Kylmäkäynnistys piiri?
Kylmäkäynnistys piiri?
900:sen Lämpöaika-anturin johdon jos nyppää irti, pitäisi käsittääkseni kylmäkäynnistyspiiri aloittaa toimintansa?
Jos näin, niin paljonko on voltti arvo kylmäk. suuttimelle tulevalla pistokkeella?
Paljonko vaatii virtaa avautuakseen tämä suutin?
Mikä muu ohjaa kylmäk.?
Jos näin, niin paljonko on voltti arvo kylmäk. suuttimelle tulevalla pistokkeella?
Paljonko vaatii virtaa avautuakseen tämä suutin?
Mikä muu ohjaa kylmäk.?
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
tUrpoEinari kirjoitti:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Aihetta käsitelty ylläolevassa linkissä.
Eipä ollut varsinaisesti hyötyä linkistä.
Eli pois suljettu vika on lämpö-aika kytkin...
Kylmäkäynnistys-suuttimelle tuleva vihreä johto antaa 4.6-5.4 volttia suuttimelle? Onkohan tarpeeksi? FFP linkin takana sain selville että sen pitäisi saada 12v!!? Mistä virta tulee tähän vihreälle johdolle? Lämpöaika-kytkimeltä tulee toinen johto ja ja toinen menee johtosarjassa sulakerasiaan. Jatkuuko virtalukolle vai minne
Samassa kylmäkäynnistys-suuttimen liittimessä on myös ruskea toisessa navassa? Se menee rintapellin läpi ja jatkuu ilmeisesti siitä virtalukon releelle tai johonkin vai mihin? MIhin se menee jos ei sinne?
Hermot menee...APUA?



Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Ruskeassa tulee starttiimoottorilta akkujännite silloin kun starttimoottori pyörii. Vihreä on lämpöaikakytkimeltä, maadoitettu silloin kun lämpöaikakytkimen mielestä kuuluu antaa lisäbensaa startatessa. Mittasitko siis tuon viisi volttia ruskean ja vihreän väliltä kylmäkäynnistyssuuttimen liittimestä startatessasi kylmää konetta?Pakoputki kirjoitti:Kylmäkäynnistys-suuttimelle tuleva vihreä johto antaa 4.6-5.4 volttia suuttimelle?
Lämpöaikakytkimen kuuluu katkaista kylmäkäynnistyssuuttimen maadoitus jos starttaus jatkuu yli ~9 sekuntia, ja maadoitusta ei pidä saada ollenkaan, jos moottorin (lämpöaikakytkimen) lämpötila on yli 45 astetta.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/ruisku99.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Kaavasta katsottuna vihreä menee paikkaan jonka nimi alfameerin kirjassa on #aikarele# napaan TKK.Pakoputki kirjoitti:Eipä ollut varsinaisesti hyötyä linkistä.
Eli pois suljettu vika on lämpö-aika kytkin...
Kylmäkäynnistys-suuttimelle tuleva vihreä johto antaa 4.6-5.4 volttia suuttimelle? Onkohan tarpeeksi? FFP linkin takana sain selville että sen pitäisi saada 12v!!? Mistä virta tulee tähän vihreälle johdolle? Lämpöaika-kytkimeltä tulee toinen johto ja ja toinen menee johtosarjassa sulakerasiaan. Jatkuuko virtalukolle vai minne
Samassa kylmäkäynnistys-suuttimen liittimessä on myös ruskea toisessa navassa? Se menee rintapellin läpi ja jatkuu ilmeisesti siitä virtalukon releelle tai johonkin vai mihin? MIhin se menee jos ei sinne?
Hermot menee...APUA?![]()
![]()
Ruskea menee samasen opuksen mukaan paineimpulssikytkimelle, josta se jatkuu samaiselle aikarelelle napaan TIP.( Kait se paineimpulssikytkin viittaisi turboon.) Siihen TIP napaan tulee CI lambda-diodin ruskea johto joka lähtee saman releen toisesta navasta ruske/valkosena. Mulla ei ole sellaista autoa ollut,joten en osaa sanoa releen sijaintia, kuvan mukaan konehuoneessa pienemmässä releboksissa.
