onko keulantukkimisesta hyötyä kovalla pakkasella
tokihan auto lämpiää nopeemmin jos syyläri peitetään. Kylmästä autosta ei takuu laukea, mutta valmistaja kieltämällä syylärin peittämisen ei varmaankaan halua, että asiakkaiden auto laukeaa pahvin unohtamisen ja sen seurauksen, ylikuumenemisen, takia.
Oma niksiopirkkavinkki pahvin laittamiseen onkin, että jättää pahvin kulman törröttämään selvästi nokkapellin välistä, niin pysyy pahvi paikallaan, eikä pahvi unohdu sinne kun sen osuu häiritsevästi silmään aina autolle mennessä.
Itse en ole tosin vielä saappeja pahvittanut tänä talvena. Olisi varmaan tänäkin aamuna (32C) lämmennyt kyllä nopeammin.
Oma niksiopirkkavinkki pahvin laittamiseen onkin, että jättää pahvin kulman törröttämään selvästi nokkapellin välistä, niin pysyy pahvi paikallaan, eikä pahvi unohdu sinne kun sen osuu häiritsevästi silmään aina autolle mennessä.
Itse en ole tosin vielä saappeja pahvittanut tänä talvena. Olisi varmaan tänäkin aamuna (32C) lämmennyt kyllä nopeammin.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Toi "maskipeitto" oliskin varmaan ihan pätevä kun saa sit vielä alakautta raitista.
Mä kanssa muistelisin että ainakin vanhemmissa satkuissa on keulan peittäminen kielletty, yks syy varmaan on just toi kelien muuttuessa kiehahtamisen vaara mutta mielestäni jossain on myös puhuttu että ainakin jos pahvin laittaa suoraan kennon eteen niin olisi mahdollista että puhaltimen muovirunko antais sen verran periksi että siivet imisi itsensä kennoon saakka.
En tosin muista yhtään mistä oisin lukenu ja varmemmin liittyy just satkuun.
Toivottavasti jollain muulla on myös vastaavia muistikuvia ettei mee ihan höpinöiksi.
Mä kanssa muistelisin että ainakin vanhemmissa satkuissa on keulan peittäminen kielletty, yks syy varmaan on just toi kelien muuttuessa kiehahtamisen vaara mutta mielestäni jossain on myös puhuttu että ainakin jos pahvin laittaa suoraan kennon eteen niin olisi mahdollista että puhaltimen muovirunko antais sen verran periksi että siivet imisi itsensä kennoon saakka.
En tosin muista yhtään mistä oisin lukenu ja varmemmin liittyy just satkuun.
Toivottavasti jollain muulla on myös vastaavia muistikuvia ettei mee ihan höpinöiksi.

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Jos tulee kiusaus tukkia syyläriä näillä "pikkupakkasilla" niin kannattee jättää syyläristä se flektin kohta avoimeksi että jos sattuu,että ei muista ottaa pahvia pois kun ilmat lauhtuu.. välttyy sillä todennäköisesti moottorin ylikuumenemiselta . Sinänsä en näe suurta vaaraa sillä et jos peittää maskin ulkoapäin. Jos silloin nesteet lämpee flektin käynnstymislämpöön niin saa puhallin silloin kuitenkin virtausta aikaan kennon läpi et pysyy lämmöt kurissa.. Tosin itse en näe syytä miks tarvitseis pahvittaa kun parhaillaan pakkanen ollut -36C ja sisällä ollut lämmintä ja lämmöt normaalit kun kaikki on kunnossa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Oppikirjat on kertonut joskus sellasen tiedon et n.80C on normaali moottorin käyntilämpö mitä nyt on jäänyt koulusta mieleen. En laittais rättiä!!Kurko kirjoitti:Mulla kyllä ei lämpene tuo jubin kone tässä parinkympin pääkaupunkiseudun pakkasessa, kun noin 80-82C, vaikka termari on toiminut vielä viimeviikolla välillä 94C aukee ja 91C sulkee. (ainakin padin lämpötilanäyttö on seilannut tota väliä.)![]()
Nyt ei nouse parkissa, kuin noin 75C ja jos ottaa kaikki lämmöt kapiiniin, niin kone on parkissa noin 68C, ja matka-ajossa (kehät ruuhkassa) ton 80C pinnassa vaikka tekis mitä tolle ACC:lle.
Elikkä, mulla ei käy syylärissä vesi (tai tuo termarin reikä on liian iso.
Vaan sisällä on 21C ja tasalämpö ihmetyttää tuo koneen kylmänä käyminen.
Liekö tuo jotain rättiä tarvis.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Lämppärin kennoja ainakin kahden mallisia. itselläni alkoi vuotamaan kenno (-95 3.0 cse) vaihdoin -96 2,3t cse:n kennon joka oli saman tyylinen kuin keulan jäähdyttimessä oleva kennosto omassa oli putkimallinen kennosto.
Puhalluksen lämpötilassa huomattava muutos nyt on kuin lehmän hönkäys entiseen verrattuna. Ennen sai tulemaan tarvittaessa KUUMAA
ilmaa.
Puhalluksen lämpötilassa huomattava muutos nyt on kuin lehmän hönkäys entiseen verrattuna. Ennen sai tulemaan tarvittaessa KUUMAA
ilmaa.
Itse itseäni jatkaen, kesällä vaihdettu orkkistermari huokuu liikaa lapi välillä 40-90C. Eli kone lämpenee -20-+40 harjatessa lumia päältä ja kun silloin käy kokeileen, niin ylävesiletku on ihan lämmin.Kurko kirjoitti:Mulla kyllä ei lämpene tuo jubin kone tässä parinkympin pääkaupunkiseudun pakkasessa, kun noin 80-82C, vaikka termari on toiminut vielä viimeviikolla välillä 94C aukee ja 91C sulkee. (ainakin padin lämpötilanäyttö on seilannut tota väliä.)![]()
Nyt ei nouse parkissa, kuin noin 75C ja jos ottaa kaikki lämmöt kapiiniin, niin kone on parkissa noin 68C, ja matka-ajossa (kehät ruuhkassa) ton 80C pinnassa vaikka tekis mitä tolle ACC:lle.
Elikkä, mulla ei käy syylärissä vesi (tai tuo termarin reikä on liian iso.
Vaan sisällä on 21C ja tasalämpö ihmetyttää tuo koneen kylmänä käyminen.
Liekö tuo jotain rättiä tarvis.

