pakkasta on -23 C. Ihmettelenkin suuresti voiko kone olla jo niin lämmin ettei edes hehkua tarvita 20 min, lämmityksen jälkeen? Pidemmällä lämmitysajalla (1h) akku ei jaksa pyörittää moottoria.

Toisaalta epäilen myös akkua ja piakkoin kokeilen vielä vaihtaa sen. Mikä on nyt markkinoilla sellainen akku jossa riittää teho kovemmillakin pakkasilla?
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

No no

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Kyllä kunnon dieselit pelaa talvellakin.
Ainakin 9-3 SS Tidin kanssa ei ollut ongelmia.
Taitaa Saabissa olla nykyisin liian paljon Ooppelia.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eiköhän se ongelma nyt kuitenkin ole siinä akussa eikä autossa.. :roll:
Lyhyet ajomatkat ja runsas webaston käyttö niin kyllä siinä nöyrtyy akku kuin akku nopeasti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

jcarlson kirjoitti:Eiköhän se ongelma nyt kuitenkin ole siinä akussa eikä autossa.. :roll:
Lyhyet ajomatkat ja runsas webaston käyttö niin kyllä siinä nöyrtyy akku kuin akku nopeasti.
Jos webasto ja startti ongelmat liittyy toisiinsa niin eipä autossa taida olla paljon vikaa. Veneissä on ollut lämppäreitä iät ja ajat. Ihmiset osaa varoa virran kulutusta ja varautua siihen. Minä pelkään edes kuunnella radiota pidempään autossa ja sitten ihmetellään tunnin lämmityksen jälkeen kun virta on vähissä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

tema kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Eiköhän se ongelma nyt kuitenkin ole siinä akussa eikä autossa.. :roll:
Lyhyet ajomatkat ja runsas webaston käyttö niin kyllä siinä nöyrtyy akku kuin akku nopeasti.
Jos webasto ja startti ongelmat liittyy toisiinsa niin eipä autossa taida olla paljon vikaa. Veneissä on ollut lämppäreitä iät ja ajat. Ihmiset osaa varoa virran kulutusta ja varautua siihen. Minä pelkään edes kuunnella radiota pidempään autossa ja sitten ihmetellään tunnin lämmityksen jälkeen kun virta on vähissä.
Jostakin joskus kuullut sellaisen viisauksen noiden webastojen käytöstä että niitä olisi käytettävä sen mukaan minkälainen on tuleva ajomatka. Esim. työmatka aamusella jos kestää vain 15-20 min, niin silloin ei pidetä webastoakaan päällä tuntia vaan 15 min, korkeintaan 1/2 h. Eli sopeuttaa lämmitysajan suhteessa tulevaan matkaan että akku ehtii latautua.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Niinpä

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Ihan hyvä viisaus.

Mulla kuitenkin viimeisin ajomatka oli 5 tuntia ja sitä ennen muutaman tunnin jaksoja, joten akun pitäisi olla kyllä täynnä.

Ihmetyttää nyt vain että jos pitää 20 min webastoa päällä, niin auto ei lähde käyntiin ja kun tänä aamuna starttasin ilman webastoa (-26), niin auto suorastaan "räjähti" käyntiin. Ilmeisesti Saabin insinöörit ovat tehneet niin ovelan softan jossa hehkua ei käytetä tarpeeksi kun webasto on ollut päällä.

9-3 SS 2,2 Tidissä ei ollut näitä ongelmia, joten olisikohan siinä ollut fiksumpi softa.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Softa

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Niin muuten akku jaksaa pyörittää konetta 20 min lämmityksen jälkeen.
Vastaa Viestiin