Mikä taas? Auto rykii...(VIELÄKIN,kulutus 23L/100km!!)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
No hukkaportin tangostahan se sokka oli karannut,laitoin uuden sokan niin johan tuli ahdot takaisin.
MUTTA;Nyt se nykiminen tuli takaisin ahdoilla,normaaliajossa toimii hyvin ja kone haaleana myös,mutta jos kiihdyttää yhtään/kone on lämmin sillä hetkellä niin alkaa rykimään ja meinaa jopa sammahtaa jos painaa kerralla enemmän kaasua.
Mikä helkatti se tuon tekee?
IMMuun tuo vika taas viittaa,mutta siitä on liittimet hiottu ja se on puhdistettu kokonaan ja kannen alta on tsekattu juotokset että on kunnossa.
Täytyy varmaan kokeilla toista IMMua että voi varmistua tuosta.
Mutta pystyykö immun AUTON puoleisia liittimiä mittaamaan mitenkään että ovat ehjät,kun epäilys on noistakin...?
MUTTA;Nyt se nykiminen tuli takaisin ahdoilla,normaaliajossa toimii hyvin ja kone haaleana myös,mutta jos kiihdyttää yhtään/kone on lämmin sillä hetkellä niin alkaa rykimään ja meinaa jopa sammahtaa jos painaa kerralla enemmän kaasua.
Mikä helkatti se tuon tekee?
IMMuun tuo vika taas viittaa,mutta siitä on liittimet hiottu ja se on puhdistettu kokonaan ja kannen alta on tsekattu juotokset että on kunnossa.
Täytyy varmaan kokeilla toista IMMua että voi varmistua tuosta.
Mutta pystyykö immun AUTON puoleisia liittimiä mittaamaan mitenkään että ovat ehjät,kun epäilys on noistakin...?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
No ensimmäinen on varmaankin, että irrotat koskettimet IMM:n liitinrungosta ja putsaat ne irrallaan, ja taivuttelet niin että ovat tiukat.jblgti1200 kirjoitti:Mutta pystyykö immun AUTON puoleisia liittimiä mittaamaan mitenkään että ovat ehjät,kun epäilys on noistakin...?
Irrottamiseen riittää, että vedät kumisukan liitinrungosta taakse ja painat piikillä koskettimen vierestä kolosta niin että kynsi vapautuu. Kannattaa ehkä harjoitella vähemmänkriittisellä liittimellä kuin IMM:n liittimellä.
Voihan ne autonpuolen liittimet mitata, ruiskuboksillehan ne piuhat pitää mennä. Irrotat ruiskuboksistakin liittimen ja mittaat mikä menee minnekin. Kytkentäkaavio auttaa tässä

Liitinkoskettimien putsaus ja taivuttelu saattaisi silti riittää, vaikka oletkin jo sitä tehnyt. Ehkä kannattaa kokeilla sillä toisella IMM:lla ennen kuin ryhdyt irrottamaan liittimen koskettimia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
No nyt on toinen IMM hommattu,mutta ongelma ei muuttunut mihinkään.
(IMM myynnistä kiitos josipan!)
Avasin myös sen auton puoleisen liittimen ja siellä on kontaktit ihan kunnossa.
Mitähän tässä vielä keksisi,pitääkö tuo romu polkea oikeasti suohon vai mitä??
Eli auto toimii hiljaisessa ajossa,mutta jos kaasuttelee koneen ollessa
täysin lämmin,niin moottori booaa ja rupeaa röpöttämään tai jos ajossa rupeaa kiihdyttämään niin sama vika.
Paineet nousee kyllä kun auto röpöttää,jopa sinne 1,5bar,mutta auto ei silti heti lähde kiihtymään vaikka paineet olisi tapissaan.
Alipaineet normaalit.
Autoon on vaihdettu nyt;
-Kokeiltu UUTTA sytkäkasettia
-Bensansuodatin 1v vanha
-Tulpat (7ES-11) vaihdettu 1500km(2kk) sitten
-IMM vaihdettu toiseen
-Kaikki liittimet irroiteltu konehuoneesta ja putsailtu
-Mankku vaihdettu
-By-pass testattu
Vinkkejä???
(IMM myynnistä kiitos josipan!)
