strömberg kaasutin tulvii

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

strömberg kaasutin tulvii

Viesti Kirjoittaja lucaf »

yritin haku-toiminnolla etsiä aiheesta vanhoja keskusteluja enkä kumma kyllä löytänyt yhtäkään.

eil tämän aamun ilosanoma oli se, että kun käynnistin auton (99 - 84 sin) ja ehdin parkkipaikan suulle, se sammahti siihen, eikä käynnistynyt enää. startti pyöritti iloisesti mutta bensa alkoi vain haisemaan. konehuoneessa näkyi bensanroiskeita ilmanputsarin päällä.
lopulta sain auton vaivoin käymään, mutta käynnissäpitäminen oli tosi vaikeata, ei ottanut kierroksia, ei tyhjäkäyntiä jne. totesin että kaasutin tulvii, mietin onko roskia joutunut kaasuttimeen (tarvikepumppu vaihdettu joku aika sitten, en tiedä sisältääkö se suodattimen, muuta suodatinta ei ole bensalinjassa) vai onko siellä vain kosteutta.

avasin kaasuttimen kannen, otin männän pois koskettelin neulaa ja totesin että siinä ne nyt on mutta en tiedä mitä nille pitäis tehdä. kilkkeet takaisin ja kansi kiinni mutta käynti ei muuttunut paremmaksi.

laitoin jäänestoa tankkiin (bensaa tankissa oli n. 20 litraa, jäänestoa n. 3 desiä) ja pääsin jotenkuten keplottelemaan lähimmälle huoltamolle jonka huoltomies vihjasi että voisin tarkistaa kaasuttimen öljymäärän ja männällä painella sitä öljyä ja sitä kautta herkistellä jumissa olevaa neulaa. öljyn lisääminen (sitä oli liian vähän) auttoi moottoria käymään paremmin, mutta edelleen pätki ja tulvi.

pidin siinä varttitunnin autoa käynnissä siinä toivossa että lämpeneminen sulattaisi kaasuttimen. käynti pikkuisen parani ja kasvatti luottamusta sen verran että päätin lähteä töihin (50km matka-ajoa) sillä. tankkasin sitä ennen tankin täyteen, en lisännyt jäänestoa. jo 10 kilsan jälkeen auto kulki aivan normaalisti isolla tiellä, eikä käyntiongelmaseta ollut mitään tietoa enää.

töihin päästyäni totesin kuitenkin että tyhjäkäynti on edelleen heikkoa (about 700 rpm) ja kaasutin edelleen tulvii tyhjäkäynnillä. ja myös käynnistäminen edelleen hankalaa, joutuu sahaamaan pitkään. laiton lisää jäänestoa, n. 4 desiä, mutta mitä tuohon nyt muuta neuvoksi, pitääkö alkaa metsästämään parempaa strömberiä tilalle?

edit: tuli vielä mieleen, en katsonut kaasuttimen kalvon kuntoa, vuosi sitten kuitenkin kunto tarkistettu ja silloin oli hyvä.

voiko rikkinäinen kalvo aiheuttaa tulvimista?
olishan noita uusia kalvoja kotona laatikossa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Kaasarin tulviminen johtuu pääsääntöisesti kulahtaneesta neulaventtiilistä tai takertelevasta kohosta. Tarkistappas polttoainepinnan korkeus siitä romppasesta.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kf3461 kirjoitti:Tarkistappas polttoainepinnan korkeus siitä romppasesta.
miten se tehdään?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Helpoin vaihtoehto. Hae uusi neulaventtiili. Ota kaasari irti. Pyöräytä puoli kierrosta. Irroita uimurikammio kaasarin pohjasta. Kohojen akselitappina oleva akseli sivuun. Kohohässäkkä pois tieltä. Vaihda neulaventtiili. Kohohässäkkä ja akseli paikalleen. Uimurikammio paikalleen ja menoksi.

Säätö sinänsä ei itsekseen muutu. Pinnankorkeutta voi tosin muuttaa pienelä taivuttelulla. Tarkka mitta löytyy varmaankin jostain opuksesta. Itse olen säätänyt mutu menetelmällä. Olen puhkunut pensan sisäänmenoputkeen ja tyytynyt siihen, että venttiili sulkeutuu kohojen ollessa vaaterissa suhteessa kaasarin runkoon.

Neulaventtiilin alla voi sitten olla kökköä riittävästi putsaa pois. Joskus auttaa pelkkä putsauskin. Venttilaattori on kuitenkin niin halpa, että mä ainakin vaihtaisin sen samantien. Lykkyä
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onko neulaventtiili sama kuin kohokammioventtiili?

motonetin listalta poimittua

KAASUTTIMEN HUOLTOSARJA SAAB 99
1,85/2,0 71--85 ZenithStrömberg/Solex CD175. . . . . . . . 28-3003 34.50
-----------------------------------------------------------------------------