Ja luulisin, että ainakin ton B204:sen suosituslämpötila on hiukka yli ton 90C.
Rupee polttonestetalous olemaan kohdillaan.

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ihan samaa tuntuisi tekevän keväällä -05 vaihdettu orkkistermari. Kone lämpiää mittarin mukaan normilämpöön (puoliväliin asteikkoa) nopeasti ja termari aukeaa. Senpä jälkeen ei enään lämmöt nousekaan, vaan jäävät n. 1/4:n asteikolla. Eli avauduttuaan tuntuisi päästävän läpi "puolilämmintä" nestettä liikaa.Kurko kirjoitti: Itse itseäni jatkaen, kesällä vaihdettu orkkistermari huokuu liikaa lapi välillä 40-90C. Eli kone lämpenee -20-+40 harjatessa lumia päältä ja kun silloin käy kokeileen, niin ylävesiletku on ihan lämmin.
Ja luulisin, että ainakin ton B204:sen suosituslämpötila on hiukka yli ton 90C.
Rupee polttonestetalous olemaan kohdillaan..
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Termarin vaihto + maski tukkoon
Vaihdatin juuri termarin alkuperäiseen, oliskos ollut 88 tai 89 astetta (numerot oli kovine pienet), edellinen oli vuoden vanha 88 tarvikeliikkeestä hankittu ja ainakin silmämääräisesti samanlainen. Uuden termarin myötä alkoi kuitenkin tulla lämmintä tupaan ihan toisella tapaa. Myös lämpömittari tuli kuntoon, näyttäisi nousevan taas komeesti! Mahtaisikohan bensan kulutuskin nyt hiukan aleta, kun uudenkarheana reissussa pääsi muistaakseni 6,6 lukemiin, kun nykyisin huitelee muistaakseni tuossa 7,4 tuntumassa?
Tuosta keulan tukkimisesta vielä, maskin taaksehan jää myös öljynlauhdutin, eli jouduttanee lämpenemistä myös sitä kautta. Kysymys: Onko tuossa lauhduttimen kierrossa myös termostaatti vai kiertääkö jatkuvasti?
Menopelinä 2,0t -97
Tuosta keulan tukkimisesta vielä, maskin taaksehan jää myös öljynlauhdutin, eli jouduttanee lämpenemistä myös sitä kautta. Kysymys: Onko tuossa lauhduttimen kierrossa myös termostaatti vai kiertääkö jatkuvasti?
Menopelinä 2,0t -97
Samaa tekee joulukuussa hankkimani ja loppiaisena asentamani orkkistermari. Nyt vaan taas uutta termaria takuuseen hakemaan.V.J.S kirjoitti:Ihan samaa tuntuisi tekevän keväällä -05 vaihdettu orkkistermari.Kurko kirjoitti: Itse itseäni jatkaen, kesällä vaihdettu orkkistermari huokuu liikaa lapi välillä 40-90C.
Moottoriöljyjäähdyttimessä oljy kiertää aina, ei ole termostaattia.
Jos automaattivaihteistolle on oma erillinen jäähdytin varsinaisen jäähdyttimen alapuolella etuspoilerissa, sillä pitäisi olla termostaatti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No ilmeisesti ei kolmitieventtiiliä - tai miten sen nyt ottaa, copy-paste korjaamokirjasta:
Ilman tuota lisäjäähdytintä olevissa autoissahan vaihteistoöljy kiertää aina syylärinpäädyn läpi.Termostaatti avautuu lämpötilassa 90 +- 3 C ja on täysin auki lämpötilan ollessa n. 100 C . Vaihteiston öljypumppu kierrattaa öljyä korkean paineen alaisena vaihteistosta hydrauliletkujen kautta termostaatille. Termostaatin ollessa kiinni öljy kulkee takaisin vaihteistoon. Kun termostaatti on auki, öljy johdetaan hydrauliletkujen kautta vesijaahdytteisen öljynjaahdyttimen läpi ilmajaahdytteiselle öljynjaahdyttimelle, termostaatille ja takaisin vaihteistoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Eipä sitten ollut 3 tie tai onhan se sittenkin, (muistio pätkii).
No nuo on siis sarjassa, eli ensin jäähytellään, tai lammitellään syylärissä ja sit menee aina tohon syylärin alapuolella olevaan erilliseen öljy/ilma kuuleriin. Mitähän tossakin on insinööri miettinyt
.
Onhan tuo vesi/öljy lämmönvaihdin toki tehokas, vaan kun tuo flektinkin kytkeytymislämpö on tuolla toisella sadalla, niin eikö tuo toimi hiukan väärinpäin kesäkuumalla ruuhkassa, kun flekti huutaa kakkosella 111C.
(no okei, lootaöljyt on kyllä jo tossa vaiheessa noin 150C).
(Flekti kakkosella).
Etukäteen jo kiittelin.