Avasin myös sen auton puoleisen liittimen ja siellä on kontaktit ihan kunnossa.
Mitähän tässä vielä keksisi,pitääkö tuo romu polkea oikeasti suohon vai mitä??

Eli auto toimii hiljaisessa ajossa,mutta jos kaasuttelee koneen ollessa
täysin lämmin,niin moottori booaa ja rupeaa röpöttämään tai jos ajossa rupeaa kiihdyttämään niin sama vika.
Paineet nousee kyllä kun auto röpöttää,jopa sinne 1,5bar,mutta auto ei silti heti lähde kiihtymään vaikka paineet olisi tapissaan.
Alipaineet normaalit.
Autoon on vaihdettu nyt;
-Kokeiltu UUTTA sytkäkasettia
-Bensansuodatin 1v vanha
-Tulpat (7ES-11) vaihdettu 1500km(2kk) sitten
-IMM vaihdettu toiseen
-Kaikki liittimet irroiteltu konehuoneesta ja putsailtu
-Mankku vaihdettu
-By-pass testattu
Vinkkejä???
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Ihan amatöörivinkki mutta jos koittais, jos vaihtais vielä kerran tulpat jos jossain niissä olisi vikaa, tai jotain? Eihän tuo hirveän kallis rasti ole ja saapahan sitten seuraavat tulpat valmiiksi jos vika ei olekkaan niissä. Voishan niissä olla valmistusvikaa tai jotain, tai asennus huonosti, tai joku hajalla 

-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
en jaksa kuikuilla noita kaikkia vanhpja viestejä, mutta omasta tonnaristani löytyi paukkuvika haljenneesta huohotinletkusta. se joka lähtee venttiilikopan kannesta ja menee turbolle, imupuolelle bypassin letkustoon.
Halkeama oli sellainen "salakavalasti" letkussa piilossa oleva. Paukkuvika poistui kun tämä korjattiin. Kyllä joku muistaa Firgesin röpöttelyt Malmin miitingeissäkin, tästä se silloin johtui, kunnes alkoi se ,Suorsan Kimmon löytämä, vika liittimen nastassa. Tuota vikaa haarukoidessa täyttyi varaosahyllymme vähän käytetyistä toimivista turhaan vaihdetuista osista.
Halkeama oli sellainen "salakavalasti" letkussa piilossa oleva. Paukkuvika poistui kun tämä korjattiin. Kyllä joku muistaa Firgesin röpöttelyt Malmin miitingeissäkin, tästä se silloin johtui, kunnes alkoi se ,Suorsan Kimmon löytämä, vika liittimen nastassa. Tuota vikaa haarukoidessa täyttyi varaosahyllymme vähän käytetyistä toimivista turhaan vaihdetuista osista.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Paljos oot ajanu tuolla uudella b-suodattimella? Omassa tontussa on pariin otteeseen suodatin ollut sen verran tukossa, että on ruvennut haittaamaan kulkupuolta. Tosin tuo ahtojennousu noinkin korkealle viittais kyllä muualle kuin bensansaannin ongelmiin..jos menis laihalle ja nakuttas, pysyttelis peruspaineilla.
Foxbody turbo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Tolla bensansuodattimella on ajettu n.8tkm.
Tuo suodatinkin kävi mulla mielessä,mutta sitten ajattelin kun nuo paineet nousee kyllä tonne tappiin,ei antaisi nousta jos bensapuolen vika.
Äsken kävin ajamassa niin teki niin että kaasu puoleen väliin (vaihteella 2) ->paineet kohoaa ->1bar (alkaa röpötys,kiihtyminen loppuu,),1,5bar ->turisee ja tuntuu hyytyvän kokonaan jollei muuta kaasupolkimen asentoa ->kaasu pohjaan ->miettii hetken paineet tapissa ja sitten lähtee kuin hauki rannasta...
Ja myös sen huomasin että mitä enemmän päästää tuon röpöttelemään niin sitä huonommin toimii sen jälkeen hiljaisessa ajossa.
Jos ajelee erittäin varovasti,saa auton toimimaan lähes normaalisti.
Ja aamuisin tekee melkein aina sen että jos kaasuttelee vähän käynnistyksen jälkeen niin putoaa välillä 3 pytylle,tasaantuu hetken päästä.