Mun mielestä virta tähän tulee startilta, siitä toisesta solenoidin navasta, ja vaan silloin kun startaan, lämpöaikakytkin haistelee koneen lämpöjä ja sen mukaan antaa 10 sekuntia virtaa enimmillään. Ton aikareleen toimintatarkoitus on mulle hämärän peitossa. Toivottavasti joku osaa antaa oikeata tietoa asiasta. Tää mun juttu pienellä varauksella. Ei siis ole ollut meillä koskaan 8v kattia. Lähellä oli parivuotta sitten mutta vedin pakit.







Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Olisit Pakoputki heti kertonut, että ruiskussasi on lambda-ohjaus!
Aikareleen toiminnasta on tarinaa täällä:
http://saabpics.com:3000/gallery/album2 ... _41?full=1
http://saabpics.com:3000/gallery/album2 ... _44?full=1
Jenkkimallin ruiskujärjestelmän kytkentäkaavioita löytyy täältä:
http://saabpics.com:3000/gallery/album179
Täälläkin on paljon toimintaselostusta noista lambdaohjatuista:
http://saabpics.com:3000/gallery/album237
En ole itse viitsinyt noita tavata, kun en lambda-autoa omista.
Nimim. 900i näköjään tuolla toisessa aloittamassasi topicissa kuulosti tietävän noista lambda-k-jeteistä tarpeeksi: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 910#265910
Aikareleen toiminnasta on tarinaa täällä:
http://saabpics.com:3000/gallery/album2 ... _41?full=1
http://saabpics.com:3000/gallery/album2 ... _44?full=1
Jenkkimallin ruiskujärjestelmän kytkentäkaavioita löytyy täältä:
http://saabpics.com:3000/gallery/album179
Täälläkin on paljon toimintaselostusta noista lambdaohjatuista:
http://saabpics.com:3000/gallery/album237
En ole itse viitsinyt noita tavata, kun en lambda-autoa omista.
Nimim. 900i näköjään tuolla toisessa aloittamassasi topicissa kuulosti tietävän noista lambda-k-jeteistä tarpeeksi: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 910#265910
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuon kattilaisen kanssa on tullut jo vajaa 5vuotta pelattua.. Tyytyväinen olen ollut kunhan kaikki "mokkulat" uusii ensin... Paineimpulssikytkintä jossain mainittiin ja sekin löytyy kat mallista.. Antaa soppaa lisää Oliko täyskaasukiihdytyksessä vai kylmänä ajettaessakin? Siitä ei ole vielä kokemusta.. Anyway Kat ongelmista voidaan turinoida YV
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i/T 8-venttilisessä katalysaattorimallissa käytetään siis KE-Jetronic ruiskua. Melko harvinainen vaikuttaa tämä malli olevan sekä Suomessa että myöskin Ruotsissa eikä siitä käytännön kokemuksia/tietoa ole kovin helppo saada, mikä koskee erityisesti vikatilanteita. Foorumilla on hyvin niukasti tietoa näiden 8-venttiilisten katalysaattorimallien ruiskutuslaitteiston tekniikasta ja toiminnasta, joten mielestäni niitä voitaisiin käsitellä täälläkin.
