Ruiskuboksi rikki???!!!! (APUA KIIRE)
Ruiskuboksi rikki???!!!! (APUA KIIRE)
Itselläni on Saab 900i 16V ja Jetronic 0280000580 ruiskuboksi. Nyt talvipakkasten aikaan teki temput eikä lähde käyntiin. Hinattiin huoltamolle, jossa sanoivat että juuri tuo ko. boksi on rikki... Kustannusarvio 1000e!!
Mietin, että voisiko vika olla ruiskuboksin lämpötila-anturissa??
Onko edes kellään mennyt tuo boksi rikki ylipäätään?? Soitin toiseen huoltoon ja ne sanoivat että tosi harvinainen vika jos itse boksi rikki!
Kiitos kaikista tiedoista!
Mietin, että voisiko vika olla ruiskuboksin lämpötila-anturissa??
Onko edes kellään mennyt tuo boksi rikki ylipäätään?? Soitin toiseen huoltoon ja ne sanoivat että tosi harvinainen vika jos itse boksi rikki!
Kiitos kaikista tiedoista!
Harvinaista tuo kyllä on että ruiskuboksiin tulisi vikaa, yleensä vika antureissa.
Kerrohan tarkemmin oireista ja mitä on testattu jne. Joka tapauksessa uudesta boksista 1000e ei kannata ikinä maksaa, löytyy noita purkuosina huomattavasti edullisemminkin johtuen juuri siitä että ei ne omia aikojaan säry melkein ikinä.
Kerrohan tarkemmin oireista ja mitä on testattu jne. Joka tapauksessa uudesta boksista 1000e ei kannata ikinä maksaa, löytyy noita purkuosina huomattavasti edullisemminkin johtuen juuri siitä että ei ne omia aikojaan säry melkein ikinä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson kirjoitti:Harvinaista tuo kyllä on että ruiskuboksiin tulisi vikaa, yleensä vika antureissa.
Kerrohan tarkemmin oireista ja mitä on testattu jne. Joka tapauksessa uudesta boksista 1000e ei kannata ikinä maksaa, löytyy noita purkuosina huomattavasti edullisemminkin johtuen juuri siitä että ei ne omia aikojaan säry melkein ikinä.
Korjaamon vikaseloste: Jetronic ohjainlaite viallinen (ei maadoita kylmäkäynnistyssuutinta)
Nyt lähti käyntiin kuin palmun alta kun ilmat lämpenivät... Missähän se vika on.. Pitäisi varmaan kokeilla uusia tuo anturi ennen kuin polkee suohon koko saabin...
Ahaa, eli olivat tutkineet tuon verran. No tuo kylmäkäynnistyssuutin ei sinänsä ole täysin pakollinen. Monista LH-jetroniceista tuo puuttuukin.. Vaan jos ei kunnon pakkasilla lähde käyntiin ilman sitä niin onhan se vähän ikävää.
Muuhun kuin lisäbensaan startatessa tuohan ei vaikuta.
Tuon 1000e laskun sijasta voisi harkita ECU:n korjauttamista jollakin elektroniikkaa tuntevalla. Ei todennäköisesti ole iso vika. Toinen mahdollisuus olisi ohjata kylmäkäynnistyssuutinta esimerkiksi K-jetronicin lämpöaikakytkimellä.
Tietysti vaatii hiukan asiaan perehtymistä edellämainittu, mutta vaihtoehtoja tuon summan pulittamiselle kyllä on.
Ehkä parhaimpana vaihtoehtona pitäisin tuota boksin korjauttamista, jos ei korvausboksia löydy purkaamolta tai vaikka tältä foorumilta edulliesesti. Tonnin hinta boksista on silkkaa riistoa, mutta merkkiliikkeeltä/Boschilta täysin odotettavaa.
Muuhun kuin lisäbensaan startatessa tuohan ei vaikuta.
Tuon 1000e laskun sijasta voisi harkita ECU:n korjauttamista jollakin elektroniikkaa tuntevalla. Ei todennäköisesti ole iso vika. Toinen mahdollisuus olisi ohjata kylmäkäynnistyssuutinta esimerkiksi K-jetronicin lämpöaikakytkimellä.

Tietysti vaatii hiukan asiaan perehtymistä edellämainittu, mutta vaihtoehtoja tuon summan pulittamiselle kyllä on.
Ehkä parhaimpana vaihtoehtona pitäisin tuota boksin korjauttamista, jos ei korvausboksia löydy purkaamolta tai vaikka tältä foorumilta edulliesesti. Tonnin hinta boksista on silkkaa riistoa, mutta merkkiliikkeeltä/Boschilta täysin odotettavaa.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kiitos vinkeistä... Selitäpäs miten tuo kylmäkäynnistyssuutin homma toimii? Boksi mittaa lämmön ja tarpeen vaatiessa maadoittaa suuttimen?? Entä jos tuo lämpötila-anturi on viallinen, niin silloinhan se ei maadota sitä suutinta, eikä auto lähde pakkasella käyntiin..jcarlson kirjoitti:Ahaa, eli olivat tutkineet tuon verran. No tuo kylmäkäynnistyssuutin ei sinänsä ole täysin pakollinen. Monista LH-jetroniceista tuo puuttuukin.. Vaan jos ei kunnon pakkasilla lähde käyntiin ilman sitä niin onhan se vähän ikävää.