Nuo firgesin mainitsemat huohotinputket on aika hauraassa kunnossa,sekin mikä lähtee venakopasta niin on aina ajon jälkeen työntynyt sentin pari ulos sieltä reijästä (on siis vielä paikallaan).
Ja sitten se ilmeisesti virranjakajan paikka,mikä on tässä DI-koneessa tukittu sellasella kumilätkällä,niin sekin työntyy vähän pihalle aina silloin tällöin.
Tuo suodatinkin kävi mulla mielessä,mutta sitten ajattelin kun nuo paineet nousee kyllä tonne tappiin,ei antaisi nousta jos bensapuolen vika.
Äsken kävin ajamassa niin teki niin että kaasu puoleen väliin (vaihteella 2) ->paineet kohoaa ->1bar (alkaa röpötys,kiihtyminen loppuu,),1,5bar ->turisee ja tuntuu hyytyvän kokonaan jollei muuta kaasupolkimen asentoa ->kaasu pohjaan ->miettii hetken paineet tapissa ja sitten lähtee kuin hauki rannasta...
Ja myös sen huomasin että mitä enemmän päästää tuon röpöttelemään niin sitä huonommin toimii sen jälkeen hiljaisessa ajossa.
Jos ajelee erittäin varovasti,saa auton toimimaan lähes normaalisti.
Ja aamuisin tekee melkein aina sen että jos kaasuttelee vähän käynnistyksen jälkeen niin putoaa välillä 3 pytylle,tasaantuu hetken päästä.
Nuo firgesin mainitsemat huohotinputket on aika hauraassa kunnossa,sekin mikä lähtee venakopasta niin on aina ajon jälkeen työntynyt sentin pari ulos sieltä reijästä (on siis vielä paikallaan).
Ja sitten se ilmeisesti virranjakajan paikka,mikä on tässä DI-koneessa tukittu sellasella kumilätkällä,niin sekin työntyy vähän pihalle aina silloin tällöin.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Kumilätkä työntyy ulos..???
Taitaa siellä venttiilikopan alla olla kovat paineet..?
Mutta miksi..?
Huohotin putket jäässä/tukossa..?
Ja lisäksi käy kolmella pytyllä välillä..?
Ja venttiilikopan alla painetta...? ( männänrengas poikki tms..)
Nimittäin taitaa vuotaa painetta männän ohi ja tämän takia ei pysy
letkut kiinni venttiilikopassa.
Huohottaako se kone kovinkin pahasti..?
Taitaa siellä venttiilikopan alla olla kovat paineet..?
Mutta miksi..?
Huohotin putket jäässä/tukossa..?
Ja lisäksi käy kolmella pytyllä välillä..?
Ja venttiilikopan alla painetta...? ( männänrengas poikki tms..)
Nimittäin taitaa vuotaa painetta männän ohi ja tämän takia ei pysy
letkut kiinni venttiilikopassa.
Huohottaako se kone kovinkin pahasti..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Eiköhän liene huohottimen takaiskuventtiili entinen. Maksaa joku 5€ Saabilla, kannattaa vaihtaa...9000CD23T kirjoitti:Kumilätkä työntyy ulos..???
Taitaa siellä venttiilikopan alla olla kovat paineet..?
Mutta miksi..?
Huohotin putket jäässä/tukossa..?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Vapareissa tätä takaisku venttiiliä ei taida olla..?V.J.S kirjoitti:Eiköhän liene huohottimen takaiskuventtiili entinen. Maksaa joku 5€ Saabilla, kannattaa vaihtaa...9000CD23T kirjoitti:Kumilätkä työntyy ulos..???
Taitaa siellä venttiilikopan alla olla kovat paineet..?
Mutta miksi..?
Huohotin putket jäässä/tukossa..?
Eikös tämän tehtävä ole että ahtopaineet eivät mene venttiilikoppaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ei ole ja kyllä on9000CD23T kirjoitti:Vapareissa tätä takaisku venttiiliä ei taida olla..?
Eikös tämän tehtävä ole että ahtopaineet eivät mene venttiilikoppaan.

