Näin valon/Viriä Turboon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
dimebak
"Hölösuu"

Näin valon/Viriä Turboon

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ja sanotaan heti alkuun, että en tullut uskoon :lol:

Katselin tuossa (lue: katselen koko ajan) Speedpartsin virisarjaa Turboon. Mieli tekis kovasti, että Turbon ahdin heräis hieman aiemmin ja toisaalta haluttaa siihen vähän enemmän paukkua. Olen tosiaan katsellut tuota SP steg3-sarjaa mutta siinä ei tule sitä JT:n downpipea josta olis helkkaristi hyötyä siihen ahtimen heräämiseen. Luulisin, että noita sarjoja voi muuttaa eli miltä kuulostaa seuraavanlainen steg3 ja kaiketi sais laittaa perään vielä plussan vai meneekö jo individual-sarjaksi. Siis:

- modattu APC
- bensalastu (Lucas-ruisku, mallista ei tietoa mulla)
- JT:n downpipe
- sporttikatti
- JT:n 3" pakoputki kahdella vaimentajalla (pitäis tuo perhekin tulla mukana)
- isompi cooleri (jotain vakion ja tonnarin coolereitten väliltä, teetetty?)

Vielä pari kysymystä noista eri steg-vaihtoehdoista. Onko niissä eroa max. ahtopaineissa ja polttoaineensyötössä? Auto, kun olis koko ajan normaalissa käytössä joten tuo steg3 taitaa olla turhan raju, vai? Toisaalta kaikkihan on kiinni kuljettajan tarpeista ja kaasujalasta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Iskariot
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Ja jotenkin minä muistelen että tämä ko. turbo piti säilyä vakiona :lol:
#2029 Kari Kutuniva
dimebak
"Hölösuu"

Iskariot kirjoitti:Ja jotenkin minä muistelen että tämä ko. turbo piti säilyä vakiona :lol:
Vakio? Mitä se on?
-dimebak-
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

dimebak kirjoitti:Ja sanotaan heti alkuun, että en tullut uskoon :lol:

Katselin tuossa (lue: katselen koko ajan) Speedpartsin virisarjaa Turboon. Mieli tekis kovasti, että Turbon ahdin heräis hieman aiemmin ja toisaalta haluttaa siihen vähän enemmän paukkua. Olen tosiaan katsellut tuota SP steg3-sarjaa mutta siinä ei tule sitä JT:n downpipea josta olis helkkaristi hyötyä siihen ahtimen heräämiseen. Luulisin, että noita sarjoja voi muuttaa eli miltä kuulostaa seuraavanlainen steg3 ja kaiketi sais laittaa perään vielä plussan vai meneekö jo individual-sarjaksi. Siis:

- modattu APC
- bensalastu (Lucas-ruisku, mallista ei tietoa mulla)
- JT:n downpipe
- sporttikatti
- JT:n 3" pakoputki kahdella vaimentajalla (pitäis tuo perhekin tulla mukana)
- isompi cooleri (jotain vakion ja tonnarin coolereitten väliltä, teetetty?).
Eiköhän PCS:ltä voi tilata mitä haluaa, sitä en tiiä miten rahallisesti kannattaa.
Jos haet lähinnä tuota alempaa heräämistä ja tehon lisäystä siitä sivusta kuten viimeeksi kirjoittelit niin noista ei isosti ole apua. Lähinnä tuosta JT:n akkuputkesta ja sporttikatista on apuja siinä suhteessa.
Loppuputkea ei oo välttämätön vaihtaa jos on hyvässä kunnossa, etkös sä sen tuossa uusinu?
Toi kaksipönttöinen JT ei oo erityisen nätti vakiopuskureilla ja ulostulokin on ehkä hieman provosoiva:
http://office.vippet.net/servlet/genera ... age=130582
Mä maalasin tuon mustaksi mutta ei siinä oikein väri pysy kun se kerää talvella jäätä tuon pöntön ja puskurin jatkeen väliin.
Äänet on kyllä tosi maltilliset, ainakin tuon vakiokatin kanssa.

Apc:n modaamisesta ja bensalastusta pääset varmaan paljon halvemmalla tän foorumin avulla

Parempaa heräämistä toivoen pitäis varmaan vähän kanttakin muokata ja imusarjaa. Helpommalla pääsee sytytyksen muokkauksessa, kannattaa ihan ekaksi kokeilla jotain 18-20 astetta ja kokeilla miltä tuntuu. Näillä keleillä ei varmasti paljoo nakuttelekkaan.
Tästä on aiemminkin kirjoiteltu ja painekellon muokkauksesta kotikonstein tai vähän sivystyneemmin keinoin.
Tietty jostain purkutonnarista koko DI-systeemi auttais moneen vaivaan(puhumattakaan niistä vuotavista jakajista) ja pääsis tilaan oikeita stegejä. :)

Cooleri vaihtoehtoista on puhuttu niin usein että haku käyttöön.

Vielä pari kysymystä noista eri steg-vaihtoehdoista. Onko niissä eroa max. ahtopaineissa ja polttoaineensyötössä? Auto, kun olis koko ajan normaalissa käytössä joten tuo steg3 taitaa olla turhan raju, vai? Toisaalta kaikkihan on kiinni kuljettajan tarpeista ja kaasujalasta.
Jos HW pysyy noissa kuoseissa niin ihan samalla tavalla toi toimii normiajossa vasta kaasua polkiessa huomaa eron, vaimoo varten voi sitten apc:n potikalle säätää oman asennon jos pelkää että karkaa käsistä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
dimebak
"Hölösuu"

Joo, itse asiassa koko putki on uusittu aika hiljan. Viikko sitten vaihdettiin se etuputki, kun oli siitä tukiklemmarin kohdalta syöpynyt puhki.

Koko homma olis tarkoitus tehdä vaiheissa (jäi muuten kirjoittamatta aluksi :oops: ), eli lähtisin liikkeelle tuosta downpipestä ja sporttikatista. Sen jälkeen jotain apc-modausta, ja sillä saralla alan hieman kallistumaan redboxin puoleen, kun tässä on päivän pähkäilly SP stegien kannattavuudesta normaalikäytössä. Viimeiset olisi nuo cooleri ja JT:n pakoputki.

Toinen vaihtoehto olisi downpipe, sporttikatti, redbox, 2.1 litraisen kansi ja imusarja Turbon omilla nokilla. Oikeastaan tää jälkimmäinen kuulostaa omaan "korvaan" helkkarin paremmalta, kun tulee hieman virtausta enemmän ja tuo redbox-apc on varmasti varmoja lisähevosia. Eihän niitä paljoa tule mutta...
-dimebak-
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

dimebak kirjoitti:
Iskariot kirjoitti:Ja jotenkin minä muistelen että tämä ko. turbo piti säilyä vakiona :lol:
Vakio? Mitä se on?
Mikä auto jätti..? 8)
Coltti
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei noihin satkuihin mitään lastuviriä kannata tehdä... Ruuvataan vaan apc boksin f-potikka tappiin, jolloin paineita pitäisi tulla jotain 0.9-1bar. Jossei tämä vielä riitä, niin sitten isompi potikka ;). Myös rajapainevena tai vastaava ratkaisu on ihan toimiva.

Isompi cuuleri myös samalla, esim Tonnarin uudemman mallinen. + se lucasin bensalastu.
Vastaa Viestiin