Muuhun kuin lisäbensaan startatessa tuohan ei vaikuta.
Tuon 1000e laskun sijasta voisi harkita ECU:n korjauttamista jollakin elektroniikkaa tuntevalla. Ei todennäköisesti ole iso vika. Toinen mahdollisuus olisi ohjata kylmäkäynnistyssuutinta esimerkiksi K-jetronicin lämpöaikakytkimellä.
Tietysti vaatii hiukan asiaan perehtymistä edellämainittu, mutta vaihtoehtoja tuon summan pulittamiselle kyllä on.
Ehkä parhaimpana vaihtoehtona pitäisin tuota boksin korjauttamista, jos ei korvausboksia löydy purkaamolta tai vaikka tältä foorumilta edulliesesti. Tonnin hinta boksista on silkkaa riistoa, mutta merkkiliikkeeltä/Boschilta täysin odotettavaa.
Check Engine valo palaa lähes koko ajan.
Jos lämpöanturin johto on poikki tai muuten vaan huono kontakti lämpöanturilta, ruiskuboksi käyttää oletusarvona puolilämpimän moottorin +45 C lämpötilaa, jolla periaatteessa pystyy jotenkin ajamaan korjaamolle, seokset tosin liian rikkaalla. Tällöin palaa CHECK ENGINE -valo.
Autossasi lienee LH Jetronic 2.4, ainakin tuo ruiskuboksin numero viittaisi siihen. LH 2.2:ssa tuo lämpötilan oletusarvo on muuten ´+20 C.
Kun lämpöanturilta ei saada tietoa, että pakkasta on reilusti, ei lisäbensaakaan anneta. Korjamokäsikirja (tosin tonnarin versio) kertoo näin:
Kylmäkäynnistyskyvyn parantamiseksi edelleen, ennen kaikkea lämpötilan ollessa alle -25°C on 9000i kat varustettu erityisellä kylmäkäynnistysventtiilillä.
Venttiili on sijoitettu imusarjan päälle. Ohjausyksikkö kytkee kylmäkäynnistysventtiilin automaattisesti toimintaan, kun lämpötila-anturi havaitsee lämpötilan olevan alle -20C (M1988) tai -15C (M1989-). Venttiili on tällöin auki 80 sytytyspulssin ajan (40 moottorinkierrosta) samalla, kun ruiskutusventtiilien aukioloajat lyhenevät. Toistuvan käynnistysyrityksen yhteydessä kylmäkäynnistysventtiili pysyy kiinni, jottei moottori "kastu".
Lämpöanturin vastusarvon voi mitata yleismittarilla, samoin johdotuksen anturilta ruiskuboksin liittimille voi tarkistaa.
LH-jetin lämpöanturin vastusarvot löytyvät ainakin täältä (harhaanjohtava otsikko tosin):
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1437#21437
Ainakin tonnarissa lämpöanturin signaali (napa 1) tulee ruiskuboksin navalle 13. Anturin napa 2 on maadoitettu. Boksin navalla 15 pitää olla akkujännite, jotta boksi ohjaisi kylmäkäynnistyssuutinta. Napa 32 on ohjaus (maadoitus) kylmäkäynnistyssuuttimelle.
Moottorin lämpötilaa vastaavat vastusarvot pitäisi siis löytyä mittaamalla lämpöanturin liittimistä anturin johto irrotettuna, ja samat pitäisi näkyä myös ruiskuboksin liittimen navan 13 ja maan välillä kun anturin johto on kiinni. Ruiskuboksin liitinhän on silloin irti kun mittaat boksin liittimestä, varo taivuttamasta liitinkoskettimia.
Autossasi lienee LH Jetronic 2.4, ainakin tuo ruiskuboksin numero viittaisi siihen. LH 2.2:ssa tuo lämpötilan oletusarvo on muuten ´+20 C.
Kun lämpöanturilta ei saada tietoa, että pakkasta on reilusti, ei lisäbensaakaan anneta. Korjamokäsikirja (tosin tonnarin versio) kertoo näin:
Kylmäkäynnistyskyvyn parantamiseksi edelleen, ennen kaikkea lämpötilan ollessa alle -25°C on 9000i kat varustettu erityisellä kylmäkäynnistysventtiilillä.
Venttiili on sijoitettu imusarjan päälle. Ohjausyksikkö kytkee kylmäkäynnistysventtiilin automaattisesti toimintaan, kun lämpötila-anturi havaitsee lämpötilan olevan alle -20C (M1988) tai -15C (M1989-). Venttiili on tällöin auki 80 sytytyspulssin ajan (40 moottorinkierrosta) samalla, kun ruiskutusventtiilien aukioloajat lyhenevät. Toistuvan käynnistysyrityksen yhteydessä kylmäkäynnistysventtiili pysyy kiinni, jottei moottori "kastu".
