strömberg kaasutin tulvii
strömberg kaasutin tulvii
yritin haku-toiminnolla etsiä aiheesta vanhoja keskusteluja enkä kumma kyllä löytänyt yhtäkään.
eil tämän aamun ilosanoma oli se, että kun käynnistin auton (99 - 84 sin) ja ehdin parkkipaikan suulle, se sammahti siihen, eikä käynnistynyt enää. startti pyöritti iloisesti mutta bensa alkoi vain haisemaan. konehuoneessa näkyi bensanroiskeita ilmanputsarin päällä.
lopulta sain auton vaivoin käymään, mutta käynnissäpitäminen oli tosi vaikeata, ei ottanut kierroksia, ei tyhjäkäyntiä jne. totesin että kaasutin tulvii, mietin onko roskia joutunut kaasuttimeen (tarvikepumppu vaihdettu joku aika sitten, en tiedä sisältääkö se suodattimen, muuta suodatinta ei ole bensalinjassa) vai onko siellä vain kosteutta.
avasin kaasuttimen kannen, otin männän pois koskettelin neulaa ja totesin että siinä ne nyt on mutta en tiedä mitä nille pitäis tehdä. kilkkeet takaisin ja kansi kiinni mutta käynti ei muuttunut paremmaksi.
laitoin jäänestoa tankkiin (bensaa tankissa oli n. 20 litraa, jäänestoa n. 3 desiä) ja pääsin jotenkuten keplottelemaan lähimmälle huoltamolle jonka huoltomies vihjasi että voisin tarkistaa kaasuttimen öljymäärän ja männällä painella sitä öljyä ja sitä kautta herkistellä jumissa olevaa neulaa. öljyn lisääminen (sitä oli liian vähän) auttoi moottoria käymään paremmin, mutta edelleen pätki ja tulvi.
pidin siinä varttitunnin autoa käynnissä siinä toivossa että lämpeneminen sulattaisi kaasuttimen. käynti pikkuisen parani ja kasvatti luottamusta sen verran että päätin lähteä töihin (50km matka-ajoa) sillä. tankkasin sitä ennen tankin täyteen, en lisännyt jäänestoa. jo 10 kilsan jälkeen auto kulki aivan normaalisti isolla tiellä, eikä käyntiongelmaseta ollut mitään tietoa enää.
töihin päästyäni totesin kuitenkin että tyhjäkäynti on edelleen heikkoa (about 700 rpm) ja kaasutin edelleen tulvii tyhjäkäynnillä. ja myös käynnistäminen edelleen hankalaa, joutuu sahaamaan pitkään. laiton lisää jäänestoa, n. 4 desiä, mutta mitä tuohon nyt muuta neuvoksi, pitääkö alkaa metsästämään parempaa strömberiä tilalle?
edit: tuli vielä mieleen, en katsonut kaasuttimen kalvon kuntoa, vuosi sitten kuitenkin kunto tarkistettu ja silloin oli hyvä.
voiko rikkinäinen kalvo aiheuttaa tulvimista?
olishan noita uusia kalvoja kotona laatikossa.
eil tämän aamun ilosanoma oli se, että kun käynnistin auton (99 - 84 sin) ja ehdin parkkipaikan suulle, se sammahti siihen, eikä käynnistynyt enää. startti pyöritti iloisesti mutta bensa alkoi vain haisemaan. konehuoneessa näkyi bensanroiskeita ilmanputsarin päällä.
lopulta sain auton vaivoin käymään, mutta käynnissäpitäminen oli tosi vaikeata, ei ottanut kierroksia, ei tyhjäkäyntiä jne. totesin että kaasutin tulvii, mietin onko roskia joutunut kaasuttimeen (tarvikepumppu vaihdettu joku aika sitten, en tiedä sisältääkö se suodattimen, muuta suodatinta ei ole bensalinjassa) vai onko siellä vain kosteutta.
avasin kaasuttimen kannen, otin männän pois koskettelin neulaa ja totesin että siinä ne nyt on mutta en tiedä mitä nille pitäis tehdä. kilkkeet takaisin ja kansi kiinni mutta käynti ei muuttunut paremmaksi.
laitoin jäänestoa tankkiin (bensaa tankissa oli n. 20 litraa, jäänestoa n. 3 desiä) ja pääsin jotenkuten keplottelemaan lähimmälle huoltamolle jonka huoltomies vihjasi että voisin tarkistaa kaasuttimen öljymäärän ja männällä painella sitä öljyä ja sitä kautta herkistellä jumissa olevaa neulaa. öljyn lisääminen (sitä oli liian vähän) auttoi moottoria käymään paremmin, mutta edelleen pätki ja tulvi.
pidin siinä varttitunnin autoa käynnissä siinä toivossa että lämpeneminen sulattaisi kaasuttimen. käynti pikkuisen parani ja kasvatti luottamusta sen verran että päätin lähteä töihin (50km matka-ajoa) sillä. tankkasin sitä ennen tankin täyteen, en lisännyt jäänestoa. jo 10 kilsan jälkeen auto kulki aivan normaalisti isolla tiellä, eikä käyntiongelmaseta ollut mitään tietoa enää.