Ongelma-auto kuitenkin on turpo...minulla muuten ei täysin rikkinäinen takaisku aiheuttanut mitään muuta kuin hiukan runsaampaa öljyvuotoa, ei nykiny eikä röökeltänyt. Toisaalta eipä tuossa katiskassa ole paineitakaan kun joku 1,1bar max.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Jos se ahtopaine pääsee sinne öljytilaan..niin mahtaa siellä olla esim..V.J.S kirjoitti:Ei ole ja kyllä on9000CD23T kirjoitti:Vapareissa tätä takaisku venttiiliä ei taida olla..?
Eikös tämän tehtävä ole että ahtopaineet eivät mene venttiilikoppaan.![]()
Ongelma-auto kuitenkin on turpo...minulla muuten ei täysin rikkinäinen takaisku aiheuttanut mitään muuta kuin hiukan runsaampaa öljyvuotoa, ei nykiny eikä röökeltänyt. Toisaalta eipä tuossa katiskassa ole paineitakaan kun joku 1,1bar max.
stefoilla ja öljypohjan tiivisteellä hiukan kovat paikat.
*laadukas stefa saattaa kestää tuon 1.5bar:n paineen*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Ei huohota pahasti.9000CD23T kirjoitti:Kumilätkä työntyy ulos..???
Taitaa siellä venttiilikopan alla olla kovat paineet..?
Mutta miksi..?
Huohotin putket jäässä/tukossa..?
Ja lisäksi käy kolmella pytyllä välillä..?
Ja venttiilikopan alla painetta...? ( männänrengas poikki tms..)
Nimittäin taitaa vuotaa painetta männän ohi ja tämän takia ei pysy
letkut kiinni venttiilikopassa.
Huohottaako se kone kovinkin pahasti..?
Ja tuo huohotinletkun tulppa tossa venakopassa on yksinkertaisesti vain niin löysä että se tulee sieltä itsekseen ulospäin.
Muttakun se on aina ollut minun aikana tuollainen löysä,en tiedä voisiko vaikuttaa.
Ja nytpä ei käy kolmella enää käynnistäessä kun on tuo toinen IMM kiinni,ja kävin nuo muutkin sähköliittimet läpi.
Ja lisätään havaintoja,tuo auto toimii näköjään niin kauan aivan normaalisti nyt kunnes kerran polkaisee niin että ahdot käy vähän korkeammalla.
Sitten alkaa se turina ja röpöttäminen seuraavassa pienessäkin kiihdytyksessä...

- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Huomasinpa nyt ajossa että ahdot sittenkin seuraa tuota pätkimistä...
Eli kun rupeaa röpöttämään niin ensin ahdot nousee mutta putoaa välittömästi peruspaineitten ja 0bar välimaastoon.
Eli se to4 ehdottama bensapuolen vika ei olekkaan poissuljettu...
Elikkäs aloitetaan taas suodattimen vaihdosta,mutta menee varmana ensi viikolle,nyt on nimittäin finanssi tämän vehkeen kanssa niin tiukalla ettei pysty antamaan kuin valohoitoa..
Ja pitää laittaa tuo bensanpainemittari takaisin kiinni niin näkee mitä siellä taas tapahtuu.
MUTTA miksi sitten auto toimii täyskaasukiihdytyksessä,jos bensapuolella olisi vikaa???
Eli toimii alipaineilla hissutellessa ja kaasu pohjassa normaalisti,mutta kaikilla välialueilla ei toimi kuin röpöttelemällä.(eli osakaasulla)
Eli kun rupeaa röpöttämään niin ensin ahdot nousee mutta putoaa välittömästi peruspaineitten ja 0bar välimaastoon.
Eli se to4 ehdottama bensapuolen vika ei olekkaan poissuljettu...
Elikkäs aloitetaan taas suodattimen vaihdosta,mutta menee varmana ensi viikolle,nyt on nimittäin finanssi tämän vehkeen kanssa niin tiukalla ettei pysty antamaan kuin valohoitoa..
Ja pitää laittaa tuo bensanpainemittari takaisin kiinni niin näkee mitä siellä taas tapahtuu.
MUTTA miksi sitten auto toimii täyskaasukiihdytyksessä,jos bensapuolella olisi vikaa???
Eli toimii alipaineilla hissutellessa ja kaasu pohjassa normaalisti,mutta kaikilla välialueilla ei toimi kuin röpöttelemällä.(eli osakaasulla)
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo