Vesipumppu korkkasi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Vesipumppu korkkasi

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Eli tuossa parina viime päivänä ihmettelemäni auton kylmyys sisällä sai sitten eilen illalla sellaisen lopun että vesipumppu poksahti.
Termostaatti oli epäiltyjen listalla, mutta ajossa poksahtanut vesipumppu ei kyllä jättänyt mitään arvailujen varaan...

Näistä on varmaan ollut juttuakin, mutta kannattaako tuonne laittaa Saabin oma pumppu vai hakea Motonetista tarvike? Ja jos tarvike, niin kumpi niistä?
Ei ole tullut tehtyäkään vielä ysikymppiin tuota remonttia.

Oli muuten ensimmäinen kerta kun Saabi jättää tienposkeen... Toivottavasti tästä ei tule tapaa. :?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Motonetin valurautasiivillä oleva pumppu lienee ihan OK, ei tarvetta merkkiliikkeen pumpulle.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 481#170481
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

miten toi niinkuin ilmeni käytännössä toi vesipumpun tilttaus? kiinnostaa ihan vastaisuuden varalle...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mulla alkoi kuulumaan tajutonta vinkunaa/ujellusta. Jopa siis niin tajutonta ja väkivaltaisen kuuloista, että hävetti ajaa julkisille parkkipaikoille. En tiedä, että poksahtiko se tai että lakkasiko se veden pumppaaminen, mutta pumppu meni vaihtoon samana päivänä jo pelkästään epämiellyttävän äänikokemuksen ansiosta.

Samaisen saapin ajoin myöhemmin martinlaaksosta espooseen noin 10-15km:n km:n matkan paaliin ilman vesiä, kun ajattelin ottaa siitä kaikenlaisia liikkumiseen liittymättömiä osia irti, kuten syylärin, pari letkua yms:) Yllätti, että ei ollut moksiskaan ja kävi tyhjäkäyntiä vielä kuusakosken pihallakin. En tiedä, että olisiko tuossa vesipumpun hajoamista huomannut.. Lämpömittarista tietysti voi tehdä päätelmiä.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

lucaf kirjoitti:miten toi niinkuin ilmeni käytännössä toi vesipumpun tilttaus? kiinnostaa ihan vastaisuuden varalle...
Aluksi autossa oli muutamana päivänä viileää, sitten eilen kun pumppu poksahti ei lämmintä tullut enään ollenkaan.

Lämpömittarin viisari oli jo muutaman päivän käyttäytynyt tosi häiriintyneesti, eli se meni ylös-alas ihan miten sattui ja lämpimälläkin koneella se teki "seitsemästä-yhteentoista" - liikettä koko ajan.

Pumppu irtisanoi itsensä ihan pyytämättä ja yllättäen liikennevaloissa.
Autoon pelmahti palaneen käryä ja samalla hetkellä lämpömittarin viisari alkoi nousta nopeasti. Ei muuta kuin auto kanttarille ja konepelti ylös, ja siellähän oli glykolit pitkin konehuonetta.

Kai tämä oli se näyttävä hajoaminen, ainakin ex-satkustani hajosi pikkuhiljaa.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

MikkoA kirjoitti: Lämpömittarin viisari oli jo muutaman päivän käyttäytynyt tosi häiriintyneesti, eli se meni ylös-alas ihan miten sattui ja lämpimälläkin koneella se teki "seitsemästä-yhteentoista" - liikettä koko ajan.
Tuota lämpömittarin neulan heilumista tuntuu aiheuttavan lisäksi huono kontakti anturin johdossa, tai miksei varmaan sekoileva anturi itsekin. Meinaan, että mulla on muutaman vuoden ollut tuo motonettirautasiipipumppu, ja vaikka systeemi on ilmattu ja kunnossa, heiluu lämpömittarin neula välistä vähän miten sattuu. Ilmaus on kunnossa ja vuotoja ei ole, joten johto&anturi (miksei mittarikin..) lienee ainoa syy jäljellä, ja ainakin tuntuu nuo liittimet hapettuvan herkästi.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Nyt on vesipumppu vaihdettu ja samallahan vaihtuivat nesteet myös.
Ensimmäisenä huomiona on että autoon tulee kabiiniin LÄMMINTÄ! Ihan T-paidassa tarkenee. :D

Lämpömittari näyttää nyt oikein, eli häiriintynyt käytös on onneksi poissa. Moottori myös lämpenee paljon nopeammin.

Pumpuksi tuli Saabin oma, ihanan kallis... :roll:

En tiedä onko tuolla pumpulla noin paljon vaikutusta, voihan olla että järjestelmä oli ilmauksen tarpeessa. Termariin ei vielä koskettu, vaikka olisi varmaan samalla vaihtunut helposti.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

MikkoA kirjoitti: Pumpuksi tuli Saabin oma, ihanan kallis... :roll:

En tiedä onko tuolla pumpulla noin paljon vaikutusta, voihan olla että järjestelmä oli ilmauksen tarpeessa. Termariin ei vielä koskettu, vaikka olisi varmaan samalla vaihtunut helposti.
Motonetin valurautasiipinen pumppu on hyvä, ollut satkussa käyttötestissä jo neljättä vuotta.