töihin päästyäni totesin kuitenkin että tyhjäkäynti on edelleen heikkoa (about 700 rpm) ja kaasutin edelleen tulvii tyhjäkäynnillä. ja myös käynnistäminen edelleen hankalaa, joutuu sahaamaan pitkään. laiton lisää jäänestoa, n. 4 desiä, mutta mitä tuohon nyt muuta neuvoksi, pitääkö alkaa metsästämään parempaa strömberiä tilalle?
edit: tuli vielä mieleen, en katsonut kaasuttimen kalvon kuntoa, vuosi sitten kuitenkin kunto tarkistettu ja silloin oli hyvä.
voiko rikkinäinen kalvo aiheuttaa tulvimista?
olishan noita uusia kalvoja kotona laatikossa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Helpoin vaihtoehto. Hae uusi neulaventtiili. Ota kaasari irti. Pyöräytä puoli kierrosta. Irroita uimurikammio kaasarin pohjasta. Kohojen akselitappina oleva akseli sivuun. Kohohässäkkä pois tieltä. Vaihda neulaventtiili. Kohohässäkkä ja akseli paikalleen. Uimurikammio paikalleen ja menoksi.
Säätö sinänsä ei itsekseen muutu. Pinnankorkeutta voi tosin muuttaa pienelä taivuttelulla. Tarkka mitta löytyy varmaankin jostain opuksesta. Itse olen säätänyt mutu menetelmällä. Olen puhkunut pensan sisäänmenoputkeen ja tyytynyt siihen, että venttiili sulkeutuu kohojen ollessa vaaterissa suhteessa kaasarin runkoon.
Neulaventtiilin alla voi sitten olla kökköä riittävästi putsaa pois. Joskus auttaa pelkkä putsauskin. Venttilaattori on kuitenkin niin halpa, että mä ainakin vaihtaisin sen samantien. Lykkyä
Säätö sinänsä ei itsekseen muutu. Pinnankorkeutta voi tosin muuttaa pienelä taivuttelulla. Tarkka mitta löytyy varmaankin jostain opuksesta. Itse olen säätänyt mutu menetelmällä. Olen puhkunut pensan sisäänmenoputkeen ja tyytynyt siihen, että venttiili sulkeutuu kohojen ollessa vaaterissa suhteessa kaasarin runkoon.
Neulaventtiilin alla voi sitten olla kökköä riittävästi putsaa pois. Joskus auttaa pelkkä putsauskin. Venttilaattori on kuitenkin niin halpa, että mä ainakin vaihtaisin sen samantien. Lykkyä
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
onko neulaventtiili sama kuin kohokammioventtiili?
motonetin listalta poimittua
KAASUTTIMEN HUOLTOSARJA SAAB 99
1,85/2,0 71--85 ZenithStrömberg/Solex CD175. . . . . . . . 28-3003 34.50
-----------------------------------------------------------------------------
KAASUTTIMEN OSAT/KALVOT SAAB 99
Hinta / 1 kpl
Vaimennusöljy 100ml. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60-3002 3.50
Kalvo: ZenithStromberg CD175 1:llä kaasarilla. . . . . . . 28-1007 1.68
Seosneula 2,0 77--85 (päältä säädettävä). . . . . . . . . . 28-3304 10.93
Seossuutin 2,0 77--85. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28-3307 7.57
By-Pass kalvosarja ("ryyppykalvo", ei tuplakaasarit). . . . 28-3309 9.08
(ei ole kaikissa kaasareissa, on ryypyn yläpuolella!)
Kohokammioventtiili Ø1.75. . . . . . . . . . . . . . . . . 28-3567 8.00
ja työtilojen/kokemuksen puuttuessa heitetään ilmoille kysymys, löytyykö hki/hyvinkää akselilta vapaaehtoista moiseen operaatioon sopivaa korvausta vastaan?
motonetin listalta poimittua
KAASUTTIMEN HUOLTOSARJA SAAB 99
1,85/2,0 71--85 ZenithStrömberg/Solex CD175. . . . . . . . 28-3003 34.50
-----------------------------------------------------------------------------
KAASUTTIMEN OSAT/KALVOT SAAB 99
Hinta / 1 kpl
Vaimennusöljy 100ml. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60-3002 3.50
Kalvo: ZenithStromberg CD175 1:llä kaasarilla. . . . . . . 28-1007 1.68
Seosneula 2,0 77--85 (päältä säädettävä). . . . . . . . . . 28-3304 10.93
Seossuutin 2,0 77--85. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28-3307 7.57
By-Pass kalvosarja ("ryyppykalvo", ei tuplakaasarit). . . . 28-3309 9.08
(ei ole kaikissa kaasareissa, on ryypyn yläpuolella!)
Kohokammioventtiili Ø1.75. . . . . . . . . . . . . . . . . 28-3567 8.00
ja työtilojen/kokemuksen puuttuessa heitetään ilmoille kysymys, löytyykö hki/hyvinkää akselilta vapaaehtoista moiseen operaatioon sopivaa korvausta vastaan?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Itsellä tulvi tuplat tupliksessa ekalla kerralla heti asennuksen jälkeen, tosin olivat seisseet pidemmän aikaa. Parannuksena kohokammiot auki, puhdistus, kasaus ja taas mentiin. Käytössä olleissa autoissa ei moista ole ilmennyt.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Kaasaria ei välttämättä tarvii irrottaa nelaventtiilin vaihdossa. Ainakin tuplakaasarisesta sai uimurikammion helpohkosti irti alakautta kaasareiden ollessa paikallaan. Neulaventtiilin vaihto ja kohon säätö kävi arviolta noin varttitunnissa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
No mulla on kans ilmeni tuplien kans sellasta ongelmaa et rupes ajaan bensaa pihalle joko kurkusta tai sit siitä huohotusreiästä, mikä on noin 8mm... Missähän vika vois olla. Kaasuttimet on just avatut ja uudet tiivisteet vaihdettu ja herätelty osat. Pelas kuitenkin päivän ennenkuin toinen rupes vuotaan.. (tää nyt ei ihan liity alkuperäseen, mut melkein
)

putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
selvisinköhän tästäkin säikähdyksellä, ja oliko ilmojen lauhtuminen tulvimisen syynä. työpaikalla vielä lähtiessä tarkistin ja totesin että vieläkin tulvii tyhjäkäynnillä, mut sitten mutkan kautta kotiin 70 kilsaa ja kotipihassa ei enää tulvinut.
ehkä tuo olis hyvä joskus kuitenkin huoltaa kun auto on kovassa käytössä ja edessä vielä ehkä kymmeniäkin tuhansia kilometrejä.
ehkä tuo olis hyvä joskus kuitenkin huoltaa kun auto on kovassa käytössä ja edessä vielä ehkä kymmeniäkin tuhansia kilometrejä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kyllä se vaan on niin, että kaasarilla varustettu se vanhan Saabin olla pitääcarimat kirjoitti:Ei voi ku nostaa hattua (ja isoo) sulle lucaf kun jaksat taistella noiden tupliksien kaasari koneiden kanssa. Sullehan pitäisi väsätä tuplis vanhalla kunnon K-jetillä suihkiin bentsiiniä...vaikka etpä varmaan sitä hyväksyisi käyttöautoksi ku on muunneltu

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Takertelevaan neulaventtiiliin olen tarjonnut muutaman kerran ensiavuksi reipasta vasaran kajausta kaasarin kiinnityslaipan kohtaan.. yleensä auttanut, mutta jos ei niin seuraava isku kyllä on lopettanut sen kyseisen kaasarin kanssa temppuilut... 

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
14tkm verran on ajokokemusta sellaisista (77 ems & 78 gle) ja olihan se kieltämättä tosi hienoa kun ei tartte kun avaimesta kääntää ja käynnistyy kelilllä kun kelillä, ihme vehkeitä sellaisetcarimat kirjoitti:Sullehan pitäisi väsätä tuplis vanhalla kunnon K-jetillä suihkiin bentsiiniä...vaikka etpä varmaan sitä hyväksyisi käyttöautoksi ku on muunneltu

itseasiassa emsissä oli käynnistys viritetty kojelaudan painikkeeseen, se vasta retee oli - "napista käyntiin".
tämä on tervetullut vinkki, laitetaan takaraivoonMyrkky kirjoitti: Takertelevaan neulaventtiiliin olen tarjonnut muutaman kerran ensiavuksi reipasta vasaran kajausta kaasarin kiinnityslaipan kohtaan.. yleensä auttanut, mutta jos ei niin seuraava isku kyllä on lopettanut sen kyseisen kaasarin kanssa temppuilut...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Eipä oo meikäläisellä kun kolme silmää, 2 sinistä ja 1 ruskea, ja kaikki ihan tavanomaisissa paikoissa...kf3461 kirjoitti:Käyhän se noinkin. Tupliksessa saattaisin noin tehdäkin. Tavallisessa pulttaisin kaasarin irti. Onkos sulla silmä sormenpäissä? Enskertalaisella vois mennä hankalaksi.
Hommaa helpottaa dupliksessa kun ottaa ilmankerääjän (siis sen mustan laatikon) kokonaisuudessaan irti, eli ne M8 mutterit kaasarist veks, ja pudottaa sen levyn roikkumaan alas. Ihan perustasapäämeisselillä kopeloimalla ne kaasarinpohjan ruuvit sieltä löytyy. Mutta saattaa tosiaan olla ykskaasarisessa helpompi repiä koko kaasari veks. Tupliksessa ne kaasarin kiinnityspultit on niin ikävästi, että ei meinaa mahtua kiintoavain väliin lenkistä puhumattakaan.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)