Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään kävin tiedustelemassa, saako maalia ja mihin hintaan. Kuulemma tuntevat värikoodin SK3, joten sellaisella koodilla hommataan varmaan maalit auton maalaamiseksi sen kylkipokkauksen tasalta alaspäin. Maalit kannattaa kuulemma ostaa vasta maalauspäivänä, kun ne on heti valmistettuna hyvin sekoitetut. Pakkelia peltihommiin ja lasikuitua spoilerin korjaukseen tuli jo hommattua.

Otin sitten sen B-koneen auki. Jukupätkä! 8O Siellä oli smetanaa venakopassa. Öljy oli oudon harmaata. Otin sylinterikannen pois. Arvaas mitä? Yksi pakoventtiili halki kahdesta kohtaa! Venttiili olisi voinut hajota millä hetkellä hyvänsä. Otin lohkon pois laatikon päältä. Siellähän oli lisää smetanaa, eli harmaata öljyä. Ilmeisesti se vesipumpun akseli sitten on korkannut ihan vähän ennen auton laittoa seisontaan joulukuun alussa ja jäähdytinvettä on päässyt apuakselin tilaan ja sitäkautta öljykiertoon. Käytännössä moottorivaurio olisi ollut mitä todennäköisin, jos olisin jatkanut ajamista.

Tuplakaasarit on nyt 900i:n takapaksissa ja niistä on jo kaupat sovittu. Laturin yms. osia möin myöskin. Lohkollekin on ostaja tiedossa. Eräs klubitoveri tulee huomenna katsastamaan tota lohkoa omaa entisöintiprojektiaan varten. Lohko onkin mielestäni hyväkuntoinen. Kulumaolkaa ei ole havaittavissa ylä- eikä alakuolokohdassa. Vesipumpun pahkeinenhan siitä vaan on mennyt.

Tänään hitsasin taas muutaman lapun peltiä lisää koriin. Vasemman takakaaren sisäkaari on melkein valmis. Huomenissa jatkan sitä iskari/reaktiotangon palkkia korjaamaan ja siitä varmaan jatkan varapyöräkoteloon. Siinä saattaakin lähteä ruostepeltiä rankalla kädellä. ;)

Kamera jäi kotia, mutta eipä tuossa mitään ihmeitä ollut. Pitää koittaa huomenissa napata kuva siitä pakovenasta ainaskin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siitä tankista vaan senverran että onko oikeasti järkeä lähteä tekemään itse rosterista tankkia kun uudemman 99:n muovitankilla ruiskun saa pelaamaan kunnolla laittamalla se imemään bensaa sieltä anturin juuresta ulkoisella pumpulla? Ja ainakin itse luottaisin ennemmin tehdasvalmisteiseen muovitankkiin kuin itsekyhäiltyyn rosteriseen mihinkälie viritykseen :?
Sori, en halua aliarvioida hitsaustaitojasi, mutta itse en leikkisi noin vakavalla asialla :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mertmi
"Saabisti"

ng900aero kirjoitti:Siitä tankista vaan senverran että onko oikeasti järkeä lähteä tekemään itse rosterista tankkia kun uudemman 99:n muovitankilla ruiskun saa pelaamaan kunnolla laittamalla se imemään bensaa sieltä anturin juuresta ulkoisella pumpulla? Ja ainakin itse luottaisin ennemmin tehdasvalmisteiseen muovitankkiin kuin itsekyhäiltyyn rosteriseen mihinkälie viritykseen :?
Sori, en halua aliarvioida hitsaustaitojasi, mutta itse en leikkisi noin vakavalla asialla :oops:
No, sanotaan nyt, että sittenpähän näet. :wink: Laitan sitten kuvia. Vihjeenä voin kertoa, että tuossa firmassa jonka tiloissa teen hommia rakennetaan teollisesti määräysten mukaisia ja hyväksyttyjä astioita erilaisille nesteille, muunmuassa palaville nesteille. Se tankki siis on käytännössä tehdasvalmisteinen. Hehheh.
# 1771 - Mikko Mertanen
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Tässä linkki kuvakokoelmaan.

kuvia
hyvä fiilis tulee kun katsoo noita kuvia, on se hienoa nähdä miten jotkut osaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Tässä linkki kuvakokoelmaan.

kuvia
hyvä fiilis tulee kun katsoo noita kuvia, on se hienoa nähdä miten jotkut osaa.
Tämähän on kuin farkkuja olisi parsittu kokoon (polvet ja peffa paikattu). Eli alkavat pikkuhiljaa tuntua hyviltä jalassa. Sama juttu kai se on autojen kanssa, että auto alkaa tuossa vaiheessa notkistumaan ja ikäänkuin "istuu" käteen ja lisäksi heikot kohdat on löydetty ja korjattu kuntoon, että nythän se vasta on huoleton ja kestää :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Mertmi
"Saabisti"

Ei irronnut aikaa omalle 99cc:lle tänään. No, rikittelin tuonne galleriaan vähän "selitystä" sille, mihin miun aikaa on palanut viimeaikoina...