Termarin vaihtaa n. viidessä minuutissa, ellei satu olemaan termarikannen pultit umpijumissa ja kanta katkea. Termarina taas alkuperäinen on poikaa, tosin kuitti kannattaa säilyttää, kun on susia alkuperäistermareitakin ollut liikkeellä. Takuu on 2v.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8127
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

taikka

Viesti Kirjoittaja mestari »

yleensä kyllä on poikkeuksetta käynyt niin että termarin vaihtoon kannattaa varata aikaa ja irroittaa koko mötikkä kannesta ja yrittää sitten niitä 12mm termarikotelon pultteja auki ,vaikka tekee mitä niin kyllä katkee.
sit onkin osa jo valmiksi viilapenkissä ja eikun poraan ja kierteyttään.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

MikkoA kirjoitti:Pumpuksi tuli Saabin oma, ihanan kallis...
Sopiiko tiedustella kuinka ihanan kallis?

Oliko pumpun vesipyörän siipien muoto lähellä kumpaakaan näissä kuvissa olevien pumppujen muotoja:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3776_1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3780_1.JPG

Kysyn siksi, että näillä kahdella on siipien muoto huomattavan erilainen. Tuo, jossa siivenkärkiä ei ole sorvattu suoraksi on paljon korkeampi. Luulisi, että kaikkein parhaiten pikkukierroksillakin pumppaisi sellainen pumppu, jossa siivet tulevat mahdollisimman lähelle pumppupesän seinämiä.

Nimim. tyhjäkäynnillä lämpöä hyttiin vain niukasti.

Minulla ei termostaatin kannen pultit ole päässeet jumittumaan kun olen niitä vuosittain aukonut ja kasatessa voidellut pultit kuparitahnalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: taikka

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

mestari kirjoitti:yleensä kyllä on poikkeuksetta käynyt niin että termarin vaihtoon kannattaa varata aikaa ja irroittaa koko mötikkä kannesta ja yrittää sitten niitä 12mm termarikotelon pultteja auki ,vaikka tekee mitä niin kyllä katkee.
sit onkin osa jo valmiksi viilapenkissä ja eikun poraan ja kierteyttään.
Oma saldo: kolmesti vaihtanut satkuun (kaksi eri autoa), kerran irtosi heittämällä, kaksi kertaa katkennut toinen tai molemmat termarikannen pultit ja meni "käsitöiksi"...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

lucaf kirjoitti:miten toi niinkuin ilmeni käytännössä toi vesipumpun tilttaus? kiinnostaa ihan vastaisuuden varalle...
Mulla ainakin rupes vedet pikkuhiljaa katoamaan, ensin epäilin lämppärin hanaa. Ja sit kerran nousi lämmöt yhtäkkiä. Lisäämällä vettä pääsin n. 5 kilometriä kotiin, lämpömittaria seuraillen. Sit oliki jo melkosesti välystä pumpussa :roll:.
9-5 2,3t -03
#2514
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mikäköhän tässä mun ysiysissä (84 sin) nyt on, sain pakkasten jälkeen sen jälleen käyntiin tänä aamuna, lähdin ajamaan ja huomasin että lämppäristä ei tule kuin kylmää. paisuntasäiliö tyhjä. lisäsin litran nestettä, paisuntasäiliö täyttyi ja lämmintä alkoi tulemaan taas sisälle.

jatkoin töihin n. 40 kilsaa, puolessavälissä matkaa alkoi taas lämppäristä tulemaan kylmää. moottorin lämmöt pysyi normaalissa joten jatkoin töihin asti. perillä ilmasin järjestelmän mutta ilmaa ei tullut yhtään.

paikallaan lämppäristä alkoi tulemaan haaleat ilmaa. paisuntasäiliössä veden pinta vielä kohdallaan. lämppärille menevistä vesiletkuista ylempi kuuma, alempi oli kuuma vain osittain, sen metallisen osan kohdalta jäähtyi siten että hananpuoleinen pää oli kylmä, moottorinpuoleinen pää kuuma. ihan kun olis lämppärin kennosto mennyt tukkoon, tai joku kääntänyt kabiinissa lämmönsäätimen kiinni.

samassa autossa ollut kesästä asti jonkinasteista jäähdytysongelmaa, että matka-ajossa lämmöt nousee herkemmin ja sen seurauksena kennostosta tuleva ilman lämpötila laskee.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mulla kun meni vesipumppu tosta c:stä niin sen kyllä kuuli.Oli aivan järkyttävä vinkuna.Laitatin sitten siihen tarvikepumpun ja nyt taas noissa huippupakkasilla kuuluu sama ääni ennenkuin motti lämpenee.

Luca:epäilempä että sulla on kenno tukossa.Se vaan ihmetyttää että sieltä oli litra vettä hävinnyt ja sen jälkeen ei enää lämmintä tule/seilaa.Kuulostaisi ihan kansipahvi vialta.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

jus kirjoitti: Sopiiko tiedustella kuinka ihanan kallis?
Pumpun listahinta on 120€. Sain tingittyä sen 100€ kun ostin kaikkea muutakin.

Varmasti Motonetin pumppu olisi ajanut asiansa aivan yhtä hyvin. Oli vaan niin hiton tylsä jäädä tien poskeen että ajattelin pelata varman päälle...
jus kirjoitti:Oliko pumpun vesipyörän siipien muoto lähellä kumpaakaan näissä kuvissa olevien pumppujen muotoja:
Noista kahdesta lähinnä on varmaan kyllä tuo missä on nuo matalammat siivekkeet. Harmi kun ei ole kuvaa tuosta uudesta vesipumpusta...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Vastaa Viestiin