Hihnat ja sumarit ongelmana

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
c900T
"Saabisti"
Viestit: 100
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:11
Paikkakunta: Kuopio

Hihnat ja sumarit ongelmana

Viesti Kirjoittaja c900T »

OG900:n laturin hihnojen kahina alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän. Onko kellään vinkkejä hihnojen saamiseksi hiljaiseksi? Olen kokeillut löysyttää / kiristää / uusia hihnoja - mikään ei auta. Uudet hihnat tosin olivat hiljaa lähes kuukauden ja silikoonisuihkaus riittää pariksi päiväksi. :( Ei edes laturin holkkien uusiminen auttanut. :cry:

Onko muita vinkkejä kuin uusia hihnapyöriä tai hommata korvatulppia?

Toinen mieltä askarruttanut kysymys on sumareiden asennuksesta vanhan viistokeulasatkun keulalle, puskurin alle. Mihin kiinnikkeisiin ne on suunniteltu tehtaalla laitettavaksi? Ainakin sisimmät ovat liian lähekkäin katsastusta ajatellen (alle 40 cm auton lev. kohdasta), eikä ne ole kovin nätitkään niin lähekkäin. Mihinkä itse olette niitä asennelleet?

Kiitosta etukäteen!
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Laitoin pienet Boschin pyöreät sumarit lattarautojen avulla niiden vetolenkkien rei´istä. Hivenen taivutetut latat (30mm leveät) sopivat viistottain tulemaan niistä. Ja kiinnityspaikkoina latoille käytin niiden "ylipitkien" pulttien päitä jotka huomaat kun kurkkaat alle. Nyloc mutterilla kiinni niin ei tarvii pelätä irtoamista. Sumuvalojen keskilinja pystysuunnassa sattuu aika lähelle H4:n vastaavaa linjaa. Mielestäni paremman näköiset kuin "tehtaassa tehdyt" :P

Olekkos kopaissut onko laturin kiinnikkeissä ne puslat väljät. Vaikka pultit on kiinni niin laturia heilutellessasi huomaat kuinka se "mykkelehtii" siinä paikallaan. Puslia muistaakseni saa orkkiskamana, eikä ole edes tolkuttoman kalliitkaan. Ja hermot lepää kun suhina loppuu. :mrgreen:
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Hihnat ja sumarit ongelmana

Viesti Kirjoittaja dimebak »

c900T kirjoitti:Toinen mieltä askarruttanut kysymys on sumareiden asennuksesta vanhan viistokeulasatkun keulalle, puskurin alle. Mihin kiinnikkeisiin ne on suunniteltu tehtaalla laitettavaksi? Ainakin sisimmät ovat liian lähekkäin katsastusta ajatellen (alle 40 cm auton lev. kohdasta), eikä ne ole kovin nätitkään niin lähekkäin. Mihinkä itse olette niitä asennelleet?
Ei ne taida enää nuista kiinnityksistä marmattaa. Laitoin 99:iini Boschin ne pienet, tais olla Compact "ja_jotain_numeroita", lattaraudoilla kans (kuten bluewolf) 99:n puskurin taakse kiinni. Tulivat puskurin alle ja sisempi reuna valosta samassa linjassa rekkarin reunan kanssa. Hyvältä näyttää ja näyttää hyvin...

Edit: Niin. Katso onko laturin puslat kuluneet. Jos ne on kuluneet, niin silloin laturi on vinossa ja siivapyörät eivät ole enää linjassa -> kuuluu ääntä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Laturin puslat á 13,?? € kipale, bemuun saa kuulemma Boschilta irrallaan eli tarvikkeena mut Saabiin ei. Tämäkö on tasa-arvoa?? Suhinat todellakin loppuu (ah hiljaisuus) :P Mutta mikä puslat syö?? Liian tiukalla joskus olleet hihnatko vai alapultin löysäämättä jättäminen?

Taitais onnistua nylon tangosta noiden puslien teko, ei liene mahdoton ajatus mutta onko kiinnityksen oltava välttämättä elastinen. Eikö voisi olla napakampikin, onhan muissakin laturit "tönkkönä" kiinnitykseltään?
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Puskurin kiinnikemutterin kannan alle vaan lattarauta, niin tulee sopivaan paikkaan. pikkuisen niitä ritilän ripoja poikki, että tulee sopivasti tilaa.

Voi lähettää kuvan, jos haluat
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

bluewolf kirjoitti:Laitoin pienet Boschin pyöreät sumarit lattarautojen avulla niiden vetolenkkien rei´istä. Hivenen taivutetut latat (30mm leveät) sopivat viistottain tulemaan niistä. Ja kiinnityspaikkoina latoille käytin niiden "ylipitkien" pulttien päitä jotka huomaat kun kurkkaat alle. Nyloc mutterilla kiinni niin ei tarvii pelätä irtoamista. Sumuvalojen keskilinja pystysuunnassa sattuu aika lähelle H4:n vastaavaa linjaa. Mielestäni paremman näköiset kuin "tehtaassa tehdyt" :P

Ei sulla kuvaa sattuisi löytymään Saabisi keulasta sumareineen?


Olekkos kopaissut onko laturin kiinnikkeissä ne puslat väljät. Vaikka pultit on kiinni niin laturia heilutellessasi huomaat kuinka se "mykkelehtii" siinä paikallaan. Puslia muistaakseni saa orkkiskamana, eikä ole edes tolkuttoman kalliitkaan. Ja hermot lepää kun suhina loppuu. :mrgreen:
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Laitoinpa sitten sp:nä kuvia. Ilmoitahan tuliko oikein perille vai menikö ns. harakoille?? :oops:
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

Vanhan topicin herättelyä:
Mimmi kirjoitti: Sumareista: Auton alkuperäispaikka on hyväksytty paikka, vaikka se olisikin "liian kaukana tai lähellä".
Pitääkö tämä edelleen paikkansa? Onko siitä jossain mustaa valkoisella/katsatusmiehen hyväksyntä?
Pitäisi tuohon poliisiautoon laittaa sumuvalot ja olisi niin helppoa käyttää alkuperäisiä kiinnitysrautoja.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Mimmi kirjoitti:Ethän sinä vain ole todella suihkinut SILIKONIA hihnalle? Se hihna on sitten vainaa ja hihnapyörät pitää puhdistaa silikoninpoistoaineella ja hihnat uusia. Kurkkaappa näiden toimien jälkeen hihnalinjan suoruus, sen vinous kun aiheuttaa noita kihinöitä ym.

Sumareista: Auton alkuperäispaikka on hyväksytty paikka, vaikka se olisikin "liian kaukana tai lähellä".
Miksi ei silikoonia saa laittaa kitiseviin hihnoihin,kyllä minä olen laittanut useasti eikä ole ikuna ollu muuta haittaa kuin että kitinät hävii.
Myös crc:tä olen uittanut sekin auttaa,en kyllä ole huomannu mitään haittaa ja ainakin hihnat on kestänyt hyvin.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Vastaa Viestiin