Pakoputki Saab 9000 CS 2.0t (LPT)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Pakoputki Saab 9000 CS 2.0t (LPT)

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Ehdin toteamaan pari viikkoa sitten, että kaik taas kunnossa, kunnes tällä viikolla pakoputki alkoi pörisemään :=) Ei ole onneksi vielä ihan rikki, joten kehtaa ajella.
Pörinät tulevat mielestäni takapöntön seudulta, joten olisikohan takapönttöön tuleva putkiliitos mennyt.

Hakua jo käytin, mutta en suoraa vastausta löytänyt.

1) Käyvätkö Motonetin pakoputken osat 2.0t (LPT)-96:seen?

http://www.motonet.fi:
PAKOPUTKET SAAB 9000 --98 / TURBO-mallit: (ei V6):

-Etuputken korjausosa JOUSTO+TAKAPÄÄ Kat 92--. . . . . . . 14-5355 124.00 ???
-Keskipönttö 92-- (koukku putkesta oikealle). . . . . . . . 14-5376 74.68 ???
- Takapönttö 89-- 5ovi-Viistoperä. . . . . . . . . . . . . . 14-5366 62.90 ???
- Takapöntön ASENNUSSARJA. . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-5024 5.70 ???
YHT. 267,28eur

2) Kannattaako joustoa+takapäätä vaihtaa?

3) Onko takapää sama kuin pitkä suoraputki jouston jälkeen vai kuuluuko pitkä suoraputki keskipönttöön?

4) Kuuluuko takapönttöön kiinteästi putken paksunnos (toinen putki varsinaisen putken päällä)?
Jos ei niin mitäköhän tuollainen osa mahtanee maksaa, jos tarvikkeena saa. Paksunnos on tällä hetkellä ruosteessa.

Walkerin/vast. putkea olen ajatellut.

Putken osat täytyy maanantaina/tiistaina hommata ja vaihto suorittaa keskiviikkona (tällä näkymin).

-Make
Viimeksi muokannut mjpelkon, Su Tammi 22, 2006 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

-96 autossa voi olla pakoputki tai sen osia jo kertaalleen vaihdettu, joten ihan ensimmäisenä kannattaa katsoa sinne auton alle ja tsekkailla, onko putki alkuperäinen tai edes samanlainen kuin orkkis. Samalla tulee varmuus siitä, että mikä osa siellä on rikki ja pitää laittaa vahtoon.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

9000:n putki

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

9000:n putki pitäisi olla kiinni toisissaan laippa liitoksilla. Yleisin kohta keskipöntön hajoamiselle on juuri ennen viimeistä laippaa, joka sijaitsee taka-akselin päällä. Todennäköisesti selviät pelkällä keskipöntön vaihdolla.

Itse asensin juuri vuodenvaihteessa vanhempaan tonnariin keskipöntön ja takapöntön motonetin valikoimista ja sopi ihan kohtuullisesti. Ainoa mikä jäi häiritsemään, niin oli ulostulon asento (-86:ssa 30cm mutka takapuskurin ulkopuolella). Muuten en olisi Motonetista ostanut, mutta kun leima meinasi loppua ja putki oli aivän mätä. Lisäksi suunnitelmissa on vaihtaa parin vuoden sisällä vähän järeämpää putkea tilalle.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Tänään tuli aamulla tilattu Walkerin putket: keski- ja takapönttö.
Putki pitäisi olla alkuperäistä vastaava (varmaan oikeasti n. vastaava?! )

Walkeria oli Klaukkalan Dieselissä (tilaus tavarana) tarjolla kahta eri laatutasoa, mutta etu- ja takaönttöpakettien hinnoissa ei kuitenkaan ollut montaa kymmentä euroa eroa, joten otin ns. paremmat putket.

En alkanut veikkailemaan et tarviiko molemmat vaihtaa, koska tiesin et
keskipönttö on kertaalleen jo vaihdettu. Toinen syy lienee se, et putkiliitokset on aina melkoisen kovaan kiinni, joten helpommmalla selviää vaihtotyöstä kun vaihtaa molemmat pöntöt.

Motonetistä en tällä kertaa hakenut, kun en tiennyt et mitä merkkiä heillä on täl kertaa tarjolla.

Kiitoksia kaikille kommenteista!