Lämpöanturin vastusarvon voi mitata yleismittarilla, samoin johdotuksen anturilta ruiskuboksin liittimille voi tarkistaa.
LH-jetin lämpöanturin vastusarvot löytyvät ainakin täältä (harhaanjohtava otsikko tosin):
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1437#21437
Ainakin tonnarissa lämpöanturin signaali (napa 1) tulee ruiskuboksin navalle 13. Anturin napa 2 on maadoitettu. Boksin navalla 15 pitää olla akkujännite, jotta boksi ohjaisi kylmäkäynnistyssuutinta. Napa 32 on ohjaus (maadoitus) kylmäkäynnistyssuuttimelle.
Moottorin lämpötilaa vastaavat vastusarvot pitäisi siis löytyä mittaamalla lämpöanturin liittimistä anturin johto irrotettuna, ja samat pitäisi näkyä myös ruiskuboksin liittimen navan 13 ja maan välillä kun anturin johto on kiinni. Ruiskuboksin liitinhän on silloin irti kun mittaat boksin liittimestä, varo taivuttamasta liitinkoskettimia.
Viimeksi muokannut jus, Ti Tammi 24, 2006 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitos tästä, huomenna heti mittaamaan!!jus kirjoitti:Jos lämpöanturin johto on poikki tai muuten vaan huono kontakti lämpöanturilta, ruiskuboksi käyttää oletusarvona puolilämpimän moottorin +45 C lämpötilaa, jolla periaatteessa pystyy jotenkin ajamaan korjaamolle, seokset tosin liian rikkaalla. Tällöin palaa CHECK ENGINE -valo.
Autossasi lienee LH Jetronic 2.4, ainakin tuo ruiskuboksin numero viittaisi siihen. LH 2.2:ssa tuo lämpötilan oletusarvo on muuten ´+20 C.
Kun lämpöanturilta ei saada tietoa, että pakkasta on reilusti, ei lisäbensaakaan anneta. Korjamokäsikirja (tosin tonnarin versio) kertoo näin:
Kylmäkäynnistyskyvyn parantamiseksi edelleen, ennen kaikkea lämpötilan ollessa alle -25°C on 9000i kat varustettu erityisellä kylmäkäynnistysventtiilillä.
Venttiili on sijoitettu imusarjan päälle. Ohjausyksikkö kytkee kylmäkäynnistysventtiilin automaattisesti toimintaan, kun lämpötila-anturi havaitsee lämpötilan olevan alle -20C (M1988) tai -15C (M1989-). Venttiili on tällöin auki 80 sytytyspulssin ajan (40 moottorinkierrosta) samalla, kun ruiskutusventtiilien aukioloajat lyhenevät. Toistuvan käynnistysyrityksen yhteydessä kylmäkäynnistysventtiili pysyy kiinni, jottei moottori "kastu".
Lämpöanturin vastusarvon voi mitata yleismittarilla, samoin johdotuksen anturilta ruiskuboksin liittimille voi tarkistaa.
LH-jetin lämpöanturin vastusarvot löytyvät ainakin täältä (harhaanjohtava otsikko tosin):
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1437#21437
Ainakin tonnarissa lämpöanturin signaali (napa 1) tulee ruiskuboksin navalle 13. Anturin napa 2 on maadoitettu. Boksin navalla 15 pitää olla akkujännite, jotta boksi ohjaisi kylmäkäynnistyssuutinta. Napa 32 on ohjaus (akkujännite) kylmäkäynnistyssuuttimelle.
Moottorin lämpötilaa vastaavat vastusarvot pitäisi siis löytyä mittaamalla lämpöanturin liittimistä anturin johto irrotettuna, ja samat pitäisi näkyä myös ruiskuboksin liittimen navan 13 ja maan välillä kun anturin johto on kiinni. Ruiskuboksin liitinhän on silloin irti kun mittaat boksin liittimestä, varo taivuttamasta liitinkoskettimia.

Kirjoitin tuohon ehkä vähän epäselvästi sanottu tuo, että boksi maadoittaa napaa 32 silloin kun haluaa bensaa kylmäkäynnistyssuuttimelta. Kylmäkäynnistyssuuttimen toinen napa on jatkuvassa akkujännitteessä bensareleeltä samoin kuin varsinaisetkin suuttimet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jep, lämpöanturista kannattaa aloittaa, varsinkin jos CHECK ENGINE palaa kokoajan. Se anturihan sytyttää viallisena ko. valon. Oletin että korjaamolla olisivat lukeneet vikakoodit jos kerran valo palaa? ECU:n vioille (paitsi ROM fault) ei ole vikakoodeja, itsediagnostiikkaa ei siinä määrin ole..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com