Tästä vehkeestä aion kirjoitella projektikertomusta omana tarinanaan, jahka kerkeen. Saab 99 "WRC" Petro
# 1771 - Mikko Mertanen
ng900aero
"Saabisti"

Mertmi kirjoitti: No, sanotaan nyt, että sittenpähän näet. :wink: Laitan sitten kuvia. Vihjeenä voin kertoa, että tuossa firmassa jonka tiloissa teen hommia rakennetaan teollisesti määräysten mukaisia ja hyväksyttyjä astioita erilaisille nesteille, muunmuassa palaville nesteille. Se tankki siis on käytännössä tehdasvalmisteinen. Hehheh.
Eijei Mertmi, nyt käsitit sanomani väärin, ite mussutit minulle omasta 99-proggiksestani johon en meinaa laittaa bensapumpun relettä ainakaan näin ensialkuun, ja sitä vasten kuulosti vaan aika epäloogiselta että itse lähtisit tekemään rosterista tankkia juurikin varman toimivuuden ja turvallisuuden takaamiseksi.
Ja koska moitit juurikin noita bensansyöttähommia sitten jotenkin kikkailluiksi. Oikeasti 99:n bensahommeleihin ei tartte tehä muutoksia jos on muovitankki, ulkoinen sähköpumppu imee mistä mekaaninenkin, ja on huomattavasti helpommin vaihdettavissa vian sattuessa, ja varmaan paloturvallisempikin.
Paluuletku tulee olemaan vanhalla paikallaan, ja se "hörhötinputki" myöskin, en ymmärrä miksei toimisi kunnolla, autoni toimi tosi hienosti vaikka tankkina oli 5l varakanisteri jonka suuaukkoon törkkäsin meno-ja paluuputket, ja bensana oli vuoden vanhaa kaksitahtia, mitä nyt sitten vähän tuli käryä putkesta.
Ja juuri noin tuossa omassa autossanikin tuo järjestelmä on alunperin, vaihdan vain tankin turvallisuussyistä muoviseen.

Mutta jos tankin laatuluokitus on kuvailemaasi tasoa niin ymmärrän että moisen vaivan jaksat nähdä.
Mutta kuitenkin on ilo ja kunnia päästä seuraamaan noin hyvin tehtyä ja raportoitua projektia todella taitavan ja viitseliään kaverin suorittamana :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mertmi
"Saabisti"

ng900aero kirjoitti:
Eijei Mertmi, nyt käsitit sanomani väärin, ite mussutit minulle omasta 99-proggiksestani johon en meinaa laittaa bensapumpun relettä ainakaan näin ensialkuun, ja sitä vasten kuulosti vaan aika epäloogiselta että itse lähtisit tekemään rosterista tankkia juurikin varman toimivuuden ja turvallisuuden takaamiseksi.

Koko homman juju on se, että tossa "WRC" Petrossa ei pelannut pumppu tankin ulkopuolella... Yritettiin vaikka mitä. Sitten se vasta saatiin pelaamaan, kun pumppu laitettiin tankkiin (joka on muuten itse valmistettu). Ihan omakohtaisesta kokemuksesta on nyt kysymys. Sitäpaitsi esim. 240 volvossa on tankkiin laitettu erillinen siirtopumppu, kun tuo painepumppu on tankin ulkopuolella.

En edelleenkään voi käsittää, miksi tankkini epäonnistuisi, tai olisi jotenkin vaarallisempi, kuin joku muu tankki? Olen kait niin yksinkertainen tms. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
ng900aero
"Saabisti"

Äläs ota Mertmi henkilökohtaisesti, takuulla osaat tehdä tankin toimivaksi, sitä en pätkääkään epäile, etenkin kun olen nähnyt muuta työjälkeäsi ja kun luin viime viestistäsi että teet sen asiallisissa olosuhteissa kunnollisilla työkaluilla.
Varmasti on sitten ikuisuuden kestävä moinen rosteritankki, mutta tuli vaan mieleen jostain muilta forumeilta aikanaan lukemani jutut itse asiantuntemattomasti hitsatut ja sikaflexillä tiivistetyt kyhäelmät :oops:
Mutta nyt on eri asiasta kyse, sinä teet kunnollista jälkeä.

Ja noita muovi/peltitankkeja kun on verrannut niin luulisin että tuo "huohotin"putken koko on ratkaiseva noissa, eihän bensatankin kuulu toimia minään muuna kuin bensavarastona, ja sinne ei saa missään nimessä syntyä yli/alipainetta, ja sieltä tulee bensan päästä kivuttomasti pois ja takaisin.
Vai onko tuossa tankkihommassa vielä jotain muutakin jota en ole ymmärtänyt?
Edit: ja asia kiinnostaa itseänikin kun olen tankkia omaani asentelemassa, vaihtoehtona olisi joko peltinen tai muovinen tankki, muovinen tuntuisi jotenkin järkevämmältä, alkuperäisyydestä viis ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mertmi
"Saabisti"

ng900aero kirjoitti:Äläs ota Mertmi henkilökohtaisesti, takuulla osaat tehdä tankin toimivaksi, sitä en pätkääkään epäile, etenkin kun olen nähnyt muuta työjälkeäsi ja kun luin viime viestistäsi että teet sen asiallisissa olosuhteissa kunnollisilla työkaluilla.
Varmasti on sitten ikuisuuden kestävä moinen rosteritankki, mutta tuli vaan mieleen jostain muilta forumeilta aikanaan lukemani jutut itse asiantuntemattomasti hitsatut ja sikaflexillä tiivistetyt kyhäelmät :oops:
Mutta nyt on eri asiasta kyse, sinä teet kunnollista jälkeä.