Tuo paineimpulssikytkin on sekä vapari-että turbomallissa ja sen tehtävänä on suorittaa kiihdytysrikastus. Kaikki rikastustoiminnot suoritetaan aikareleen avulla, jonka löytää vänkärin puolen jalkatilasta verhoilun alta. Rele antaa lambdan ohjausyksikön kautta tahtiventtiilille kiinteän tahtisuhteen, jolloin seos voi hetkellisesti olla rikkaampi. Täyskuormitusrikastus tapahtuu, kun kaasuläppä on lähes auki (läppäkotelossa oleva mikrokytkin on tällöin kiinni). Kylmäkäynnistysrikastuksessa releen avulla annetaan moottorille rikkaampi seos n. 2 minuutin ajan, kunnes moottori on riittävän lämmin ja lambdaohjaus kytkeytyy päälle, jolloin polttoaineseosta muokataan tahtiventtiilin avulla muuttuvalla tahtisuhteella ja tyhjäkäynti saattaa tällöin hieman vaihdella. Lambda-anturi antaa tiedon pakokaasujen happipitoisuudesta ja sen perusteella siis muodostetaan oikea polttoaineseos.
Itselläni on 900 T8 vm.-89, jossa on tämä kyseinen KE-Jetronic -ruisku ja autossa on ollut koko ajan, jonka se on minulla ollut, silloin tällöin esiintyvä käynnistysongelma moottorin ollessa kylmä/haalea. Vika on vaikuttanut melkoisen omituiselta, vaikka näitä kylmäkäynnistysrikastukseen liittyviä toimintoja (ja sytytykseen liittyviä) olen tutkinut moneen otteeseen. Sen takia on tullut selviteltyä tämän ruiskutuslaitteiston toimintaa ja vikaa en ole onnistunut korjaamaan, kunnes nyt alkaa vihdoin ja viimein olla vian syy selvillä.
Bensapumpun rele melko suurella varmuudella on rikki, startatessa moottori käynnistyy, käy noin 1 sekunnin ja sammuu. Sama toistuu useita kertoja peräkkäin, kunnes moottori jää käyntiin jos on jäädäkseen. Eilen moottori ei millään suostunut jäämään käyntiin, vaikka kuinka monesti sitä koitin startata. Otin bensapumpun releen pois ja yhdistin relekannassa navat 30 ja 87 (kuten monesti on täällä foorumillakin neuvottu), bensapumppu meni päälle ja sitten starttaus. Moottori käynnistyi ja jäi tällä kertaa käyntiin.
Vielä on tänään mitattava, onko sytytyspääteasteelta releelle tuleva johto kunnossa (rele saa moottorin käydessä pääteasteelta sytytyspulsseja ja pitää releen vetäneenä, kun moottori jää käymään). Jos johto on kunnossa, niin sitten ei ole monta vaihtoehtoa jäljellä ongelman korjaamiseksi. Ilmeisesti tämä releen pulssien avulla toimiva pitopiiri on viallinen ja rele on uusittava. Kuitenkin homma etenee ja katson miten rupeaa tuo käynnistys onnistumaan. Tähän loppuun on vielä lisättävä, että nämä ruiskun ohjaukseen liittyvät laitteet saavat jännitteensä juuri bensapumpun releeltä, joten jos jotain vastaavia ongelmia on esiintynyt niin kannattaa ensin tutkia sen toiminta.
Tuo paineimpulssikytkin on sekä vapari-että turbomallissa ja sen tehtävänä on suorittaa kiihdytysrikastus. Kaikki rikastustoiminnot suoritetaan aikareleen avulla, jonka löytää vänkärin puolen jalkatilasta verhoilun alta. Rele antaa lambdan ohjausyksikön kautta tahtiventtiilille kiinteän tahtisuhteen, jolloin seos voi hetkellisesti olla rikkaampi. Täyskuormitusrikastus tapahtuu, kun kaasuläppä on lähes auki (läppäkotelossa oleva mikrokytkin on tällöin kiinni). Kylmäkäynnistysrikastuksessa releen avulla annetaan moottorille rikkaampi seos n. 2 minuutin ajan, kunnes moottori on riittävän lämmin ja lambdaohjaus kytkeytyy päälle, jolloin polttoaineseosta muokataan tahtiventtiilin avulla muuttuvalla tahtisuhteella ja tyhjäkäynti saattaa tällöin hieman vaihdella. Lambda-anturi antaa tiedon pakokaasujen happipitoisuudesta ja sen perusteella siis muodostetaan oikea polttoaineseos.