KAASUTTIMEN OSAT/KALVOT SAAB 99
Hinta / 1 kpl
Vaimennusöljy 100ml. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60-3002 3.50
Kalvo: ZenithStromberg CD175 1:llä kaasarilla. . . . . . . 28-1007 1.68
Seosneula 2,0 77--85 (päältä säädettävä). . . . . . . . . . 28-3304 10.93
Seossuutin 2,0 77--85. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28-3307 7.57
By-Pass kalvosarja ("ryyppykalvo", ei tuplakaasarit). . . . 28-3309 9.08
(ei ole kaikissa kaasareissa, on ryypyn yläpuolella!)
Kohokammioventtiili Ø1.75. . . . . . . . . . . . . . . . . 28-3567 8.00


ja työtilojen/kokemuksen puuttuessa heitetään ilmoille kysymys, löytyykö hki/hyvinkää akselilta vapaaehtoista moiseen operaatioon sopivaa korvausta vastaan?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itsellä tulvi tuplat tupliksessa ekalla kerralla heti asennuksen jälkeen, tosin olivat seisseet pidemmän aikaa. Parannuksena kohokammiot auki, puhdistus, kasaus ja taas mentiin. Käytössä olleissa autoissa ei moista ole ilmennyt.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Jep :D
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Kaasaria ei välttämättä tarvii irrottaa nelaventtiilin vaihdossa. Ainakin tuplakaasarisesta sai uimurikammion helpohkosti irti alakautta kaasareiden ollessa paikallaan. Neulaventtiilin vaihto ja kohon säätö kävi arviolta noin varttitunnissa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Käyhän se noinkin. Tupliksessa saattaisin noin tehdäkin. Tavallisessa pulttaisin kaasarin irti. Onkos sulla silmä sormenpäissä? Enskertalaisella vois mennä hankalaksi.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

No mulla on kans ilmeni tuplien kans sellasta ongelmaa et rupes ajaan bensaa pihalle joko kurkusta tai sit siitä huohotusreiästä, mikä on noin 8mm... Missähän vika vois olla. Kaasuttimet on just avatut ja uudet tiivisteet vaihdettu ja herätelty osat. Pelas kuitenkin päivän ennenkuin toinen rupes vuotaan.. (tää nyt ei ihan liity alkuperäseen, mut melkein :) )
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

selvisinköhän tästäkin säikähdyksellä, ja oliko ilmojen lauhtuminen tulvimisen syynä. työpaikalla vielä lähtiessä tarkistin ja totesin että vieläkin tulvii tyhjäkäynnillä, mut sitten mutkan kautta kotiin 70 kilsaa ja kotipihassa ei enää tulvinut.

ehkä tuo olis hyvä joskus kuitenkin huoltaa kun auto on kovassa käytössä ja edessä vielä ehkä kymmeniäkin tuhansia kilometrejä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

carimat kirjoitti:Ei voi ku nostaa hattua (ja isoo) sulle lucaf kun jaksat taistella noiden tupliksien kaasari koneiden kanssa 8) . Sullehan pitäisi väsätä tuplis vanhalla kunnon K-jetillä suihkiin bentsiiniä...vaikka etpä varmaan sitä hyväksyisi käyttöautoksi ku on muunneltu :lol:
Kyllä se vaan on niin, että kaasarilla varustettu se vanhan Saabin olla pitää :wink:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Takertelevaan neulaventtiiliin olen tarjonnut muutaman kerran ensiavuksi reipasta vasaran kajausta kaasarin kiinnityslaipan kohtaan.. yleensä auttanut, mutta jos ei niin seuraava isku kyllä on lopettanut sen kyseisen kaasarin kanssa temppuilut... :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

carimat kirjoitti:Sullehan pitäisi väsätä tuplis vanhalla kunnon K-jetillä suihkiin bentsiiniä...vaikka etpä varmaan sitä hyväksyisi käyttöautoksi ku on muunneltu :lol:
14tkm verran on ajokokemusta sellaisista (77 ems & 78 gle) ja olihan se kieltämättä tosi hienoa kun ei tartte kun avaimesta kääntää ja käynnistyy kelilllä kun kelillä, ihme vehkeitä sellaiset :)

itseasiassa emsissä oli käynnistys viritetty kojelaudan painikkeeseen, se vasta retee oli - "napista käyntiin".
Myrkky kirjoitti: Takertelevaan neulaventtiiliin olen tarjonnut muutaman kerran ensiavuksi reipasta vasaran kajausta kaasarin kiinnityslaipan kohtaan.. yleensä auttanut, mutta jos ei niin seuraava isku kyllä on lopettanut sen kyseisen kaasarin kanssa temppuilut...
tämä on tervetullut vinkki, laitetaan takaraivoon
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

kf3461 kirjoitti:Käyhän se noinkin. Tupliksessa saattaisin noin tehdäkin. Tavallisessa pulttaisin kaasarin irti. Onkos sulla silmä sormenpäissä? Enskertalaisella vois mennä hankalaksi.
Eipä oo meikäläisellä kun kolme silmää, 2 sinistä ja 1 ruskea, ja kaikki ihan tavanomaisissa paikoissa...
Hommaa helpottaa dupliksessa kun ottaa ilmankerääjän (siis sen mustan laatikon) kokonaisuudessaan irti, eli ne M8 mutterit kaasarist veks, ja pudottaa sen levyn roikkumaan alas. Ihan perustasapäämeisselillä kopeloimalla ne kaasarinpohjan ruuvit sieltä löytyy. Mutta saattaa tosiaan olla ykskaasarisessa helpompi repiä koko kaasari veks. Tupliksessa ne kaasarin kiinnityspultit on niin ikävästi, että ei meinaa mahtua kiintoavain väliin lenkistä puhumattakaan.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Vastaa Viestiin