Ps. itse itseäni korjaten: tiedän etu- ja takapöntön erot, mutta en ollut varma Motonetin tuotteista "Jousto+takapää". No tuokin selvisi tänään: ko. osat ovat ennen kattia :)

-Make
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

mjpelkon kirjoitti:Moi,

Tänään tuli aamulla tilattu Walkerin putket: keski- ja takapönttö.
Putki pitäisi olla alkuperäistä vastaava (varmaan oikeasti n. vastaava?! )

Walkeria oli Klaukkalan Dieselissä (tilaus tavarana) tarjolla kahta eri laatutasoa, mutta etu- ja takaönttöpakettien hinnoissa ei kuitenkaan ollut montaa kymmentä euroa eroa, joten otin ns. paremmat putket.
-Make
Paljonko kustansi Mustanaamion ("Walker" :) ) pöntöt?

Alkuperäiset perimmäiset on jotain palttiarallaa 170+200... ja auton arvon huomioonottaen saatan joutua lipsumaan periaatteistani :wink:
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Hinnat:...

Keskipönttö: halvempaa en muista, kalliimpi ovh 178 eur

Takapönttö: Halvempi ovh 129eur, kalliimpi 158 eur
->Tuosta sitten alennukset pois (oman tinkimisen mukaan :)

eli kalliimmat pöntöt yhteensä 336 eur-alennukset.
Oma kohdallani päästiin alle 300 eur.

En kysynyt alkuperäisten hintoja, koska kuvittelin ettei niitä olisi saanut alle 2xWalker hintaan.

-Make
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Nyt on Uusi putki: keski- ja takapönttö vaihdettu.
Äänet hieman hiljenivät ja muuttuivat.

Vanha oli murtunut keski- ja takapöntön liitoskohdasta keskipöntön puolelta.

Mietiskelin hetken että vaihtaisinko kuitenkin vain keskipöntön, mutta päädyin vaihtamaan molemmat (en jaksa vaihtaa taas seuraavassa kuussa viimeistä pönttöä).

Walker-osat näyttivät samalta kuin orkkikset, jotka autossa oli kiinni,

Takapönttö oli saumoista hieman ruosteessa, mutta olisi voinut kestääkin vielä tovin. En lähtenyt veikkailemaan takapöntön kestävyyttä, joten molemmat putket nostettiin romulavalle asentajan pihalla (jos olisin tiennyt et joku olisi tarvinnut toimivan (vara) takapöntön, niin olisi saanut tuosta :=).

Vaihtoon meni n. 15min: auto nosturilla ylös, sopivat työkalut löytyi vierestä ja vaihtaja oli minua nopeampi. :)

-Make
EskonSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2011 16:40

Re: Pakoputki Saab 9000 CS 2.0t (LPT)

Viesti Kirjoittaja EskonSaab »

Morjens!

Osaisikohan joku jeesailla, että saisin uuden etuputken tonnariini.
Auto on ilmeisesti muutama vuosi sitten Saksasta tuotu; vm. 96, CSE, 2.0t vakio matalapaine ja manuaali.

Etuputki otti ja meni poikki ja on niin rapea ettei varmasti tule enää kuntoon pelkästään hitsaamalla. Etuputkessa on katti + haitarikumi, ei löytynyt motonetistä, mutta uusi pitäisi kuitenki jostain löytää. Mitään ehdotuksia kenelläkään mistä lähteä metsästämään? Onko mahdollista, että on kaksi lambdaa, toinen downpipessa ja toinen katalysaattorissa?

Olisin suuresti kiitollinen mahdollisimman pikaisista vastauksista.

-Esko
9000 CSE 2.0t vm. 1996
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Pakoputki Saab 9000 CS 2.0t (LPT)

Viesti Kirjoittaja G-mies »

On 1 lambda, soittele ainakin Mäntykorven purkamolle Kokkolaan 010-320 1110 ja Hernesmaan Autoon Lehtimäelle 0400 666248. Kummassakin kyllä tiedetään mitä olet hakemassa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
EskonSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2011 16:40

Re: Pakoputki Saab 9000 CS 2.0t (LPT)

Viesti Kirjoittaja EskonSaab »

Suurkiitokset Matille nopeasta vastauksesta! Pitää soitella heti huomenissa

-Esko
9000 CSE 2.0t vm. 1996
Vastaa Viestiin