Itselläni on 900 T8 vm.-89, jossa on tämä kyseinen KE-Jetronic -ruisku ja autossa on ollut koko ajan, jonka se on minulla ollut, silloin tällöin esiintyvä käynnistysongelma moottorin ollessa kylmä/haalea. Vika on vaikuttanut melkoisen omituiselta, vaikka näitä kylmäkäynnistysrikastukseen liittyviä toimintoja (ja sytytykseen liittyviä) olen tutkinut moneen otteeseen. Sen takia on tullut selviteltyä tämän ruiskutuslaitteiston toimintaa ja vikaa en ole onnistunut korjaamaan, kunnes nyt alkaa vihdoin ja viimein olla vian syy selvillä.
Bensapumpun rele melko suurella varmuudella on rikki, startatessa moottori käynnistyy, käy noin 1 sekunnin ja sammuu. Sama toistuu useita kertoja peräkkäin, kunnes moottori jää käyntiin jos on jäädäkseen. Eilen moottori ei millään suostunut jäämään käyntiin, vaikka kuinka monesti sitä koitin startata. Otin bensapumpun releen pois ja yhdistin relekannassa navat 30 ja 87 (kuten monesti on täällä foorumillakin neuvottu), bensapumppu meni päälle ja sitten starttaus. Moottori käynnistyi ja jäi tällä kertaa käyntiin.
Vielä on tänään mitattava, onko sytytyspääteasteelta releelle tuleva johto kunnossa (rele saa moottorin käydessä pääteasteelta sytytyspulsseja ja pitää releen vetäneenä, kun moottori jää käymään). Jos johto on kunnossa, niin sitten ei ole monta vaihtoehtoa jäljellä ongelman korjaamiseksi. Ilmeisesti tämä releen pulssien avulla toimiva pitopiiri on viallinen ja rele on uusittava. Kuitenkin homma etenee ja katson miten rupeaa tuo käynnistys onnistumaan. Tähän loppuun on vielä lisättävä, että nämä ruiskun ohjaukseen liittyvät laitteet saavat jännitteensä juuri bensapumpun releeltä, joten jos jotain vastaavia ongelmia on esiintynyt niin kannattaa ensin tutkia sen toiminta.
Ihan vaan tiedoksi että varmasti on harvinainen koska saabissa ei ole käytetty KE jettiä missään mallissa. KE mallis on tyhjäkäyntimoottori muistaakseni. Jo siintä erottaa. 100 audissa oli KE
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Ei kai muita jatkuvaruiskutteisia olekkaan kuin K ja KE jetti(Eri versioita riippuen myyntialueesta). Ja jos siinä lambda on niin ei se ainakaan perus K-jetti ole. Elektroniikkaa KE:ssä on jo paljon enemmän. Mm. käyntinopeuden tunnistus, joten kai se tyhjäkäyntimoottorin olemassa olokin on mahdollista. Myös mersu ja porche käytti tuota elektronisempaa revisiota.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Niin tosiaan, K-Jetronic tuo on, olin väärässä KE-Jetin suhteen. Audi 100:ssa ja Mersuissa sitä on ainakin käytetty. Autossani on tuo elektroninen ohjausyksikkö seoksensäätöä varten, joka tuli lisänä K-Jetroniciin 1980-luvun alkupuolella. Mm. Saab 900:n USA-vientimalleissa sitä käytettiin muutaman vuoden ajan, kunnes 16-venttiiliset moottorit tulivat markkinoille.
Ihan vaan tiedoksi että varmasti on harvinainen koska saabissa ei ole käytetty KE jettiä missään mallissa. KE mallis on tyhjäkäyntimoottori muistaakseni. Jo siintä erottaa. 100 audissa oli KE
Pointtini aikaisemmassa viestissäni kuitenkin oli se, että Saabeissa elektronisesti ohjattu (katalysaattorillinen) K-Jetronic on melko harvinainen, varsinkin täällä Suomessa.