No nuo on siis sarjassa, eli ensin jäähytellään, tai lammitellään syylärissä ja sit menee aina tohon syylärin alapuolella olevaan erilliseen öljy/ilma kuuleriin. Mitähän tossakin on insinööri miettinyt

Onhan tuo vesi/öljy lämmönvaihdin toki tehokas, vaan kun tuo flektinkin kytkeytymislämpö on tuolla toisella sadalla, niin eikö tuo toimi hiukan väärinpäin kesäkuumalla ruuhkassa, kun flekti huutaa kakkosella 111C.

(no okei, lootaöljyt on kyllä jo tossa vaiheessa noin 150C).

Etukäteen jo kiittelin.
Termarin vaihdot
Mutta, mutta….!
Millä tavoin tuo termari sitten voipi olla viallinen?
Mulla tuli tosiaankin lämmöt kuntoon kun vaihdatin vuoden vanhan termarin vielä uudempaan.
Täällä aika paljon murheita termareiden kanssa ja paljon vaihdellaan uutta vielä uudempaan.
Voiko tosiaankin termareiden valmistuksen laatu vaihdella noinkin paljon, enpä oikein usko.
Kokeilin myös tuon vuoden vanhan termarin heittämällä sen pataan digitaalisen kinkkumittarin kanssa ja ainakin niissä olosuhteissa termari toimi ihan niin kuin pitikin.
Onko nyt täysin mahdotonta ja pois suljettu vaihtoehto, että termarin voisi asentaa jotenkin väärin tai voiko kyseessä olla jokin konstruktiivinen pulma joka realisoituu jollakin käsittämättömällä tavalla?
Oman lukunsa soppaan tietenkin antaa tuo lämpömittarin epämääräinen käyttäytyminen joissakin tapauksissa ja johtaa tarpeettomiin termareiden vaihtoihin.
Millä tavoin tuo termari sitten voipi olla viallinen?
Mulla tuli tosiaankin lämmöt kuntoon kun vaihdatin vuoden vanhan termarin vielä uudempaan.
Täällä aika paljon murheita termareiden kanssa ja paljon vaihdellaan uutta vielä uudempaan.
Voiko tosiaankin termareiden valmistuksen laatu vaihdella noinkin paljon, enpä oikein usko.
Kokeilin myös tuon vuoden vanhan termarin heittämällä sen pataan digitaalisen kinkkumittarin kanssa ja ainakin niissä olosuhteissa termari toimi ihan niin kuin pitikin.
Onko nyt täysin mahdotonta ja pois suljettu vaihtoehto, että termarin voisi asentaa jotenkin väärin tai voiko kyseessä olla jokin konstruktiivinen pulma joka realisoituu jollakin käsittämättömällä tavalla?
Oman lukunsa soppaan tietenkin antaa tuo lämpömittarin epämääräinen käyttäytyminen joissakin tapauksissa ja johtaa tarpeettomiin termareiden vaihtoihin.
Re: Termarin vaihdot
Jotenkin vaan ei liiku vapaasti, tai niin kuin pitää. Täällä jotain aiempia arveluita: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29331MHag kirjoitti:Millä tavoin tuo termari sitten voipi olla viallinen?
Kuinka hyvin niissä olosuhteissa näit missä lämpötilassa termostaatti alkoi auteta tai sulkeutui täysin? Kuinka nopeita lämmönmuutoksia padassasi oli?Kokeilin myös tuon vuoden vanhan termarin heittämällä sen pataan digitaalisen kinkkumittarin kanssa ja ainakin niissä olosuhteissa termari toimi ihan niin kuin pitikin.
Minun tapauksessani lämpömittari näyttää tasan sen mitä lämpöanturi kertoo, ajotietokone ei sekaannu mittarin näyttämään.Oman lukunsa soppaan tietenkin antaa tuo lämpömittarin epämääräinen käyttäytyminen joissakin tapauksissa ja johtaa tarpeettomiin termareiden vaihtoihin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00