Ja noita muovi/peltitankkeja kun on verrannut niin luulisin että tuo "huohotin"putken koko on ratkaiseva noissa, eihän bensatankin kuulu toimia minään muuna kuin bensavarastona, ja sinne ei saa missään nimessä syntyä yli/alipainetta, ja sieltä tulee bensan päästä kivuttomasti pois ja takaisin.
Vai onko tuossa tankkihommassa vielä jotain muutakin jota en ole ymmärtänyt?
Edit: ja asia kiinnostaa itseänikin kun olen tankkia omaani asentelemassa, vaihtoehtona olisi joko peltinen tai muovinen tankki, muovinen tuntuisi jotenkin järkevämmältä, alkuperäisyydestä viis ;)
Siis yksi homman jippo on se, että tankki hitsataan tig-hitsauksena. Saumojen sovitukset täytyy tehdä tarkasti. Huohotus tulee tietysti toimimaan prikulleen samalla tapaa, kuin originaalissakin. Kaikki tarvittavat letkut ja niiden paikathan on tiedossa entisen tankin perusteella.
Kaikista olennaisin juttu on tietysti vuodon ilmaisuaineen käyttö ja koeponnistus. Tankkiin laitetaan paineilmaa, ja aineella katsotaan, mistä pihisee, ja jos pihisee vuoto korjataan.
# 1771 - Mikko Mertanen
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuosta wrc-petrosta olis tosiaan mukava kuulla enempikin, ainakin tuosta hammastankon sovituksesta.

Tuossa tankki jutussahan olisi myös sellanen pointti että alkuperäsellä muovitankilla saisit varmasti enempi tilavuutta.
Noita combin ruiskutankkeja kun vielä löytyy lähes jokaiselta harrastajalta(99 sedaniin joutu jo vähän etsiin) niin itse en jaksaisi ruveta väsäämään vaikka taito ja laitteet löytyiskin.

Tsemppiä projektiin, toivottavasti homma etenee loppuun asti samaa tahtia.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Mertmi
"Saabisti"

tetammi kirjoitti:Tuosta wrc-petrosta olis tosiaan mukava kuulla enempikin, ainakin tuosta hammastankon sovituksesta.

Tuossa tankki jutussahan olisi myös sellanen pointti että alkuperäsellä muovitankilla saisit varmasti enempi tilavuutta.
Noita combin ruiskutankkeja kun vielä löytyy lähes jokaiselta harrastajalta(99 sedaniin joutu jo vähän etsiin) niin itse en jaksaisi ruveta väsäämään vaikka taito ja laitteet löytyiskin.

Tsemppiä projektiin, toivottavasti homma etenee loppuun asti samaa tahtia.
Pitäis olla sitten jo kori luovuttamaan se kontinpohjakin, koska 63 litrainen vaatii kyhmyn siihen kontin pohjaan. Siinä leikissa on vaarassa korin lysähtäminen. Huomasin sitä Myrkyn combia leikellessäni, että se menetti lujuutensa ja muotonsa täysin, kun tarpeeksi leikkeli. Kyllähän se on totta, että toi 55litraa on hieman pienen tuntuinen...

Jos haluan suoraan pultattavan tankin tohon, niin tässä on luovuttajakandidaatit:

A 3/5-door 99 will need the tank from a:
- m75 or later 3-d LE.
- m78 or later 3-d EMS.
- m78 GLE.
- m78 Turbo.
- m79 or m80 900 with K-jetronic injection. (plastic)

Toki miulle saa tarjota tota viimeisintä, eli M79-M80 muovitankkia.
# 1771 - Mikko Mertanen
Mertmi
"Saabisti"

Laitoin ostoilmoituksen keltaiseen pörssiin tankista. Jospa löytyisi valmis 900:n tankki, niin pääsis helpoimmalla...
# 1771 - Mikko Mertanen
Kaneettikuski
"Aero"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

En tiä kelpaako tuo mutta tuommosen muistin nähneeni huutonetissä
tankki

-Jussi-
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Mertmi
"Saabisti"

Kaneettikuski kirjoitti:En tiä kelpaako tuo mutta tuommosen muistin nähneeni huutonetissä
tankki

-Jussi-
Ei kelpaa. tossa on toi kyhmy takaosassa. Takasivun pitää olla suora.
# 1771 - Mikko Mertanen
Vastaa Viestiin