Turbonen kirjoitti:Pointtini aikaisemmassa viestissäni kuitenkin oli se, että Saabeissa elektronisesti ohjattu (katalysaattorillinen) K-Jetronic on melko harvinainen, varsinkin täällä Suomessa.
Joo, löytyihän se viimein kun pääsi kotiin kirjoitetun sanan ääreen.
Ihan mekaanista K-jettiä on tosiaan tehty lambdasäädöllä. Seossäädön hoitaa ns. tahdistusventtiili, joka muuttaa määränjakajan alakammioiden painetta lambdasäädön elektronisen ohjainlaitteen mukaan. Myös kiihdytysrikastukset ja täyskuorma tilanteet hoidetaan tahdistusventtiilillä. Kylmäkäynnistystilanteet kuitenkin normaalisti. Kylmä(alle 350 astetta) anturi kun ei anna luotettavaa signaalia seossäätöön.
Muuta eroa normaali K-jettiin ei sitten olekkaan.
KE jetissä on sitten nuo käyntinopeus huomiot sun muuta jännää.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Startatessa kone saa kylmäkäynnistysventtiililtä lisäbensaa rikastusta varten. Lambdaohjatussa K-Jetronicissa on lisäksi paineimpulssikytkin ennen kylmäkäynnistysventtiiliä ja lämpökytkin ennen lämpöaikakytkintä. Lämpökytkimen kytkentä-e0000333 kirjoitti:Kylmäkäynnistystilanteet kuitenkin normaalisti.
lämpötila on lähellä lämpöaikakytkimen vastaavaa.
Tänä aamuna tutkin tuon kylmäkäynnistysrikastuksen toimintaa kytkemällä kylmäkäynnistyssuuttimelta tulevan johdon ja lämpökytkimen väliin virtakynän. Starttasin ja starttauksen aikana virta kulki niin kuin pitääkin. Koneen käynnistyttyä ei enää tullut virtaa. Kylmäkäynnistyksessä tahtiventtiili on täysin auki aikareleen ohjaamana noin kahden minuutin ajan riippuen moottorin lämpötilasta ja moottori saa ruiskusuuttimilta rikkaamman seoksen. Imusarjan päällä oleva lämpökytkin ilmaisee ohjausyksikölle, onko moottori kylmä tai lämmin. Kun moottori on lämmennyt riittävästi ja lambda-anturi antaa jonkinlaista signaalia, niin lambdasäädön (eli seossäädön) pitäisi alkaa ohjata tahtiventtiiliä.
Näin se taitaa olla ja sen huomaa kun auto käy tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäynti alkaa parin minuutin kuluttua käynnistyksestä aaltoilla, mutta tasaantuu melko pian tämän jälkeen. Autossani on lämmittämätön lambda-anturi, mutta olen harkinnut laittaa siihen lämmitettävän anturin, niin silloin pitäisi tuon lambdasäädön toimia paremmin.e0000333 kirjoitti:Kylmä(alle 350 astetta) anturi kun ei anna luotettavaa signaalia seossäätöön.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
samojen ongelmien kanssa olen paininut:
" Lambdaohjatussa K-Jetronicissa on lisäksi paineimpulssikytkin ennen kylmäkäynnistysventtiiliä ja lämpökytkin ennen lämpöaikakytkintä."
eli pitäisikö paineimpulssikytkimelle tulla jännite kylmää autoa startatessa? jos tulee niin mistä? kylmäkäynnistyssuuttimelle asti ei minun autossa ainakaa tule
" Lambdaohjatussa K-Jetronicissa on lisäksi paineimpulssikytkin ennen kylmäkäynnistysventtiiliä ja lämpökytkin ennen lämpöaikakytkintä."
eli pitäisikö paineimpulssikytkimelle tulla jännite kylmää autoa startatessa? jos tulee niin mistä? kylmäkäynnistyssuuttimelle asti ei minun autossa ainakaa tule
